Gå til innhold

Når fortalte dere arbeidsgiver om graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er gravid i uke 7. Jeg har ikke fortalt noen om graviditeten utenom samboer og nær familie. Jeg ønsker i alle fall å vente til uke 12 med å fortelle det til andre. Det skal også nevnes at jeg nettopp hadde MA (som jeg holdt skjult for arbeidsgiver, var kun borte 3 dager på egenmelding ved sykehusinnleggelse). 

Nå har det seg slik at jeg har hatt småblødninger/ brunt utflod og er veldig redd for å miste igjen. Jeg er lærer, og arbeidsgiver krever at jeg følger klassen min på skitur da dette er fast «tradisjon» for trinnet jeg er lærer på hvert år. Skituren er umulig å gjennomføre til fots. Jeg føler meg veldig ukomfortabel med dette, jeg prøver generelt å ta det rolig pga. min angst for å miste. Samtidig ønsker jeg ikke å fortelle arbeidsgiver om graviditeten.

Når fortalte dere arbeidsgiver om graviditet? Hva hadde dere gjort i min situasjon? ❤️

Anonymkode: 1df15...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I uke 6/7 begge ganger siden jeg var så dårlig tidlig.  Arbeidsgiver har taushetsplikt. Viss det kan gi deg tilrettelegging så er det lurt å si det

Anonymkode: f42b0...d07

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I uke 6/7 begge ganger siden jeg var så dårlig tidlig.  Arbeidsgiver har taushetsplikt. Viss det kan gi deg tilrettelegging så er det lurt å si det

Anonymkode: f42b0...d07

Takk for svar! Godt å vite at de har taushetsplikt 😊

Skrevet

Uke 12. Var i relativt god form så trengte ikke tilrettelegging😅

Anonymkode: d5e7e...18f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uke 12. Var i relativt god form så trengte ikke tilrettelegging😅

Anonymkode: d5e7e...18f

Jeg skulle ønske jeg kunne vente til uke 12, men ser ut som jeg kanskje må si fra😥 takk for svar!

Skrevet

Jeg har også sagt det i uke 6-7 i forbindelse med tilrettelegging. Kun til nærmeste leder. Jobber også på skole og har sluppet skiturer og inspeksjoner osv i perioder jeg er dårlig. De har selvfølgelig ikke sagt noe videre. Øvrige kollegaer og elever  har jeg ikke sagt noe til før etter ordinær ultralyd og etter magen er for tydelig til å skjule, ca uke 20-24. . 

Anonymkode: 03f09...54c

Skrevet

Har dessverre ingen gode råd til deg, men kanskje du må bare fortelle til sjefen så slipper du å engste deg for turen. Jeg har også mister i MA og ventet til etter OUL med å fortelle på jobb etter at jeg ble gravid på nytt.

Anonymkode: 1a092...144

Skrevet

Jeg fortalte i uke 9 tror jeg. Har hatt en SA før tidlig og begynte å bli dårlig og stressa så jeg sa ifra til leder. Hun tilrettela godt for meg og sa selvfølgelig ikke noe videre. Jobber i bhg. 

Skrevet

Uke 13 eller 14 tror jeg.... Husker at jeg ville vente til etter TUL. Jeg var innleid, så sa det først til kontaktpersonen min i firmaet jeg var utleid av, ba dem om å ikke si det videre. Så sa jeg det til virkomshetsleder noen dager etterpå. Endte opp med å gjøre det etter jeg hadde hatt flere kollegaer som hadde spurt meg og jeg måtte si nei...var litt morsomme de samtalene. Fikk masse gratulasjoner av alle ❤️

Anonymkode: 8d907...368

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har også sagt det i uke 6-7 i forbindelse med tilrettelegging. Kun til nærmeste leder. Jobber også på skole og har sluppet skiturer og inspeksjoner osv i perioder jeg er dårlig. De har selvfølgelig ikke sagt noe videre. Øvrige kollegaer og elever  har jeg ikke sagt noe til før etter ordinær ultralyd og etter magen er for tydelig til å skjule, ca uke 20-24. . 

Anonymkode: 03f09...54c

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har dessverre ingen gode råd til deg, men kanskje du må bare fortelle til sjefen så slipper du å engste deg for turen. Jeg har også mister i MA og ventet til etter OUL med å fortelle på jobb etter at jeg ble gravid på nytt.

Anonymkode: 1a092...144

Lukia skrev (23 minutter siden):

Jeg fortalte i uke 9 tror jeg. Har hatt en SA før tidlig og begynte å bli dårlig og stressa så jeg sa ifra til leder. Hun tilrettela godt for meg og sa selvfølgelig ikke noe videre. Jobber i bhg. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uke 13 eller 14 tror jeg.... Husker at jeg ville vente til etter TUL. Jeg var innleid, så sa det først til kontaktpersonen min i firmaet jeg var utleid av, ba dem om å ikke si det videre. Så sa jeg det til virkomshetsleder noen dager etterpå. Endte opp med å gjøre det etter jeg hadde hatt flere kollegaer som hadde spurt meg og jeg måtte si nei...var litt morsomme de samtalene. Fikk masse gratulasjoner av alle ❤️

Anonymkode: 8d907...368

Takker for at dere alle tar dere tid til å lese, veldig interessant å lese hvordan andre har gjort det ❤️ Tenker at jeg kanskje prøver å komme meg unna på en annen måte først, men hvis de ikke godtar det må jeg være ærlig å si sannheten til nærmeste leder. TS

Skrevet

Jeg sa det i uke 7 (tror jeg), men det var fordi jeg var veldig dårlig og måtte sykemeldes. Jeg er nå i uke 7 med nr 2 og har ikke tenkt å si noe før etter tul i uke 10

Anonymkode: 9fd9a...070

Skrevet

Skitur øker ikke sjansen for at noe skal gå feil, men jeg skjønner at du vil føle seg engstelig. 
Du er ikke forpliktet til å fortelle arbeidsgiver, men du kan fint gjøre det dersom du føler det rett. De har selvsagt taushetsplikt som nevnt over.

Du kan også få erklæring fra legen din om tilrettelegging. Engstelse for fysisk utfoldelse er grunn nok😊

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! 😊 Jeg skal definitivt vurdere det.

Skrevet

Uke 12

Anonymkode: da6dc...f11

Skrevet

Uke 8 - det dummeste jeg kunne gjort. Ikke bare sa hun det til hele arbeidsplassen, men hun ville ikke bruke meg som vikar etter det pga graviditeten. Selv om jeg hadde kontrakt. 

Anonymkode: c7346...4d0

Skrevet

Sa det ikke før uke 29 til lederen, jeg. Med korona og hjemmekontor og ikke behov for tilrettelegging ble det ikke nødvendig å dele før. Familien har visst det siden uke 6. 

Anonymkode: 57290...9cf

Skrevet

Hadde tatt egenmelding i din situasjon...

Skrevet

Jeg sa det til kollegaer i uke 14 eller 15 da jeg begynte å bli engstelig for å stelle utagerende pasienter, fortalte det like etter til leder.. 

Jeg tror ikke denne skituren har noe å si på svangerskapet så tidlig, men skjønner du er nervøs.. Si ifra til leder så du kan roe ned, bedre det enn å presse deg til noe og ha en lite koselig dag.. 

Anonymkode: ef3ed...45a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde tatt egenmelding i din situasjon...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg sa det til kollegaer i uke 14 eller 15 da jeg begynte å bli engstelig for å stelle utagerende pasienter, fortalte det like etter til leder.. 

Jeg tror ikke denne skituren har noe å si på svangerskapet så tidlig, men skjønner du er nervøs.. Si ifra til leder så du kan roe ned, bedre det enn å presse deg til noe og ha en lite koselig dag.. 

Anonymkode: ef3ed...45a

❤️❤️❤️ takk! Ts 

Skrevet

Jeg fortalte det tidlig, i uke 5 eller 6. Jobber også som lærer, og ble gravid i det landet stengte i fjor. Da jeg fortalte det var jeg tilbake på jobb for å ivareta de elevene som hadde krav på å være på skolen. Jeg var ikke redd for å bli syk av korona, men for å bli så dårlig pga svangerskapet at jeg ikke kunne ivareta jobben min og redd for å miste for så å bli syk pga depresjon igjen (jeg var på tidspunktet delvis sykmeldt pga depresjon). 

Jeg fikk ikke noen tilpasninger før ca halvveis i svangerskapet, fordi jeg ikke trengte det tidligere. I ditt tilfelle vil nok ikke en skitur fra eller til spille noen rolle mtp abortrisiko, men om du er veldig engstelig ville jeg vurdert å bruke egenmelding den dagen.

Anonymkode: 3806d...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...