Gå til innhold

Trolling - hva gjør dere for å bekjempe dette?

nomore82

Anbefalte innlegg

Jeg biter meg merke i at dette forumet har enormt mange troll og tilhørende tulletråder som blir opprettet.

Med troll så mener jeg brukere som bevisst har laget seg en ny bruker kun for å lage en tråd, eller brukere som er anonyme, som målrettet provoserer med måten spørsmål og innlegg utformes på. Målet for troll er oppmerksomhet og provosere frem reaksjoner.

Med tulletråder så mener jeg fiktive problemstillinger som utelukkende er laget for å skape debatt, hvor en bruker formuleringer eller beskrivelser skreddersydd for å provosere frem en ønsket reaksjon hos andre brukere.

Dette er to ting jeg ser ofte går igjen i forumet for tiden. Nå har jeg ikke lang fartstid i forumet så jeg kan ikke uttale meg om det er normalt eller ikke, men jeg biter meg merke i at det er ekstremt mye av det i dette forumet kontra andre forum jeg er medlem i.

Problemet med å ha så mange troll og tulletråder er at en ødelegger forumet for andre brukere med reelle problemstillinger. Jeg vil påstå at jeg er aktiv på forumet og bidrar en god del, men på grunn av den store mengden med troll her så velger jeg ofte å være veldig forsiktig med å delta i en tråd det stinker troll av, eller så velger jeg å gå rett på og påpeke at det må være en trolletråd. Når jeg tar feil så ødelegger det for andre. Men når en og skyr unna å delta så ødelegger og det for andre.

Der hvor TS sitter med et reelt problem, føler seg rådløs og trenger veiledning så skyr flere brukere her inne unna fordi de frykter tulletråd. Eller tråden sklir ut i alt annet enn det TS spør om. Dette er ikke forumet tjent med.

I tillegg vil trolletråder bidra til økt antall regelbrudd og rapporteringer - som igjen må håndteres av moderatorer og det gir igjen mindre tid til de reelle trådene. Dette er altså ett reelt problem.

Så da lurer jeg på hva dere gjør aktivt for å bekjempe nettroll her på forumet?

Jeg har tidligere vært tydelig på at jeg er negativ til den omfattende bruken av anonymbruker funksjonen her. Det aksepteres jo over en lav sko at folk velger den i stede for å bruke sitt eget brukernavn. Jeg har både laget en tråd her om det, og jeg har kommentert det i andre sine tråder om det. Den gjennomgående tilbakemeldingen er at det er som det er og at dere ikke på nåværende tidspunkt kommer til å gjøre noe med det - men skal ta det med videre til senere.

Ok. Så dere har tatt et standpunkt om å akseptere noe som definitivt bidrar kraftig til økt trolling.

Da lurer jeg på hva gjør dere på andre områder for å bekjempe problemet?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis kvinneguiden ikke hadde vært anonymt så ville ikke folk turt å spørre om pinlige spørsmål.

Hvis et troll er ute etter oppmerksomhet så ville det lureste være å ikke svare heller ikke svare troll

Jeg er så utrolig lei av KG sitt trolle politi som skriker troll hele tiden

Så lenge en tråd ikke er slem så er det ikke et stort problem, problemet her på KG er at folk er så slemme mot hverandre.

Hvis du ikke liker anonyme forum så kan du jo finne et annet. Et annonymt forum vil alltid føre med seg tulletråder, men også de mest ærlige trådene. Jeg tror mange såkalte trolletråder er relle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kulturuke skrev (5 minutter siden):

Hvis kvinneguiden ikke hadde vært anonymt så ville ikke folk turt å spørre om pinlige spørsmål.

Og det finnes helt legitime grunner til å bruke anonym-funksjonen.

Men her blir den misbrukt til de grader mener jeg. Og det gjør det vanskelig for moderatorene å gjøre jobben sin.

For det første er det mange spørsmål som helt åpenbart ikke trenger å være anonyme. Man er anonym i utgangspunktet som bruker her uansett. Tråder som går på utfordringer med hunden, diskusjon rundt farmen, feriespørsmål i jobben, spørsmål rundt dating, tekniske IT spørsmål, spørsmål rundt mat, diskusjon rundt Finn annonser osv osv er tråder jeg mener helt åpenbart ikke hadde trengt å være med anonym bruker. Det er ingenting sensitivt der.

Dernest - dersom en har tenkt å poste noe som er FOR sensitivt til å skrive som sin i utgangspunktet anonyme bruker, så bør en tenke seg om tre ganger før en egentlig legger det ut på nett i det hele tatt. Ja, det finnes som sagt legitime grunner for å gjøre det - men en bør virkelig ha tenkt seg om et par ganger før en gjør det.

kulturuke skrev (5 minutter siden):

Hvis et troll er ute etter oppmerksomhet så ville det lureste være å ikke svare heller ikke svare troll

Jeg er så utrolig lei av KG sitt trolle politi som skriker troll hele tiden

Så lenge en tråd ikke er slem så er det ikke et stort problem, problemet her på KG er at folk er så slemme mot hverandre.

Hvis du ikke liker anonyme forum så kan du jo finne et annet. Et annonymt forum vil alltid føre med seg tulletråder, men også de mest ærlige trådene. Jeg tror mange såkalte trolletråder er relle.

Problemet er at en vet jo ikke. Og så lenge den usikkerheten er der så vil brukere delta der - og det vil resultere i rapporter og ufin oppførsel. Som igjen tar av moderatorenes kapasitet som igjen gjør at det er mer fritt vilt i andre legitime tråder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla, jeg er lei AnonymBruker-diskusjonen. Den er så gjentagende at det nesten kan kalles trolling i seg selv.

Men altså, siden KG er såpass stort og med så mange brukere det er, så vil det være unge og umodne som morer seg med trolling. Jeg har ingen problemer med det - er det en tråd eller et innlegg jeg anser som troll, så bare overser jeg det, rett og slett. Ganske enkelt, og veldig sunt for min mentale helse. Så kan man si at den utbredte andelen med troll gjør at andre, mer seriøse brukere trekker seg vekk fra KG, og dette bør jo være en bekymring for eierne av siden. Men igjen, så er det vanskelig å kontrollere, siden det er såpass mange brukere.

Så igjen, jeg tror den beste måten å få bukt med problemet på er å ignorere trollene. Får de ingen respons har de det heller ikke noe gøy. Kanskje det faktisk er et større problem med de som roper troll og fyrer oppunder trolletrådene, enn de som troller?

Jeg vet ikke...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på og er så lei av er trolling om alvorlige saker å ting.. Hvis jeg ser en anonym tråd om en sak som er alvorlig og TS av den tråden skriker om hjelp, så blir jeg på grensen til provosert at det kommer en troll tråd like etter eller noen dager senere.. Man ser fort forskjell om det er et seriøst innhold eller ikke. Var borti  2 tråder som hadde samme tema men kun hadde en forskjell, og den var at vedkommende som trollet mente at det var greit å true noen på livet for at de skulle bli værende i ett forhold som ikke var bra for den andre. Mens den tråden som faktisk ba om hjelp ble nedprioritert pga troll tråden kuppet oppmerksomheten til brukere her på forumet slik at den seriøse tråden ikke fikk de rådene og tips som vedkommende trengte. Når troll trådene gjøres anonyme så er det vanskelig for moderatoene og ta et sterk tak i det, det hadde vært mye enklere om det blitt gjort via nick slik at man så hvem som sto bak slike troll tråder. Også hadde det vært  enklere å utestenge useriøse brukere som kun lage kvalme å dritt på forumet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaleficentAurora skrev (24 minutter siden):

Det jeg reagerer mest på og er så lei av er trolling om alvorlige saker å ting.. Hvis jeg ser en anonym tråd om en sak som er alvorlig og TS av den tråden skriker om hjelp, så blir jeg på grensen til provosert at det kommer en troll tråd like etter eller noen dager senere.. Man ser fort forskjell om det er et seriøst innhold eller ikke. Var borti  2 tråder som hadde samme tema men kun hadde en forskjell, og den var at vedkommende som trollet mente at det var greit å true noen på livet for at de skulle bli værende i ett forhold som ikke var bra for den andre. Mens den tråden som faktisk ba om hjelp ble nedprioritert pga troll tråden kuppet oppmerksomheten til brukere her på forumet slik at den seriøse tråden ikke fikk de rådene og tips som vedkommende trengte. Når troll trådene gjøres anonyme så er det vanskelig for moderatoene og ta et sterk tak i det, det hadde vært mye enklere om det blitt gjort via nick slik at man så hvem som sto bak slike troll tråder. Også hadde det vært  enklere å utestenge useriøse brukere som kun lage kvalme å dritt på forumet.

Bingo.

Og det er en gjenganger her å se at kort tid etter en seriøs tråd så kommer det en tulletråd hvor deler av situasjonen er endret. Kun for å provosere. Innimellom mistenker jeg at begge er startet av samme - men for meg er det umulig å vite.

Og dette MÅ gå ut over modereringen her på forumet. Det er lett å si ignorer - men mange gjør allikevel ikke det. Resultatet blir at fokuset endrer seg fra den som trenger hjelp til den som tuller. Og jeg kan bare forestille meg hvor stor andel av rapportene som moderatorene får som har grunnlag i troll. Det går og ut over resten av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (2 minutter siden):

Bingo.

Og det er en gjenganger her å se at kort tid etter en seriøs tråd så kommer det en tulletråd hvor deler av situasjonen er endret. Kun for å provosere. Innimellom mistenker jeg at begge er startet av samme - men for meg er det umulig å vite.

Og dette MÅ gå ut over modereringen her på forumet. Det er lett å si ignorer - men mange gjør allikevel ikke det. Resultatet blir at fokuset endrer seg fra den som trenger hjelp til den som tuller. Og jeg kan bare forestille meg hvor stor andel av rapportene som moderatorene får som har grunnlag i troll. Det går og ut over resten av forumet.

Det tenker jeg mange i tilfeller men så ser jeg hvordan TS av trolld tråden svarer for seg og da tenker jeg at det kan være kjæresten eller en tidligere ex som troller om samme sak og er ut etter å ødelegge for den som ber om hjelp. men man vet aldri, så derfor blir det bare med tankene man har for seg selv. Jeg er glad for at jeg ikke er moderator på dette forumet, for jeg kan ikke tenke meg å bruke dag inn å ut i flere timer kun for å slette troll tråder, når det er nokså mer seriøse ting åæ tak tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første problemet med trolletråder er jo at de er laget for å provosere, og effektive trolletråder engasjerer, til tross for at folk skjønner at det er troll, så det er vanskelig å holde fingrene fra tastaturet. Og et annet problem med trolletråder, er at de dyktige trollene klarer å gjøre problemstillingen akkurat så på grensen for troverdig at den får stå. De åpenbare trolletrådene er derfor harmløse, og ofte riktig morsomme, men det er disse som stenges/fjernes. Det tredje er at genuine problemstillinger blir ignorert, enten fordi de drukner i all trollingen, eller de også blir tatt for å være trolling, eller de skaper ikke tilstrekkelig engasjement.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig lett å bli kvitt trolling.

Man slutter å svare på på opplagte trolletråder og gir dem ikke oppmerksomhet, gjør man det forsvinner trollene siden da vil de ikke få den oppmerksomheten de søker etter.

Men det er noe brukere selv må gjøre. 

Så lenge man ikke er villige til å ignorere troll så har man bare seg selv til å takke at det kommer troll.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (42 minutter siden):

Det er faktisk veldig lett å bli kvitt trolling.

Man slutter å svare på på opplagte trolletråder og gir dem ikke oppmerksomhet, gjør man det forsvinner trollene siden da vil de ikke få den oppmerksomheten de søker etter.

Men det er noe brukere selv må gjøre. 

Så lenge man ikke er villige til å ignorere troll så har man bare seg selv til å takke at det kommer troll.

Enkelt, ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er et par forskjellige problemstillinger som løftes i HI, så jeg tar en av gangen. 

Når det gjelder bruk av AnonymBruker så er dette en funksjon vi ønsker å beskytte på forumet. Vi anser dette som en svært viktig mulighet for en stor del av våre brukere. Det er ikke feil at funksjonen i noen tilfeller brukes til trolling og andre regelbrudd. Vi forsøker å holde oversikt over i hvilken grad dette skjer, og hvor på forumet det forekommer mest. På bakgrunn av dette har vi fjernet muligheten til å skrive som AnonymBruker flere steder på forumet, som foreksempel Aktuelle saker og politikk, og Koronavirus-rommet. Regelbrudd skrevet som AB blir behandlet og fulgt opp på samme måte som regelbrudd skrevet under brukernavn, så brukere som gjentatte ganger bruker AB til å begå regelbrudd vil kunne bli fulgt opp på bakgrunn av dette. 

Vi anser bruk av AB på resten av forumet som viktig nok for en så stor andel av våre brukere at vi ikke har et ønske om å bli kvitt eller begrense funksjonen videre per i dag, men vi overvåker i hvilken grad AB blir brukt og gjør jevnlige vurderinger av hvorvidt vi ønsker å beholde funksjonen alle steder på forumet. 

Det stemmer at trolling er brudd på våre regler:

Sitat

* Spam eller tulleinnlegg. Brukere som driver med dette kan bli sperret uten varsel og trådene kan bli fjernet. Misbruk av taggefunksjonen regnes som spam.

Det er dog ikke alltid like lett å vurdere hva som er en ren trolletråd, og hva som kan være en reell problemstilling. Vi er derfor forsiktige med å slette tråder hvor det foreligger en viss mistanke, men hvor det fremdeles foreligger noe tvil. Det er helt klart sårt for en bruker som deler en personlig eller vanskelig problemstilling å bli møtt med brukere som ikke ønsker å svare da de mistenker at det er et troll, eller å bli direkte anklaget for dette. Det vil heller ikke hjelpe dersom tråden deres i tillegg blir slettet av moderatorteamet på grunn av en slik mistanke.

Det er en svært fin balansegang mellom å slette åpenbare trolletråder, og å ikke slette reelle, men kanskje litt uforståelige problemstillinger. I slike situasjoner mener vi at det er bedre å kanskje la én trolletråd stå, enn å slette en reell tråd. Kvinneguiden er jo for mange kjent som det stedet på nettet hvor man kan spørre om alt mulig, uansett hvor pinlig eller åpenbart det kanskje er. Vi tror det hadde vært kjedelig for våre brukere om folk ikke følte at de kunne brukt forumet til dette lenger, da forumet rett og slett ville mistet litt av det som gjør Kvinneguiden til Kvinneguiden. 

Dette betyr ikke at vi ikke modererer eller ser bort ifra trolletråder eller innlegg. Vi både moderer or sanksjonerer for dette dette på jevnlig basis. Men i noen situasjoner er det rett og slett vanskelig å være helt trygg på at vi ikke sletter en reell tråd og får en trådstarter til å føle seg enda mer fortvilet. 

Så det er rett og slett en balansegang for oss å opprettholde et godt debattklima på forumet og fjerne regelbrudd, men samtidig opprettholde den tryggheten for våre brukere til å kunne spørre om hva som helst. 

Dersom dere kommer over tråder som dere mener helt sikkert eller sannsynlig er en trolletråd, så ber vi om at dere ikke svarer i tråden, og bruker rapportfunksjonen til å gjøre oss oppmerksom på det. Noen ganger kommer vi over tråder som vi tolker forskjellig rett og slett basert på våre egne tidligere erfaringer, så det kan for eksempel være at jeg leser en tråd som en helt normal problemstilling, men som andre mener er urealistisk og som derfor må være noen som kjeder seg. Ulike perspektiver hjelper oss her derfor mye. 

Kragebein, adm

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være lov å tulle litt? Om det ikke åpenbart er barn (eller barnlige/naive) som er trådstartere. Da synes jeg vi bør la være. Folk kan sikkert også trykke "report" litt oftere på innlegg som er for drøye. Og så synes jeg ikke KG er så ille i forhold til andre forum/kommentaropplegg jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kragebein skrev (6 timer siden):

Hei,

Det er et par forskjellige problemstillinger som løftes i HI, så jeg tar en av gangen. 

Når det gjelder bruk av AnonymBruker så er dette en funksjon vi ønsker å beskytte på forumet. Vi anser dette som en svært viktig mulighet for en stor del av våre brukere. Det er ikke feil at funksjonen i noen tilfeller brukes til trolling og andre regelbrudd. Vi forsøker å holde oversikt over i hvilken grad dette skjer, og hvor på forumet det forekommer mest. På bakgrunn av dette har vi fjernet muligheten til å skrive som AnonymBruker flere steder på forumet, som foreksempel Aktuelle saker og politikk, og Koronavirus-rommet. Regelbrudd skrevet som AB blir behandlet og fulgt opp på samme måte som regelbrudd skrevet under brukernavn, så brukere som gjentatte ganger bruker AB til å begå regelbrudd vil kunne bli fulgt opp på bakgrunn av dette. 

Vi anser bruk av AB på resten av forumet som viktig nok for en så stor andel av våre brukere at vi ikke har et ønske om å bli kvitt eller begrense funksjonen videre per i dag, men vi overvåker i hvilken grad AB blir brukt og gjør jevnlige vurderinger av hvorvidt vi ønsker å beholde funksjonen alle steder på forumet. 

Det stemmer at trolling er brudd på våre regler:

Det er dog ikke alltid like lett å vurdere hva som er en ren trolletråd, og hva som kan være en reell problemstilling. Vi er derfor forsiktige med å slette tråder hvor det foreligger en viss mistanke, men hvor det fremdeles foreligger noe tvil. Det er helt klart sårt for en bruker som deler en personlig eller vanskelig problemstilling å bli møtt med brukere som ikke ønsker å svare da de mistenker at det er et troll, eller å bli direkte anklaget for dette. Det vil heller ikke hjelpe dersom tråden deres i tillegg blir slettet av moderatorteamet på grunn av en slik mistanke.

Det er en svært fin balansegang mellom å slette åpenbare trolletråder, og å ikke slette reelle, men kanskje litt uforståelige problemstillinger. I slike situasjoner mener vi at det er bedre å kanskje la én trolletråd stå, enn å slette en reell tråd. Kvinneguiden er jo for mange kjent som det stedet på nettet hvor man kan spørre om alt mulig, uansett hvor pinlig eller åpenbart det kanskje er. Vi tror det hadde vært kjedelig for våre brukere om folk ikke følte at de kunne brukt forumet til dette lenger, da forumet rett og slett ville mistet litt av det som gjør Kvinneguiden til Kvinneguiden. 

Dette betyr ikke at vi ikke modererer eller ser bort ifra trolletråder eller innlegg. Vi både moderer or sanksjonerer for dette dette på jevnlig basis. Men i noen situasjoner er det rett og slett vanskelig å være helt trygg på at vi ikke sletter en reell tråd og får en trådstarter til å føle seg enda mer fortvilet. 

Så det er rett og slett en balansegang for oss å opprettholde et godt debattklima på forumet og fjerne regelbrudd, men samtidig opprettholde den tryggheten for våre brukere til å kunne spørre om hva som helst. 

Dersom dere kommer over tråder som dere mener helt sikkert eller sannsynlig er en trolletråd, så ber vi om at dere ikke svarer i tråden, og bruker rapportfunksjonen til å gjøre oss oppmerksom på det. Noen ganger kommer vi over tråder som vi tolker forskjellig rett og slett basert på våre egne tidligere erfaringer, så det kan for eksempel være at jeg leser en tråd som en helt normal problemstilling, men som andre mener er urealistisk og som derfor må være noen som kjeder seg. Ulike perspektiver hjelper oss her derfor mye. 

Kragebein, adm

Jeg likte denne utdypingen. Jeg forstår problematikken bedre, og det virker som dere tar den på alvor. Takk :smilyblomst:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere har en snever og litt utdatert oppfatning av hva trolling er.

Det er ikke hvorvidt en problemstilling eller et scenario er "sant" eller oppkonstruert som avgjør hva som er trolling. Regelformuleringen om "spam og tulleinnlegg" har en slik forståelse som premiss, og ditt svar her bekrefter den tolkningen. Trolling karakteriseres først og fremst av at noen bevisst forsøker å sabotere en diskusjon ved å kunstig fyre opp temperaturen i den, dvs provosere og polarisere for å avspore og få folk til å minste besinnelsen.

https://unlcms.unl.edu/engineering/james-hanson/trolls-and-their-impact-social-media

Sitat

Trolling is defined as creating discord on the Internet by starting quarrels or upsetting people by posting inflammatory or off-topic messages in an online community. Basically, a social media troll is someone who purposely says something controversial in order to get a rise out of other users.

Begrepet trolling kommer i utgangspunktet av det engelske verbet "troll", dvs å tråle: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/troll_2

Sitat

1. [intransitive] troll (for something) (especially North American English) to catch fish by pulling a line with bait on it through the water behind a boat

[...]

3. [intransitive, transitive] troll (somebody/something) to write false or offensive messages on the internet in order to make other people angry

• Someone keeps posting snide comments on the forum, trolling for a reaction.
  • Someone trolled me every day this week, each time posting the same obnoxious message on my blog.
  • It looks like kids are intentionally trolling these blogs and trying to get a reaction from the adults who write them.

Man poster et innlegg med et agn (dvs noe som egnet til å hisse opp de andre debattdeltakerne), og så lener man seg tilbake for å  se hvor mange som biter på. Det gir en følelse av makt for den som troller (fenomenet er forsket på innen mange ulike fagfelt).

Man kan oppnå dette ved å fortelle fantasifulle historier om livet sitt som man påstår er sanne, og få mange til å tro på det, slik KGs legendariske hustroll i sin tid gjorde. Men nå er det på tide å gå videre KG - man kan også trolle ved å bare kaste kontroversielle standpunkter inn i en debatt der man vet at det vil fyre folk maksimalt opp, eller man kan delta i tråder kun med den hensikt å avspore dem maksimalt. Og da gir det heller ingen mening å operere med begrepet "trolletråd". Enhver tråd kan saboteres med trolling - hele tiden.

Jeg mener at dere dermed ikke må tenke på "sann/usann" eller "oppriktig eller ikke" som kriterier på trolling - det er jo uansett i siste instans umulig å avgjøre i de fleste tilfeller (med mindre trollingen er helt elendig utført). Og dessuten er det også i mange tilfeller helt irrelevant, fordi feks rene avsporinger eller ekstreme standpunkter også kan brukes til å trolle. Dere må se på funksjonen av trollingen i den enkelte tråden. Jeg har skrevet dette i rapporter i noen år nå faktisk - øyensynlig for døve ører.

Endret av Aricia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere elsker jo troll på KG. Det er jo så lett å fyre dere opp. Hvis du tror noen er et troll, ignorer hun. Dere elsker jo å fortelle folk for forferdelige de er og hvor dårlig verdier de har og at de er dårlige mennesker og rasister osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jajariktigriktig skrev (18 minutter siden):

Dere elsker jo troll på KG. Det er jo så lett å fyre dere opp. Hvis du tror noen er et troll, ignorer hun. Dere elsker jo å fortelle folk for forferdelige de er og hvor dårlig verdier de har og at de er dårlige mennesker og rasister osv. 

Det kan også være en form for trolling, faktisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår å quote, for ytterligere respons. Er det skikkelig ufordragelig innlegg, går jeg ut av den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (17 timer siden):

Jeg synes dere har en snever og litt utdatert oppfatning av hva trolling er.

Det er ikke hvorvidt en problemstilling eller et scenario er "sant" eller oppkonstruert som avgjør hva som er trolling. Regelformuleringen om "spam og tulleinnlegg" har en slik forståelse som premiss, og ditt svar her bekrefter den tolkningen. Trolling karakteriseres først og fremst av at noen bevisst forsøker å sabotere en diskusjon ved å kunstig fyre opp temperaturen i den, dvs provosere og polarisere for å avspore og få folk til å minste besinnelsen.

https://unlcms.unl.edu/engineering/james-hanson/trolls-and-their-impact-social-media

Begrepet trolling kommer i utgangspunktet av det engelske verbet "troll", dvs å tråle: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/troll_2

Man poster et innlegg med et agn (dvs noe som egnet til å hisse opp de andre debattdeltakerne), og så lener man seg tilbake for å  se hvor mange som biter på. Det gir en følelse av makt for den som troller (fenomenet er forsket på innen mange ulike fagfelt).

Man kan oppnå dette ved å fortelle fantasifulle historier om livet sitt som man påstår er sanne, og få mange til å tro på det, slik KGs legendariske hustroll i sin tid gjorde. Men nå er det på tide å gå videre KG - man kan også trolle ved å bare kaste kontroversielle standpunkter inn i en debatt der man vet at det vil fyre folk maksimalt opp, eller man kan delta i tråder kun med den hensikt å avspore dem maksimalt. Og da gir det heller ingen mening å operere med begrepet "trolletråd". Enhver tråd kan saboteres med trolling - hele tiden.

Jeg mener at dere dermed ikke må tenke på "sann/usann" eller "oppriktig eller ikke" som kriterier på trolling - det er jo uansett i siste instans umulig å avgjøre i de fleste tilfeller (med mindre trollingen er helt elendig utført). Og dessuten er det også i mange tilfeller helt irrelevant, fordi feks rene avsporinger eller ekstreme standpunkter også kan brukes til å trolle. Dere må se på funksjonen av trollingen i den enkelte tråden. Jeg har skrevet dette i rapporter i noen år nå faktisk - øyensynlig for døve ører.

Hei, takk for tilbakemeldingen! 

Jeg forstår differensieringen - i henhold til HI så tolket jeg spørsmålet rettet mot brukere som oppretter tråder med falske problemstillinger hvor det ofte kan være usikkert hvorvidt problemstillingen er sann eller ikke, og jeg svarte utifra denne definisjonen. Jeg beklager at dette ikke kom frem og at det virket som at vi kun tolker trolling som tulletråder, det er ikke tilfellet.

Vi møter i grunn ofte litt samme problemstillingen når det gjelder situasjoner hvor tråder eller innlegg er skrevet med ren hensikt å skape reaksjoner. Jeg ser du skriver at vi ikke skal bruke oppriktig eller ikke som kriterier, men hvor skiller vi mellom en reell, men kanskje upopulær og polariserende mening, og en som bevisst troller for å fremme reaksjoner? Vi forstår at det kan oppleves som fryktelig frustrerende når det ér snakk om troll, men vi opplever ofte at innlegg som blir i stor grad mistenkt for å være troll etter all sannsynlighet ikke virker til å være det likevel. Vi ønsker ikke å stoppe debatter flest eller sensurere meninger som ikke bryter med våre retningslinjer, så da er det ofte vanskelig å avgjøre slike saker også. Noen ganger er det åpenbart, og da vil det som regel bli ryddet så fort moderator blir oppmerksom på det. Som nevnt i mitt første svar så både rydder og sanksjonerer vi for trolling (både når det gjelder tulletråder og når det gjelder bevisst sabotering av tråder) på jevnlig basis, så det er ikke slik at det er fritt vilt å trolle på forumet. Bare denne uken har vi slettet opp til flere tråder per dag som brudd på denne retningslinjen. 

Avsporinger bryter med våre retningslinjer uavhengig om det er troll eller ikke, så innlegg med den hensikt å spore vekk debatten fra originaltemaet kan og rapporteres for brudd på denne retningslinjen. 

Sitat

* Innlegg som sporer av debatten kan bli slettet.

Alle rapporter på forumet blir lest og gjennomgått av moderatorer, og særlig når det gjelder rapporter på slike trolleinnlegg så er det ofte flere moderatorer innom for å hjelpe med vurdering. Vi håper du og andre som leser denne tråden vil fortsette å hjelpe oss her, ved å fortsette å rapportere tråder og innlegg dere mener bryter med våre retningslinjer. 

Kragebein, adm

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tenker som sagt at det kunne være hensiktsmessig å tenke på trolling som et verb, eller en handling, ikke som et substantiv, eller som noe en bruker enten er eller ikke er. Når måten en bruker opptrer på i en tråd fyrer opp temperaturen, avsporer og fullstendig overtar diskusjonen, da er det trolling, uavhengig av om det er gjort med den hensikt å sabotere eller ikke (det er jo uansett umulig å vite).

Å trolle er å generere kraftige reaksjoner og få flest mulig på kroken, ikke å være et troll, tenker jeg. De fleste forumsbrukere kan dermed trolle i blant, fra de som har en reell og ektefølt kjepphest de hissig avsporer alle diskusjoner med, til de som har en bevisst tøyseagenda og aldri skriver noe i full oppriktighet. Uavhengig av hensikten bak synes i hvert fall jeg at den mest ødeleggende trollingen er den som saboterer tråder ved å avspore og skape sterke reaksjoner. Åpenbare tulletråder om at "svigermor forlanger å få bære tiara i bryllupet mitt" (et reelt gammelt KG-eksempel) er oftest bare morsomme og ganske harmløse. Men som du skriver, førstnevnte kan jo rapporteres og ryddes som avsporing.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...