AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Hei! Jeg er en jente på 22 år. Jeg går første året på øk.ad (vil ta master til siviløkonom). Men jeg har lurt veldig på om jeg skal søke på et annet studie, som passer meg mye bedre interessemessig og tror ville vært kjekkere for meg i hverdagen. Jeg tok opp fag som privatist etter vgs for å komme inn på psykologi profesjon eller lege, men valgte heller det jeg går på nå, fordi det var en lettere vei og brenner egentlig ikke noe særlig mer for de 2 yrkene enn for det jeg går på nå. Itillegg har jeg et seriøst forhold og samboer, og de studiene tilbys ikke her vi bor. Men det er veterinærstudiet jeg lurer på om jeg vil søke på nå til våren, hadde det som "barndomsdrøm", men la det fra meg tidligere pga. jeg ønsket høy lønn. En grunn for at jeg la fra meg medisin, var at jeg ønsker en jobb med god balanse til fritid, da det og høy lønn er veldig viktig for meg. Men som dyrlege (eller i et annet yrke jeg er veldig interessert i, som ikke er så mange😅) tenker jeg at det ikke vil spille en like stor rolle, da jeg sikkert får dekket mye av "behovet" for interessene mine i arbeidshverdagen. Fordeler eler ved å bytte studie - Kanskje en mye triveligere hverdag som dyrlege - Redd for at jeg kommer til å angre på at jeg ikke byttet studie når jeg er 40-50+. For selv om livet mitt under studieårene sannsynligvis blir myye enklere ved å ikke flytte og bytte studie, så betyr nok ikke det så mye når jeg blir eldre... - Dyr er den største interessen jeg har (de andre interessene mine er vanskelige å jobbe med) Fordeler ved å fortsette på studiet jeg går nå (siviløkonom) - Har et seriøst forhold og samboer, og flytter jeg kommer vi mest sannsynlig til å slå opp... Siden det er 8+ timer i avstand til veterinærstudiet, vil nok ikke et avstandsforhold funke i så mange år... Vi ble sammen for 1.5 år siden, og bodd sammen i 1 år. Jeg vet det er vanlig at forhold tidlig i 20-årene ikke varer, men jeg føler det er sannsynlig at vi kan vær sammen livet ut, eller i det minste i mange år. Vi har så mange felles interesser, og er hverandres beste venner. Jeg har hatt 2 kjærester før han (men datet ganske mange), og han er helt annerledes fra alle andre gutter/menn jeg har møtt. Er redd for at jeg ikke finner noen bedre "totalpakke" enn han, dersom jeg flytter og vi slår opp... Og selvfølgelig fordi jeg elsker han😅 - Vil kanskje vær mindre sliten av å jobbe som siviløkonom? Og ha større overskudd til fritid? - Tjener kanskje en god del mer enn som dyrlege? - Sparer mye i f.eks husleie, ved å bo sammen med samboer. (Han eier leiligheten, jeg betaler ikke leie, kun halve strøm osv) Vil nok mye raskere få nok i egenkapital til å kjøpe noe sammen. - Jeg og samboer har en felles hobby (ekstremsport) og ved å fortsette her vil jeg ha mye større mulighet til å holde på med det under studiene, og en god del mer penger til det. Det er også en sport som mange slutter med når de får barn, eller bytter over til mindre farlige grener av sporten. - Jeg har 2 hunder (ene var min fra før og andre er min og samboer sin felles, godt voksen hund fra omplassering) Hvis jeg skulle flyttet hadde jeg selvsagt tatt med min ene, men måtte kanskje tatt med den andre også da den er mest knyttet til meg og til den andre hunden. Det hadde nok gått seg til, for leste det var studentleiligheter hvor det er lov med hundehold... Men blir en kraftig nedjustering i levestandard for alle oss😅 Tusen takk for alle som vil lese og svare på hva de synes jeg burde gjøre... Det haster jo litt med å bestemme seg også, da jeg ikke føler jeg bare kan søke og bestemme meg i løpet av sommeren da jeg har flere hensyn å ta... Anonymkode: 0dc7d...ec7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Jeg hadde ihvertfall ikke vektlagt nåværende forhold noe som helst, når det ikke er barn i bildet. Hvis dere virkelig ønsker det, kan dere holde sammen til tross for avstanden. Kanskje kan han flytte etter deg, etter hvert? Forholdet ditt burde uansett ikke stå i veien for å velge drømmeyrket. Selv flytter jeg fra min samboer over 5 år neste år, for å studere i flere år utenlands eller i en annen by flere timer borte. Vi er innstilt på å få det til å fungere - og gjør det ikke det, da er ikke det det riktige for meg likevel! Lag deg heller en for/imot liste som vektlegger yrkene i seg selv, ikke som fokuserer på omstendighetene - det er mitt råd 😄 Anonymkode: 8fffc...4e2 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Liker du det ikke så ville jeg byttet. Og om du kjenner at dette ikke er noe du oppriktig er interessert i så ville jeg byttet Jeg er 42 år og siviløkonom. Har aldri hatt en jobb jeg brenner for eller som har gjort at jeg gleder meg til å gå på jobb. Jeg angrer på at jeg ikke valgte å bli noe som var litt mer praktisk (som jordmor eller politi). Jeg vurderer nå å gå over i en jobb som er mange steg ned på karrierestigen (og trolig 20% lavere lønn) fordi det er noe jeg er mer interessert i. Jeg har en mann som tjener veldig godt, så vi klarer sånn sett den nedgangen helt fint. Det er så viktig å ha en jobb som man faktisk interesserer seg for. Jeg misunner alle som sier de er glad i jobben sin og at det er viktig for de. For meg har jobb dessverre bare verdt noe jeg må ha for å tjene penger. Det er så mye viktigere enn å ha en høy lønn. Jeg har også tro på at det er langt lettere å få høy lønn i et yrke man faktisk er glad i for da strekker man seg ekstra! Anonymkode: b06ad...223
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Som veterinær må du bedrive aktiv dødshjelp og ta deg av eiere med ulike problemer. Er du klar for det? Mange har et romantisert bilde av hva en veterinær gjør, men det er et tøft yrke og de troner høyt på selvmordsstatistikken. I tillegg er det gjerne ikke godt betalt. Anonymkode: 62bd1...e3a 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Jeg er en jente på 22 år. Jeg går første året på øk.ad (vil ta master til siviløkonom). Men jeg har lurt veldig på om jeg skal søke på et annet studie, som passer meg mye bedre interessemessig og tror ville vært kjekkere for meg i hverdagen. Jeg tok opp fag som privatist etter vgs for å komme inn på psykologi profesjon eller lege, men valgte heller det jeg går på nå, fordi det var en lettere vei og brenner egentlig ikke noe særlig mer for de 2 yrkene enn for det jeg går på nå. Itillegg har jeg et seriøst forhold og samboer, og de studiene tilbys ikke her vi bor. Men det er veterinærstudiet jeg lurer på om jeg vil søke på nå til våren, hadde det som "barndomsdrøm", men la det fra meg tidligere pga. jeg ønsket høy lønn. En grunn for at jeg la fra meg medisin, var at jeg ønsker en jobb med god balanse til fritid, da det og høy lønn er veldig viktig for meg. Men som dyrlege (eller i et annet yrke jeg er veldig interessert i, som ikke er så mange😅) tenker jeg at det ikke vil spille en like stor rolle, da jeg sikkert får dekket mye av "behovet" for interessene mine i arbeidshverdagen. Fordeler eler ved å bytte studie - Kanskje en mye triveligere hverdag som dyrlege Kanskje, umulig å si. - Redd for at jeg kommer til å angre på at jeg ikke byttet studie når jeg er 40-50+. For selv om livet mitt under studieårene sannsynligvis blir myye enklere ved å ikke flytte og bytte studie, så betyr nok ikke det så mye når jeg blir eldre... Enig AnonymBruker skrev (4 timer siden): - Dyr er den største interessen jeg har (de andre interessene mine er vanskelige å jobbe med) Det er ikke nødvendigvis en fordel å jobbe med interessen sin. For å si det sånn, jeg er en dyrlege som ikke har dyr nå, bortsett fra at mannen min har akvarium. Jeg føler IKKE for å blande jobb og privatliv. Og jeg jobber ikke klinisk som dyrlege engang. 🙈 Fordeler ved å fortsette på studiet jeg går nå (siviløkonom) - Har et seriøst forhold og samboer, og flytter jeg kommer vi mest sannsynlig til å slå opp... Siden det er 8+ timer i avstand til veterinærstudiet, vil nok ikke et avstandsforhold funke i så mange år... Vi ble sammen for 1.5 år siden, og bodd sammen i 1 år. Jeg vet det er vanlig at forhold tidlig i 20-årene ikke varer, men jeg føler det er sannsynlig at vi kan vær sammen livet ut, eller i det minste i mange år. Vi har så mange felles interesser, og er hverandres beste venner. Jeg har hatt 2 kjærester før han (men datet ganske mange), og han er helt annerledes fra alle andre gutter/menn jeg har møtt. Er redd for at jeg ikke finner noen bedre "totalpakke" enn han, dersom jeg flytter og vi slår opp... Og selvfølgelig fordi jeg elsker han😅 Hvis det er meningen at det skal vare, så tåler forholdet avstand. Jeg har flere venner som bodde i et annet land enn kjæresten gjennom hele studietiden. De er sammen fremdeles, 20+ år senere. Det skal ikke stikkes under en stol at de fleste forholdene mine venner tok med seg inn i veterinærstudiene ikke holdt, men de fleste forhold man går inn i når man er 18-20 år holder ikke uansett. Vil kanskje vær mindre sliten av å jobbe som siviløkonom? Og ha større overskudd til fritid? Umulig å si. Husk også at dyrleger kan jobbe med så mangt. Akkurat som siviløkonomer. AnonymBruker skrev (4 timer siden): - Tjener kanskje en god del mer enn som dyrlege? Helt ærlig: Sannsynligvis. Men jeg har veterinærvenner som tjener veldig bra altså (fra 800-ish til godt over en million). Det er bare ikke de fleste. Og jeg vet ikke om siviløkonomer flest har millionlønn heller. - Sparer mye i f.eks husleie, ved å bo sammen med samboer. (Han eier leiligheten, jeg betaler ikke leie, kun halve strøm osv) Vil nok mye raskere få nok i egenkapital til å kjøpe noe sammen. Ville ikke vektlagt dette ift utdanning. - Jeg og samboer har en felles hobby (ekstremsport) og ved å fortsette her vil jeg ha mye større mulighet til å holde på med det under studiene, og en god del mer penger til det. Det er også en sport som mange slutter med når de får barn, eller bytter over til mindre farlige grener av sporten. Både dette og punktet under er bare detaljer som du ikke bør legge vekt på. - Jeg har 2 hunder (ene var min fra før og andre er min og samboer sin felles, godt voksen hund fra omplassering) Hvis jeg skulle flyttet hadde jeg selvsagt tatt med min ene, men måtte kanskje tatt med den andre også da den er mest knyttet til meg og til den andre hunden. Det hadde nok gått seg til, for leste det var studentleiligheter hvor det er lov med hundehold... Men blir en kraftig nedjustering i levestandard for alle oss😅 Tusen takk for alle som vil lese og svare på hva de synes jeg burde gjøre... Det haster jo litt med å bestemme seg også, da jeg ikke føler jeg bare kan søke og bestemme meg i løpet av sommeren da jeg har flere hensyn å ta... Anonymkode: 0dc7d...ec7 Tror det er du som har hatt mange andre tråder om dette? Se over. Anonymkode: 8cf47...7dc
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Du går første året på et studie og vurderer å bytte? Bytt. Kast vekk alle tanker om hva som er praktisk og hva som gir deg høy lønn, og velg noe du interesserer deg for. Jeg har selv studert og har en grad innen noe jeg ikke akkurat brant for, og jeg slet i flere år med å finne en jobb jeg trivdes i. Det gikk jo ikke når jeg egentlig ikke var så interessert.. I utgangspunktet burde jeg kunne jobbet meg oppover og tjent veldig godt, men det gikk jo ikke når jeg ikke fant noen jobb jeg likte! Da jeg var 30 år byttet jeg studieretning til noe jeg virkelig interesserte meg for, og jeg kjente allerede første forelesning at dette var riktig for meg. Studiene var ikke tunge, jeg leste mye fag utover pensum fordi jeg var oppriktig interessert i fagfeltet. Jeg virkelig elsker min nye utdanning, og å gå på jobb hver dag. Det har så mye å si for livskvaliteten, og det burde man ta i betraktning når man bruker en så stor del av livet på jobb. Anonymkode: dd835...0ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå