Gå til innhold

Kan legestudenter ta praksisen i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den store flaskehalsen i utdanningen av flere leger og sykepleiere i Norge er som kjent praksisplasser. 

Hva med å sende de i praksis i utlandet? Til land som Kenya, Filippinene, Brasil, Moldova osv hvor mangelen på helsearbeidere er stor og hvor de helt sikkert ville satt pris på norske praksiskandidater? Lønnen kunne vært subsidiert av norske myndigheter. Praksisleger tjener jo uansett ikke så mye, og dette kan i tillegg være en del av bistandsbudsjettet. 

Anonymkode: 0b13b...e78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg litt forvirret - hva mener du med praksis? Jeg antar at du mener LIS1/turnus når du snakker om leger? For det er ikke mangel på praksisplasser, det er mangel på LIS1 plasser. Jeg vet ikke hva jeg synes om forslaget ditt. Når man tar LIS1 på et norsk sykehus, så blir man kjent med hvordan ting drives på et norsk sykehus, lærer seg rutiner på norske sykehus, lærer seg å forholde seg til norske pasienter, osv osv. De aller aller fleste kommer jo nettop til å jobbe med i norsk helsevesen og med norske pasienter etter endt studie. Hvorfor skal noen sendes til utlandet og lære seg å være lege i en HELT annen kultur og lære seg rutiner og ting som kanskje ikke fungerer/trengs i norsk helsevesen? Og hvorfor skal disse landene ta imot norske leger og bruke tid og ressurser på dem, hvis disse legene kommer til å forsvinne fra landet etter noen måneder/1,5 år? Jeg synes at forslaget ditt er ganske dumt. 

Problemet med LIS1 er jo at regjeringen ikke ønsker å finansiere flere LIS1 plasser her i Norge. Så da er det vel bedre å heller bruke penger på å opprette flere LIS1 plasser i Norge enn å sende studenter til utlandet og betale for dem der? Skjønner ikke helt logikken din.

Skrevet

Gode kurs i utlandet får man ikke lov å bruke i forbindelse med godkjenning av spesialitet. Da tviler jeg på at helsemyndighetene vil tillate LIS1 i Kenya eller liknende land. 
For egen del (hadde to barn da jeg skulle i turnus, som det het da) hadde det vært uaktuelt å dra med familien på noe slikt.

Anonymkode: 1f7c2...041

Skrevet

Praksis kan de ha i utlandet, søsteren min har hatt praksis både i Afrika og Øst-Europa i tillegg til Norge. Turnus derimot var i Norge.

Anonymkode: 2d0ad...f17

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den store flaskehalsen i utdanningen av flere leger og sykepleiere i Norge er som kjent praksisplasser. 

Hva med å sende de i praksis i utlandet? Til land som Kenya, Filippinene, Brasil, Moldova osv hvor mangelen på helsearbeidere er stor og hvor de helt sikkert ville satt pris på norske praksiskandidater? Lønnen kunne vært subsidiert av norske myndigheter. Praksisleger tjener jo uansett ikke så mye, og dette kan i tillegg være en del av bistandsbudsjettet. 

Anonymkode: 0b13b...e78

Er det turnus/LIS1 du tenker på? Du har neppe skjønt hensikten med LIS1... Og å kamuflere dette som «u-hjelp»? Tror nok du sterkt overvurderer hvor mye nytte for seg helt nyutdannede leger ville gjort for seg i et helsevesen de aldri har vært borte i før, med språkproblemer, og ikke minst er dette land som har helt andre sykdomsutfordringer enn i Norge (og som legeme har lært tildels lite/ingen ting om på studiet). Med andre ord ville de vært mest i veien i utlandet, og kunne potensielt vært en fare for pasientene. Og etter at de kom tilbake ville de manglet grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som trengs i Norge. 

Anonymkode: cd78b...a20

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...