Gå til innhold

Forbrenner en det samme ved å gå, jogge eller løpe en mil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Løpe og gå blir ikke samme lengde, for når du løper løfter du ikke bare kroppen bortover, men også OPPOVER. Dessuten kreves det energi for å løfte kroppen opp fra bakken. Her bommet du nok litt

Anonymkode: 1c931...a7e

Ja, ser her at jeg blir nedstemt. Dessverre grunnla jeg også mitt svar på forsker Vegard Lysne, ved Haukeland. 

Men uansett så har trening (slik som vi fleste mosjonister gjør), veldig lite å si for vektnedgang/vektkontroll. Om man går eller jogger samme distanse hver dag i 3 mnd, så vil forskjellen være liten. For en normalvektig mann, ca 1kg forskjell på 1,5 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AlocasiaAmazonica skrev (4 minutter siden):

Ja, ser her at jeg blir nedstemt. Dessverre grunnla jeg også mitt svar på forsker Vegard Lysne, ved Haukeland. 

Men uansett så har trening (slik som vi fleste mosjonister gjør), veldig lite å si for vektnedgang/vektkontroll. Om man går eller jogger samme distanse hver dag i 3 mnd, så vil forskjellen være liten. For en normalvektig mann, ca 1kg forskjell på 1,5 mnd

Jeg tror at siden man tar flere skritt ved å gå enn løpe, vil dette jevne seg ut. Jeg tror heller ikke dette er noe Vegard Lysne har funnet på selv.

Anonymkode: 88e53...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (16 minutter siden):

Kan virke som at det finnes forskjellige meninger om dette emnet. Man kan finne fagpersoner som mener at å jogge en gitt distanse forbrenner mer enn å gå den samme distansen, mens andre fagpersoner mener at forbrenningen blir tilnærmet lik.

https://www.lommelegen.no/annet/artikkel/ga-eller-jogge-hva-er-best/68998267

Jeg er ikke  så sikker på om det handler om en uenighet. 

Jeg tror heller det er en forenkling å si at man forbrenner like mye. I virkeligheten forbrenner man omtrent 30% mer på å jogge. I alle fall på flatmark. Forskjellen jevner seg ut hvis man går i bratt terreng leste jeg i morges (orker ikke finne linken)

For folk flest er det kanskje nært nok å si at det går ut på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke  så sikker på om det handler om en uenighet. 

Jeg tror heller det er en forenkling å si at man forbrenner like mye. I virkeligheten forbrenner man omtrent 30% mer på å jogge. I alle fall på flatmark. Forskjellen jevner seg ut hvis man går i bratt terreng leste jeg i morges (orker ikke finne linken)

For folk flest er det kanskje nært nok å si at det går ut på det samme.

30% er mye. Om dette var tilfelle, hvorfor ville en ikke gå ut med det i forskningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

30% er mye. Om dette var tilfelle, hvorfor ville en ikke gå ut med det i forskningen?

Man har da gått ut med det i forskningen. Les linken jeg la ut eller bruk Google. 

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (13 minutter siden):

Man har da gått ut med det i forskningen. Les linken jeg la ut eller bruk Google. 

Hvorfor er dine kilder mer verdt enn mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er dine kilder mer verdt enn mine?

Lysne er en veldig god kilde, men det han kommer med er en "tommelfingerregel", og per definisjon ikke veldig nøyaktig. jeg linket til et forsøk hvor man målte forbrenning på en tredemølle, og fant nøyaktige tall for løping og gange.

Her er en link til.

https://www.runnersworld.com/nutrition-weight-loss/a20843760/running-v-walking-how-many-calories-will-you-burn/

“There’s a difference in calories per mile between walking and running of maybe 10 to 30 percent depending on the conditions, a runner’s experience, etc.,” explains Harrison.”

Og enda en:

https://www.verywellfit.com/does-running-burn-more-calories-than-walking-3435132

Her går det frem at hvis man går skikkelig fort kan man forbrenne like mye som hvis man løper. Hvis man går rolig forbrenner man vesentlig mindre per km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlocasiaAmazonica skrev (5 timer siden):

Trening kan selvsagt ha svært mye å si. Jeg regner med å gå og løpe omkring 2500-3000km i år, det utgjør omtrent 30kg kroppsvekt for min i ren forbrenning under trening. Jeg klarer personlig ikke å gå ned noe særlig uten trening.

Nå skal jeg absolutt ikke ned 30kg, så jeg må nok spise en del mer enn jeg måtte gjort uten trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...