Revenmann29 Skrevet 4. februar 2021 #41 Skrevet 4. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Heisann, jeg ønsker å lufte en diskusjon vi hadde i hjemmet her om dagen her inne. Hvem har rett - jeg eller min mann? Isåfall, hvorfor? Jeg og min mann venter vårt første barn til våren. Vi gleder oss til det begge to. Som par har vi alltid funket bra sammen selv om jeg er kristen og han ikke. Trodde jeg. Helt til jeg begynte å snakke med han om hvordan jeg så fram til å lære barna våre om Jesus, og til de selv kan begynne å få glede av å være med i menigheten jeg går i. Da får jeg høre fra mannen at dersom han opplever at noen «presser» religion på barna våre, eller setter «regler» for dem og hvordan de skal leve livet sitt foruten det å være snill og vise nestekjærlighet osv, kommer han til å sette ned foten, og altså ikke la meg ta med barna i kirken.. Jeg synes dette er fryktelig trist, og lurer på om mannen min kan bestemme noe slikt? Han sier han respekterer meg og mitt livssyn, men at dette ikke skal «prakkes» på ungene som han så fint sier det. Hva tenker dere rundt dette? Jeg fra min side tror ingen barn har vondt av å vokse opp sammen med Jesus..:( Anonymkode: 551ac...ca3 Om du så absolutt skal lære dem om jesus, så ta heller fram en gammel KRL bok. Å gå i kirken å bedøve dem med shit e idiotisk. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #42 Skrevet 4. februar 2021 TS: Tror du at supermann finnes? Trur du at en mann klarer å løfte et fjell? Det er like usannsynlig at en fyr løfter et fjell, som om gud finnes. Anonymkode: 5fb65...d23 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #43 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Enig med mannen din.. hvorfor tror du fortsatt på en oppdiktet fantasifigur? Anonymkode: 904cd...9c3 det er da virkelig ikke det som er poenget. De har forskjellig livssyn. Begge må respekteres. Hvordan løser man det? Det er det som er spørsmålet. Det er jo mildt sagt uinteressant om du personlig er enig med ham eller med henne. Anonymkode: 59ffd...8e6 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #44 Skrevet 4. februar 2021 2 hours ago, Pinkee said: Jeg er så gammel, og så bondsk, at jeg er oppvokst med søndagsskole! Det var bare slik det var, vi gikk på søndagsskole og lærte om Gud og Jesus. Kan si det slik, jeg har ikke tatt skade av det. Jeg respekterer fullt ut alle som ønsker å ha en religion i sitt liv. På samme måte, respekterer jeg de som ikke vil ha. Men, jeg er egentlig glad for at jeg gikk på søndagsskole, for jeg lærte mye om hva kristendom er for noe. Selv om jeg var barn. Jeg fortsatte også på ungdomsklubb, da jeg ble gammel nok. Har bare fine minner om det. Men, jeg endte ikke opp som kristen likevel, men jeg har et godt grunnlag for mitt valg. Så min mening er at det bør være helt greit at du tar med barn på slike ting, så lenge de synes det er ok. Men, aldri tvinge!!! Bare noe så enkelt som at hvis menigheten har barnekor, kjempeflott for barn å være med på. Kristendom er ikke farlig, så lenge det foregår frivillig! Enig med deg. Jeg gikk forresten også på søndagsskole og det helt på eget initiativ. Anonymkode: 86333...110 1
Firfisla Skrevet 4. februar 2021 #45 Skrevet 4. februar 2021 Jeg er enig med mannen din. La barna ta sine egne valg angående å tro eller ikke tro selv, når de blir eldre. Dette burde dere jo ha snakket om før dere fikk barn, slik at ikke disse forskjellene kommer som et stort sjokk nå. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #46 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Heisann, jeg ønsker å lufte en diskusjon vi hadde i hjemmet her om dagen her inne. Hvem har rett - jeg eller min mann? Isåfall, hvorfor? Jeg og min mann venter vårt første barn til våren. Vi gleder oss til det begge to. Som par har vi alltid funket bra sammen selv om jeg er kristen og han ikke. Trodde jeg. Helt til jeg begynte å snakke med han om hvordan jeg så fram til å lære barna våre om Jesus, og til de selv kan begynne å få glede av å være med i menigheten jeg går i. Da får jeg høre fra mannen at dersom han opplever at noen «presser» religion på barna våre, eller setter «regler» for dem og hvordan de skal leve livet sitt foruten det å være snill og vise nestekjærlighet osv, kommer han til å sette ned foten, og altså ikke la meg ta med barna i kirken.. Jeg synes dette er fryktelig trist, og lurer på om mannen min kan bestemme noe slikt? Han sier han respekterer meg og mitt livssyn, men at dette ikke skal «prakkes» på ungene som han så fint sier det. Hva tenker dere rundt dette? Jeg fra min side tror ingen barn har vondt av å vokse opp sammen med Jesus..:( Anonymkode: 551ac...ca3 jeg tenker at dere har hvert sitt livssyn, som begge har krav på respekt for. Det er jo ikke enkelt, men jeg tenker at løsningen må ligge i midten. Du må lov til å ta barnet med i kirken, og fortelle om din tro, og han må få lov til å fortelle om sitt livssyn. Og så må dere begge prøve å avstå fra å påvirke barnet tenker jeg. Lettere sagt enn gjort, men det går an å fortelle om Jesus uten samtidig å hevde at ditt syn er det eneste rette. Når det gjelder det med at "ingen barn har vondt av å vokse opp med Jesus", så er jeg ikke enig med deg. Vi er mange som er vokst opp i kristne miljøer, som gjerne skulle vært barndommens hjernevask foruten. Selv er jeg agnostiker, men paradoksalt nok med et stort hjerte for kirken. Men jeg forstår at jeg ikke evner å tenke fritt om dette på en måte som er uavhengig av den påvirkningen jeg møtte i barndommen i skole, fritidsaktiviteter og gjennom slektninger - selv om mine foreldre aldri snakket om Gud. Anonymkode: 59ffd...8e6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #47 Skrevet 4. februar 2021 Ta barna dine med i kirka du ts. Lær dem gode kristne verdier. Ikke la mannen din ødelegge for dere. Lykke til. Anonymkode: 6eb91...d91 4
Helgeline Skrevet 4. februar 2021 #48 Skrevet 4. februar 2021 For noen svar i denne tråden... og så mange likes! Sinnsykt mange intolerante mennesker her på KG. Mannen til ts skal altså få lov å indoktrinere barnet med ateisme, mens mor ikke skal få lov til å ta med barnet i kirka? Hadde skjønt det hvis mor prøvde å få med barnet i Jehovas vitner eller ønsket å sende det på koranskole, men altså julegudstjeneste i DNK? I et samfunn bygd på kristen kultur og etikk... Selvfølgelig kan han ikke nekte mor det. Det høres mer ut som om denne faren har et sykelig kontrollbehov enn en ærlig overbevisning. I min bok er det å tro på Gud hakket mindre idiotisk enn å totalt avskrive alt vi ikke kan forklare med vitenskap, og jeg er ikke religiøs. Vet ikke hva ts skal gjøre, men vet hva jeg ville ha gjort (ikke hørt på mannen). Veldig rart dessuten at de ikke har pratet om dette før. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #49 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjenner flere der to ulike trosretninger fungerer fint. Til og med kristen og muslim. Man har riktignok snakket ut om det før barn blir et tema.... for det er da ulikhetene blir tydelig. Det eneste riktige er at de lærer om religion, og trosretninger, og mangel på tro, som et åpent tema. Du må presentere det som at det er et valg du har tatt, og at de kan ta ditt valg, eller pappas valg, eller et helt annet valg. Du må aldri bruke uttrykk som å "ha jesus i livet", og faren må aldri bruke uttrykk som at "jesus er en fantasifigur". Innenfor de rammene er det helt fint å involvere dem i kirkelige aktiviteter, og fortelle om julens betydning utover gaver og snop. Anonymkode: ce53d...030 Dette! utrolig viktig at dere begge omtaler eget syn og den andres syn på en nøytral og respektfull måte. Anonymkode: 59ffd...8e6 1
Kristin70 Skrevet 4. februar 2021 #50 Skrevet 4. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Da får jeg høre fra mannen at dersom han opplever at noen «presser» religion på barna våre, eller setter «regler» for dem og hvordan de skal leve livet sitt foruten det å være snill og vise nestekjærlighet osv, kommer han til å sette ned foten, og altså ikke la meg ta med barna i kirken.. Anonymkode: 551ac...ca3 Mannen sier altså ikke nei til å ta med barnet i kirken, han sier nei til å presse religion på barnet. Det er noe annet. Han sier heller ikke at han skal presse ateisme på barnet, selv om enkelte her tillegger han dette. 2
Silva Pluvialis Skrevet 4. februar 2021 #51 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hjernevasking er ikke ok! Støtter mannen din 110%. Anonymkode: a10ab...f09 Det er ikke hjernevasking å ta med barn i kirken. Herlighet. 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #52 Skrevet 4. februar 2021 Det å lære om kristendommen og lære om den rike kulturarven til den vestlige verden er bare positivt. Hva mener han med "hjernevasking"?, Hvorvidt barnet velger å "tro" er vell opp til barnet. Anonymkode: 8f3d1...3e5 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #53 Skrevet 4. februar 2021 Selvfølgelig må du kunne ta med deg barna i kirken, akkurat som at du også kan fortelle barna dine om det du tror på. Han har samme rett til å fortelle dem om sitt livssyn og ta dem med på humanistiske eller andre arrangementer. Som foreldre påvirker vi alltid barna våre, vi forteller dem hvilke verdier vi har, hva vi tror på og vi viser det til barna og inkluderer dem i det som er viktig for oss. Livssyns-og religionsfrihet i Norge innebærer frihet til å ta med seg sine barn i moskeen, kirken, tempelet eller synagogen. Denne friheten gir ateister mulighet til å avstå fra religiøs tilbedelse og religiøse en mulighet til å utøve sin religion. Det er ikke bare hans livssyn som teller. Ateisme møter barna overalt i samfunnet ellers, på skolen, i gaten, gjennom mediene etc. Vi lever i et samfunn der det religiøse er nesten helt fraværende. Hvis begges livssyn skal telle har du derfor all rett til å ta med deg barna og inkludere dem i det kristne. Anonymkode: 358d3...41c 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #54 Skrevet 4. februar 2021 Helgeline skrev (1 time siden): For noen svar i denne tråden... og så mange likes! Sinnsykt mange intolerante mennesker her på KG. Mannen til ts skal altså få lov å indoktrinere barnet med ateisme, mens mor ikke skal få lov til å ta med barnet i kirka? Hadde skjønt det hvis mor prøvde å få med barnet i Jehovas vitner eller ønsket å sende det på koranskole, men altså julegudstjeneste i DNK? I et samfunn bygd på kristen kultur og etikk... Selvfølgelig kan han ikke nekte mor det. Det høres mer ut som om denne faren har et sykelig kontrollbehov enn en ærlig overbevisning. I min bok er det å tro på Gud hakket mindre idiotisk enn å totalt avskrive alt vi ikke kan forklare med vitenskap, og jeg er ikke religiøs. Vet ikke hva ts skal gjøre, men vet hva jeg ville ha gjort (ikke hørt på mannen). Veldig rart dessuten at de ikke har pratet om dette før. Med alle ateistene og kirkemotstanderne er det snart på tide og gjøre de kristne helligdagene til fridager kun for de som er kristne 🙃 Anonymkode: 3ab2c...e62 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #55 Skrevet 4. februar 2021 Selvfølgelig kan han ikke nekte deg det. Her ville mannen (og slekten hans) at barna våre skulle døpes i kirken, og i forbindelse med det sa jeg at da hadde vi et ansvar for at barna skulle få et forhold til den kirken og religionen. Barna ble døpt, og far surmuler de gangene han må i kirken, men sånn er det bare når det absolutt var så viktig for ham at barna ble døpt der. Selv er jeg agnostiker, men har studert religion i flere år, og jeg har forståelse hvorfor du vil ta med dine barn i kirken. Far kan som sagt ikke nekte deg. Anonymkode: 01ce7...d99 1
AllahBallah Skrevet 4. februar 2021 #56 Skrevet 4. februar 2021 Jeg vil si det kommer helt an på menigheten din. Hvis det er av den mer fanatiske typen, med halleluja-rop, tungetale, moraliserende i forhold til andre som lever er annet liv, hadde jeg vært veldig skeptisk. Har dog erfaring med at de fleste menigheter er ganske milde på slikt. Bryr set minst like mye om gode verdier, ta vare på hverandre, vise nestekjærlighet, som det rent religiøse. 2
Alauda Skrevet 5. februar 2021 #57 Skrevet 5. februar 2021 Har var det mye rare svar og ulike meninger om kristendom og religion. TS: Svaret er NEI, mannen din har ingen juridisk rett til å nekte deg å ta med barna i kirken. Når det gjelder den moralske retten vil jeg si det avhenger av hva dere har blitt enige om. Om dere har så ulikt ståsted må dere vel ha snakket om dette før dere satte barn til verden? Dersom han vet at du går jevnlig i kirken, og ikke har hatt innsigelser mot dette før, er jeg tilbørlig til å synes han har gitt stilltiende samtykke til at du tar med barnet i kirken. Jeg synes ikke dermed at du har "monopol" på barnet om søndagene om han har lyst til å ta med barnet på andre ting. Dette ble bare litt synsing fra meg, som har lite med rettigheter å gjøre. 1
Gjest padawan Skrevet 5. februar 2021 #58 Skrevet 5. februar 2021 Alauda skrev (20 minutter siden): Har var det mye rare svar og ulike meninger om kristendom og religion. Enig. Og mange legger seg oppi ting som de strengt tatt ikke har noe med og som er utenfor det TS spør om. Hvordan et sett foreldre velger å oppdra sine barn er noe de må bli enige om og så lenge dette skjer innenfor sunne og trygge rammer kan egentlig all andre ta seg en bolle. Religion er såpass integrerte i mange kulturer rundt omkring at ingen har dumt av å lære seg et og annet om hvorfor tinger som de er. Hva som anses av normalt innenfor religion anses som ekstremt av andre. Skal barn som vokser opp i Pinsemenigheten, Smiths venner, muslimske familier, jødiske familier, kristne familier eller andre, tilsvarende miljøer tas bort fra foreldrene sine bare fordi agnostikere / Humanetikere eller andre ser på dette som ekstremt? Nope.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå