AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Hei, barnet mitt er 12år og ønsker og lese bekymringsmeldingen, kan barnet dette? Anonymkode: f3684...f6f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Jeg ville ikke blandet inn barnet i dette. BV tar kontakt og snakker med barnet om saken undersøkes. Det kan virke som det er en bitter krangel her som skyldes bekymringsmeldingen, og å la barnet lese det vil bare legge ved på ilden. Anonymkode: fdea9...c31 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 En 12-åring bør ikke lese slike ting. De er ikke modne nok til å være kritiske. La BV ha de samtalene som treng. Be barnet skrivet ned spørsmålene og ta de med på samtaler Anonymkode: 654b5...f65 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Barnet har vel innsyn i bv når det er 15 år gammelt. Du kan si til barnet ditt at i følge reglene får ikke barn lese slike ting. Av erfaring kan det å involvere barn i ting de er for små til å forstå omfanget av være ganske konfliktskapende eller skape unødvendig uro. Hør med bv hva saksbehandler der tenker. Kanskje hen kan formidle det med sine ord? Anonymkode: 295ad...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Jeg fikk lest når jeg var 16. Visste brevet kom, og var alltid hjemme før mamma. Møtte faktisk opp alene på barnevernkontoret og sensurerte deler av bekymringsmeldingen før mamma fikk lese den Etter det møtet ringte de mamma, men hun fikk fortsatt ikke lese det jeg fjernet Anonymkode: 6f2eb...432
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Barn har partsrettigheter og dermed innsynsrett fra fylte femten år. Det er mulig å søke om partsrettigheter for yngre barn, men det er uvanlig. Det er normalt at barneverntjenesten informerer barnet om hvorfor det er en undersøkelsessak, men tilpasset barnets alder og modenhetsnivå. Anonymkode: 5fb24...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 I motsetning til de andre her ble jeg behandlet og agerte i stor grad som om jeg var voksen da jeg var 12, og ut fra det tenker jeg hun uansett bør ha informasjonen som står i bekymringsmeldingen. Vanligvis vet jo barnet/ungdommen langt bedre enn noen andre alt om hva som kan og bør stå i den. Anonymkode: b4847...298
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 Hvorfor vet et barn at det har kommet bekymringsmelding? Fra hvem har den kommet? Hva er hensikten med å la barnet lese dette? Tenker man i stør grad bør skjerme barnet og heller ta ting muntlig og i dialog med barnet, alene og sammen med BV. Selve det som er meldt antar jeg BV skal undersøke og derfor snakke med både barnet og dere voksne om. ikke forsøk å tving barnet til å være mer lojal mot dere foreldre enn det bør, feks ved å få barnet til å lyve om ting som står i meldingen, overbevise dem om at alt er usant osv. Vær åpne for å høre på barnas følelser og opplevelser uten å styre dem. Anonymkode: 149c7...1ec
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 Cleo88 skrev (6 timer siden): Uff da. Stakkars deg 😥 Hva følte du så sterkt at du måtte beskytte din mamma fra? Det var et stort ansvar for deg å ha 🙄 Håper du har det fint i dag Informasjon jeg hadde delt med helsesøster og skolen. Trengte ikke beskytte mamma mot det, mer beskytte meg mot at mamma visste. Tja, barnevernet gjorde ingenting, endte med innleggelser på psyk, droppa ut av skolen og er uføretrygdet i dag. Anonymkode: 6f2eb...432 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor vet et barn at det har kommet bekymringsmelding? Fra hvem har den kommet? Hva er hensikten med å la barnet lese dette? Tenker man i stør grad bør skjerme barnet og heller ta ting muntlig og i dialog med barnet, alene og sammen med BV. Selve det som er meldt antar jeg BV skal undersøke og derfor snakke med både barnet og dere voksne om. ikke forsøk å tving barnet til å være mer lojal mot dere foreldre enn det bør, feks ved å få barnet til å lyve om ting som står i meldingen, overbevise dem om at alt er usant osv. Vær åpne for å høre på barnas følelser og opplevelser uten å styre dem. Anonymkode: 149c7...1ec For barnevernet kom på hjemmebesøk og da lurte hun på hvorfor, da forklarte jeg henne at det var en bekymringsmelding. Barnet ville veldig gjerne lese denne selv. Derfor spør jeg. Anonymkode: f3684...f6f
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Kan du ikke fortelle barnet (muntlig) selv hva bekymringen handler om da? Du som forelder skal ha blitt orientert om hva som står i bekymringsmeldingen og burde kunne formidle det til barnet ditt på 12... Anonymkode: 5c598...6ae
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Barneverntjenesten gir ikke barnet innsyn i hele meldingen. Det er fordi et barn på 12år har ikke partsrettigheter og har uansett ikke innsyn i opplysninger som omhandler foreldrene. Men de vil bli informert om hovedtrekkene i bekymringen. Du må selv vurdere om du ønsker å la barnet lese bekymringsmeldingen. Anonymkode: 3e9e9...67a
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Om det ikke er noe alvorlig så kan barnet godt få lese det. det må nesten du selv avgjøre. Anonymkode: 8bf7d...345
Gjest Chroma Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Informasjon jeg hadde delt med helsesøster og skolen. Trengte ikke beskytte mamma mot det, mer beskytte meg mot at mamma visste. Tja, barnevernet gjorde ingenting, endte med innleggelser på psyk, droppa ut av skolen og er uføretrygdet i dag. Anonymkode: 6f2eb...432 Så leit at du opplevde det. 🤍
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, barnet mitt er 12år og ønsker og lese bekymringsmeldingen, kan barnet dette? Anonymkode: f3684...f6f Spørs hva det gjelder og hva den inneholder. Syns heller du burde sagt helt enkelt hva det var. Feks om det er svigermor som ødelegger er det jo greit at de vet så de ikke er til å stole på. Anonymkode: 7c05b...8af
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har hentet ut alt fra barnevernet, da står alle bekymring melder, alle møter, alt alle sa, alle meldinger, hva de snakka om på tlf. Der står aboslutt alt. Til og med den kriminelle registeret til mine foreldre som er hentet ut ved undersøkelser, der jeg også har navnet på de som har blitt utsatt for f.eks vold av mine foreldre og person nummeret dems, hva psykolog sier, hva lege sier. Bøter de har fått. Alt som ble hentet inn fra instanser. 😳 Så barnet kan velge og hente det ut om noen år uansett. (18år må man være) Har hentet ut fra 2 kommuner, den ene kommunen har f.eks tatt vekk hvilken rus mor brukte. (Personlig info) Men den andre har gitt alt uten noe retusjing. Anonymkode: 2db97...3c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå