AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Var det en kamp å få sykemelding av lege i siste del av svangerskapet? Eller er det ganske stor toleranse for at dette kan være svært belastende å kombinere med høye krav på jobb? Når du nesten ikke orker gå lenger, og kroppen sier stopp. Anonymkode: fb7ae...c7e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Var det en kamp å få sykemelding av lege i siste del av svangerskapet? Eller er det ganske stor toleranse for at dette kan være svært belastende å kombinere med høye krav på jobb? Når du nesten ikke orker gå lenger, og kroppen sier stopp. Anonymkode: fb7ae...c7e Du har krav på tilrettelegging på jobb! Dette er jamf arbeidsmiljøloven. Det skal ikke stilles samme krav til deg som andre på jobb. Så hvis sm handler om for stort arbeidspress på jobb så skal du egentlig ha svangerskapspenger. hvis sjefen ikke lytter til deg mtp dette med tilrettelegging så har du nok mye forståelse hos din lege og får sykemelding. Du kan fylle ut skjema med lege der det kreves hvilken tilrettelegging du skal ha. Hvis jobben ikke kan imøtekomme deg på Det skal du ha svangerskapspenger, så fremt du i utgangspunktet føler deg frisk nok til å jobbe (med de forhåndsregler gravide skal ha..) Anonymkode: 5ff99...3fb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har krav på tilrettelegging på jobb! Dette er jamf arbeidsmiljøloven. Det skal ikke stilles samme krav til deg som andre på jobb. Så hvis sm handler om for stort arbeidspress på jobb så skal du egentlig ha svangerskapspenger. hvis sjefen ikke lytter til deg mtp dette med tilrettelegging så har du nok mye forståelse hos din lege og får sykemelding. Du kan fylle ut skjema med lege der det kreves hvilken tilrettelegging du skal ha. Hvis jobben ikke kan imøtekomme deg på Det skal du ha svangerskapspenger, så fremt du i utgangspunktet føler deg frisk nok til å jobbe (med de forhåndsregler gravide skal ha..) Anonymkode: 5ff99...3fb Har kroniske svimmelhetsanfall,kraftige bekken plager på slutten av dagen som gjør at jeg sliter med å gå hjem og så stiv nakke at jeg har kroniske smerter. Vi har et så dårlig arbeidsmiljø at alle mine kollegaer mistrives og flere truer med sykemelding. Vi har hatt bedriftshelsetjeneste på besøk flere ganger. Vet ikke hvor sunt dette er for barnet i magen. Jeg hadde presset meg var jeg ikke gravid og bare dratt. Men jeg bør vel snakke m lege. Redd for å ikke bli hørt bare. Aldri vært sykemeldt Anonymkode: fb7ae...c7e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Kommer an på hvilken type lege du har tror jeg. Mi har 3 barn selv og mener at det er ikke nå jeg skal prøve å være flink pike så hun gir meg sykemelding siden jeg sliter med kvalme, utmattelse og ekstremt hodeverk. Er bare delvis sykemeldt men det hjelper veldig Anonymkode: 9c810...4f9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Alle gravide får sykemelding kastet etter seg. Anonymkode: cc3fd...dae 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle gravide får sykemelding kastet etter seg. Anonymkode: cc3fd...dae Stemmer ikke, fastlegen min sykemeldte ikke meg selv om jeg var helt på felgen. Anonymkode: e3328...425 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Tenker den eneste grunnen til at du ikke skal få sykemelding er at lege kan kreve at arb. Tilrettelegger. om arbeidsplassen ikke kan eller vil tilrettelegge for deg, så skal du ha svangerskapspenger og hvis man ikke orker den runden så er det klart du skal få sm. Du skal ikke gå på akkord med deg selv i svangerskapet. Anonymkode: 5ff99...3fb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Det varierer nok en del både med legen, hva slags jobb man har, hvilke tilretteleggingsmuligheter som finnes og hvilke plager man har. Min lege lyttet og så på helhetsbildet. Jeg forklarte hva jeg ikke fikk til i jobben, og hun skrev ned hva slags tilrettelegging jeg trengte. Arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge, da måtte de ha ansatt en vikar for å gjøre de oppgavene jeg ikke klarte i tillegg til meg, så jeg ble fullt sykemeldt. Jeg syntes det var kjipt, for det var noen ting jeg gjerne skulle gjort ferdig før permisjonen, og fint kunne klart. Egentlig var kanskje lege for "snill" mot arbeidsgiver her, man har krav på tilrettelegging, men jeg ser også at det var svært vanskelig å få til uten at det gikk hardt utover kolleger eller jobbens økonomi. Formen min var også elendig på slutten. Årsaken til sykemeldingen var blodtrykksfall med besvimelser og fare for fall, utmattelse og at alt jeg prøvde å gjøre bare tok veldig lang tid. Anonymkode: 39b93...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 Jeg var helt på felgen, eller, egentlig langt over grensa mi, og dro alt for sent til legen. Høye forventninger og høyt arbeidspress på jobb i tillegg til svangerskapsrelaterte plager fra uke 17. Fikk 100% sykemelding to uker for å komme meg, deretter gradert sykemelding ut svangerskapet. Først 50%, så 60%, før 80% de siste ukene før permisjon. Jeg har aldri vært sykemeldt før, så dette var en helt ny prosess. Synes det er ekkelt å snakke om hvor «dårlig» jeg føler meg, men heller det enn å slite seg ut igjen... det er IKKE verd det. Så nei, man blir ikke kastet sykemeldinger etter seg, man får det om legen ser det er behov for det. Vær ærlig og si det som det er! Gjerne også hva man føler fungerer. For min del har jeg fått energi av å møte på jobb, gjøre en jobb, bruke hodet og møte kollegaer, bare redusert. Anonymkode: fcb44...917
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 Som andre sier, vil det variere, men 70% av alle gravide blir sykemeldt minst én gang i løpet av svangerskapet, så på generelt grunnlag er det jo ikke vanskelig for en gravid å få sykemelding. Jeg ble ikke sykemeldt selv (prøvde ikke å få sykemelding), og det var min jordmor nesten litt overrasket over, som om det nesten var normen i siste trimester. Anonymkode: b8409...45b
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tenker den eneste grunnen til at du ikke skal få sykemelding er at lege kan kreve at arb. Tilrettelegger. om arbeidsplassen ikke kan eller vil tilrettelegge for deg, så skal du ha svangerskapspenger og hvis man ikke orker den runden så er det klart du skal få sm. Du skal ikke gå på akkord med deg selv i svangerskapet. Anonymkode: 5ff99...3fb Feil. Folk MÅ slutte å spre feilinfo! Svangerskapspenger er KUN, og det er virkelig KUN om arbeidet er til fare for liv for baby/mor. Det vil si giftige gasser, vold på jobb osv. Dette er det utrolig sterke krav til. Alt annet er sykemelding. Anonymkode: 21793...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Stemmer ikke, fastlegen min sykemeldte ikke meg selv om jeg var helt på felgen. Anonymkode: e3328...425 Da bør du skifte fastlege. Anonymkode: 2e1ac...e05 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Mannlig fastlege og ingen problemer med å få sykemelding når behovet er der. Jeg har hatt svangerskap uten å ha behov for sykemelding og svangerskap der jeg var sykemeldt omtrent 80% av tiden. Anonymkode: c3c4f...bb4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Jeg hadde hatt null problem med å få sykemelding av min lege. Men jeg syntes det ble feil. Samme problemstilling - mye stress og press på jobb som blir ekstra slitsomt med gravidplager. Snakket med jordmor og hun anbefalte å snakke med jobb om tilrettelegging og søke svangerskapspenger. Så nå jobber jeg ca 50prosent. Anonymkode: 4b635...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Min lege har stor forståelse, så jeg skal ringe henne i morgen og be om 100% sykemelding. Har jobbet 70% de månedene, men det er vanskelig å delvis delegere en lederjobb, så nå vil jeg være 100% sykemeldt de to siste ukene før permisjonen starter. Det tror jeg at jeg får uten problemer. Kan legge til at jeg skulle gjort dette for minst to uker siden, er helt på felgen nå. Så sykemeld dere heller før enn siden Anonymkode: 18f22...c60 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Feil. Folk MÅ slutte å spre feilinfo! Svangerskapspenger er KUN, og det er virkelig KUN om arbeidet er til fare for liv for baby/mor. Det vil si giftige gasser, vold på jobb osv. Dette er det utrolig sterke krav til. Alt annet er sykemelding. Anonymkode: 21793...2d3 Ikke i følge Arbeidsmiljøloven. Jobb har plikt til å tilrettelegge. Dersom jobb ikke kan tilrettelegge søkes det om svangerskapspenger. Og sånn helt logisk : hvorfor skulle det være «sterke krav til» det?!?!? Det er jo en kjennsgjerning at man ikke kan forvente det samme av en gravid og som en som ikke er det Anonymkode: 5ff99...3fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 For meg var det "enkelt", men det var hun som forslo det. Anonymkode: 1236b...c71 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Feil. Folk MÅ slutte å spre feilinfo! Svangerskapspenger er KUN, og det er virkelig KUN om arbeidet er til fare for liv for baby/mor. Det vil si giftige gasser, vold på jobb osv. Dette er det utrolig sterke krav til. Alt annet er sykemelding. Anonymkode: 21793...2d3 Nei, svangerskapspenger er mer enn det. Kravene er senket og legens vurdering skal telle sterkere enn det gjorde tidligere. At mor f.eks er så sliten at hun er farlig i bil er fare for ulykke og dermed fare for foster og skal kunne gå inn under svangerskapspenger. Vi hadde en skikkelig runde med dette på jobb. Anonymkode: 567d7...53f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Feil. Folk MÅ slutte å spre feilinfo! Svangerskapspenger er KUN, og det er virkelig KUN om arbeidet er til fare for liv for baby/mor. Det vil si giftige gasser, vold på jobb osv. Dette er det utrolig sterke krav til. Alt annet er sykemelding. Anonymkode: 21793...2d3 Hvem kan få svangerskapspenger? Friske gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet, kan få svangerskapspenger. Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko: arbeid med kjemiske stoffer fysisk krevende arbeid arbeid med stressbelastning psykososiale forhold Det over er sakset fra nav.no. Hva som defineres som stress eller psykososiale forhold er opp til sykemelder. Anonymkode: 567d7...53f 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Feil. Folk MÅ slutte å spre feilinfo! Svangerskapspenger er KUN, og det er virkelig KUN om arbeidet er til fare for liv for baby/mor. Det vil si giftige gasser, vold på jobb osv. Dette er det utrolig sterke krav til. Alt annet er sykemelding. Anonymkode: 21793...2d3 Det er nok ikke sånn lenger. Min jobb tilrettelegger for meg pga stress. Da må jeg ned i stilling og den resterende prosenten er det søkt svangerskapspenger om. Jordmor som foreslo dette og skrev søknad for meg. Fra Nav.no: Eksempler på arbeidssituasjoner som kan utgjøre en risiko: arbeid med kjemiske stoffer fysisk krevende arbeid arbeid med stressbelastning psykososiale forhold Det er mange type jobber som kan favne dette. Jeg jobber i skole selv. Anonymkode: 4b635...fe7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå