AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Har du en fast dag da du spiser restemat ? TIng som er til overs fra før i uka altså Anonymkode: e546d...63b
Gjest Føsleguri Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Nei, jeg lager ikke mer enn jeg spiser.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Nei, spiser restene til lunch dagen etter Anonymkode: 304d4...a42 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Nei, rester er alt for verdifullt til å bare samle og smelle sammen én dag i uka. Jeg gjør mye forskjellig med det vi måtte ha igjen av rester etter ulike middager. Noen eksempler: - rester av ovnsbakt eller kokt fisk fryses til å lage fiskegrateng av, og rester av hjemmebakt brød blir til brødkrumme på toppen av gratengen - kjøttboller av feks lam fryses til pizzatopping - diverse langtidskokte kjøttretter fryses og gjenoppstår med kjøttet strimlet opp som ragu til pasta som feks pappardelle eller gnocchi - rosastekt kjøtt som feks andebryst, entrecôte eller kalvefilet fryses og brukes tynnskåret til sandwicher av hjemmebakt focaccia med salat, tomater, syltet rødløk, mayo og båtpoteter til - rester fra kjøleskapet av kokte eller dampede grønnsaker og poteter blir til purésuppe - potetmos fra dagen før varmes, tynnes med melk og blir blir suppe til lunsj neste dag med et dryss muskat, litt urter og et bløtkokt egg - hjemmelaget grønnsakstilbehør som feks rødkål eller diverse grønnsakspuréer fryses og brukes i nye sammenhenger I det hele tatt er fryseren genial når det gjelder å utnytte rester best mulig. To-tre smårester lasagne blir nok til en hel middag. Rester av ulike typer rosastekt kjøtt kan kombineres for å lage to ulike typer sandwicher med div stasj, som blir nok til en hel ny middag. Smårester fra tre ulike fiskemiddager blir nok til en stor porsjon fiskegrateng. En liten rest gulrotpuré fra en hverdagsmiddag kan bli raskt og lettvint tilbehør til feks kamskjell til fin forrett for en spesiell anledning - så frigjør man tid og krefter til å lage enda bedre hovedrett og dessert. I det hele tatt: Rester er gull, og gir utrolig mye smak med utrolig liten innsats og tidsbruk, fordi man drar nytte av tiden man brukte da man laget dem i utgangspunktet. Anonymkode: f4f44...a1c 3
Pringle Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Nei, planlegger så godt jeg kan for å unngå rester, bortsett fra de gangene jeg planlegger for rester. Lager vanligvis suppe eller gryterett på mandag og spiser andre halvparten på onsdag. Tilbereder ellers bare så mye som jeg skal spise til akkurat det måltidet. Bortsett fra poteter, som jeg koker ekstra av hvis jeg skal ha salade nicoise eller potetballer. Og juleribbe og andebryst til nyttårsaften, det blir pålegg/lunsjmat i flere dager. Og tomatbønner, jeg fordeler en boks på tre dager. (Osv - jeg har jo påleggspakker i flere dager, regner ikke det som rester.) Bruker mye fryste grønnsaker, så jeg kan ta bare det jeg trenger. Fryser ned kjøtt og fisk i porsjonspakninger. Kjøper ofte frukt og grønt i løs vekt når det er mulig.
Firfisla Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Nei, har ikke en fast dag. Fryser ned rester av middag, og tar det når det passer.
Arkana Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Nei, vi har ikke en fast dag. Vi fryser ned rester og spiser når det passer eller vi har nok til alle (alle trenger ikke spise det samme). Vi er fem i familien så det skal en del rester til for å ha nok til alle så det hadde ikke fungert med fast restedag.
Tvist Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Pleier å lage mat for to dager om gangen, og ofte rester en gang i uka.
pulverheksa Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Nei, vi har ikke en fast dag. Noen rester blir lunsj dagen etter, andre fryses ned. Det vi fryser samler vi opp til restetapas/fest. Haha, da kan det være mange rare rester på bordet, men det meste går ned med litt salat til. Er det nok til en skikkelig middagsporsjon, lever jeg ofte rester til svigerfar så han ikke bare lever på Fjordland. Han er veldig takknemlig for god hjemmelaget mat. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 Vokste opp med at det alltid var rare rester...og en fortvilet mor som prøvde å få oss til å spise det, før det til slutt havnet i søpla. Noe jeg aldri så vitsen med når man bare kan lage passe mye i utgangspunktet, eller planlegge bruk av maten senere. Planlegger som regel middag slik at det er passe mengde. Innimellom lager jeg dobbelt med vilje - som gratenger og gryter som enkelt kan fryses. Og veldig ofte lager jeg ekstra av ting slik at vi også har nok til en lunsjboks dagen etter, for eksempel ekstra salat, som igjen kan kombineres med en omelett. Rester av større kjøttstykker fryses ned umiddelbart. Kalkunen fra nyttårsaften ble brukt i suppe i januar. Ribberester har blitt brukt til henholdsvis steam buns, og ramen. Rester av grønnsaker planlegges inn i lunsjbokser, supper, fritattaer... Tørt brød lager jeg krutonger, eller brødsmuler (til panering) av. Anonymkode: a10e0...703
fjær Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 Ja har en reste/suppedag i uken. Så blir det planlagt slik at middagene det kan bli rester av er dagene før restedagen. Hvis vi ikke har rester har vi en suppe...
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Ja, jeg har to dager i uken der resten av familien ikke spiser middag hjemme, og da spiser jeg rester. Anonymkode: f1881...4ca
asterix Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 Her i huset forsvinner rester som lunsj til en eller annen i familien, så hele restemiddager er uhyre sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har du en fast dag da du spiser restemat ? TIng som er til overs fra før i uka altså Anonymkode: e546d...63b Nei, men det spises selvsagt rester til middag. La oss ta et eksempel: det er en travel uke og samtidig meldt strålende vær. Jeg lager en svær gryte mat en regnværsdag før dette setter i gang. Da spiser vi rester hele uka. Lager ikke middag heller enn å kose seg eller more seg! La oss ta et annet eksempel: jeg er drit lei av å lage mat. Igjen er løsningen å lage 3-4 ganger så mye som vi spiser til en middag. Restene er middag dagene deretter. Kommer det innimellom en uke der det ikke eksisterer rester sånn at alle ukens middager lages den dagen? Ja. Men det skjer ikke ofte. Å lage middag til kun EN dag er som å handle mat hver dag - veldig dårlig bruk av tid. Så ineffektivt bør ikke folk drifte en helt normal barnefamilie. Anonymkode: 5df91...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 nei. Enten blir alt borte til middag, eller så blir restene spist til lunsj dagen etter. Anonymkode: 5aaec...ff1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har alltid restedag mandag, for i helga koser vi oss og det blir laga mye mat. Så mandag er det rester til frokost,lunsj og middag. Men selvsagt fryser jeg ned mye rester jeg også. Ofte lager jeg mye med hensikt så har jeg lettvindt mat til lunsj neste dag, særlig på jobb. Anonymkode: e546d...63b
Pringle Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vokste opp med at det alltid var rare rester...og en fortvilet mor som prøvde å få oss til å spise det, før det til slutt havnet i søpla. Noe jeg aldri så vitsen med når man bare kan lage passe mye i utgangspunktet, eller planlegge bruk av maten senere. Anonymkode: a10e0...703 Samme her, eller nesten - jeg var ikke fullt så skarp. Jeg så opp til mamma, men samtidig var det noe som skurret Jeg følte at jeg fikk en superheltegenskap da det plutselig gikk opp for meg at jeg kan jo bare beregne hvor mye jeg trenger, og så lage/spise akkurat det! Ikke bare trenger jeg aldri å tvinge i meg for mye mat eller kaste mat lenger, jeg vet også alltid når jeg trenger å handle igjen.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 Ikke noen fast dag, men vi spiser alltid opp rester til lunsj eller kveldsmat. Hvis vi har veldig mye rester så velger vi å spare det til en hel middag neste dag. Anonymkode: c6c48...60e 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 Pringle skrev (33 minutter siden): Samme her, eller nesten - jeg var ikke fullt så skarp. Jeg så opp til mamma, men samtidig var det noe som skurret Jeg følte at jeg fikk en superheltegenskap da det plutselig gikk opp for meg at jeg kan jo bare beregne hvor mye jeg trenger, og så lage/spise akkurat det! Ikke bare trenger jeg aldri å tvinge i meg for mye mat eller kaste mat lenger, jeg vet også alltid når jeg trenger å handle igjen. Selvfølgelig mye lettere når man lager mat bare til seg selv, og vanskeligere når man lager mat til flere, deriblant barn som kan være mer uforutsigbare. Anonymkode: f4f44...a1c
Pringle Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig mye lettere når man lager mat bare til seg selv, og vanskeligere når man lager mat til flere, deriblant barn som kan være mer uforutsigbare. Anonymkode: f4f44...a1c Ja, det er sant. Men mammas matlaging var basert mer på ønsketenkning og spisepress, enn på reelle behov og erfaringer, og bare det å lage mat til én, var også vanskelig før jeg begynte å tenke meg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå