Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan svare meg på dette, så hadde det vært topp!! Har seg sånn at jeg endelig har fått klarsignal av NAV til å søke ufør, og siden jeg fortsatt er under 26, blir jeg mest sannsynlig ung ufør.

Hvor mye får du utbetalt i måneden? (Jeg skjønner ikke dette med 2G osv, så skriv sum, please? Minstesats, aldri jobbet. Ble syk veldig ung.)
Hvor lang tid tok det før du fikk innvilget søknaden? (Vet det er veldig individuelt altså!)
Hvor mye fikk du i etterbetalingen? 

Anonymkode: 4c125...dc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

siden jeg fortsatt er under 26, blir jeg mest sannsynlig ung ufør.

UU-tillegget gies dersom du fyller kravene, og alder er kun ett av kravene. Funksjonsnedsettelsen din må også være varig og av alvorlig grad.

Her ser du hva Grunnbeløpet (G) er på: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/grunnbelopet-i-folketrygden Gang G med 2,66 (hvis du har samboer/ektefelle) eller 2,91 (dersom du er enslig). 

Anonymkode: 352ad...fa7

• Liker 1
Skrevet

Satsen for uføretrygd med ung ufør-tillegg er 2,66 G som pr nå er 269 549,- pr år.
Grunnen til at satsen alltid oppgis i G (grunnbeløpet) er at denne satsen endres i mai hvert år. 
1 G er nå, frem til mai 2021 101 351,- pr år, så da kan du gange alle disse G-satsene med den summen. 

Husk at selv om du er under 26 så er det ikke sikkert du fyller vilkårene til å få ung ufør-satsen, det er veldig strenge kriterier. Minstesats uten ung ufør er 2,48 G for enslig, altså 251 350,- pr år

• Liker 1
Skrevet

Ser forresten at du spør om hva man får utbetalt. Dette er veldig individuelt og kommer an på skattetrekket ditt, derfor tar man alltid utgangspunkt i brutto ytelse når man snakker om hva man får i trygd.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen som kan svare meg på dette, så hadde det vært topp!! Har seg sånn at jeg endelig har fått klarsignal av NAV til å søke ufør, og siden jeg fortsatt er under 26, blir jeg mest sannsynlig ung ufør.

Hvor mye får du utbetalt i måneden? (Jeg skjønner ikke dette med 2G osv, så skriv sum, please? Minstesats, aldri jobbet. Ble syk veldig ung.)
Hvor lang tid tok det før du fikk innvilget søknaden? (Vet det er veldig individuelt altså!)
Hvor mye fikk du i etterbetalingen? 

Hvor mye man får utbetalt i måneden er helt avhengig av skatten som man har, og siden skatt er personlig så vil netto utbetaling variere fra person til person. Det er avhengig av inntekt, formue, fradrag etc.

Brutto summen er på 24.578 kr hver måned for 100 % ung uføretrygd dersom du er enslig. :) 

Det hjelper ikke å være under 26, men du må bli vurdert til å ha en varig og alvorlig sykdom. Jeg vet om flere som har fått avslag på ung uføre-tillegg fordi at sykdommen deres ikke anses som alvorlig nok, på tross av at de har vært under 26 år når de søkte. 

Endret av Sylveon
Skrevet
Sylveon skrev (1 time siden):

Hvor mye man får utbetalt i måneden er helt avhengig av skatten som man har, og siden skatt er personlig så vil netto utbetaling variere fra person til person. Det er avhengig av inntekt, formue, fradrag etc.

Brutto summen er på 24.578 kr hver måned for 100 % ung uføretrygd dersom du er enslig. :) 

Det hjelper ikke å være under 26, men du må bli vurdert til å ha en varig og alvorlig sykdom. Jeg vet om flere som har fått avslag på ung uføre-tillegg fordi at sykdommen deres ikke anses som alvorlig nok, på tross av at de har vært under 26 år når de søkte. 

NAV har allerede sagt til meg at jeg høyst sannsynlig får ung uføre-tillegget altså 🤭 Burde kanskje lagt til det

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

NAV har allerede sagt til meg at jeg høyst sannsynlig får ung uføre-tillegget altså 🤭 Burde kanskje lagt til det

NAV Lokalt? Det er ikke de som bestemmer. Vedtaket skrives av NAV Forvaltning og de kan overkjøre lokalkontoret på alle punkter, men det er vel også det er derfor de har sagt sannsynlig. :) 

• Liker 3
Skrevet

Har ung ufør, får utbetalt litt over 18.000kr etter skatt😊

Anonymkode: 8192f...36d

• Liker 1
Skrevet

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor søker du uføretrygd da ts? Nav lokalt sier mye rart, håper for din del at det stemmer.

Anonymkode: 059a4...bb1

• Liker 2
Skrevet

Jeg får utbetalt tett opptil 18 000kr, gift, får fradrag for barnepass og rentefradrag på hus.

Anonymkode: ce357...a6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får utbetalt tett opptil 18 000kr, gift, får fradrag for barnepass og rentefradrag på hus.

Anonymkode: ce357...a6f

Godt å se at mann kan ha et normalt liv med både hus og mann og barn selv om man er ufør.

Anonymkode: 56556...7de

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor søker du uføretrygd da ts? Nav lokalt sier mye rart, håper for din del at det stemmer.

Anonymkode: 059a4...bb1

Kreft og senskader av kreft

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...