Gjest Xavia Skrevet 16. august 2005 #1 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Jeg går på aktiv sykemelding, men føler meg så usikker på rettighetene mine, og hvilke krav arbeidsgiver kan stille til meg. Må jeg stille på jobb hver dag? Hvor lenge må jeg være? Skal det bli satt en vikar inn i min stilling, og så skal vi gå dobbelt på en måte? Får arbeidstakeren min betaling når jeg er sykemeldt? Foreløpig har de nemlig ikke fått inn noen vikar, det er bare gjort noen omrokkeringer og det betyr fortsatt mye ansvar og plikter på meg. Trodde det skulle gå greit, men jeg tappes for siste rest av krefter. Jeg skulle vel egentlig hente meg inn... Endret 16. august 2005 av Xavia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. august 2005 #2 Del Skrevet 16. august 2005 trygdeetaten Vi hadde en ansatt på min jobb som hadde aktiv sykemelding. Da var det alltid vikar for den som var sykemeldt. Den ansatte på AS møtte alltid på jobb til vanlig arbeidstid, men gikk hjem hvis hun ble sliten/fikk smerter etc. Arbeidsoppgavene var også enklere. Hun jobbet ikke full 100 % turnus heller, tror de hadde en avtale om at cirka hver femte vakt var untatt (hun hadde "fri"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 16. august 2005 #3 Del Skrevet 16. august 2005 Må jeg stille på jobb hver dag? Nei. Hvor lenge må jeg være? Det skal du selv bestemme. Hva du klarer, med tanke på sykdommen din. Klarer du bare en time, så går du hjem. Skal det bli satt en vikar inn i min stilling, og så skal vi gå dobbelt på en måte? Ja. Men da jeg jobbet aktivt, satte ikke arbeidsgiver inn vikar, enda jeg bare jobbet noen få timer en dag i uka. Du skal ikke lide for at du er aktivt sykmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. august 2005 #4 Del Skrevet 16. august 2005 Når man har aktiv sykemelding skal man ikke, etter det jeg vet, "regnes med" på samme måte som en vanlig ansatt. Det skal være vikar, og du skal bare være "ekstra", de skal rett og slett ikke forvente noe av deg eller pålegge deg ansvar eller annet som du selv ikke ønsker å ha, du skal ikke ha noen plikter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 17. august 2005 #5 Del Skrevet 17. august 2005 Når man har aktiv sykemelding skal man ikke, etter det jeg vet, "regnes med" på samme måte som en vanlig ansatt. Det skal være vikar, og du skal bare være "ekstra", de skal rett og slett ikke forvente noe av deg eller pålegge deg ansvar eller annet som du selv ikke ønsker å ha, du skal ikke ha noen plikter. ← Omtrent sånn ville jeg også sagt det. Du skal kunne "komme og gå" etter hva du orker. Det skal være full bemanning av andre, du skal bare gå "oppå de". Men det skal være en "plan" i det, så arb.giver/ansvarlig skal vite når du kommer, og når du går. Du skal ikke føle det som noe "press", men dere skal sammen komme frem til et "opplegg", slik at du kan finne ut hvor mye du orker. Arb.giver får refusjon fra trygdekontoret, som ved vanlig sykemelding (etter 16 dager). Ønsker deg lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 17. august 2005 #6 Del Skrevet 17. august 2005 Takk for gode svar. Skal ta en prat med arbeidsgiver igjen i dag tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 17. august 2005 #7 Del Skrevet 17. august 2005 jeg var aktivt sykemeldt for ett par år siden, og det som skjedde da (ikke no jeg la opp til eller ba om, men noe som var forventet at ble gjennomført av trygdekontoret) var at så fort vi fikk ok på aktiv sykemelding fra trygdekontoret, så skulle vi fylle ut ett skjema i samarbeid jeg og sjefen min. Da skrev vi ned en prosent vi mente kunne være mulig for meg å være på jobb (tror vi skrev 30% eller noe jeg), og satte opp alternative arbeidsoppgaver jeg kunne gjøre når jeg var her. Det var IKKE snakk om at de kunne forvente at jeg skulle komme og gjøre viktig arbeid som måtte gjøres slik og sånn, men når jeg var her så gjorde jeg tilrettelagt arbeid for den situasjonen jeg var i. Det er vel det som er meningen. de kan vel ikke kreve noe, for slik jeg forsto det så er du faktisk 100% sykemeldt, det vil si at jobben din betaler ingenting for deg mens du er der, hele prosenten blir dekket av trygdekontoret. det er derfor det er de som må godkjenne en aktiv sykemelding og ikke legen som kan bestemme det. legen kan bare anbefale det. jeg var på jobb mindre en vi hadde satt opp, fordi jeg hadde behov for å være her mindre. og jobben kunne ikke si noe på det, så lenge de ikke betaler, så kan de forvente at jeg prøver det jeg føler passer selv, ikke mer. det kan jo ha endret seg siden jeg var sykemeldt, men det står vel i den linken som lå over. (som jeg ikke leste...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #8 Del Skrevet 17. august 2005 Reglene for aktiv sykmelding har endret seg ganske mye i løpet av et par år, og det er mange leger (og andre) som ikke er klar over dette. Hvis legen har foreslått at du skal ha aktiv sykmelding, skal du og arbeidsgiveren sette dere ned og lage en avtale for aktiv sykmelding. Legen mener da at du kan jobbe, men ikke med det du vanligvis jobber med, fordi det har gjort deg syk, eller gjør at du ikke blir frisk så fort. Første bud er at du ikke skal gjøre dine vanlige oppgaver, men få andre arbeidsoppgaver i virksomheten som du kan gjøre. Det skal avtales når du skal komme og gå, hva du skal gjøre, og hva dere ønsker å oppnå med det. Dere kan avtale at du skal kunne gå hvis du føler for det, men det er ikke noe du uten videre har rett til. Dersom du arbeider med dine vanlige arbeidsoppgaver bryter du og arbeidsgiver forutsetningene for ordningen med aktiv sykmelding, og du skal gå til legen og be om en gradert sykmelding, feks 50% hvis du jobber så mye. Har du aktiv sykmelding får arbeidsgiver refundert hele din lønn fra trygdekontoret dersom arbeidsgiver forskutterer lønna når du er sykmeldt. Men hvis ikke arbeidsgiveren din sender inn en avtale om aktiv sykmelding hvor det kommer fram at du gjør annet enn dine vanlige oppgaver til trygdekontoret kan det hende de nekter å utbetale. I dette feltet er det mange regler og spissfindigheter, så det kan hende noe av dette er unøyaktig. Hvis du lurer på noe kan det være en god ide å ringe trygdekontoret, for legene har ofte ikke fått med seg siste nytt når det gjelder disse tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå