Gå til innhold

Flere her som har/hatt herpes genitalis som har noen råd? Holder på å pines ihjel.......

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått Herpes genitalis, har vel hatt viruset i kroppen i flere år uten å vite det, så nå med stressende tid i livet kom første utbruddet i underliv og bak i anus. Jeg har snart ikke hud igjen verken bak eller på kjønnsleppene.... får stadig nye blemmer hele tiden og føler dette aldri går over, har vart i 1.5 uke nå. Jeg går bare her hjemme i smerter og piner meg ihjel. Bruker noe salver og paracet men føler ikke dette er nok for de sterke smertene. Vet dette høres veldig rart ut men jeg har gått så lenge og har så mye smerter at jeg faktisk har tenkt tanken på å ta livet mitt, så ille er dette nå. Har barn og samboer så hadde det ikke vært for barna mine så tror jeg at jeg hadde vært skremmende nærme. Så vondt er dette og jeg holder snart ikke ut mer og føler det aldri blir noe bedring! Hvis noen har noe råd evt hvor lang tid det første utbruddet varer (har hørt at det første er den vondeste og varer lengst) vil gjerne høre erfaringer for nå er jeg helt desperat av å få litt mindre smertefrie dager, for dette er til å bli gal av

Anonymkode: 3ac3a...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første utbruddet mitt varte ca en uke og var merkbart,men ikke altfor ille.

Det som var vanskelig var at det kom tilbake så ofte ( hsv2). Tette, dog små utbrudd som stresset meg med tanke på smittefare. Jeg fikk Zovirax som forebyggende medisin og har ikke utbrudd lenger.

Kom deg til legen nå som du har utbrudd og få sjekket om det er 1 eller 2 du har fått. Begge kryssmitter. Hsv1 er mye mer utbredt (90% som har det)og ikke så hissig. 

Anonymkode: 8f2ab...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fælt. Ring til legen i morgen tidlig og forklar situasjonen. Du må få noe behandling som virker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, det er jævlig vondt, klare ikke å sove eller gå mrd truse/bukse. Jeg gikk hjemme uten truse med et langt tynt skjørt så undertøy og bukse ikke gnisser i sårene. Ring legen asap i morgen å få resept på Valtrex. Har du prøvd å sette deg i et grønnsåpe bad? Grønnsåpe skal rense og lindre smertene, har ikke prøvd det ved utbrudd, men fikk tips av jordmor etter fødsel om å gjøre dette ettersom jeg var fryktelig sår og mørbanket der nede. 

Anonymkode: 978bc...8e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har fått Herpes genitalis, har vel hatt viruset i kroppen i flere år uten å vite det, så nå med stressende tid i livet kom første utbruddet i underliv og bak i anus. Jeg har snart ikke hud igjen verken bak eller på kjønnsleppene.... får stadig nye blemmer hele tiden og føler dette aldri går over, har vart i 1.5 uke nå. Jeg går bare her hjemme i smerter og piner meg ihjel. Bruker noe salver og paracet men føler ikke dette er nok for de sterke smertene. Vet dette høres veldig rart ut men jeg har gått så lenge og har så mye smerter at jeg faktisk har tenkt tanken på å ta livet mitt, så ille er dette nå. Har barn og samboer så hadde det ikke vært for barna mine så tror jeg at jeg hadde vært skremmende nærme. Så vondt er dette og jeg holder snart ikke ut mer og føler det aldri blir noe bedring! Hvis noen har noe råd evt hvor lang tid det første utbruddet varer (har hørt at det første er den vondeste og varer lengst) vil gjerne høre erfaringer for nå er jeg helt desperat av å få litt mindre smertefrie dager, for dette er til å bli gal av

Første gang varte det en uke, kanskje litt mer. Var fryktelig vondt, hadde feber og var veldig dårlig. Dette var i 2003-2004,tror jeg. 
Har aldri hatt det i underlivet siden, men på leppa noen ganger i året(har testet, det er herpes 2 der og) etter det. Da funker zovirax godt på meg. 
Be lege om medisiner du. Lykke til! 

Anonymkode: 8ccce...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... har vært hos gyn for to dager siden. Fikk bedøvende salver, og noe salve som skulle være mot dette viruset og noe tabletter. Han sa jeg hadde kommet for langt i løpet for at tablettene skulle funke, så må bare vente til dette blir ferdig av seg selv, men kunne ta dem alikevell for sikkerhets skyld.. men får stadig nye blemmer uansett og jeg pines av smerte 😭 vet ikke hva jeg skal gjøre nå derfor spør jeg om råd her. Han tok prøve av dette men har ikke hørt noe svar enda, tenkte å ringe imorgen å høre..  Har jeg lest og forstått rett at hsv 1 er viruset man kan ha i seg leeenge i dvale før det plutselig bryter ut, mens hsv 2 får man ganske fort etter å ha blitt smittet ved samleie? 
derfor må dette være hsv 1 da jeg har hatt samme partner i 15 år..... noen andre som har råd som lindrer smerte her da? Er som sagt deperat😭 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for svar... har vært hos gyn for to dager siden. Fikk bedøvende salver, og noe salve som skulle være mot dette viruset og noe tabletter. Han sa jeg hadde kommet for langt i løpet for at tablettene skulle funke, så må bare vente til dette blir ferdig av seg selv, men kunne ta dem alikevell for sikkerhets skyld.. men får stadig nye blemmer uansett og jeg pines av smerte 😭 vet ikke hva jeg skal gjøre nå derfor spør jeg om råd her. Han tok prøve av dette men har ikke hørt noe svar enda, tenkte å ringe imorgen å høre..  Har jeg lest og forstått rett at hsv 1 er viruset man kan ha i seg leeenge i dvale før det plutselig bryter ut, mens hsv 2 får man ganske fort etter å ha blitt smittet ved samleie? 
derfor må dette være hsv 1 da jeg har hatt samme partner i 15 år..... noen andre som har råd som lindrer smerte her da? Er som sagt deperat😭 

ts

Hva heter tablettene du har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig utbrudd av hsv1 i alder av 29 år. Det var forferdelig vondt. Testet meg hos legen Fikk valtrex og bedøvende salve. Det går over, hold ut! 

Anonymkode: 1c8a0...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også et helt grusomt utbrudd av herpes i ungdommen. Det var tortur å gå på toalettet. Husker at jeg brukte Zovirax. Regner med du smører deg med det? Positivt: Det er 15 år siden jeg hadde dette utbruddet. Har aldri fått utbrudd i ettertid! Ikke alle får dette jevnlig. 🤞 for at du er like heldig 

Anonymkode: d03a0...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlagt da jeg hadde første utbrudd.. klarte ikke tisse og måtte få kateter. smertene var helt grusomme, og jeg fikk feber og ømme ledd osv i tillegg.

føler meg deg! Det er grusomt! Heldigvis går det over, og eventuelle senere utbrudd er ikke smertefulle på samme måte

Anonymkode: 28896...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ts

Er det hsv2 får partneren din et forklaringsproblem, eller du,hvis han også brått får det. 

Men du kan få hsv2 i eller på munn også siden det kryssmitter.

De fleste blir smittet av hsv1 som barn, men da blir det kalt munnsår/forkjølelseblemme ....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En yoghurt i skjeden (uten sukker) er veldig lindrende. Smør rett på eller kjøp en sprøyte. 

Anonymkode: 34e36...fe4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Godt» å høre at det er flere som har hatt dette. Er så ille at jeg ikke hadde unnet min verste fiende dette engang. Er veldig tungt å bære de smertefulle dagene nå, kom liksom nå når jeg har begynt en behandling mot annen sykdom som jeg har fått påvist. Tror det er derfor dette kom nå fordi det er mye annet tungt i livet nå. Så hadde veldig nok fra før så dette ble bare for mye med de smertene til alt annet! 

ts

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva heter tablettene du har fått?

tablettene heter Valtrex også har jeg fått en bedøvende salve og en annen salve som skal funke mot de herpet «hudslettene» som heter antix. Må da være mer å prøve for å få roet dette ned? Jeg føler ikke jeg klarer å holde ut så mye lengre, sover ikke på natta og går hele dagen med intense smerter. Har lyst at noen skal dope meg ned så jeg kan våkne når dette smertehelvette er over... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det hsv2 får partneren din et forklaringsproblem, eller du,hvis han også brått får det. 

Men du kan få hsv2 i eller på munn også siden det kryssmitter.

De fleste blir smittet av hsv1 som barn, men da blir det kalt munnsår/forkjølelseblemme ....

Så det er 100% sikkert at hsv2 smittes ganske kjapt etter samleie?? Jeg har ikke vært utro og  vet at mannen aldri kunne gjort det imot meg.. eller har hatt tid til sånt i det siste.. 

men hsv1 kan man få som barn også går det til å bli utbrudd i kjønnsorganene så mange år senere? Skjønner ikke helt forklaringen på nettet, står ikke så utdypt. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det er 100% sikkert at hsv2 smittes ganske kjapt etter samleie?? Jeg har ikke vært utro og  vet at mannen aldri kunne gjort det imot meg.. eller har hatt tid til sånt i det siste.. 

men hsv1 kan man få som barn også går det til å bli utbrudd i kjønnsorganene så mange år senere? Skjønner ikke helt forklaringen på nettet, står ikke så utdypt. 

ts

Nei, hsv1 som barn med utbrudd i ansiktet blir ikke utbrudd i underlivet som voksen, med mindre barnet klarer å overføre smitte selv under første utbruddet.

Hadde du aldri hsv1 som barn er det stor sannsynlighet for at det er han som har smittet deg, gjerne fra munn til underliv, hvis det er i munnen han har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips til deg er å i allefall ikke spise sukker og drikke koffein nå, sukker og koffein fungerer eksplosivt på virus og herpes er et virus. Høye doser av vitamin c og d booster immunforsvaret og et godt immunforsvar roer virus. Føler med deg!

Anonymkode: 83244...09a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, hsv1 som barn med utbrudd i ansiktet blir ikke utbrudd i underlivet som voksen, med mindre barnet klarer å overføre smitte selv under første utbruddet.

Hadde du aldri hsv1 som barn er det stor sannsynlighet for at det er han som har smittet deg, gjerne fra munn til underliv, hvis det er i munnen han har det.

Okei... 

har aldri sett noe sår rundt munnen på han nei.. men er det sånn nå at hvis jeg og mannen har sex etter dette roer seg så kan jeg smitte han og da får han den med gang eller i dvale hos han også? 
Er så redd for å smitte han. Og hvordan smittes dette når jeg har det i underlivet? Kan jeg smitte barna mine igjennom spytt eller hvis jeg har klødd med der nede for å så bytte bleie? Er veldig hygenisk, men tenker hvahvis det skjer😩 må man være seksuel for at dette kan smitte eller kan andre i familien min smittes på andre måter nå? 😐

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei... 

har aldri sett noe sår rundt munnen på han nei.. men er det sånn nå at hvis jeg og mannen har sex etter dette roer seg så kan jeg smitte han og da får han den med gang eller i dvale hos han også? 
Er så redd for å smitte han. Og hvordan smittes dette når jeg har det i underlivet? Kan jeg smitte barna mine igjennom spytt eller hvis jeg har klødd med der nede for å så bytte bleie? Er veldig hygenisk, men tenker hvahvis det skjer😩 må man være seksuel for at dette kan smitte eller kan andre i familien min smittes på andre måter nå? 😐

ts 

Det smitter ved kontakt og spytt.Ikke klø deg og og skift på ungen samtidig.

Unger smitter gjerne hverandre med å drikke av samme flaske osv

Ikke klø deg og ta deg andre steder selv heller, du kan klare å spre det på deg selv også ved 1.gangsutbrudd.

Skal du ha flere barn må du snakke med legen om evnt fare ved utbrudd og fødsel.

Spør om han har hatt munnsår som barn. Har han det og du har hsv1 er han allerede smittet og får ikke noe mer av deg. Hsv2 derimot kan han få overført om det er det du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...