AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #21 Skrevet 4. februar 2021 Kan legge til på mitt innlegg over: Jeg ble heller ikke døpt som baby. Ifølge foreldrene mine var det fordi de mente jeg skulle få velge det selv. Men når det kom til konfirmasjonen så opplevde jeg aldri at jeg hadde et reelt valg. Ingen satt seg ned med meg og snakket om hva jeg ønsket. Det var bare en selvfølge at jeg skulle konfirmeres i kirken. Dermed måtte jeg også døpes først. Den opplevelsen av å måtte stå alene foran i kirken og bli døpt som 14-åring...den unner jeg ingen. (Med mindre man er dypt personlig kristen selvfølgelig) Det var bare forferdelig flaut og rart, og det opplevdes på ingen måte som er valg for meg. Anonymkode: 7f534...942 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #22 Skrevet 4. februar 2021 Det er tvilsomt at han kan nekte deg å ta med barnet i kirken. Foreldre kan ta mange valg for sine barn, men de skal ikke tvinge sin religion på barna sine. Er målet ditt at barnet skal tro det samme som deg og ha de samme åndelige opplevelsene som deg? Eller at barnet skal sitte med kunnskap og informasjon om sin tro og senere ta et aktivt og informert valg om egen tro? (Da må barnet ha kunnskap om andre religioner også) Anonymkode: 3ab2c...e62 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #23 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Enig med mannen din.. hvorfor tror du fortsatt på en oppdiktet fantasifigur? Anonymkode: 904cd...9c3 Vel, Jesus har levd og er ingen fantasi. Men om han har utført at som står i Bibelen er en annen sak. Ts: Dette burde du og mannen din diskutert før barn. Dere har tydeligvis to forskjellige tro. Men du har ikke mindre rett til å lære barna om din tro enn hva mannen din har. Så dere må nesten prøve å finne frem til en god balansegang. Anonymkode: 6cc0e...d3f 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #24 Skrevet 4. februar 2021 Enig med din mann. Barna dine kan velge religion selv, om de vil, når de blir voksne. Det er ikke opplagt at de kommer til å tro på noe (med mindre de blir indoktrinert) eller at de kommer til å tro på det samme som deg. Anonymkode: 21c09...b61 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #25 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, Jesus har levd og er ingen fantasi. Men om han har utført at som står i Bibelen er en annen sak. Ts: Dette burde du og mannen din diskutert før barn. Dere har tydeligvis to forskjellige tro. Men du har ikke mindre rett til å lære barna om din tro enn hva mannen din har. Så dere må nesten prøve å finne frem til en god balansegang. Anonymkode: 6cc0e...d3f Gud, derimot... Anonymkode: 6ab8f...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #26 Skrevet 4. februar 2021 Nei, ikke juridisk sett. Om det er hensiktsmessig å leve i et forhold hvor kommunikasjonen er så dårlig at dette kom som en overraskelse på dere, kan man jo lure på - men det er litt på siden. Det han kan gjøre er å gå i fra deg fordi dere ikke blir enige om dette. Da vil dere begge kunne gjøre akkurat hva dere vil i den tiden barnet er hos hver av dere. Om du vil henge i kirken og han i hindutempelet fra morgen til kveld, står det dere fritt. Når barnet fyller femten, kan det selv bestemme. Anonymkode: e7c36...b3c 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #27 Skrevet 4. februar 2021 Tenker at han ikke har større rett til å tvinge barnet til å bli ikke-kristent enn du har til å innføre en kristen tro, så her må dere finne en mellomting som kan fungere for begge. Anonymkode: 8336f...e25 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #28 Skrevet 4. februar 2021 Enig med mannen din, Men det er da veldig rart at dere ikke har snakket om dette før siden du tydeligvis er veldig religiøs Anonymkode: 5ee38...dd2 4
Duff Skrevet 4. februar 2021 #29 Skrevet 4. februar 2021 Men mannen din har vert med deg i menigheten eller kirka uten å si noe om dette? 1
Mjessa Skrevet 4. februar 2021 #30 Skrevet 4. februar 2021 (endret) Han har jo rett da. Du prakker jo på barnet jesus. Hvis du tar barnet med i synagoge og humanetiske samlinger i tillegg så blir det noe helt annet, men du ønsker altså å prakke på barnet din personlige tro. Min personlige mening er at dåp er et overgrep mot et barns religøse frihet. Dåp bør evt finne sted først i voksen alder når man selv kan avgjørelsen. Konfirmasjon burde også vært utsatt til barnet er 18 og kan velge selv. Endret 4. februar 2021 av Mjessa 5
Mjessa Skrevet 4. februar 2021 #31 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er fullstendig enig med deg. Ingen barn har vondt av å være med på gudstjenester o l såfremt det ikke er ekstremt på noen som helst måte. Jeg har vokst opp på den måten med en troende mor og en nøytral far. Moren min tok meg med på sine ting og det gjorde faren min også. Jeg har bare gode minner fra samlinger i kristen regi og det har gitt meg et bredere og mer aksepterende syn på livet. Anonymkode: b652f...035 Da må hun også ta barnet med på andre religioner for det brede perspektivet du snakker om. Midnattsmesse i katolsk kirke, i synagogen, med på muslimsk bønnemøte så lang det lar seg gjøre. Humanetiske samlinger. I adventistkirken, på samling hos Jehova osv. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #32 Skrevet 4. februar 2021 I og med at dere har såpass forskjellig livssyn, så tenker jeg det må være klokt at barn får lære om begges livssyn. Han sier han vil hindre at barna utsettes for press og rigide regler og det kan jeg sympatisere med, men jeg kan ikke se at informasjon og kunnskap om tro må innebære press. På samme måte kan man informere om den andres livssyn og overbevisning, slik at barna vet og forstår mer. Jeg lurer litt på om han ser sitt livssyn og sine regler som "det eneste riktige", og om han i så fall har tenkt over at andre kan oppleve dette som press? Anonymkode: 86333...110 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #33 Skrevet 4. februar 2021 100% enig med din mann. Anonymkode: af7b7...dbf 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #34 Skrevet 4. februar 2021 Mjessa skrev (Akkurat nå): Da må hun også ta barnet med på andre religioner for det brede perspektivet du snakker om. Midnattsmesse i katolsk kirke, i synagogen, med på muslimsk bønnemøte så lang det lar seg gjøre. Humanetiske samlinger. I adventistkirken, på samling hos Jehova osv. Det står ikke noe om at noen av foreldrene er engasjert i andre trosretninger. Om en av dem hadde vært det så hadde det vært like selvfølgelig. Anonymkode: b652f...035 1
Alauda Skrevet 4. februar 2021 #35 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner flere der to ulike trosretninger fungerer fint. Til og med kristen og muslim. ... Kristne og muslimer har mye mer felles verdigrunnlag enn en kristen og en ateist. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #36 Skrevet 4. februar 2021 Du kan fortelle barna om din tro, han kan fortelle om sin tro. Eneste måten det blir rettferdig på. Og barnet kan selvfølgelig være med deg på gudstjeneste, men ikke press om hen ikke ønsker. Anonymkode: 45ecf...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #37 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er ikke troende selv, men jeg syns at alle skal få tro på det de vil. Når det er sagt, så er jeg nok til dels enig med mannen din. Dvs, jeg syns ikke kristendommen skal "prakkes på" (som mannen din sier) barna før de er store nok til å ta et reflektert valg selv. Kan dere ikke møtes på midten? Du tar med barna på de seremoniene i kirken det er vanlig for en ikke troende å dra i kirken (altså julaften og diverse), forteller om din tro, men ikke legger føringer for hva de skal tro? Veldig dumt at dere ikke diskuterte dette før graviditeten. Men at han ikke ønsker at barna skal få føringer for hva de skal tro og mene, er ikke det samme som at han ikke respekterer at du tror. Bare noe så enkelt som skolen. Er det ikke veldig vanskelig for barn å sette seg inn i naturfag og feks big bang, om de får beskjed hjemmefra at denne teorien er helt feil? La barna få høre litt fra begge sider, også kan de ta et valg senere Anonymkode: 85a8c...b86 3
Pinkee Skrevet 4. februar 2021 #38 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er så gammel, og så bondsk, at jeg er oppvokst med søndagsskole! Det var bare slik det var, vi gikk på søndagsskole og lærte om Gud og Jesus. Kan si det slik, jeg har ikke tatt skade av det. Jeg respekterer fullt ut alle som ønsker å ha en religion i sitt liv. På samme måte, respekterer jeg de som ikke vil ha. Men, jeg er egentlig glad for at jeg gikk på søndagsskole, for jeg lærte mye om hva kristendom er for noe. Selv om jeg var barn. Jeg fortsatte også på ungdomsklubb, da jeg ble gammel nok. Har bare fine minner om det. Men, jeg endte ikke opp som kristen likevel, men jeg har et godt grunnlag for mitt valg. Så min mening er at det bør være helt greit at du tar med barn på slike ting, så lenge de synes det er ok. Men, aldri tvinge!!! Bare noe så enkelt som at hvis menigheten har barnekor, kjempeflott for barn å være med på. Kristendom er ikke farlig, så lenge det foregår frivillig! 4
Stina234 Skrevet 4. februar 2021 #39 Skrevet 4. februar 2021 Vurdering av hva som er det beste for barnet ligger på foreldrene frem til når alderen tilsier at barna kan ta egne valg. Kan ikke se at det å ta med barnet i kirken er problematisk. Mannen din kan ikke nekte deg å gjøre det. La mannen ta ta med barnet på andre aktiviteter som han mener er innenfor da så har dere begge hver sin greie. Så håper jeg da for deres egen del at dere kan gjøre ting sammen der barnet får gode og trygge opplevelser sammen med sin familie. 3
Gjest padawan Skrevet 4. februar 2021 #40 Skrevet 4. februar 2021 Stina234 skrev (1 time siden): Vurdering av hva som er det beste for barnet ligger på foreldrene frem til når alderen tilsier at barna kan ta egne valg. Kan ikke se at det å ta med barnet i kirken er problematisk. Mannen din kan ikke nekte deg å gjøre det. La mannen ta ta med barnet på andre aktiviteter som han mener er innenfor da så har dere begge hver sin greie. Så håper jeg da for deres egen del at dere kan gjøre ting sammen der barnet får gode og trygge opplevelser sammen med sin familie. Sant så sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå