AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Del Skrevet 3. februar 2021 Altså, jeg er veldig overvektig og følger litt med på totalforbrenningen min slik at jeg kan kontrollere at jeg spiser i underskudd av dette. Det fungerer og jeg går ned i vekt, men jeg kan ganske lett brenne 3000 kcal på en dag, også leser jeg om andre her inne som brenner under 2000 per dag, på tross av trening. Hva er grunnen til at det varierer så? min far er slank og trener hver dag, og han forbrenner ganske mange kcal på en dag, så hvorfor varierer det så veldig? Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Del Skrevet 3. februar 2021 Hvis du med normalt mener gjennomsnitt: Menn forbrenner ca 500 kcal mer enn kvinner - 2000 vs 2500. Deretter er det Høyde - Vekt - Aktivitetsnivå som bestemmer forbrenningen. Anonymkode: f82b6...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du med normalt mener gjennomsnitt: Menn forbrenner ca 500 kcal mer enn kvinner - 2000 vs 2500. Deretter er det Høyde - Vekt - Aktivitetsnivå som bestemmer forbrenningen. Anonymkode: f82b6...6c0 Okei, men jeg som er overvektig og i dårlig form da, forbrenner jo en del når jeg triller turer hver dag. Så totalen min blir som regel rundt 3000. Men hvorfor har slanke jenter som trener styrke og kondisjon flere dager i uka, forbrenning på under 2000? Er ikke det litt merkelig? Øker ikke forbrenningen om man trener og spiser riktig? Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Del Skrevet 3. februar 2021 Det krever mer energi å holde i gang og forflytte en stor kropp enn en liten. Kan sammenligne det med at du løfter to ulike ting, en på fem og en på ti kilo. Hvilken krever mest energi å løfte? Så en person på 60 kilo trenger å bruke langt mindre energi på å løpe f.eks. 3 km, enn en på 80 kilo da sistnevnte har 20 elstra kilo den skal forflytte. Anonymkode: 53967...274 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det krever mer energi å holde i gang og forflytte en stor kropp enn en liten. Kan sammenligne det med at du løfter to ulike ting, en på fem og en på ti kilo. Hvilken krever mest energi å løfte? Så en person på 60 kilo trenger å bruke langt mindre energi på å løpe f.eks. 3 km, enn en på 80 kilo da sistnevnte har 20 elstra kilo den skal forflytte. Anonymkode: 53967...274 Ja, det er jo logisk. Men eks min far da, trener hver dag og brenner kanskje rundt 1000 kcal på en økt. Totalforbrenningen da er på mellom 3-4000 kcal om dagen. Og han veier kanskje 75 kilo. Han trener hver dag fordi hverdagen ellers er ganske stillesittende også.. Men da er jeg altså ikke helt på bærtur med mine kalorier. Jeg er over 100 kg så da er det jo logisk at jeg forbrenner en del. Hjelper på å gå 1-2 turer 😬 Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Del Skrevet 3. februar 2021 Jeg er 83 kilo, 160høy, i 40-årene og har basalforbrenning på ca 1500. Jeg går ca 7000 skritt hver dag, og klokka mi sier jeg forbrenner 140kalorier på skritta. Anonymkode: f40b1...18b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Okei, men jeg som er overvektig og i dårlig form da, forbrenner jo en del når jeg triller turer hver dag. Så totalen min blir som regel rundt 3000. Men hvorfor har slanke jenter som trener styrke og kondisjon flere dager i uka, forbrenning på under 2000? Er ikke det litt merkelig? Øker ikke forbrenningen om man trener og spiser riktig? Anonymkode: 75caf...e5f Med en "riktig" kombinasjon av lav, slank og inaktiv, vil en dame lett ha en forbrenning på under 2000. Med økt aktivitet, øker forbrenningen. Matvalg påvirker ikke forbrenningen. Det er ikke sikkert at alle alltid er dønn ærlige når de forteller om hvor mye de spiser og trener. Anonymkode: f82b6...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med en "riktig" kombinasjon av lav, slank og inaktiv, vil en dame lett ha en forbrenning på under 2000. Med økt aktivitet, øker forbrenningen. Matvalg påvirker ikke forbrenningen. Det er ikke sikkert at alle alltid er dønn ærlige når de forteller om hvor mye de spiser og trener. Anonymkode: f82b6...6c0 Okei. Nei det er ikke sikkert, men leser i flere tråder her inne at folk nevner forbrenningen og da syns jeg det hørtes så lite ut, med tanke på hvor mye de trener. Sist jeg slanket meg og kom ned til 80, så lå forbrenningen på rundt 1800-2000 de dagene jeg ikke jobbet eller trente. Men jeg hadde ikke like lett for å komme opp på en total på 3000 kcal, som nå (20 kg mer) Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Del Skrevet 3. februar 2021 1500 ca. Så oppimot 2000 om jeg legger inn en liten styrkeøkt og kveldstur på halvannen time. Så ganske lav. Er veldig glad i mat, så det der er et evigvarende problem. Trener i perioder MYE - men har aldri sett 3000 tallet ila en dag. Maks 2500 med meget mye aktivitet. Anonymkode: 66cfc...a57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei. Nei det er ikke sikkert, men leser i flere tråder her inne at folk nevner forbrenningen og da syns jeg det hørtes så lite ut, med tanke på hvor mye de trener. Sist jeg slanket meg og kom ned til 80, så lå forbrenningen på rundt 1800-2000 de dagene jeg ikke jobbet eller trente. Men jeg hadde ikke like lett for å komme opp på en total på 3000 kcal, som nå (20 kg mer) Anonymkode: 75caf...e5f Det du har opplevd, er helt normalt og helt logisk. Vekta utgjør helt sikkert forskjellen. Du har mer å bære på nå, hele tiden. Anonymkode: f82b6...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei, men jeg som er overvektig og i dårlig form da, forbrenner jo en del når jeg triller turer hver dag. Så totalen min blir som regel rundt 3000. Men hvorfor har slanke jenter som trener styrke og kondisjon flere dager i uka, forbrenning på under 2000? Er ikke det litt merkelig? Øker ikke forbrenningen om man trener og spiser riktig? Anonymkode: 75caf...e5f De veier kanskje 30 kg mindre en deg og da forbrenner de mye mindre. Dét vil du gjøre også når du veier mindre. Jo mer du går ned jo mer må du kutte inn på kostholdet, eller begynne å trene mye mer. Anonymkode: e6778...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Del Skrevet 3. februar 2021 Jeg måtte legge bort alle sånne kalkulatorer da jeg gikk ned i vekt. Når jeg la inn vekten så fikk jeg også at jeg skulle forbrenne godt over 3000 kalorier og liksom kunne spise så mye for å gå ned . Feks denne som jeg begynte med. Jeg går ikke ned på 3177 kcal. Anonymkode: 7ff55...168 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg måtte legge bort alle sånne kalkulatorer da jeg gikk ned i vekt. Når jeg la inn vekten så fikk jeg også at jeg skulle forbrenne godt over 3000 kalorier og liksom kunne spise så mye for å gå ned . Feks denne som jeg begynte med. Jeg går ikke ned på 3177 kcal. Anonymkode: 7ff55...168 Bruker ikke sånn jeg heller. Jeg følger litt med på totalforbrenningen ila dagen, og spiser så jeg er godt i underskudd. Spiser stort sett mellom 15-1800kcal per dag, fordi jeg i helgen ikke ligger så mye i underskudd. Fungerer så langt.. Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De veier kanskje 30 kg mindre en deg og da forbrenner de mye mindre. Dét vil du gjøre også når du veier mindre. Jo mer du går ned jo mer må du kutte inn på kostholdet, eller begynne å trene mye mer. Anonymkode: e6778...a2e Ja det er logisk. Gruer meg for hva mer jeg må kutte i kosten etterhvert. Har skjerpet meg drastisk og spiser 3 måltider nå, ca 15-1800 kcal. Uansett så er jo målet å komme igang med litt ordentlig trening etterhvert som jeg kommer ned i vekt! Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja det er logisk. Gruer meg for hva mer jeg må kutte i kosten etterhvert. Har skjerpet meg drastisk og spiser 3 måltider nå, ca 15-1800 kcal. Uansett så er jo målet å komme igang med litt ordentlig trening etterhvert som jeg kommer ned i vekt! Anonymkode: 75caf...e5f Du behøver helt sikkert ikke kutte lenger ned enn 1500 for å gå ned i vekt. (Jeg trengte aldri å gå under 1600.) Du trenger faktsik ikke kutte mer enn til 2000, og fortsatt gå ned borti 1 kg i uka, med den vekta du har nå. Men etterhvert må du både kutte, og akseptere å gå ned saktere. (Selv en halv kilo i uka er mer enn man kan forvente når man nærmer seg målvekt.) Når du når målvekt, vil du også holde vekta på rundt 2000. Eller deromkring. Det er ihvertfall ikke noe overnaturlig som skjer, eller noen dramatiske forskjeller fra menneske til menneske basert no noe annet enn kjønn, høyde, vekt og aktivitetsnivå. Uansett vil det du trenger, være nok for deg. Du kan også spise hva som helst som du vil. Du må bare venne deg til at normale mengder er noe helt annet enn det du har vært vant til, og at ikke alt kan spises like ofte, hvis du vil være normalvektig. Anonymkode: f82b6...6c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Del Skrevet 4. februar 2021 Forskjellene har med at man i hvile, som kvinne, forbrenner ca 20 kalorier per kilo kroppsvekt per døgn. En mann i hvile vil forbrenne ca 25 kalorier per kilo kroppsvekt per døgn. Så kommer aktivitet på toppen av det, men en joggetur forbrenner kanskje så lite som 6-7 kalorier per kilo kroppsvekt per time. Så selv om man er relativt aktiv skal det mye til å øke forbrenningen veldig mye mer enn hva kroppsvekten i seg selv fører til. Anonymkode: f4de1...c8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #17 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg ville ikke fokusert så mye på hvor mange kalorier man forbrenner ved trening/aktivitet. Ha kontroll på kosthold, og la ekstra nedgang man får av aktivitet bli en bonus. "Trening tar gram, kosthold tar kilo" Anonymkode: 6d986...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville ikke fokusert så mye på hvor mange kalorier man forbrenner ved trening/aktivitet. Ha kontroll på kosthold, og la ekstra nedgang man får av aktivitet bli en bonus. "Trening tar gram, kosthold tar kilo" Anonymkode: 6d986...917 Jeg er ikke så opptatt av forbrenning under trening. Jeg går bare turer og trener litt styrke i stua per nå. Men jeg pleier å sjekke totalforbrenningen på dagen, slik at jeg vet jeg er i underskudd. Uansett så spiser jeg som regel rundt 1500kcal om dagen, fordi det blir litt mer i helgen😊 Anonymkode: 75caf...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Del Skrevet 4. februar 2021 Det er veldig individuelt mtp alder, kjønn, høyde, vekt, muskelmasse og livsstil. Jeg er dame, lav, normalvektig og kronisk syk med lite energi og bruker 1400-1600 kcal per dag. I gode perioder med mye trening forbrenner jeg 1800-2000 kcal (men da er jeg unormalt aktiv i forhold til årsgjennomsnittet). Anonymkode: 220b5...d8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå