Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge de nasjonale retningslinjene for svangerskapsomsorg skal jeg fra uke 18 ta 60 mg jern hver dag. Fastlegen min har ikke troen på at det hjelper å ta jern under svangerskapet da hun sier alle blir lav i jern😑 🤦‍♀️Så ikke fått beskjed om hvilken type jeg skal ta. Hvilken type anbefaler dere? Har nycolpus jern 27 mg kosttilskudd men usikker på om jeg kan ta to av den? Lest litt på felleskatalogen om andre typer og virker som de har mye mer bivirkninger. Blir så usikker når jeg må finne ut av dette selv. 

Anonymkode: 1b0e0...4cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ligger serumferritin på? 

Anonymkode: 40f40...b87

Skrevet

Forhør deg gjerne på apoteket eller med annet helsepersonell for å være på den sikre siden. Jeg ligger innenfor det referanseområdet som blir anbefalt 60 mg jern og har benyttet meg av Ferromax 65 mg siden jeg var 18 uker på vei. Er i uke 37 nå og serumferritin har holdt seg stabilt etter kontroll blodprøve. Magen har nå tålt de ganske bra, noe som er et pluss 👍😊

Anonymkode: 5292d...9cb

Skrevet

Det er ALLTID legen din som skal fastsette jerndosen ut fra verdiene i blodprøven din. Dessverre er det alt for sjelden at de faktisk gjør det. Ligger man for lavt under graviditet bør man ta tilskudd, bl.a. pga mulig større blodtap under fødsel

Anonymkode: 471f0...2ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I følge de nasjonale retningslinjene for svangerskapsomsorg skal jeg fra uke 18 ta 60 mg jern hver dag. Fastlegen min har ikke troen på at det hjelper å ta jern under svangerskapet da hun sier alle blir lav i jern😑 🤦‍♀️Så ikke fått beskjed om hvilken type jeg skal ta. Hvilken type anbefaler dere? Har nycolpus jern 27 mg kosttilskudd men usikker på om jeg kan ta to av den? Lest litt på felleskatalogen om andre typer og virker som de har mye mer bivirkninger. Blir så usikker når jeg må finne ut av dette selv. 

Hva stod på blodprøvearket ditt på HB og ferritin?

Jeg tok nycoplus sin. Men jeg fikk skikkelig mangel i ene svangerskapet og barnet har trolig autisme og kanskje psykisk utviklingshemming. er under spesialisthelsetjenesten. Med neste barn tok jeg ferro-retard 100mg hele svangerskapet og klarte å holde meg over grensa MEN jeg har ligget på grenseland hele tida for det. Høyere risiko for autist-barn når mor får i seg for lite jern
pluss det synker jo mye mer enn ellers. Jern og graviditet - NHI

"Behovet for jernbehandling vurderes ut fra blodprosent, måling av serumferritin for jernstatus og kvinnens helsetilstand. "

"Helsedirektoratet gir følgende råd ut ifra målt ferritin i svangerskapets første trimester:

• Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig
  • Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet
  • Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet"

Anonymkode: 76872...335

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva stod på blodprøvearket ditt på HB og ferritin?

Jeg tok nycoplus sin. Men jeg fikk skikkelig mangel i ene svangerskapet og barnet har trolig autisme og kanskje psykisk utviklingshemming. er under spesialisthelsetjenesten. Med neste barn tok jeg ferro-retard 100mg hele svangerskapet og klarte å holde meg over grensa MEN jeg har ligget på grenseland hele tida for det. Høyere risiko for autist-barn når mor får i seg for lite jern
pluss det synker jo mye mer enn ellers. Jern og graviditet - NHI

"Behovet for jernbehandling vurderes ut fra blodprosent, måling av serumferritin for jernstatus og kvinnens helsetilstand. "

"Helsedirektoratet gir følgende råd ut ifra målt ferritin i svangerskapets første trimester:

• Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig
  • Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet
  • Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet"

Legen må avgjøre det dersom du skal ta mer enn 27mg jern.

Skrevet

Etter prøver i uke 12 fikk jeg melding av legen at jeg skal ta 40mg daglig. Jeg tar noen collett multivitamin, de inneholder 14mg. Jeg hadde tenkt å ta 2x20mg fra nycoplus, men apoteket hadde bare 27mg. Jeg kunne ta to av de annenhver dag. Fortalte at jeg også tar multivit som inneholder 14mg. Jamen da kunne jeg bare to multivit og 1x27mg jern :)

Anonymkode: ac5ec...58d

Skrevet

Hadde serrumferritin på 23 i begynnelsen av svangerskapet. Blir veldig bekymret når legen ikke tar stilling til dette😢 Hb på 12,3. Har spurt på apoteket hva jeg skal ta men de sier det må legen bestemme. Kommer jo ingen vei når legen har en fiks ide om at det ikke er farlig med lave jernivåer og det bare er tull med jerntilskudd i graviditeten..litt sent å begynne og bytte fastlege nå

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde serrumferritin på 23 i begynnelsen av svangerskapet. Blir veldig bekymret når legen ikke tar stilling til dette😢 Hb på 12,3. Har spurt på apoteket hva jeg skal ta men de sier det må legen bestemme. Kommer jo ingen vei når legen har en fiks ide om at det ikke er farlig med lave jernivåer og det bare er tull med jerntilskudd i graviditeten..litt sent å begynne og bytte fastlege nå

Jordmor kan også hjelpe der. Jeg fikk ihvertfall beskjed av jordmor på kontroll rundt uke 20 om å ta jern, da fikk jeg beskjed om type og dosering ut i fra blodprøvesvar. 

Eller bytt fastlege. 

Anonymkode: 6ad94...3c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde ferritin på 25 og fikk beskjed om 60 mg jern fra uke 18. Hør med jordmor hvis legen din ikke vil følge retningslinjenei

Anonymkode: a7efe...7f3

Skrevet

Hvilken type jern tok du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken type jern tok du? 

Aminojern er snill mot magen. Prøv deg frem med forskjellige typer.

Anonymkode: a7efe...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...