Anonymus13 Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Jeg har en kjæreste med ocd og mild samlemani. Vi bor hver for oss, ca tre kvarter å kjøre. Jeg har veldig lyst til at vi skal bli samboere, dele hverdagen. Han sier at han ønsker det han og, men når vi går nærmere inn på temaet blir han stresset på om han kan få med seg eller det skal bli plass til alle tingene hans. Han sier han ikke vil føle seg hjemme uten alt det han er vant til å ha rundt seg. Når det gjelder ocd, så har han jo sine rutiner og regler. Noen som har erfaring med samboerskap med mennesker med slike psykiske utfordringer, eller blir dette bare en drøm for meg?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Hvor alvorlig er det? Anonymkode: 902cb...410 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Det hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 2f771...c15 2
Gjest theTitanic Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Jeg tror ikke du har den minste anelse om hva du begir deg inn på. Hvor lenge orker du dette når hver krok blir fyllt med ting han samler på? Han er allerede urolig for å ikke få plass til alt. Han blir sikkert urolig når du flytter på noe. Renhold kan bli vanskelig. Det å bo med en mann og hans ting kan være utfordrende UTEN samlemani, så tør ikke tenke på hvordan det vil bli med.. Tenk om han begynner å samle på katter?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Anonymus13 skrev (På 3.2.2021 den 17.58): Jeg har en kjæreste med ocd og mild samlemani. Vi bor hver for oss, ca tre kvarter å kjøre. Jeg har veldig lyst til at vi skal bli samboere, dele hverdagen. Han sier at han ønsker det han og, men når vi går nærmere inn på temaet blir han stresset på om han kan få med seg eller det skal bli plass til alle tingene hans. Han sier han ikke vil føle seg hjemme uten alt det han er vant til å ha rundt seg. Når det gjelder ocd, så har han jo sine rutiner og regler. Noen som har erfaring med samboerskap med mennesker med slike psykiske utfordringer, eller blir dette bare en drøm for meg? Jeg har en form for OCD. Ikke samlemani, men vaske mani, støv på hjernen, visse regler og annet. Tro meg, du vil slite, han vil slite. samboeren min har hatt utfordring med meg....Du kommer IKKE til å ha det bra, ikke han heller. Anonymkode: 43e53...bbf
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #6 Skrevet 12. februar 2021 Anonymus13 skrev (På 3.2.2021 den 17.58): Jeg har en kjæreste med ocd og mild samlemani. Vi bor hver for oss, ca tre kvarter å kjøre. Jeg har veldig lyst til at vi skal bli samboere, dele hverdagen. Han sier at han ønsker det han og, men når vi går nærmere inn på temaet blir han stresset på om han kan få med seg eller det skal bli plass til alle tingene hans. Han sier han ikke vil føle seg hjemme uten alt det han er vant til å ha rundt seg. Når det gjelder ocd, så har han jo sine rutiner og regler. Noen som har erfaring med samboerskap med mennesker med slike psykiske utfordringer, eller blir dette bare en drøm for meg? Ocd og samlemani går som regel ikke sammen. Har han vært utredet, eller er det bare du som har diagnostisert ham? Anonymkode: 1f152...cc7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #7 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det hadde jeg ikke orket. Anonymkode: 2f771...c15 Hvorfor? Man kan jo bli bedre Anonymkode: 902cb...410
Romilo Skrevet 12. februar 2021 #8 Skrevet 12. februar 2021 Får han hjelp da? Har selv OCD og bor med noen, er ikke noe problem, men det må jo tas tak i.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 Samlemani er en form for tvang så vil si den går under OCD. Jeg personlig ville ikke blitt sammen med en som samler. Har bodd med en samler før å det er ikke noe jeg unner andre. Kunne selvfølgelig vurdert det hvis personen får hjelp med tvangen. Anonymkode: 67719...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 Samlemani og OCD? Hva samler han på? Har han andre diagnoser? Dette er en meget spesiell kombinasjon dersom han ikke har andre diagnoser også. Er du sikker på at samlemanien ikke er tvangstanker om at han ikke kan kvitte seg med noe? Eller går han til anskaffelse av nye ting til samlingen sin? OCD og tvangstanker om å ikke kunne kvitte seg med noe er derimot vanligere (man går altså ikke bevisst til anskaffelse av ting å samle på, men man klarer ikke å kaste ting selvom de f.eks er ødelagte. Og til de som lurer; nei, OCD og tvangstanker er ikke det samme. ts, det høres ut som om han god innsikt i egen helse. Dersom han tror det blir en utfordring, så blir det garantert det. Har han forsøkt å få hjelp? Det finnes egne OCD team. Hva angår OCD; klarer han å begrense sin OCD til seg selv, eller er det slik at hans OCD vil påvirke deg (du må gjøre ting på hans måte) dersom dere flytter sammen? Det kan føre til krangler. hva angår samlemanien vet jeg ikke... jeg forstår ikke hva og hvordan han samler på? Anonymkode: 4f3eb...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå