Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

F*ck. Sitter i et for meg, STORT dilemma. Jeg har en godt betalt jobb som jeg trives bra i, relatert til utdanningen min, bra arbeidsmiljø og en del fleksibilitet. Min store lidenskap i livet er å reise, og jeg vil si det viktigste for meg. Jeg reiser ikke for å ligge ei uke på Gran Canaria og steke, men jeg reiser til alle steder i verden, for å oppleve verden, kulturer, folk og natur. Uten reising, er livet mitt litt pointless. Det er så mye mer for meg enn det "å reise". Det er essensen i livet mitt. Har tidligere blitt enig med sjefen min hvordan jeg kan reise og samtidig fungere i stillingen min. Jeg har pleid å ta 1 mnd ferie en gang i året for å dra på en lang tur, og et par 2-3 -ukes turer i løpet av året. Men det er den lange, eksotiske reisen som absolutt er den viktigste for meg. I dag fikk jeg beskjed om at dette ikke er aktuelt lengre, at fra nå av må jeg ta ferie enten i fellesferien og/eller juleperioden. Dette er uaktuelt for meg, siden veldig mange steder på kloden er ikke reisevennlige i akkurat de periodene, pga f.eks regntid eller veldig høye/lave temperaturer. Pluss at det er mye dyrere og fullpakket å reise da. Hva skal jeg gjøre? Si opp en ellers veldig god jobb, med masse goder på mange måter, som jeg vil tro er veldig vanskelig å finne andre steder? Hvordan skal jeg fikse dette? Det er ikke lett å finne en samme type jobb for meg her. Vi har også akkurat kjøpt hus, så det er uaktuelt å flytte. 

Anonymkode: f2862...489

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du behøver å tenke på det her før coronaen har roet seg og grensene er åpne igjen...

• Liker 18
Skrevet

Avspaserer du de ekstra ukene, eller har arbeidsgiver vært ekstremt generøs fram til nå?

Anonymkode: 79a18...396

Skrevet

Tråden stenges snart pga manglende overskrift.

Anonymkode: cc306...5c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Avspaserer du de ekstra ukene, eller har arbeidsgiver vært ekstremt generøs fram til nå?

Fram til nå har de ekstra ukene vært en blanding av avspasering og ulønnet permisjon.

TS

Skrevet

Stakkars deg.

Anonymkode: 9f4f8...9c6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fram til nå har de ekstra ukene vært en blanding av avspasering og ulønnet permisjon.

TS

OK. Det er vel ingen her som kan svare deg på hvordan du kan løse dette, dessverre. Arbeidsgiver har retten på sin side, så hvis sjefen mener at denne løsningen ikke lenger er gjennomførbar så har du nok ikke annet valg enn å bytte jobb - hvis det er reisingen som er viktigst for deg.

Jeg hadde nok prioritert en god arbeidsplass jeg trives godt i - det er tross alt flest hverdager.

• Liker 6
Skrevet

Du må vel finne ut hva som er viktigst for deg (og du har jo tid på deg pga corona). Du har vel flere valg:

1) ta opp kampen med arbeidsgiver og høre om det finnes alternativer som gjør at du kan kombinere jobb og reise. F.eks ta en mnd fri, men droppe de kortere turene eller jobbe noen timer i uken mens du reiser.

2) Flytte. Du sier det er uaktuelt fordi du nettopp har kjøpt hus, men det kan jo selges. Hvis ikke tenker du at huset er viktigere enn reisen.

3) Finne en annen jobb. Om du setter reising over jobben så er det mulig

4) Fortsette i jobben men reise i sommer/juleferien. 

5) Fortsette i jobben men legge av penger. Ta permisjon om noen år og foreta en lengre reise (3-6 mnd) når pengene er spart opp. Da må selvsagt arbeidsgiver godta det. 

Anonymkode: 94d8c...b76

• Liker 11
Skrevet

Er dette for alltid, eller en periode nå mens ting er vanskelig i forhold til corona? Jeg ville beholdt jobben (Du er ganske dum om du sier opp en bra jobb du trives i nå) og sett det an. Mulig det endres når ting åpner igjen. 

Dette er jo uansett ikke noe dilemma enda, nå kan du jo ikke reise pga corona. Og det åpner mest sannsynlig ikke opp før neste år. 

Anonymkode: 55546...191

• Liker 4
Gjest Thoringen
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Si opp en ellers veldig god jobb, med masse goder på mange måter, som jeg vil tro er veldig vanskelig å finne andre steder? Hvordan skal jeg fikse dette? Det er ikke lett å finne en samme type jobb for meg her. Vi har også akkurat kjøpt hus, så det er uaktuelt å flytte. 

Jeg ser for meg ikke hvordan du skal fikse dette uten å gå inn i en annen jobb. Sjefen din har vært meget generøs hittil og slik jeg ser det har bedriftens behov endret seg siden du får nå beskjed om at du kan kun ta fri i fellesferien o.l .

Jeg skal si deg (med forbehold at jeg ikke vet vet hva du holder på med) rett ut at du ikke høres som ettertraktet ansatt med mindre du er innen et fagfelt som krever spesiell kompetanse som ikke er rett tilgjengelig (dette er ikke et kritikk av deg, jeg bare sier deg hvordan de fleste arbeidsgivere vil tenke når de hører om at du har ekstra behov som skiller seg fra de andre kandidatene) - dette er noe å ha i tankene hvis du er fristet til å si opp.

Men en ting som får meg til å stusse her - med en pandemi som påvirker reiser mellom de fleste land - er dette et problem som må fikses her og nå?

Skrevet
PzMan skrev (2 timer siden):

Jeg ser for meg ikke hvordan du skal fikse dette uten å gå inn i en annen jobb. Sjefen din har vært meget generøs hittil og slik jeg ser det har bedriftens behov endret seg siden du får nå beskjed om at du kan kun ta fri i fellesferien o.l .

Jeg skal si deg (med forbehold at jeg ikke vet vet hva du holder på med) rett ut at du ikke høres som ettertraktet ansatt med mindre du er innen et fagfelt som krever spesiell kompetanse som ikke er rett tilgjengelig (dette er ikke et kritikk av deg, jeg bare sier deg hvordan de fleste arbeidsgivere vil tenke når de hører om at du har ekstra behov som skiller seg fra de andre kandidatene) - dette er noe å ha i tankene hvis du er fristet til å si opp.

Men en ting som får meg til å stusse her - med en pandemi som påvirker reiser mellom de fleste land - er dette et problem som må fikses her og nå?

Ja, jeg tenker det samme; jeg føler meg ikke som en ettertraktet ansatt. 

Når det gjelder det siste du skriver ang pandemi; nei, det er ikke noe som må fikses nåh, siden det uansett ikke er mulig å reise nå. Men det gjør jo at jeg har bedre tid på meg å evt finne en annen jobb, siden det nok er mange mnd til enda før det er mulig å reise igjen. Men en ny jobb er jo som oftest ikke noe som kommer flytende over natten, så greit å ha tid på seg. Har allerede sendt min første jobbsøknad...

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er dette for alltid, eller en periode nå mens ting er vanskelig i forhold til corona? Jeg ville beholdt jobben (Du er ganske dum om du sier opp en bra jobb du trives i nå) og sett det an. Mulig det endres når ting åpner igjen. 

Dette er jo uansett ikke noe dilemma enda, nå kan du jo ikke reise pga corona. Og det åpner mest sannsynlig ikke opp før neste år. 

Anonymkode: 55546...191

Dette er "for alltid", ja, ikke påvirket av korona. Det vil ikke endre seg når ting blir normalt igjen.

TS

• Liker 1
Skrevet

Du sier ikke hva du jobber med, så det er jo ikke så lett å vite hvordan du kan løse dette rent praktisk i en ny jobb...  Er det 5 uker vanlig ferie du vil ta ut, bare ikke i fellesferien? Eller tenker du ulønnet permisjon?

Jeg liker også å reise, og skulle gjort det mye mer dersom jeg hadde vaert singel. Synes dog at 5 uker ferie er altfor lite, og avskyr fellesferien som pesten. 1-3 måneder er en bra reise :Nikke: 

• Liker 1
Skrevet

Er det lett å finne arbeidsgivere i din bransje som godtar en slik ordning? 

Skrevet
Knirke skrev (7 timer siden):

Du sier ikke hva du jobber med, så det er jo ikke så lett å vite hvordan du kan løse dette rent praktisk i en ny jobb...  Er det 5 uker vanlig ferie du vil ta ut, bare ikke i fellesferien? Eller tenker du ulønnet permisjon?

Jeg liker også å reise, og skulle gjort det mye mer dersom jeg hadde vaert singel. Synes dog at 5 uker ferie er altfor lite, og avskyr fellesferien som pesten. 1-3 måneder er en bra reise :Nikke: 

Jeg mener at det at jeg plutselig ikke kan ta ut ferie og/eller ulønnet permisjon, er bare tull. At det meget enkelt i min stilling kan la seg gjøre at jeg tar fri når andre jobber. Det er kun snakk om en tanke fleksibilitet. Men virker ikke som det er noe ønske i bedriften å ha en ansatt som tilfeldigvis har en personlighet som er litt utenfor A4. Alle i bedriften kan gjøre den jobben jeg gjør, jeg bare avlaster dem, så de kan fokusere mer på rent faglige ting. At jeg er borte 1 mnd, vil jeg tippe i gjennomsnitt er 6 t ekstra jobb for hver av dem, der de gjør det jeg gjør, selv. Det har funket at jeg har tatt fri på andre tidspunkter enn dem i 3-4 år, nå plutselig er det ikke mulig lenger. Ingentong har endret seg i bedrifta. Det er etter mitt syn bare piss, og bare for å være vanskelig, og presse vekk at jeg skal ha noen selvbestemmelse. Føles som et statement at "du skal gjøre som vi sier".

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg mener at det at jeg plutselig ikke kan ta ut ferie og/eller ulønnet permisjon, er bare tull. At det meget enkelt i min stilling kan la seg gjøre at jeg tar fri når andre jobber. Det er kun snakk om en tanke fleksibilitet. Men virker ikke som det er noe ønske i bedriften å ha en ansatt som tilfeldigvis har en personlighet som er litt utenfor A4. Alle i bedriften kan gjøre den jobben jeg gjør, jeg bare avlaster dem, så de kan fokusere mer på rent faglige ting. At jeg er borte 1 mnd, vil jeg tippe i gjennomsnitt er 6 t ekstra jobb for hver av dem, der de gjør det jeg gjør, selv. Det har funket at jeg har tatt fri på andre tidspunkter enn dem i 3-4 år, nå plutselig er det ikke mulig lenger. Ingentong har endret seg i bedrifta. Det er etter mitt syn bare piss, og bare for å være vanskelig, og presse vekk at jeg skal ha noen selvbestemmelse. Føles som et statement at "du skal gjøre som vi sier".

TS

6 timer i en måned for hver ansatt kan være ganske irriterende for de andre å akseptere. Det kan godt hende de har protestert og sjefen hører på flertallet her. 

Anonymkode: c1134...0f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

6 timer i en måned for hver ansatt kan være ganske irriterende for de andre å akseptere. Det kan godt hende de har protestert og sjefen hører på flertallet her. 

Vi jobber ikke 8-4, folk jobber veldig fritt og de fleste over 100% hver måned. Vi har ikke vaktlister, der dette ville vært ei ekstra vakt liksom, dette ble flettet inn i resten av arbeidet. De ansatte hadde gjort det naturlig som en del av sin arbeidsprosess, og ikke noe de ville merket mye til. I begynnelsen, når jeg skulle begynne å ta over denne delen av jobben deres, var det tilogmed flere som var i mot det, for de likte å ha full oversikt og gjøre hele jobben selv. Nå plutselig er det et gigaproblem.

TS

Skrevet

Lurer på om sjefen kalkulerer med at jeg skal si opp som følge av dette, eller om det i såfall kommer helt ut av det blå for han.. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi jobber ikke 8-4, folk jobber veldig fritt og de fleste over 100% hver måned. Vi har ikke vaktlister, der dette ville vært ei ekstra vakt liksom, dette ble flettet inn i resten av arbeidet. De ansatte hadde gjort det naturlig som en del av sin arbeidsprosess, og ikke noe de ville merket mye til. I begynnelsen, når jeg skulle begynne å ta over denne delen av jobben deres, var det tilogmed flere som var i mot det, for de likte å ha full oversikt og gjøre hele jobben selv. Nå plutselig er det et gigaproblem.

TS

Det er like fullt 6 timer ekstra. Jeg hadde protestert om jeg var nødt til å jobbe 6 timer ekstra en måned fordi noen andre skulle ha fri.

Problemet ditt er vel at det kommer til å bli vanskelig å finne en arbeidsgiver som synes dette er ok, det er kanskje ikke det første man bør avklare på jobbintervju. Men hvis det er så viktig for deg å leve på denne måten bør du nok prøve å finne en annen jobb som tillater det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er like fullt 6 timer ekstra. Jeg hadde protestert om jeg var nødt til å jobbe 6 timer ekstra en måned fordi noen andre skulle ha fri.

Problemet ditt er vel at det kommer til å bli vanskelig å finne en arbeidsgiver som synes dette er ok, det er kanskje ikke det første man bør avklare på jobbintervju. Men hvis det er så viktig for deg å leve på denne måten bør du nok prøve å finne en annen jobb som tillater det. 

Dette. Jeg ville også "klaget" til sjefen om dette altså. Det er veldig urettferdig i lengden.

Anonymkode: f03cf...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...