Ukjent. Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Denne artikkelen bør alle lese. Jeg registrerer med glede at det nå kommer mer og mer kritikk mot de inngripende tiltakene fra flere hold. Myndighetene bruker føre- var - prinsippet når de ikke kan rettferdiggjøre tiltakene på annen måte. Nå må det være nok, tiltakene skader enormt mye mer enn de gagner. https://www.nrk.no/ytring/misbruk-av-fore-var-prinsippet-1.15354224 21
Skriblerinna Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Så uendelig glad for at det begynner å komme mer kritikk! Det har lenge vært som et diktatur, hvor man ikke får ytre seg fritt og kritisk til svært inngripende tiltak i livene våre. ENDELIG!! 20
buksa di Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Ja, og endelig et vinn forhold til tiltak, det trengte vi!
Enda en tulling Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Bra, og oppmuntrende at retten faktisk var villig til å ta stilling til saken. Jeg var redd de ville skygge unna alt som kunne smake av politikk. 4
NorthernLight Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Skriblerinna skrev (På 3.2.2021 den 20.28): Så uendelig glad for at det begynner å komme mer kritikk! Det har lenge vært som et diktatur, hvor man ikke får ytre seg fritt og kritisk til svært inngripende tiltak i livene våre. ENDELIG!! Ja jøss.. Diktatur du liksom...Norge er langt unna å være ett diktatur. 9
Tiuren Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Det er befriende å se at det etter hvert blir rom for å utfordre regjeringen, jeg har fått litt "Nord-Korea vibber" de siste månedene..... 14
Tunique Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Tiuren skrev (50 minutter siden): Det er befriende å se at det etter hvert blir rom for å utfordre regjeringen, jeg har fått litt "Nord-Korea vibber" de siste månedene..... Du er ikke alene om å føle det 3
helloAdele Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 NorthernLight skrev (3 timer siden): Ja jøss.. Diktatur du liksom...Norge er langt unna å være ett diktatur. Selvsagt, men den hetsen som har kommet mot folk som har vært kritiske til tiltakene har vært helt syk, uthenging i sosiale medier, kommentarfelt, osv... liksom ikke lov å være kritisk engang uten å bli skyldt for å bare tenke på seg selv 12
Ukjent. Skrevet 5. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2021 helloAdele skrev (11 minutter siden): Selvsagt, men den hetsen som har kommet mot folk som har vært kritiske til tiltakene har vært helt syk, uthenging i sosiale medier, kommentarfelt, osv... liksom ikke lov å være kritisk engang uten å bli skyldt for å bare tenke på seg selv Det er helt sant, og slik myndighetene holder på er det skremmende likt fascisme. De tar for seg gruppe for gruppe som hetses og henges ut. Tingretten i Oslo tolket det dithen at karantenekravet for svenske hytteeiere ikke holder mål etter loven, det gir en pekepinn på hvor mange andre tiltak som ikke har hjemmel i norsk lov. Heldigvis merker hvertfall jeg at en del folk er i ferd med å endre mening nå. Mange begynner å bli sinte og skjønner at det er gått for langt. Jeg lever i håpet om at det blir en skikkelig debatt og handling ut av diskusjonen - altså en bedre proporsjonalitet mellom tiltak og risiko. Foreløpig er det jo litt slik at myndighetene blir strengere og strengere etterhvert som flere og flere blir imot inngripende tiltak. Men mange begynner å åpne øynene for de enorme ødeleggelsene tiltakene skaper. Helse er mer enn å unngå korona. 8
Skriblerinna Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 NorthernLight skrev (6 timer siden): Ja jøss.. Diktatur du liksom...Norge er langt unna å være ett diktatur. Det er ikke langt unna, og en del virkemidler i hvert fall jeg trodde bare hørte til i diktaturer har blitt tatt i bruk. Ensretting av media, neddyssing av kritikk, nedbygging av folks rettigheter med hjemmel i en lov om utvidede fullmakter på sviktende kunnskapsgrunnlag, militære og politi på grensa, utestenging av mennesker som i alle år har hatt nære både familiære og forretningsmessige bånd til landet, en retorikk som tilsier at det kreves full lojalitet. Ukentlige pressekonferanser der det legges opp til at journalister ikke får tid til å bearbeide stoffet på en slik måte at det blir mulig med et kritisk blikk. 9
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 Skriblerinna skrev (42 minutter siden): Det er ikke langt unna, og en del virkemidler i hvert fall jeg trodde bare hørte til i diktaturer har blitt tatt i bruk. Ensretting av media, neddyssing av kritikk, nedbygging av folks rettigheter med hjemmel i en lov om utvidede fullmakter på sviktende kunnskapsgrunnlag, militære og politi på grensa, utestenging av mennesker som i alle år har hatt nære både familiære og forretningsmessige bånd til landet, en retorikk som tilsier at det kreves full lojalitet. Ukentlige pressekonferanser der det legges opp til at journalister ikke får tid til å bearbeide stoffet på en slik måte at det blir mulig med et kritisk blikk. Men dette gjelder jo omtrent hele verden. Hadde det kun vært Norge hadde jeg forstått tankegangen, men da må det jo være ledere helt på toppen som har fått med seg store deler av verden 🤷♀️ hva får deg til å tro at regjeringen vil kjøre hele landet i grus?
Krantz95 Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (17 minutter siden): Men dette gjelder jo omtrent hele verden. Hadde det kun vært Norge hadde jeg forstått tankegangen, men da må det jo være ledere helt på toppen som har fått med seg store deler av verden 🤷♀️ hva får deg til å tro at regjeringen vil kjøre hele landet i grus? En liten konspirasjonsteori basert på faktiske forhold: Verdens co2-utslipp gikk ned med ca 7% i 2020 pga lockdown. FN's Agenda 2030 har som mål å halvere co2-utslippene innen 2030. For å halvere på ti år må man kutte utslippene ca 7% hvert eneste år fremover. Det betyr at det i årene fremover blir slutt med f.eks. flyreiser, cruise, unødvendig kjøring osv. Kanskje stadig strengere lockdown blir den nye normalen? Endret 5. februar 2021 av Krantz95 3
Skriblerinna Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Sirisiri10 skrev (43 minutter siden): Men dette gjelder jo omtrent hele verden. Hadde det kun vært Norge hadde jeg forstått tankegangen, men da må det jo være ledere helt på toppen som har fått med seg store deler av verden 🤷♀️ hva får deg til å tro at regjeringen vil kjøre hele landet i grus? Hele verden har ikke forholdt seg likt, nei. Spesielt ikke det som jeg kanskje syns er det skumleste, nemlig det at media slutta å bedrive kritisk journalistikk. Jeg har i perioder fulgt media i flere land, og bare i de nordiske er det store forskjeller. I Norge har alt handla om å skremme opp befolkninga og få alle til å vise lojalitet med statens bestemmelser. Til tider har nyhetene vært ren propaganda. Slik har det altså ikke vært overalt. Norge er også ett av landene i verden som har og har hatt strengest og mest inhumane grensebestemmelser. Hva det skal tjene til? Tja, frykt, tvil og tillitsbrudd gir i hvert fall historisk sett god grobunn for totalitære tankesett og ledere. Det er kanskje det jeg er mest redd for. Nasjonalismen har utvilsomt blussa sterkt opp. Men jeg er ikke tilhenger av å tillegge politikerne intensjoner slik man gjør konspirasjonsteoriene. Jeg holder en knapp på at de har vært styrt av frykt her på berget, og frykt gjør at fornuften og den viktige diskusjonen som er grunnleggende for demokratiet blir forsøkt kontrollert og svekka. Demokratiet er definitivt svekka allerede, og det bør skremme flere enn meg. Jeg håper på et sunt opprør i befolkninga, og jeg syns det ser ut til at det er i emning. 9
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Krantz95 skrev (5 minutter siden): En liten konspirasjonsteori basert på faktiske forhold: Verdens co2-utslipp gikk ned med ca 7% i 2020 pga lockdown. FN's Agenda 2030 har som mål å halvere co2-utslippene innen 2030. For å halvere på ti år må man kutte utslippene ca 7% hvert eneste år fremover. Det betyr at det i årene fremover blir slutt med f.eks. flyreiser, cruise, unødvendig kjøring osv. Kanskje stadig strengere lockdown blir den nye normalen? Skal godt gjøres å få med seg såpass mange land på det. Da måtte dette viruset isåfall vært plantet da ikke alle land er med på FNs Agenda 2030. (Hadde vært mye "enklere" å kutte kjøttproduksjon da det har større utslipp enn all transport på land, vann og i luften til sammen. Men kanskje vanskeligere i praksis.) Vi får håpe det ikke stemmer og at de finner en bedre måte å redusere utslipp på enn å slippe løst et virus.
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Skriblerinna skrev (27 minutter siden): Hele verden har ikke forholdt seg likt, nei. Spesielt ikke det som jeg kanskje syns er det skumleste, nemlig det at media slutta å bedrive kritisk journalistikk. Jeg har i perioder fulgt media i flere land, og bare i de nordiske er det store forskjeller. I Norge har alt handla om å skremme opp befolkninga og få alle til å vise lojalitet med statens bestemmelser. Til tider har nyhetene vært ren propaganda. Slik har det altså ikke vært overalt. Norge er også ett av landene i verden som har og har hatt strengest og mest inhumane grensebestemmelser. Hva det skal tjene til? Tja, frykt, tvil og tillitsbrudd gir i hvert fall historisk sett god grobunn for totalitære tankesett og ledere. Det er kanskje det jeg er mest redd for. Nasjonalismen har utvilsomt blussa sterkt opp. Men jeg er ikke tilhenger av å tillegge politikerne intensjoner slik man gjør konspirasjonsteoriene. Jeg holder en knapp på at de har vært styrt av frykt her på berget, og frykt gjør at fornuften og den viktige diskusjonen som er grunnleggende for demokratiet blir forsøkt kontrollert og svekka. Demokratiet er definitivt svekka allerede, og det bør skremme flere enn meg. Jeg håper på et sunt opprør i befolkninga, og jeg syns det ser ut til at det er i emning. Nja dette stemmer jo ikke helt. For det første, Norge var en av de landene som ikke tok coronaviruset alvorlig (omtalt i media) før det hadde kommet til Norge. De har heller ikke drevet med skremselspropaganda da det finnes så utrolig mye fælt der ute når det kommer til corona som norske medier aldri omtaler. Mest har det vært om Norge, USA. Sverige, England og Danmark. Les nyheter eller snakk med mennesker i andre land. Ting drysses veldig ned i norske medier. Veldig mange har fått ytret sin mening uansett hva det gjelder. Det er det ikje mangel på i det heletatt, hverken I avisen eller på tv. Nei, Norge har vært så himla langt fra å ha de strengeste grensereglene. Demokratiske beslutninger har blitt diskutert oppi mente i media. Det snakkes nesten ikke om annet. I tillegg, vi har hatt det ufattelig fritt her i Norge sammenlignet med andre land i denne tiden. Det er en grunn til at ordet dugnad blur brukt titt og ofte. Vi har en unntakstilstand. I tillegg, hvorfor tenker du at de skal endre demokratiet i Norge? Hva er grunnen?
Krantz95 Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 Sirisiri10 skrev (48 minutter siden): Skal godt gjøres å få med seg såpass mange land på det. Da måtte dette viruset isåfall vært plantet da ikke alle land er med på FNs Agenda 2030. (Hadde vært mye "enklere" å kutte kjøttproduksjon da det har større utslipp enn all transport på land, vann og i luften til sammen. Men kanskje vanskeligere i praksis.) Vi får håpe det ikke stemmer og at de finner en bedre måte å redusere utslipp på enn å slippe løst et virus. Tenker ingen har sluppet løs et virus. Men tror at FN/politikerne i løpet av 2020 har skjønt at man kan bruke pandemien for å få gjennomført ting som egentlig ikke har noe med viruset å gjøre. Man ser jo flere og flere land innfører strengere og strengere tiltak. Selv om smitten bare har gått nedover siden nyttår. 1
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 Krantz95 skrev (56 minutter siden): Tenker ingen har sluppet løs et virus. Men tror at FN/politikerne i løpet av 2020 har skjønt at man kan bruke pandemien for å få gjennomført ting som egentlig ikke har noe med viruset å gjøre. Man ser jo flere og flere land innfører strengere og strengere tiltak. Selv om smitten bare har gått nedover siden nyttår. Smitten har jo ikke gått nedover i alle land og trusselnivået har jo gått opp pga 3 mutasjoner som har gjort viruset mer smittsomt og vanskeligere å holde kontroll på. Synes det er logisk å sette inn strengere tiltak da. I tillegg, det henger jo ikke helt på grep da FNs agenda 2030 faktisk er vanskeligere og mer problematisk å gjennomføre pga coronaviruset og tiltakene. Agendaen handler ikke kun om utslipp.
Skriblerinna Skrevet 6. februar 2021 #18 Skrevet 6. februar 2021 Sirisiri10 skrev (1 time siden): Nja dette stemmer jo ikke helt. For det første, Norge var en av de landene som ikke tok coronaviruset alvorlig (omtalt i media) før det hadde kommet til Norge. De har heller ikke drevet med skremselspropaganda da det finnes så utrolig mye fælt der ute når det kommer til corona som norske medier aldri omtaler. Mest har det vært om Norge, USA. Sverige, England og Danmark. Les nyheter eller snakk med mennesker i andre land. Ting drysses veldig ned i norske medier. Veldig mange har fått ytret sin mening uansett hva det gjelder. Det er det ikje mangel på i det heletatt, hverken I avisen eller på tv. Nei, Norge har vært så himla langt fra å ha de strengeste grensereglene. Demokratiske beslutninger har blitt diskutert oppi mente i media. Det snakkes nesten ikke om annet. I tillegg, vi har hatt det ufattelig fritt her i Norge sammenlignet med andre land i denne tiden. Det er en grunn til at ordet dugnad blur brukt titt og ofte. Vi har en unntakstilstand. I tillegg, hvorfor tenker du at de skal endre demokratiet i Norge? Hva er grunnen? Vel, du sier egentlig bare «nei, du tar feil på alle punkter» her. Jeg påpeker bare at det er slik at demokratiet svekkes, jeg påstår ikke at det i seg selv har vært agendaen. Jeg tror som sagt at politikerne har handla ut fra frykt, og ikke nødvendigvis med intensjon om å bygge det ned. Resultatet blir likevel det. 2
Knirke Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 3 hours ago, Krantz95 said: En liten konspirasjonsteori basert på faktiske forhold: Verdens co2-utslipp gikk ned med ca 7% i 2020 pga lockdown. FN's Agenda 2030 har som mål å halvere co2-utslippene innen 2030. For å halvere på ti år må man kutte utslippene ca 7% hvert eneste år fremover. Det betyr at det i årene fremover blir slutt med f.eks. flyreiser, cruise, unødvendig kjøring osv. Kanskje stadig strengere lockdown blir den nye normalen? Og hvem skal definere hva som er "nødvendige" reise og kjøreturer? Man kan ikke bare legge ned millioner av arbeidsplasser, transportkjeder og infrastruktur sånn helt uten videre. 1
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. februar 2021 #20 Skrevet 6. februar 2021 Skriblerinna skrev (2 timer siden): Vel, du sier egentlig bare «nei, du tar feil på alle punkter» her. Jeg påpeker bare at det er slik at demokratiet svekkes, jeg påstår ikke at det i seg selv har vært agendaen. Jeg tror som sagt at politikerne har handla ut fra frykt, og ikke nødvendigvis med intensjon om å bygge det ned. Resultatet blir likevel det. Men hvis ikke intensjonen er å svekke demokratiet så er man jo inneforstått med at det kun er pga unntakstilstand? Demokratiet er jo ikke svekket. Vi har som sagt unntakstilstand som ved alt annet som er en krise/unormal hendelse som kan eller vil true befolkningen. Nå har vi ikke hatt slike trusler på den måten før i nyere tid, og derfor må også lovverket justeres. Hvis slike tiltak settes inn eller brukes uten at det er en trussel eller fare, da kan man snakke om å svekke demokratiet. Nå er det jo slik at selv om mange av tiltakene er dugnader/anbefaling vil det alltid være de som ikke følger det - de som ikke tror at viruset er noe verre enn en mild forkjølelse, de som kun tenker på seg selv osv. Når det blir mange nok av disse så vil dette gå utover andre mennesker på en høyst reell måte. Da har jo lederene i Norge et ansvar om å beskytte både landet og befolkningen. Da blir det satt inn tiltak og nye lover. Men ingen kan gjøre dette uten videre, det må godkjennes. Så jo, vi har fortsatt et sterkt demokrati. Vi har en egen covid 19 forskrift: "§ 1.Formål Forskriftens formål er å fastsette smittevernfaglige tiltak for å hindre eller begrense spredning av SARS CoV-2 i befolkningen og blant helsepersonell, og for å sikre opprettholdelse av tilstrekkelig kapasitet i helse- og omsorgstjenesten slik at tjenesten kan håndtere smittesituasjonen og samtidig ivareta ordinære helse- og omsorgstjenester. Forskriften skal sikre at smitteverntiltakene som iverksettes av kommuner og statlige helsemyndigheter er samordnet, jf. smittevernloven § 1-1." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-03-27-470 Altså, denne forskriften gjelder ikke når ikke coronaviruset lengre er en trussel. Man har fortsatt mulighet til å sende inn høringssvar, i de fleste tilfeller, hvor denne loven endres.
Anbefalte innlegg