Gå til innhold

Redsel for berøring på svangerskapskontroller... Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg kjenner at jeg begynner å slite litt. I første svangerskap gikk jeg til jordmor, og vi hadde god kjemi, men jeg sliter veldig med berøring, jeg blir redd og begynner å gråte om jeg blir tatt på på feks fra brystet og ned til knærne. Da hun pleide å kjenne på magen på kontrollene, lå jeg og spente meg totalt og gråt. 

Jeg har opplevd en del overgrep, men veit ikke om det er relevant. Det jeg er redd for er at noen skal skade babyen min med vilje, eller meg. 

Nå i svangerskap nr to går jeg til legen fordi jeg liker henne godt. Sist gang måtte hun kjenne på magen min (uke 32), og det samme skjedde igjen. Jeg prøver å holde meg opptatt og snakke underveis, men det fungerer ikke. Jeg skal på 36 uker kontroll neste uke, og jeg kjenner nå at jeg ikke tør. Jeg er redd for at hun kanskje skal ta på meg igjen, og jeg gruer meg til evt sjekke der nede. 

Under fødsel gikk det fint fordi jeg var i fødsel, og jordmor var ekstremt forsiktig og tok det veldig med ro. Samtidig var hun ikke så gammel og autoritær som mange andre, og jeg følte det var lettere. 

Er det noen som har noe gode ord eller råd å komme med? 

Anonymkode: bee8f...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel du må jo ta det opp da, at du sliter med dette, så legen er klar over det. Ellers ville jeg forsøkt å fokusere på at disse kontrollene bare er for deg og babyens beste, og at det er en trygghet i å få oppfølging. 

Anonymkode: d8309...cbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel du må jo ta det opp da, at du sliter med dette, så legen er klar over det. Ellers ville jeg forsøkt å fokusere på at disse kontrollene bare er for deg og babyens beste, og at det er en trygghet i å få oppfølging. 

Anonymkode: d8309...cbf

Hun vet godt om problemet mitt. Hun har skrevet ut beroligende til meg i forkant at kroppslige undersøkelser, men jeg kan jo ikke ta det nå.. Jeg prøver å tenke rasjonelt på dette, men tårene bare kommer og jeg klarer ikke stoppe å gråte før jeg sitter påkledd på avstand. Får kanskje spørre om jeg kan ta med mannen min.. 

Skrevet

Kjære deg, dette må du jo få hjelp med! Be om å få samtale med psykolog, det at du reagerer sånn kan absolutt ha noe med overgrepene du har opplevd å gjøre! Så bra at du hadde en god opplevelse med førsre fødsel. Snakk med sykehuset om hva du trenger når tiden kommer for nestemann, sånn at de også kan ta hensyn og tilrettelegge best mulig for deg.

Anonymkode: ac465...c70

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjære deg, dette må du jo få hjelp med! Be om å få samtale med psykolog, det at du reagerer sånn kan absolutt ha noe med overgrepene du har opplevd å gjøre! Så bra at du hadde en god opplevelse med førsre fødsel. Snakk med sykehuset om hva du trenger når tiden kommer for nestemann, sånn at de også kan ta hensyn og tilrettelegge best mulig for deg.

Anonymkode: ac465...c70

Takk for råd, jeg får ta det opp med legen og håpe at de på dette sykehuset er like flinke som det forrige, de tok virkelig hensyn. 

Skrevet

Overgrepserfaring er VELDIG relevant. Det er mange som opplever et svangerskap som retraumatiserende; tap av kontroll igjen. Du burde absolutt få hjelp til å takle dette av en profesjonell. 

• Liker 1
Skrevet
Fiffig skrev (8 timer siden):

Overgrepserfaring er VELDIG relevant. Det er mange som opplever et svangerskap som retraumatiserende; tap av kontroll igjen. Du burde absolutt få hjelp til å takle dette av en profesjonell. 

Jeg har liksom ikke tenkt noe annet enn at det er min feil fordi jeg var tilstedet og var uforsiktig. Derfor trodde jeg at det ikke skulle bli noe problem da jeg giftet meg og skulle ha samleie.. Men jeg har alltid vært anspent og jeg har et veldig anspent forhold til dette med nakenhet og min berøring, men har fått høre at stadig at jeg er oppknept eller prippen, at jeg gir andre skam ved å feks ikke ville vise frem kroppen osv.. Eneste jeg tør å vise frem til er mannen min, for han stoler jeg på mest, det hadde vært veldig fint om han var med for en trygghet, men samtidig tenker jeg det er lurt å gå alene for å bevise til meg selv at legen ikke kommer til å skade meg med vilje. Hun er jo kjempesnill. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har liksom ikke tenkt noe annet enn at det er min feil fordi jeg var tilstedet og var uforsiktig. Derfor trodde jeg at det ikke skulle bli noe problem da jeg giftet meg og skulle ha samleie.. Men jeg har alltid vært anspent og jeg har et veldig anspent forhold til dette med nakenhet og min berøring, men har fått høre at stadig at jeg er oppknept eller prippen, at jeg gir andre skam ved å feks ikke ville vise frem kroppen osv.. Eneste jeg tør å vise frem til er mannen min, for han stoler jeg på mest, det hadde vært veldig fint om han var med for en trygghet, men samtidig tenker jeg det er lurt å gå alene for å bevise til meg selv at legen ikke kommer til å skade meg med vilje. Hun er jo kjempesnill. 

Jeg vet ikke om det er lov å ha med noen nå for tida på undersøkelser?

Men uansett; en traumeekspert vil kunne hjelpe deg og gi deg verktøy, du kan få henvisning via fastlegen. 

Skrevet
Fiffig skrev (2 timer siden):

Men uansett; en traumeekspert vil kunne hjelpe deg og gi deg verktøy, du kan få henvisning via fastlegen. 

Om man avklarer i forkant kan man få lov, men det må være godt begrunnet. Jeg ville forsøkt i dette tilfellet. 

Anonymkode: b047c...d84

Skrevet
Fiffig skrev (4 timer siden):

Veit ikke, skader ikke spørre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...