Gå til innhold

10 åring som nekter å sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen gode råd her, for nå begynner det å gå alt for langt.

Har en jente på 10, som siste året har blitt omtrent umulig å få til å sove. Hun ligger våken, og flyr og inn i stua for å sjekke hva jeg driver med.  Jeg roer henne ned, synger og gjør en hel haug med merkelige ritualer hun har fått for seg. Jobber jeg kveldsvakt ligger hun våken og venter på meg, selv om hun vet hun ikke får lov, og jeg ikke er hjemme før 22.45.

I det sisste har det blitt mer og mer til at hun ikke roer seg, før jeg har lagt meg... Men jeg føler det er helt feil at jeg som voksen må gå å legge meg kl 21.30 fordi hun ikke får sove.

Har lite voksentid, så jeg ønsker å kunne sitte å se ett tv program eller prate med mannen den lille stunden etter barna er lagt eller jeg kommer hjem fra kveldsvakt. Er det for mye å ønske?

Det toppet seg i går da jeg hadde besøk. Hun fløy ut og inn, skulle ha meg på rommet sitt, bare tull og vas! Og det hele endte med at besøket ikke orket mer, og dro hjem.... Og jeg gikk flau, frustrert og sint til sengs for at hun skulle få sove.

Hun nekter å lukke soveromsdøra, for da blir hun redd. Men hun blir stressa av å høre at vi voksne prater eller ler, for da blir hun nyskjerrig på hva vi ler av, og vil være med på det.

Hva gjør vi med sånt?? Vi har tv lavt på, men må jo være lov å le litt når det er noe gøy? og skal vi voksne måtte sitte å hviske til hveranre eller chatte på messenger etter kl 21.30??

Lillebroren på 8 klarer det helt fint, og han har soverom enda nærmere....

Hadde det vært opp til henne, hadde hun villet legge seg samtilig som meg i min seng hver dag, men det er uaktuelt!!

Det rareste er at de kveldene/helgene jeg er borte (og hun vet jeg ikke kommer hjem før 04) , er det aldri noe problem i følge mannen.

Så det er ett eller annet med meg, og jeg merker at jeg "rømmer" oftere og oftere til venner, bare for at hun skal få sove...

Noen tips til hva vi kan gjøre? evt, hvem vi kan kontakte for å få hjelp?

Anonymkode: feaae...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesykepleier. Høres egentlig ut som hun er vrang, men noe kan ligge bak. Legg henne, lukk døra og si hun ikke får lov til å forlate rommet. Nå skal det soves. Bryter hun det da er det faktisk konsekvenser. Ta fra henne goder. Men goder du faktisk kan klare å holde borte. Ikke tomme trusler

Anonymkode: 92588...131

• Liker 7
Skrevet

Har dere prøvd med lydbok? Da blir fokuset på noe annet enn deg.

Anonymkode: 1e857...8de

• Liker 6
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Helsesykepleier. Høres egentlig ut som hun er vrang, men noe kan ligge bak. Legg henne, lukk døra og si hun ikke får lov til å forlate rommet. Nå skal det soves. Bryter hun det da er det faktisk konsekvenser. Ta fra henne goder. Men goder du faktisk kan klare å holde borte. Ikke tomme trusler

Anonymkode: 92588...131

ja er absolutt det jeg har mest lyst til!! Men har forsøkt ett par ganger, da  blir hun helt fortvilet, og ligger å gråter til jeg legger meg, og muliges enda lenger... Har forsøk med belønning også, men ender bare i gråt og fortvilelse det også, for hun får ikke sove. Så lenge jeg er hjemme og våken.

Lydbok og radio har vi selvsagt prøvd, men da får hun heller ikke sove, fordi hun blir liggende å lytte..

Kansje prøve å kontakte helsesykepleier ja....

TS

Anonymkode: feaae...b59

Skrevet

Høres ut som st hun vil bestemme, også over deg. Når alt er gjort for kvelden, med vann, kos og det hun liker ved kvelden, da er det natta. Har du prøvd med å gi henne konsekvenser for denne oppførlsen, når du vet hun har fått alt hun trenger for kvelden? 

• Liker 8
Skrevet

Konsekvenser. Så lenge hun er frisk og ikke feiler noe, gir du henne altfor mye makt. Ta fra henne gode du vet vil være kjedelig for henne, og vær konsekvent. Ikke «dull» med en tiåring. Fast rutine på kveld, også er det natt. Ikke snakk til henne når hun kommer opp, geleid henne på rommet. Gi null oppmerksomhet. 

Anonymkode: 825f0...e4d

• Liker 6
Skrevet

Sånn er min 9 åring (som fyller 10 snart) også, det blir bare verre og verre og hundre ting og ritualer som må gjentas, og spørre oss om saker, og opp og ned av senga og får ikke sove... jeg blir gal. Hun sover alt for lite og blir sliten og irritert, men likevel samme regla hver kveld. Har dessverre ingen gode råd.. prøver å Finne ut av det selv. Eneste jeg vet Er At hun vil sove med meg . Men det vet hun ikke går. 

har også en til på ca samme alder og det har aldri vært et problem. Der er det natta klem også er det stille! 

i feel you 😥

Anonymkode: e5d38...53a

Skrevet

Husker jeg drev på slik selv etter å ha hørt foreldrene mine pule. Jeg fant da på alt mulig for å forhindre dette igjen.

Anonymkode: e1356...2cd

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som dere trenger hjelp/en utredning. Konsekvenser hjelper ikke alltid dessverre og kan gjøre det være. Det som hjelper er å være konsekvent. Hver gang hun går ut av rommet sitt følger dere henne tilbake. Vet at det kan være slitsomt en liten periode, men trolig bok er det det eneste som hjelper. 

Anonymkode: 7c04e...eb0

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Konsekvenser. Så lenge hun er frisk og ikke feiler noe, gir du henne altfor mye makt. Ta fra henne gode du vet vil være kjedelig for henne, og vær konsekvent. Ikke «dull» med en tiåring. Fast rutine på kveld, også er det natt. Ikke snakk til henne når hun kommer opp, geleid henne på rommet. Gi null oppmerksomhet. 

Anonymkode: 825f0...e4d

Hahaha uff! Jeg så foreldrene mine når jeg var rundt 12(?). Jeg gikk tilbake på rommet mitt og lot som ingenting. Siste gang jeg gikk inn på rommet deres uten å banke på. 

Anonymkode: 7c04e...eb0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har dere prøvd med lydbok? Da blir fokuset på noe annet enn deg.

Anonymkode: 1e857...8de

Dattera mi på 9 har mye av det samme for seg,  men ikke like ille

. Hun klarer heller ikke roe seg, og trenger mye bekreftelse/trygghet. Hun begynner å tenke på alt som kan skje om natten. Mange ganger er det også bare surr som "kan du breie dyna ".  Lydbok hjalp her ! Hun roer seg til lyden av lydbok og klarer å slappe av. 

Vi begynte også med opparbeiding av spilletid i helgene.  At hun fikk 10 minutter ekstra for hver kveld hun gikk og la seg uten å mase om unødvendige ting,  eller komme ut av rommet hele tiden. Det hjalp også mye. 

Endret av Prelunia
  • Liker 3
Skrevet
Prelunia skrev (7 minutter siden):

Dattera mi på 9 har mye av det samme for seg,  men ikke like ille

. Hun klarer heller ikke roe seg, og trenger mye bekreftelse/trygghet. Hun begynner å tenke på alt som kan skje om natten. Mange ganger er det også bare surr som "kan du breie dyna ".  Lydbok hjalp her ! Hun roer seg til lyden av lydbok og klarer å slappe av. 

Vi begynte også med opparbeiding av spilletid i helgene.  At hun fikk 10 minutter ekstra for hver kveld hun gikk og la seg uten å mase om unødvendige ting,  eller komme ut av rommet hele tiden. Det hjalp også mye. 

Det er mye bekreftelse min også trenger. Må svare på de samme spm hver kveld og trygge med at « ja det går bra» eller «nei det er ikke farlig» igjen og igjen.. blir jo gal!! Ikke uvanlig her at hun fortsatt er våken når vi skal legge oss i 11-12 tiden. 

Anonymkode: e5d38...53a

Skrevet

Jeg har samme problem med min 10 årige gutt. Han er veldig engstelig før han skal sove. Jeg later som jeg legger meg, venter til han sovner. Så går jeg ned og ser på tv igjen... 

Anonymkode: 970c8...d43

• Liker 1
Skrevet

Samme opplegg her. Ni år gammel jente med lakenskrekk. Hun er B menneske av natur. Lydbok funker som oftest, men ikke alltid. Vi er ganske strenge på leggetid men jaggu er det mye "greier". Huff. Jeg leste at puberteten starter tidligere enn man har trodd, ved ni-ti års alder. Merker på henne at følelser er mer komplisert nå enn før og tenker at det kan være en sammenheng her. Men hva man skal gjøre med det, vet jeg ikke. Du er nå ikke alene ihvertfall. 

Anonymkode: 628d4...d40

Skrevet

Sånn oppførsel hadde jeg ikke akseptert. Da hadde det blitt månelyst, og hun hadde også fått beskjed om at hvis hun valgte å ligge og gråte istedenfor å sove så var det hennes valg, og det kom ikke til å endre min beskjed.

Hadde selvfølgelig vært hyggelig og hatt det hyggelig på dagtid, satt meg ned med henne på dagtid og snakket om at det er frekt og ufint å komme ut fordi man hører andre prate og dermed forstyrre dem hele tiden. Gi henne en notatbok og penn på nattbordet, hvis hun kommer på noe hun vil si eller spørre om så kan hun skrive det opp der.

Hun KAN jo, fordi hun tydeligvis legger seg uten trøbbel når du ikke er hjemme - derfor er det DU som må være hard her og snu det.

Var ikke like ille her, men her satte jeg ned med henne og sa at for hver gang hun sto opp etter leggetid (vi innførte at det var lov til å stå opp EN gang senest 15 minutter etter leggetid hvis det var noe man hadde kommet på, men så var det stopp) måtte hun legge seg 10 minutter tidligere kvelden etter. Og jeg gjennomførte. Det ble VELDIG tidlig et par ganger før det ble bedre.

På forhånd hadde vi sammen laget en liste over hva som måtte gjøres før leggetid (alt fra pusse tenner, huske vannflaske, legge fram ditt og datt) sånn at vi kunne sjekke lista og vite at alt var gjort, altså ingenting hun kunne si at vi måtte gjøre. Var det noe, så kunne vi endre det til dagen etter, men ALDRI den dagen.

Høres skikkelig flisespikkeri ut, men det var eneste måten å få kvelden rolig på. Hvis hun vet at hun ikke oppnår noe ved å stå opp blir det jo mye mindre attraktivt. Kjeft og negativ respons er også oppmerksomhet, så unngå det. Gjenta samme setning i samme tonefall uansett hva hun sier, null respons ellers. Informer på forhånd at det er sånn du kommer til å svare.

Som sagt, høres kanskje hjerterått ut, men ingen av dere har det bra med sånn det er nå. Så da ville jeg blitt knallhard for å få snudd det. Godt mulig det kan slippes opp ganske fort, bare hun skjønner tegninga!

• Liker 7
Skrevet

Du legger jo opp til det selv når du er så dum å føyer deg etter henne! Det dummeste du gjør er å legge deg med henne! Å når begynner med sånn drittungeoppførsel som du nevner her så må det få en konsekvens! Ta vekk en gode eller legg hun en halvtime tidligere hver gang ikke oppfører seg bra. Da lærer hun fort at det ikke lønner seg med sånn drittungeoppførsel!

Anonymkode: 7c858...13b

• Liker 5
Skrevet

Hei! Jeg ikke så mange råd til deg, men jeg syns du bør ta behovene hennes på alvor. Kanskje hun faktisk ikke er trøtt nok? Eller at hun trenger tid med mamman sin etter en lang dag med mye inntrykk? Skjønner at det er slitsomt, men er det ikke mindre slitsomt å være legge seg med henne til hun har sovna, for så å stå opp igjen? Jeg ville hvertfall aldri ha straffet eller ignorert barnet mitt slik som noen her foreslår. 

Anonymkode: 7ae70...39a

• Liker 4
Skrevet

Det høres jo ut som om hun er vant til å styre showet etter leggetid, så da er det kanskje ikke så rart at hun fortsetter med det. Hun bør være på rommet sitt når hun har lagt seg, og ikke få lov til å komme ut i stua igjen. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg ikke så mange råd til deg, men jeg syns du bør ta behovene hennes på alvor. Kanskje hun faktisk ikke er trøtt nok? Eller at hun trenger tid med mamman sin etter en lang dag med mye inntrykk? Skjønner at det er slitsomt, men er det ikke mindre slitsomt å være legge seg med henne til hun har sovna, for så å stå opp igjen? Jeg ville hvertfall aldri ha straffet eller ignorert barnet mitt slik som noen her foreslår. 

Anonymkode: 7ae70...39a

Man kan ta barnet på alvor og gi nærhet og oppmerksomhet uten å la barnet lage show etter leggetid. Man hjelper ikke barnet ved å la det være urolig og showe etter leggetid, men ved å være lydhør for barnet ellers i døgnet og hjelpe barnet med å lære å regulere følelsene sine. Det er verktøy barnet trenger ellers i livet. Å tillate uthaling av leggetid på den måten er ingen løsning. Løsningen må finnes og fikses ellers, ikke akkurat ved - og etter - leggetid! 

• Liker 4
Skrevet

Min 9 åring gutt (10 i sommer), er også sånn, opp tusen ganger på do, drikke, spørre oss masse spm.. tusen spm om hva vi gjør, hvilke film vi ser på osv... 😂 bare tull og unnskyldninger. Det handler i bunn og grunn at han vil sove sammen med oss, og at vi skal legge oss samtidig som han og ikke ha vår hyggestund sammen som par. og det finner vi oss ikke i lenger når han er 9... 

Vi har rett å slett begynt å ignorere han og være streng, de kveldene vi har catchet han i å smuglese i senga feks får han konsekvenser , da mister han spilletid.. ellers bare overser vi han til han sovner.

Du duller aaaalt for mye med din og gir hun for mye oppmerksomhet. Da fortsetter det bare, bare si gå å legg deg og ikke gi hun det hun vil ha..

Anonymkode: 88668...05c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...