Gå til innhold

Graderte pleiepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn (over 12 år, hvis det er vesentlig) som har blitt syk. Det kreves hyppig oppfølging på to forskjellige sykehus, men ikke innleggelse. Vi har litt reisevei, og 1-3 dager i uka bruker vi minimum en halv (ofte også en hel) arbeidsdag på reise og behandling. Ettersom jeg skjønner kan jeg ha krav på graderte pleiepenger? Har jeg det selv om jeg klarer å ta igjen en del arbeidstimer på kvelder og helger? Har arbeidstid 8-14:30 mandag til fredag, men de fleste arbeidsoppgavene kan utføres utenom kontortid. I utgangspunktet høres jo det greit ut, men jeg har flere barn som gjerne skulle vært fulgt opp, og jeg jobber dagtid nettopp for å få familien til å gå rundt. Det er derfor en stor belastning å ta igjen så mye arbeid. Fikk i dag beskjed om at behandlingen kommer til å vare i 3-6 mnd til, så ser litt mørkt på arbeidssituasjonen akkurat nå. Noen her med erfaring rundt akkurat dette? 

Anonymkode: 6ad6d...aec

Skrevet

Ja det høres ut som du har rett på graderte pleiepenger. Behandlende sykehuslege må skrive ut pleiepengeskjema til deg, så søker du elektronisk, man får ganske kjapt svar. Ikke ta igjen jobb på kveldstid, du har rett på fri med lønn, man blir utbrent av å være så «flink». 
Du søker om en viss prosentandel (må være minst 20%) og kan melde inn i etterkant når du har jobbet og når du har brukt pleiepenger 👍🏼

Anonymkode: 21e2e...480

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja det høres ut som du har rett på graderte pleiepenger. Behandlende sykehuslege må skrive ut pleiepengeskjema til deg, så søker du elektronisk, man får ganske kjapt svar. Ikke ta igjen jobb på kveldstid, du har rett på fri med lønn, man blir utbrent av å være så «flink». 
Du søker om en viss prosentandel (må være minst 20%) og kan melde inn i etterkant når du har jobbet og når du har brukt pleiepenger 👍🏼

Tusen takk for fint svar😊 Da håper jeg februar kan bli litt lettere enn januar. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig viktig at papirene blir underskrevet av spesialistene,og ikke fastlegen. Og at du har klar diagnose på barnet. Om ikke diagnose er avklart,kan du få nei,uansett hvor syk barnet ditt er.

Anonymkode: d57ce...277

Skrevet

Jeg mener det står som krav at barnet må ha vært innlagt på sykehus. NAV har fine informative sider om dette. Hør også med sykehuslegen. Jeg har ikke noe fast prosentandel. Jeg jobber det jeg rekker, så pleiepenger resten. Det er da ulikt fra uke til uke, avhengig av hvor mye avtaler barnet har til oppfølging på dagtid, og hvor mye jeg må følge opp hjemme (om jeg får jobbet litt kveld f.eks). Men du må ha minst 20% bortfall av jobb.

Anonymkode: 6ff18...701

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg mener det står som krav at barnet må ha vært innlagt på sykehus. NAV har fine informative sider om dette. Hør også med sykehuslegen. Jeg har ikke noe fast prosentandel. Jeg jobber det jeg rekker, så pleiepenger resten. Det er da ulikt fra uke til uke, avhengig av hvor mye avtaler barnet har til oppfølging på dagtid, og hvor mye jeg må følge opp hjemme (om jeg får jobbet litt kveld f.eks). Men du må ha minst 20% bortfall av jobb.

Siden TS skriver at det er oppfølging på sykehus, vil jeg tro spesialist kan skrive søknad om pleiepenger. Vi har har barn med funksjonsnedsettelse der det er mye oppfølging. Er ikke syk, bare funksjonsnedsettelse, og har derfor ikke trengt innleggelse. Har hatt 20-40 % pleiepenger for å kunne stå i jobb 😊

Anonymkode: b019a...72c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden TS skriver at det er oppfølging på sykehus, vil jeg tro spesialist kan skrive søknad om pleiepenger. Vi har har barn med funksjonsnedsettelse der det er mye oppfølging. Er ikke syk, bare funksjonsnedsettelse, og har derfor ikke trengt innleggelse. Har hatt 20-40 % pleiepenger for å kunne stå i jobb 😊

Anonymkode: b019a...72c

Barnet er ukentlig hos spesialister på flere felt da sykdommen har rammet flere deler av kroppen, så skal snakke med dem. Det foreligger en diagnose, for så vidt, men denne sykdommen er gjerne en følgetilstand av annen underliggende sykdom, så i tillegg til å medisineres tungt for symptomene som har oppstått pågår det også utredning for å finne eventuell bakenforliggende årsak. I forbindelse med utredningen har barnet akkurat vært innlagt på sykehus noen få dager, og det var da det gikk opp for meg at jeg kanskje har rett på noe. Men ingen har nevnt det tidligere, og jeg har vært for tafatt til å sjekke. Veldig glad for å høre at det er håp om noe hjelp i alle fall, ble mye stress med å prøve å ta igjen alt sammen. 
Tusen takk igjen for alle innspill!

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 21.44):

Jeg er ikke ts men har et spørsmål til deg. Eller andre som vet. 
jeg skal søke nå, og sykehuslegen hadde skrevet ut skjema til meg. Tror det var hele søknadsskjemaet på papir, pluss en del som det sto skulle til arbeidsgiver. Kan jeg søke digitalt og bare scanne inn dette som jeg fikk av sykehuslegen, og sende det som vedlegg?

Får arbeidsgiver det da digitalt, eller må det leveres i papirform?

Anonymkode: ea343...d40

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

jeg skal søke nå, og sykehuslegen hadde skrevet ut skjema til meg. Tror det var hele søknadsskjemaet på papir, pluss en del som det sto skulle til arbeidsgiver. Kan jeg søke digitalt og bare scanne inn dette som jeg fikk av sykehuslegen, og sende det som vedlegg?

Jeg skannet det og leverte digitalt.

Anonymkode: dfcb1...a3c

Skrevet

Du kan ta bilde med telefonen din av delen "Til NAV", og legge som vedlegg til digital søknad. Jeg ringte nemlig NAV for å spørre om akkurat dette, det er deres svar. De vil helst ha digital søknad.

Sykehusene har ikke digital løsning enda.

Jeg har levert den delen som står "Til arbeidsgiver" i papirform til min personalleder. Så det er nok ikke noe kommunikasjon fra NAV til arbeidsgiver. Skjemaet til arbeidsgiver har jo mye mindre sykdomsdetaljer, så NAV kan nok ikke dele sitt av den grunn.

Jeg vil gjette på at den dagen sykehusene (kilden) får innført digital løsning, så vil de ulike versjonene gå til riktig mottaker.

Skrevet

Jeg skannet det og leverte digitalt.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ta bilde med telefonen din av delen "Til NAV", og legge som vedlegg til digital søknad. Jeg ringte nemlig NAV for å spørre om akkurat dette, det er deres svar. De vil helst ha digital søknad.

Sykehusene har ikke digital løsning enda.

Jeg har levert den delen som står "Til arbeidsgiver" i papirform til min personalleder. Så det er nok ikke noe kommunikasjon fra NAV til arbeidsgiver. Skjemaet til arbeidsgiver har jo mye mindre sykdomsdetaljer, så NAV kan nok ikke dele sitt av den grunn.

Jeg vil gjette på at den dagen sykehusene (kilden) får innført digital løsning, så vil de ulike versjonene gå til riktig mottaker.

Tusen takk for svar😊

Får dere utbetalt fra nav, eller forskutterer arbeidsgiver? Og tok det lang tid før det var behandlet, og dere fikk utbetalt?😅

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar😊

Får dere utbetalt fra nav, eller forskutterer arbeidsgiver? Og tok det lang tid før det var behandlet, og dere fikk utbetalt?😅

Arbeidsgiver forskuttere. Det tok en del tid. Mye papirer, og jeg måtte utsette msmmaperm hver gang jeg fikk godkjent pleiepenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tusen takk for svar😊

Arbeidsgiver forskutterer, fikk lønn som vanlig. Søknad tok ca 1 uke å behandle hos NAV. Så gjør arbeidsgiver noe mot NAV, det har jeg ikke blandet meg i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...