AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Har veldig lyst til å amme, men noen ganger pr dag bruker vi 30min - ish for å få til ammingen. Så noen ganger må vi ty til mme. Det er ni dager siden fødselen. Jeg synes det er trist hvis det kun blir mme, synes det er så koselig med ammingen. Men nå sitter jeg med en utrolig stor brystvorte som er hoven etter amming og pumping. Noen som har erfaringer med å gå over til kun mme? Er det vanskelig på sikt? Hvordan reagerer baby, blir baby feks dårlig i magen, sover tyngre, eller noe annet som bør nevnes? Anonymkode: 274bf...c0c
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Har du muligheten til å amme så ammer du! Skulle ønske jeg også kunne amme men barne mitt var dessverre alt for svak, og jeg hadde ikke nok melk. Pumpet hver 3 - 4 time men det kom så lite. Så da gikk vi over til mme.. Hun hadde forstoppelse, vondt i magen var alltid urolig og søkte etter pupp men ingenting kom ut.. Det verste var forstoppelse,itillegg så smaker mme helt likt hele tiden noe som kan være veldig kjedelig i lengden. Om jeg hadde hatt muligheten til å amme og gitt barne mitt morsmelk så hadde jeg gjort det! Det er så viktig for barnet. Anonymkode: cf237...c3a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Har gått over til mme med 4 barn, alt fra 2 dager gamle til 3 uker gamle. For 2 var overgangen totalt uproblematisk. De 2 andre hadde magevondt og vi måtte prøve oss frem med ulik type mme. Gikk bedre da vi fant den de tålte best (en tålte NAN og den andre Hipp). Anonymkode: ef917...20f 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Å bruke 30 minutt++ på amming er absolutt ikke uvanlig når barnet er så lite altså🥰 De aller fleste ammer 24/7 mens barnet er våkent første ukene! Eller mener du 30 minutt for å få sugetak i det hele tatt? Anonymkode: 9df11...b42 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Amming kan være utfordrene i starten, både for mor og barn.. Men ikke gi opp. Det er så mye bedre både for babyen din og deg. Og om en stund går det som regel mye lettere. Der er så mye enklere å alltid ha ferdigvarmet perfekt melk i puppene med deg der du går. Og slippe å styre med flaske når man er på farta eller når babyen våkner på natta. Men blir det mme går det jo fint det også. Anonymkode: a9b64...f0f
Fjelltopp Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Syns det er helt latterlig at verden er blitt at unge kvinner ikke engang vet at morsmelk er det absolutt beste for barnet pga alle næringstoffene det inneholder og hjelpen det gir helsen og imunforsvaret til barnet for resten av livet . Amming tar lang tid og baby må ha pauser , så det er helt normalt at baby nærmest henger fra puppen både dag og natt de første månedene. Amming er det beste du kan gjøre for barnet ditt, både på kort og lang sikt . Hvis du snakker med lege eller jordmor , eventuelt googler litt selv, så kan du finne mange bra tips til stell av bryster og brystvorter som kan hjelpe på sårhet og ømhet . 4
Fjelltopp Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Beklager TS, det var ikke snilt av meg og antyde at du er latterlig. Kom til å tenke på det etter at jeg hadde trykket på enter.. Det er bare det at jeg har sett mange tråder her om amming hvor det virker som at det ikke finnes kunnskap om hvor viktig ammin er for baby . Ikke alle får det til , men de som kan bør virkelig gi barnet sitt den fordelen . Lykke til 🌺 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Gjør det som er best for både deg og babyen din. Det varierer hvordan det går med fordøyelsen ved å kun gi mme. For mine barn har det gått veldig bra med kun mme. Oppsøk ammehjelpen eller helsestasjonen for hjelp med ammeutfordringer hvis du ønsker det. ellers kan jeg legge til at mme ikke er et dårlig alternativ for de som ikke blir ammet. Bare husk at hygiene og sterilisering av flasker er veldig viktig, i tillegg til korrekt tilberedning av mme er veldig viktig. Anonymkode: 818b9...253 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Amming tar nesten hele døgnet den første tiden, og man blir veldig sår. Men etter to-tre uker forsvinner sårheten sakte men sikkert og man får en bedre rutine på det. Mitt råd er å holde ut i noen uker til, og prøv å unngå mme om du ønsker å amme. Anonymkode: 845ac...3fc
Nerine_ Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 (endret) Fjelltopp skrev (9 timer siden): Beklager TS, det var ikke snilt av meg og antyde at du er latterlig. Kom til å tenke på det etter at jeg hadde trykket på enter.. Det er bare det at jeg har sett mange tråder her om amming hvor det virker som at det ikke finnes kunnskap om hvor viktig ammin er for baby . Ikke alle får det til , men de som kan bør virkelig gi barnet sitt den fordelen . Lykke til 🌺 Alle, inkludert unge kvinner, vet at mm er best. For en latterlig ting å si. Amming er veldig fint når det fungerer, men det er ikke verdt å "møte veggen" for å få det til. Amming er ikke det beste du kan gjøre for barnet ditt. Du kan amme og fortsatt være en ræva mamma, eller gi mme og være en fantastisk mamma. Endret 4. februar 2021 av Nerine_ 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Har veldig lyst til å amme, men noen ganger pr dag bruker vi 30min - ish for å få til ammingen. Så noen ganger må vi ty til mme. Det er ni dager siden fødselen. Jeg synes det er trist hvis det kun blir mme, synes det er så koselig med ammingen. Men nå sitter jeg med en utrolig stor brystvorte som er hoven etter amming og pumping. Noen som har erfaringer med å gå over til kun mme? Er det vanskelig på sikt? Hvordan reagerer baby, blir baby feks dårlig i magen, sover tyngre, eller noe annet som bør nevnes? Anonymkode: 274bf...c0c Har du fått kyndig ammehjelp? Noen ganger er alt som skal til litt korrigering av ammestilling eller å lære cottermsnnsgrep mens andre ganger så kan smmeproblemene skyldes dårlig bevegelighet hos baby eller stramt tungebånd. En kyndig ammeveileder bør klare å avdekke årsaken til at du har vondt. Sålenge mor vil og kan amme så er det best å amme, men du skal ikke ofre deg selv oppi dette. Anonymkode: a33a8...d02
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å bruke 30 minutt++ på amming er absolutt ikke uvanlig når barnet er så lite altså🥰 De aller fleste ammer 24/7 mens barnet er våkent første ukene! Eller mener du 30 minutt for å få sugetak i det hele tatt? Anonymkode: 9df11...b42 Det kom kanskje litt dårlig frem men jeg bruker 30min på å koble han på, dvs at han får tak i puppen så han kan begynne å die. Ammingen kommer i tillegg. Ts. Anonymkode: 274bf...c0c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 Fjelltopp skrev (7 timer siden): Syns det er helt latterlig at verden er blitt at unge kvinner ikke engang vet at morsmelk er det absolutt beste for barnet pga alle næringstoffene det inneholder og hjelpen det gir helsen og imunforsvaret til barnet for resten av livet . Amming tar lang tid og baby må ha pauser , så det er helt normalt at baby nærmest henger fra puppen både dag og natt de første månedene. Amming er det beste du kan gjøre for barnet ditt, både på kort og lang sikt . Hvis du snakker med lege eller jordmor , eventuelt googler litt selv, så kan du finne mange bra tips til stell av bryster og brystvorter som kan hjelpe på sårhet og ømhet . Hæ, det var ikke hyggelig skrevet. Når jeg endelig får han på så går det fint, men det er 50/50 sjanse om jeg får han på. Jordmor i kommunen klarte heller ikke "koble" han på. Vi strever fort i 30min før han kanskje får det til. Jeg prøvde å få det tydelig frem i hi at jeg ØNSKER å amme, men hvis dette ikke kom tydelig frem så ØNSKER JEG VIRKELIG Å AMME. Ts. Anonymkode: 274bf...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Amming tar nesten hele døgnet den første tiden, og man blir veldig sår. Men etter to-tre uker forsvinner sårheten sakte men sikkert og man får en bedre rutine på det. Mitt råd er å holde ut i noen uker til, og prøv å unngå mme om du ønsker å amme. Anonymkode: 845ac...3fc Takk. At det gjør vondt overlever jeg, men baby klarer ikke koble seg på. De klarte ikke få det til på barsel heller. Jeg spurte barnelegen om han har stramt tungebånd men det hadde han ikke. Jeg har masse melk, men han slipper taket hele tiden. Tar to til tre sugetak og så mister han brystet igjen. Så jeg blir veldig sår men prøver likevel. Ts. Anonymkode: 274bf...c0c
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Brukte fort 2,5 time pr amming i begynnelsen. Men det var så verdt det. Anonymkode: 7a2a6...757
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du muligheten til å amme så ammer du! Skulle ønske jeg også kunne amme men barne mitt var dessverre alt for svak, og jeg hadde ikke nok melk. Pumpet hver 3 - 4 time men det kom så lite. Så da gikk vi over til mme.. Hun hadde forstoppelse, vondt i magen var alltid urolig og søkte etter pupp men ingenting kom ut.. Det verste var forstoppelse,itillegg så smaker mme helt likt hele tiden noe som kan være veldig kjedelig i lengden. Om jeg hadde hatt muligheten til å amme og gitt barne mitt morsmelk så hadde jeg gjort det! Det er så viktig for barnet. Anonymkode: cf237...c3a Det j**** ammepresset må selvgode folk som deg faktisk slutte med. Til TS: Søk hjelp om du ønsker å få til ammingen, og prøv så lenge du har lyst / orker. Det er ingen skam å gi MME og barnet vil bli helt sunn og frisk av det også ❤️ Anonymkode: 9f598...0b0 12
Basi Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 Fjelltopp skrev (8 timer siden): Syns det er helt latterlig at verden er blitt at unge kvinner ikke engang vet at morsmelk er det absolutt beste for barnet pga alle næringstoffene det inneholder og hjelpen det gir helsen og imunforsvaret til barnet for resten av livet . Amming tar lang tid og baby må ha pauser , så det er helt normalt at baby nærmest henger fra puppen både dag og natt de første månedene. Amming er det beste du kan gjøre for barnet ditt, både på kort og lang sikt . Hvis du snakker med lege eller jordmor , eventuelt googler litt selv, så kan du finne mange bra tips til stell av bryster og brystvorter som kan hjelpe på sårhet og ømhet . Også sett innlegget ditt under hvor du moderer deg litt, men dagens mme funker faktisk helt fint. Slutt å gi folk skamfølelse for at de ikke ammer. 9
KatyP Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 Hvis du har mye melk, har du prøvd å klemme ut litt først? Sånn at brystet er mykere og dermed lettere for baby å ta tak i? Du har kanskje lært cottermanns grep? https://ammehjelpen.no/brystspreng-oppmykning-cottermans-grep/ Anbefaler feks disse: https://www.apotek1.no/produkter/mepilex-transfer-75x85cm-ammeplaster-2stk-919638p for såre brystvorter. Ville bedt om second opinion i forhold til tungebåndet. Og sjekket ut forskjellige ammestillinger og eventuelt prøvd ammepute om du ikke har det. Nå skriver jeg dette fordi du ønsker å amme. Men jeg vil også si at det går fint om det blir mme. Mitt eldste barn var som ditt. Og til slutt måtte jeg gi meg. Det var et ordentlig nederlag og jeg ønsker ingen den følelsen. Derfor håper jeg du klarer å slå deg til ro med flaske dersom det blir det. Du kan knytte deg like fint til baby for det. 4
Nussepus Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. At det gjør vondt overlever jeg, men baby klarer ikke koble seg på. De klarte ikke få det til på barsel heller. Jeg spurte barnelegen om han har stramt tungebånd men det hadde han ikke. Jeg har masse melk, men han slipper taket hele tiden. Tar to til tre sugetak og så mister han brystet igjen. Så jeg blir veldig sår men prøver likevel. Ts. Anonymkode: 274bf...c0c Da ville jeg gått og fått en second opinion i forhold til tungebånd. Amming er utrolig lettvint når det først går seg til. Lykke til🥰
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. At det gjør vondt overlever jeg, men baby klarer ikke koble seg på. De klarte ikke få det til på barsel heller. Jeg spurte barnelegen om han har stramt tungebånd men det hadde han ikke. Jeg har masse melk, men han slipper taket hele tiden. Tar to til tre sugetak og så mister han brystet igjen. Så jeg blir veldig sår men prøver likevel. Ts. Anonymkode: 274bf...c0c Kjempefint at du fortsetter å prøve når du ønsker å amme 😊 Ville nok tatt kontakt med ammehjelpen. Er det noen spesiell grunn til at du tror han har stramt tungebånd, eller er det kun fordi han slipper taket? Om melka spruter når han slipper ville jeg tenkt at du kanskje har en veldig sterk utdrivningsrefleks slik at det rett og slett blir for mye for han. Sånn hadde jeg det med min første, melkespruten stod hver gang han slapp i begynnelsen og det ble litt for mye for han. Anonymkode: 845ac...3fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå