Gå til innhold

Er det ille at jeg egentlig ikke bryr meg når LGBTQ+ bekjente kommer ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen venner som er bi / homofile, og da de kom ut var reaksjonen min var akkurat som "Ok, bra for deg!" og slikt, og så ville jeg bare gå tilbake til samtalen vi hadde. Jeg vet at det er vanskelig for mennesker å komme ut, men det beveger meg ikke på noen måte, jeg er bare der som "ok, du har ikke forandret deg som en person, så som bra for deg"

Men når jeg går på sosiale medier og det kommer innlegg fra folk som kommer ut, er det mange mennesker som er ekstremt entusiastiske og sånt om dette. I mellomtiden sitter jeg bare der, og min mening om dem endres stort sett ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 76fd6...530

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo strengt tatt ikke så mye å lage oppstyr rundt. Er ganske vanlig nå til dags. Så jeg tenker at din reaksjon er helt innenfor.

Anonymkode: 7310b...db1

• Liker 22
Skrevet

Jeg tenker din reaksjon er helt fin.

Anonymkode: 3201f...e2b

• Liker 7
Skrevet

Det er sikkert stort for dem der og da når de finner ut av det og tar avgjørelsen, men jeg er heller ikke av typen som blir veldig engasjert i andres følelsesliv, så jeg ville nok ha reagert omtrent som deg, kanskje klistra på meg et oppmuntrende smil.

Anonymkode: e6b13...dc4

• Liker 2
Skrevet

Det er jo litt selvsentrert av deg å bare tenke på om dine egne følelser ift personen endrer seg...

Er fortsatt slik at mange ikke kommer ut, aldri. Fordi livet blir et annet.

Anonymkode: bbbd6...d53

• Liker 7
Skrevet

Det er vel egentlig bare et uttrykk for at det har blitt mer normalisert. Jeg reagerer på samme måte. Kusinen min var utrolig redd for å komme ut til familien. Ingen har egentlig lagt noe særlig vekt på det, men vært glad på hennes vegne for at hun har fått seg en kjæreste uten at det spiller noen rolle hvilket kjønn det er, og at de nå venter barn. 

De er jo ikke noe annerleds, og selv om det er skummelt for mange å komme ut så er det mange av de som har godt av og ønsker at det ikke blir en diskusjon rundt det. Folk er forskjellige, og det er ikke gitt at alle LGBTQ+ ønsker mye oppmerksomhet rundt det. 

Anonymkode: bdf73...fd4

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er trist at folk i det hele tatt må «komme ut». Man skulle ikke trengt det. Men det er en annen diskusjon. 
Selv så hadde jeg ikke blitt sjokkert eller endret mening om personen. Men sikkert spurt litt spm for å vise at jeg bryr meg om personen. ☺️

Anonymkode: 39e5f...ec0

• Liker 3
Skrevet

Som en som har "kommet ut" selv, så tror jeg de fleste blir glad for slike "likegyldige" reaksjoner. Jeg fikk noen slike selv og elsket det fordi det beviste at det ikke behøver å være en stor greie, noe det ikke er fordi det skal være like naturlig som om man er hetero.

• Liker 12
Skrevet

Det har ingenting å si for meg.

For mange som kommer ut er det et stort skritt og det betyr mye for dem. Det er da greit å anerkjenne dette og stille spørsmål ved hvordan det føles å være åpen osv. 

• Liker 1
Skrevet

Det er akkurat sånn reaksjon jeg vil bli møtt med hver gang. Det er ikke sånn at man kommer ut en gang og så er det gjort, det stopper aldri. Det er slitsomt. Det er fortsatt helt normalt å bli møtt med en reaksjon der folk sier "what, er du?" + massevis av spørsmål etterpå. Drittlei det. Egentlig ønsker jeg ikke at man skal måtte komme ut i det hele tatt fordi jeg liker ikke oppmerksomhet. Selv synes jeg ikke at vi som er homofile er noe mer eller mindre verdt enn heterofile. Reaksjonen til ts er helt riktig! 

Anonymkode: c866d...2d0

• Liker 6
Skrevet

Min erfaring er at de som kommer ut egentlig gjør det for sin egen del, for alle vi rundt hadde skjønt det lenge før. Det er nok mest en øvelse de selv må gjennom for å akseptere seg selv. 

Anonymkode: aa000...183

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min erfaring er at de som kommer ut egentlig gjør det for sin egen del, for alle vi rundt hadde skjønt det lenge før. Det er nok mest en øvelse de selv må gjennom for å akseptere seg selv. 

Wow! Dette forteller meg at du ikke har noen nære av deg som har kommet ut.... blir så lei av slike kommentarer. Tror du virkelig de fleste ikke har akseptert seg selv når de kommer ut, og mange risikerer å ødelegge realsjoner med nære venner/familie? Det er faktisk dessverre enda slik at ikke alle er like likegyldig på dette. Og som en her opp skriver: Man slutter aldri å komme ut. Hver gang man møter nye folk eller begynner i ny jobb så kommer tema opp om samboer/kjærester og slik. Og Hver gang må man komme ut på nytt. Det er ikke noe vi vil men noe vi MÅ gjøre fordi folk flest bare antar at jeg er gift med en mann når de ser gifteringen. Enkelte ganger må man kanskje til og med lyve for noen som man ikke kjenner så godt og spille hetero fordi man er redd for å komme i uheldig situasjoner. 

Men sure, vi gjør det kun for vår egen del...

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er det nok. Jeg hadde så mange venner som kom ut at jeg sa til slutt bare «å ja». Null stress og greit det liksom. Ingen av dem ble utstøtt heller lissom. Kanskje ei sur, erkekristen tante. Og som du sier så har vi på utsiden skjønt lenge at de er homo, så bare fint at de endelig har akseptert det selv. 

Anonymkode: c9d92...21e

• Liker 2
Skrevet
bunny_94 skrev (6 minutter siden):

Man slutter aldri å komme ut. Hver gang man møter nye folk eller begynner i ny jobb så kommer tema opp om samboer/kjærester og slik. Og Hver gang må man komme ut på nytt. Det er ikke noe vi vil men noe vi MÅ gjøre fordi folk flest bare antar at jeg er gift med en mann når de ser gifteringen.

Jada. Kjipt det. Men jeg må alltid fortelle at jeg er singel, ikke har barn og ikke enebolig. For det tror kollegaer automatisk at jeg med største selvfølge har. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jada. Kjipt det. Men jeg må alltid fortelle at jeg er singel, ikke har barn og ikke enebolig. For det tror kollegaer automatisk at jeg med største selvfølge har. 

Det og opplever jeg som meget irriterende og er også noe som man ikke burde "måtte" komme ut med. Alt i alt så viser det vel bare at alle som er utenfor "normalen" som innebærer kone+mann + barn + enebolig er litt sære og det er for min del mest provoserende. 

• Liker 3
Skrevet
bunny_94 skrev (1 minutt siden):

Det og opplever jeg som meget irriterende og er også noe som man ikke burde "måtte" komme ut med. Alt i alt så viser det vel bare at alle som er utenfor "normalen" som innebærer kone+mann + barn + enebolig er litt sære og det er for min del mest provoserende. 

Ja. Det er ulempen med å tilhøre et mindretall. Og jeg er veldig hetero. 

• Liker 2
Skrevet

Ja. Det er ulempen med å tilhøre et mindretall. Og jeg er veldig hetero. 

Du får trøste deg med at du uansett som singel eller når du til slutt finner en mann, slipper å gå nedover gaten og få flere blikk som signaliserer avsky 😉 Noe som dessverre skjer så å si hver eneste dag, er ikke særlig kjekt det..

Skrevet
bunny_94 skrev (2 minutter siden):

Du får trøste deg med at du uansett som singel eller når du til slutt finner en mann, slipper å gå nedover gaten og få flere blikk som signaliserer avsky 😉 Noe som dessverre skjer så å si hver eneste dag, er ikke særlig kjekt det..

Hvor i alle dager bor du? Og går du da alene eller sammen med kjæreste? 

• Liker 1
Skrevet

Hvor i alle dager bor du? Og går du da alene eller sammen med kjæreste? 

Det skjer når min kone og jeg går hånd i hånd, nei vi gjør ingenting annet, hverken kysser eller klemmer. Jeg bor i en av Norges største byer, men det har skjedd både her, i Berlin, Stockholm you name it. Har ingenting å si hvor stor og moderne byen er, det skjer uansett

Skrevet
bunny_94 skrev (Akkurat nå):

Det skjer når min kone og jeg går hånd i hånd, nei vi gjør ingenting annet, hverken kysser eller klemmer. Jeg bor i en av Norges største byer, men det har skjedd både her, i Berlin, Stockholm you name it. Har ingenting å si hvor stor og moderne byen er, det skjer uansett

Ok. Ja ja, jeg tilhører et par grupper det skrives stygge kronikker om og menes dritt om i hytt og pine. Vi har alle vårt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...