Gå til innhold

Niese har blitt voldtatt, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Niesen min på snart 23 år har betrodd seg til meg om at hun som liten ble seksuelt misbrukt av en i slekten. Grunnen til at hun fortalte meg dette er fordi hun venter sitt første barn, og er redd denne personen også i skjul vil skade hennes barn. 

Overgriperen var voksen på dette tidspunktet mens niesen enda var et barn - vi har altså med en pedofil å gjøre.

Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne og jeg er redd for å splitte og skape splid i familien. Dette er helt ny situasjon for meg og jeg ber om råd. 

Anonymkode: 12a72...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best å holde kjeft. Sånt må feies under teppe i enhver familie. For en skam!

Anonymkode: 049d7...a1f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Niesen min på snart 23 år har betrodd seg til meg om at hun som liten ble seksuelt misbrukt av en i slekten. Grunnen til at hun fortalte meg dette er fordi hun venter sitt første barn, og er redd denne personen også i skjul vil skade hennes barn. 

Overgriperen var voksen på dette tidspunktet mens niesen enda var et barn - vi har altså med en pedofil å gjøre.

Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne og jeg er redd for å splitte og skape splid i familien. Dette er helt ny situasjon for meg og jeg ber om råd. 

Hvor nær relasjon er det mellom overgriperen og din niese?

Altså: Er det så nær relasjon at det er "naturlig" for denne personen å evt. oppholde seg alene med et nytt barn?

PS: Overgriperen er ikke nødvendigvis pedofil, men det er ikke viktig for denne saken. Bare nevner det. 

Anonymkode: a8839...a08

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Best å holde kjeft. Sånt må feies under teppe i enhver familie. For en skam!

Anonymkode: 049d7...a1f

Ja kjempestor skam for den som har gjort det, verden bør få vite det! 

Anonymkode: e202a...4f5

• Liker 11
Skrevet

Du kan ikke sette denne prosessen igang på vegne av niesen din. Det blir helt feil og politiet kan neppe gjøre noe med saken da. Hun må gå til politiet med sin historie, og så tar politiet det derfra,

• Liker 21
Skrevet

For en tillitserklæring til deg, ts🌸

nå må du som voksen følge opp, spurte du henne hva hun ønsker å gjøre? Det naturlige blir vel å enten snakke med foreldre, eller kontakte et voldtektsmottak for råd?

Anonymkode: 234b4...7b4

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor nær relasjon er det mellom overgriperen og din niese?

Altså: Er det så nær relasjon at det er "naturlig" for denne personen å evt. oppholde seg alene med et nytt barn?

PS: Overgriperen er ikke nødvendigvis pedofil, men det er ikke viktig for denne saken. Bare nevner det. 

Hvorfor tenker du ellers at man tenner seksuelt på barn? 🤢

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

DU er redd for å splitte familien der det befinner seg en pedofil? Hvor er logikken i det?

Det du kan gjøre er at du stiller opp for niesen din når hun trenger det. Om hun  frykter for barnet sitt så kan du hjelpe henne med at hun får bo hos deg eller bor nærmere om det er mulighet for det. 

Anonymkode: 81c51...8a9

• Liker 12
Skrevet

Jeg ber om at dere er hensynsfulle i svarene deres i denne tråden, dette er også veldig vondt for meg og jeg gråter hele tiden.

Ts

• Liker 21
Skrevet

Hvorfor tenker du ellers at man tenner seksuelt på barn? 🤢

Personen mente nok at overgriperen tenner på overgrepet? Overgriperen bryr seg ikke om hvem offeret er. 

Anonymkode: a6881...e26

Skrevet

Jeg synes sånt skal opp og frem i lyset. Uansett. 

Splitte familien? Ja, trolig. Såre og sjokkere andre familiemedlemmer som er nær denne personen? Ja, trolig. 

Men det bør opp og frem. Uansett hvem som blir såret og lei seg.

Underveis er det superviktig at det internt i familien(e) jobbes med at sinnet blir rettet mot den rette personen, altså mot overgriperen - og ikke mot offeret eller mot den som sa i fra. 

En av årsakene til at sånt bør opp og frem i lyset, er at svært ofte er det ikke bare 1 offer. Det er flere. Og blir flere. Noe må stoppe sånne folk. Nærmest koste hva det koste vil. 

• Liker 21
Skrevet

Hvor lenge er dette siden og hvor gammel var hun? Kan hun tenke seg å anmelde?

Anonymkode: 79bee...b6c

Skrevet

Jeg ber om at dere er hensynsfulle i svarene deres i denne tråden, dette er også veldig vondt for meg og jeg gråter hele tiden.

Ts

Hvem er overgriperen i forhold til deg og niesen din? 

• Liker 3
Skrevet

Ts

Forståelig at dette er vanskelig om overgriper er en nær slektning. Men hold fokus på din niese. Hun er viktigst.

Gjør det hun trenger at du gjør.

• Liker 8
Skrevet

En ting til: svangerskap og fødsel kan være veldig krevende for en overgrepsutsatt, håper hun får god oppfølging av jordmor m.m!

Anonymkode: 79bee...b6c

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke opp til deg å velge hvordan dette skal tas videre, men opp til din niese. Vær der og støtt henne, og la hun bestemme om det skal anmeldes eller om det skal fortelles til familien. 

Anbefaler å kontakte SMISO.

Anonymkode: d6c0e...9a7

• Liker 13
Skrevet

Dra til politiet sammen med din niese, og begynn i den riktige enden.

Er familien viktigere enn at jævelen som gjorde det skal få sin straff?

Anonymkode: 7555b...981

• Liker 2
Skrevet

Du bør varsle politiet, de vet hvordan de skal gripe fatt saken på beste måte.

Anonymkode: ac788...814

• Liker 2
Skrevet

Takk til dere som svarer godt, men jeg kjenner at jeg ikke klarer disse stygge kommentarene innimellom akkurat nå. Jeg legger tråden død.

ts

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...