Gå til innhold

Fjellhamar, Rasta eller Finstadjordet? Hva bør vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er oppvokst på Lørenskog, nærmere bestemt Skårer. Kjenner derfor til alle områdene ganske bra. Vi har nå fått barn, og flyttet fra Oslo til et annet sted. Flyttet derfor ikke tilbake til Lørenskog-traktene da jeg mener det finnes bedre områder for barn å vokse opp, men er helt ok der altså. Det er imidlertid noen områder som er litt belastet, og når det ikke er så stort område, påvirkes hele området. Kan jo være jeg har vært uheldig, så mener ikke å være negativ 🤪 
Har dere forresten tenkt noe rundt Ski eller Drøbak? Er jo litt andre veien, men veldig hyggelig steder. Men, fordelen med Lørenskog er virkelig kollektivtrafikken! Går superraskt til Oslo hvis dere jobber der. 
av områdene du nevner ville jeg foretrukket Røykås tror jeg; mye barnefamilier og hyggelig område. 🙂 

Lykke til i husjakten 😊

Anonymkode: 390f9...77d

Det er akkurat det vi liker ved Lørenskog. Veldig nær Oslo, busstur tar kanskje 15-20 min til sentrum 

Anonymkode: ba151...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lørenskog og resten av bondelandet suger. Vokst opp i Lørenskog og folk der er ikke så vellykkede. Er fattig område. Sats heller på Oslo vest, Bærum, Asker. Mye bedre folk der!

Anonymkode: 56e09...d0b

Bærum? Oslo Vest? 
Nei takk. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 15.07):

Når det kommer utlending greiene vil jeg bare si at det er noen få som ødelegger for resten. Er ikke slik at det er knivangrep og vold på skolene eller kriminelle gjenger. Men ja det er økonomisk deprivert.

Hvor? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Her var det en del merkelige svar og påstander:
Nå skal ikke jeg uttale meg om verken Rasta eller Finstadjordet i og med at jeg ikke bor der, men som forholdsvis fersk innflytter til Fjellhamar, forstår heller ikke jeg hvor påstandene om dårlig skole, støy eller økonomisk deprivasjon(!?) er hentet fra.  Vi er meget fornøyde med Fjellhamar - sentralt beliggende som det er med hyppige togavganger til både Oslo og Lillestrøm. Det å kunne reise køfritt til jobb i Oslo på 20min + uten togbytte er noe jeg ser på som en form for "luksus" som de andre nevnte områdene ikke matcher på samme måte. På Fjellhamar bygges for tiden også en flunka ny skole med tilhørende badeanlegg og flerbrukshaller og det hele skal stå ferdig i 2023. Nytt nærsenter med fullsortimentsbutikk, cafe/bakeri, apotek og interiørbutikk (m.m.) åpnet i 2019. I tillegg ligger store deler av Fjellhamar kloss inntil skogomårder som Skjettenåsen og Bråteåsen hvor man finner både lysløyper, turstier og klassisk "markaterreng". I tillegg er Østmarka 5 minutter unna på sykkel eller med bil.

Til slutt - dersom man nå er opptatt av hvilke områder som er ressurssterke i betydningen "rike" og "mindre rike" anbefales dette kartet fra Aftenposten som gir data helt ned på postnummernivå for samtlige kommuner i hele landet, som viser at Fjellhamar og Rasta, nå som før,  ligger på inntektstoppen på Romerike.

https://www.aftenposten.no/norge/i/41EmVR/skattekartet-tjener-de-mer-i-ditt-nabolag-enn-paa-andre-siden-av-byen

• Liker 3
Skrevet
tso_jd skrev (5 timer siden):

Nå skal ikke jeg uttale meg om verken Rasta eller Finstadjordet i og med at jeg ikke bor der, men som forholdsvis fersk innflytter til Fjellhamar, forstår heller ikke jeg hvor påstandene om dårlig skole, støy eller økonomisk deprivasjon(!?) er hentet fra.  Vi er meget fornøyde med Fjellhamar - sentralt beliggende som det er med hyppige togavganger til både Oslo og Lillestrøm. Det å kunne reise køfritt til jobb i Oslo på 20min + uten togbytte er noe jeg ser på som en form for "luksus" som de andre nevnte områdene ikke matcher på samme måte. På Fjellhamar bygges for tiden også en flunka ny skole med tilhørende badeanlegg og flerbrukshaller og det hele skal stå ferdig i 2023. Nytt nærsenter med fullsortimentsbutikk, cafe/bakeri, apotek og interiørbutikk (m.m.) åpnet i 2019. I tillegg ligger store deler av Fjellhamar kloss inntil skogomårder som Skjettenåsen og Bråteåsen hvor man finner både lysløyper, turstier og klassisk "markaterreng". I tillegg er Østmarka 5 minutter unna på sykkel eller med bil.

Til slutt - dersom man nå er opptatt av hvilke områder som er ressurssterke i betydningen "rike" og "mindre rike" anbefales dette kartet fra Aftenposten som gir data helt ned på postnummernivå for samtlige kommuner i hele landet, som viser at Fjellhamar og Rasta, nå som før,  ligger på inntektstoppen på Romerike.

https://www.aftenposten.no/norge/i/41EmVR/skattekartet-tjener-de-mer-i-ditt-nabolag-enn-paa-andre-siden-av-byen

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen skriver negativt om disse områdene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen skriver negativt om disse områdene 

Misunnelige, kanskje🤷‍♀️

Anonymkode: f9600...36e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Misunnelige, kanskje🤷‍♀️

Når man selv bor et sted som er 30-40% dyrere så er det vel ingenting å være misunnelig for?

Anonymkode: f4443...fc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Misunnelige, kanskje🤷‍♀️

Det kan være 

Skrevet
tso_jd skrev (6 timer siden):

Fjellhammer er White supremacist område da. Er bare hvite folk der kanskje derfor det er bra. Men ingen populære i Lørenskog er derifra. De fleste populære kidsa er fra Kjenn og Rasta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2021 den 11.10):

Andre? 🙂

Om du bor ved Lillestrøm togstasjon er det bare 10 min med toget til Oslo s. Bor du på Fjellhamar bruker toget 20 min. 

Jeg bor på strømmen og rett ved strømmen storsenter og ikke langt til strømmen stasjon. Toget bruker vel 25 min til Oslo s. Det er 5 min med buss fra strømmen til Lillestrøm, og da 10 min med tog til Oslo s. 

Du kan også flytte til Blystadlia og kurland. Rett ved siden av Østmarka, og 20 min med buss inn til Oslo. Bussen stopper også ved helsfyr t-bane. 

Syns disse områdene jeg har nevnt er mer sentrale. 

Anonymkode: 26bf6...86c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du bor ved Lillestrøm togstasjon er det bare 10 min med toget til Oslo s. Bor du på Fjellhamar bruker toget 20 min. 

Jeg bor på strømmen og rett ved strømmen storsenter og ikke langt til strømmen stasjon. Toget bruker vel 25 min til Oslo s. Det er 5 min med buss fra strømmen til Lillestrøm, og da 10 min med tog til Oslo s. 

Du kan også flytte til Blystadlia og kurland. Rett ved siden av Østmarka, og 20 min med buss inn til Oslo. Bussen stopper også ved helsfyr t-bane. 

Syns disse områdene jeg har nevnt er mer sentrale. 

Anonymkode: 26bf6...86c

Trives du på Strømmen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Trives du på Strømmen? 

Strømmen er ghettoområde. Langt ute på bygda og bare utlendinger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Strømmen er ghettoområde. Langt ute på bygda og bare utlendinger.

Rasist much? Tror du at utlendinger = problemer? Der jeg bor har vi mange hyggelige utlendinger mens norsk nabo lager kvalm....

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 16.14):

Lei av ekstremt høye Oslo-priser! 😩😖 
Vurderer å flytte til Lørenskog. Hvilket område av de nevnte er best og hvorfor? På forhånd takk :) 

Ville tenkt meg to ganger om før jeg flyttet til Lørenskog. Veldig trafikkert område (masse biler, støv og forurensning) Dårlig kollektivforbindelse (lenge mellom og stappfulle busser, som går til Oslo bussterminal, som heller ikke akkurat er verdens navle) 

Hvis du jobber i Oslo kan du regne med minst 45 minutter reisevei dør-dør med kollektivt.

Nesten umulig å bo på Lørenskog uten bil, og bil er mye dyrere enn en million eller to ekstra i boliglån.

Anonymkode: 10588...696

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ville tenkt meg to ganger om før jeg flyttet til Lørenskog. Veldig trafikkert område (masse biler, støv og forurensning) Dårlig kollektivforbindelse (lenge mellom og stappfulle busser, som går til Oslo bussterminal, som heller ikke akkurat er verdens navle) 

Hvis du jobber i Oslo kan du regne med minst 45 minutter reisevei dør-dør med kollektivt.

Nesten umulig å bo på Lørenskog uten bil, og bil er mye dyrere enn en million eller to ekstra i boliglån.

Stemmer absolutt ikke jo! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har undersøkt litt. 

Direkte buss som går hele tiden og tar 20-25 minutter. Så den "info" du kommer med er direkte feil. Hva er poenget? 

Trafikkert område hvor? Ikke på Rasta vel....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mange biler er det (du er sikkert Mdg medlem og rir på hesten når du skal steder) men jeg merker ikke noe til forurensing og støv. Ofte er det store forurensing i Oslo en ved Lørenskog.

Jeg tror at bus i rushtiden går hver 10min.

For 1mil. eller 2 ekstra kan mann kjøpe bil og ha nok for alle avgifter de neste 5-10 år hvis ikke enda lenger.

Anonymkode: 07953...19f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har undersøkt litt. 

Direkte buss som går hele tiden og tar 20-25 minutter. Så den "info" du kommer med er direkte feil. Hva er poenget? 

Trafikkert område hvor? Ikke på Rasta vel....

Det er stor forskjell på hvor lang tid bussruta sier at bussen tar og hvor lang tid bussen egentlig bruker (spesielt i rushtiden når du skal på jobb)

Dessuten må du se på total reisevei. Dette er ikke som i Oslo der du kan ta buss/bane dør til dør. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For 1mil. eller 2 ekstra kan mann kjøpe bil og ha nok for alle avgifter de neste 5-10 år hvis ikke enda lenger.

En million ekstra i boliglån koster deg 20.000 kroner i året i renter (med en forholdsvis høy renten på 2%)

Det holder vel knapt til å betale bompengene til bilen..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange biler er det (du er sikkert Mdg medlem og rir på hesten når du skal steder)

Hest? Nei, jeg bor i Oslo så pleier å gå om jeg skal noe sted. Det er mye raskere enn både hest og bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...