Gå til innhold

Skal ha presentasjon alene foran klassen i morgen, er så redd🥺

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går i vg3, og har faktisk aldri gjort det før. (Har ikke sluppet det, er bare at det alltid har vært et valg å være to). Det er i morgen, og jeg vil bare gråte😩😂 Uff hvorfor må jeg være så pyse? Har ikke gått til psykolog, men jeg får seriøst ikke sove av tanken på presentasjoner, og blir så satt ut av at alle skal se på meg og at all oppmerksomheten kun er rettet mot meg. Er så redd for å se dum ut, at de skal dømme hvordan jeg ser ut, eller at jeg skal si noe dumt uten at jeg merker det selv, at jeg plutselig ikke klarer å uttale noe sånn at det høres ut som at jeg stammer, at jeg ikke klarer å snakke i et normalt tempo, at stemmen min plutselig høres rar ut sånn at jeg må stå der og harke, eller at jeg blir så stresset at jeg ikke klarer å se opp fra manuset, sånn at jeg bare står der og leser😩 Det verste er kanskje spørsmålene etterpå av lærer og andre, jeg klarer aldri å svare på spørsmål på sparket, spesielt med alle som ser på meg... Varer i sånn 15 min. Noen råd?

Anonymkode: 9e902...bfe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Pust med magen, det går bra ♥️

Dere er flere som skal fremføre etter hverandre? I så tilfelle vil jeg fortelle deg dette: alle som sitter der (unntatt læreren din), er mest opptatt av sin egen presentasjon. Enten tenker de på hvordan det skal gå (som du gjør nå), eller så tenker de på hvordan det gikk... 

Alle er mest opptatt av seg selv, det er helt sant. Tenk over hvordan du selv tenker og følger med når andre presenterer... Er du kanskje mest i eget hode?

Videre skal du huske på at det du presenterer er det DU som vet mest om. 
Spørsmålene du får kommer fra uvitenhet, og ingen har svar på alt rundt et emne, det går også helt fint..

stor klem til deg dette nailer du 💪🏼💪🏼♥️

Anonymkode: 3f2cc...285

• Liker 22
Skrevet

.... og viktigs av alt : tenk på å puste rolig når du står der, da «lurer» du kroppen til å roe ned og sjansen for at du stammer eller sier feil ting blir mindre..

Alle du ser holde foredrag er nervøse og alle har sagt eller gjort noe «feil.»

• Liker 4
Skrevet

Enig med AB...285

Har høyere utdanning bak meg og hatt mange fremføringer, både i gruppe og alene. Jeg grudde meg veldig, men i dag husker jeg ingen av dem. Ikke mine egne og ikke de andres. Eller jo, jeg husker noen få som var utrolig bra (andres, ikke mine egne). Resten er forsvunnet inn i glemselen. 

Anonymkode: 896b1...f82

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Pust med magen, det går bra ♥️

Dere er flere som skal fremføre etter hverandre? I så tilfelle vil jeg fortelle deg dette: alle som sitter der (unntatt læreren din), er mest opptatt av sin egen presentasjon. Enten tenker de på hvordan det skal gå (som du gjør nå), eller så tenker de på hvordan det gikk... 

Alle er mest opptatt av seg selv, det er helt sant. Tenk over hvordan du selv tenker og følger med når andre presenterer... Er du kanskje mest i eget hode?

Videre skal du huske på at det du presenterer er det DU som vet mest om. 
Spørsmålene du får kommer fra uvitenhet, og ingen har svar på alt rundt et emne, det går også helt fint..

stor klem til deg dette nailer du 💪🏼💪🏼♥️

❤️❤️❤️

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Råd:

Ta med ei flaske vann opp, og hold papirene i noe litt tungt. Type stiv perm (så du ikke skjelver med arkene i hånden). Litt sitron i vannet hjelper veldig på tørr hals. 

Snakk rolig, og husk at omtrent 95% av klassen føler det som deg. Ikke tøys en gang. 

Si på forhånd at du er litt nervøs - det gir slækk :) 

Jeg har hørt folk stamme, svikte i stemmen og sett de fysisk holde på å daue - men jeg blir veldig imponert positivt over alle som bare gjennomfører uansett hvor dust de føler seg. 

Jo mer du får øvd, dess greiere blir det. 

Jeg har selv mistet stemmen helt på solokonsert foran stort publikum, så DET var festlig gitt. Og raknet en kjole 😂 Man må bare gi F og le litt av det om det går galt.

Det viktigste stalltipset er å stå oppreist hjemme og holde presentasjonen muntlig mange ganger. 

Det har jeg gjort med viktige presentasjoner på jobb/forsvaring av masteroppgave osv som jeg bare IKKE kan fucke til. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

For det første går dette helt fint! Du får det til, enn hvor uoverkommelig det kan virke akkurat nå. Ta med deg vannflasken din opp, så kan du ta en pause med en vannslurk om du skulle trenge det. Snakker du litt fort og leser litt mye fra manus er det faktisk ikke verdens ende.

For det andre bør du ta en prat med læreren du skal ha den timen og med helsesøster. Fortell dem hvor nervøs og panisk du føler deg, at du faktisk ikke får sove osv., og forbered spesielt læreren på at denne presentasjonen ikke blir et godt bilde av hva du faktisk kan. Da kan læreren kanskje hjelpe deg litt og ta litt hensyn til det i vurdering og karaktersetting. Helsesøster kan rådgi angående angst.

Sist, men ikke minst: den eneste måten å gruse angsten er nettopp å føle på den og gjøre det du er redd for likevel! Øvelse gjør mester, også i å takle frykt. :)

Anonymkode: 91f62...eff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Går i vg3, og har faktisk aldri gjort det før. (Har ikke sluppet det, er bare at det alltid har vært et valg å være to). Det er i morgen, og jeg vil bare gråte😩😂 Uff hvorfor må jeg være så pyse? Har ikke gått til psykolog, men jeg får seriøst ikke sove av tanken på presentasjoner, og blir så satt ut av at alle skal se på meg og at all oppmerksomheten kun er rettet mot meg. Er så redd for å se dum ut, at de skal dømme hvordan jeg ser ut, eller at jeg skal si noe dumt uten at jeg merker det selv, at jeg plutselig ikke klarer å uttale noe sånn at det høres ut som at jeg stammer, at jeg ikke klarer å snakke i et normalt tempo, at stemmen min plutselig høres rar ut sånn at jeg må stå der og harke, eller at jeg blir så stresset at jeg ikke klarer å se opp fra manuset, sånn at jeg bare står der og leser😩 Det verste er kanskje spørsmålene etterpå av lærer og andre, jeg klarer aldri å svare på spørsmål på sparket, spesielt med alle som ser på meg... Varer i sånn 15 min. Noen råd?

Jeg slet med dette gjennom hele ungdomsskolen og videregående. Til slutt sa foreldra mine i fra, at dette var så vanskelig og lammende for meg at jeg måtte få slippe. Det var helt greit for rektor og det gikk ikke utover karakterene mine. I noen timer førte det faktisk til at lærerne sa at de som ønsket kunne fremføre foran klassen, og de andre kunne gjøre det foran bare lærer. Maange valgte foran lærer.

Nå flere år senere er jeg selv blitt lærer! Underviser i dag elever og jobbet meg selv ut av sperrene jeg hadde rundt å stå foran folk. Men jeg har med meg mine egne erfaringer i skolehverdagen og gir alltid elevene mine et valg om å fremføre eller ikke. Sier rett ut at de som ikke synes det er greit skal få slippe. Dette er på videregående trinn. Det har ingenting å si for karakteren. Med dagens store frafall i VGS, spesielt på østlandet, kan samfunnet bare takke de elevene som orker og klarer å gjennomføre skolen. Mange klarer det ikke. Og at man får angst av fremføring er helt menneskelig og naturlig, og noe lærere skal og må ta hensyn til. Ta det fra meg, jeg er lærer, dette er din rettighet! 

Anonymkode: 28f1e...749

• Liker 4
Skrevet

Ikke bruk energi på å grue deg!! Det er ikke verdt det. Når du er ferdig blir du å angre på at du tenkte og gruet deg så mye i forkant, fordi det gikk lettere enn du trodde☺️ Garantert! 

Fem minutter etterpå er det INGEN som blir å huske eller bry seg om din presentasjon uansett. Som de andre skriver, folk bryr seg mest om seg selv😁 Pust, ta den tiden du trenger og prøv å slapp av i kroppen❤️ Masse lykke til! Det er en god erfaring for deg, husk at man vokser på slike utfordringer❤️

Anonymkode: 76e88...926

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For det første går dette helt fint! Du får det til, enn hvor uoverkommelig det kan virke akkurat nå. Ta med deg vannflasken din opp, så kan du ta en pause med en vannslurk om du skulle trenge det. Snakker du litt fort og leser litt mye fra manus er det faktisk ikke verdens ende.

For det andre bør du ta en prat med læreren du skal ha den timen og med helsesøster. Fortell dem hvor nervøs og panisk du føler deg, at du faktisk ikke får sove osv., og forbered spesielt læreren på at denne presentasjonen ikke blir et godt bilde av hva du faktisk kan. Da kan læreren kanskje hjelpe deg litt og ta litt hensyn til det i vurdering og karaktersetting. Helsesøster kan rådgi angående angst.

Sist, men ikke minst: den eneste måten å gruse angsten er nettopp å føle på den og gjøre det du er redd for likevel! Øvelse gjør mester, også i å takle frykt. :)

For noen fungerer det ikke sånn. Det blir bare verre for hver gang fordi opplevelsen er så j×vlig. Trodde i 2021 at folk skjønte at mennesker er forskjellige og at noen ikke er fødte talere og foredragsholdere. Det er en nisje kunnskap som passer noen, og er helt unødvendig for andre. Hvor mange foredrag holder den gemene hop etter VGs? Svært få. Nesten ingen. Og folk flest frykter og skyr taler, det er derfor det bare er noen få talere i bryllup og konfirmasjoner, fordi flertallet vil ikke.

I en undersøkelse viste det seg at nordmenn fryktet mer å holde taler enn å dø. Da er det vel på tide å slutte å plage og torturere hormonelle 13-19 åringer med sånne krav? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bruk energi på å grue deg!! Det er ikke verdt det. Når du er ferdig blir du å angre på at du tenkte og gruet deg så mye i forkant, fordi det gikk lettere enn du trodde☺️ Garantert! 

Fem minutter etterpå er det INGEN som blir å huske eller bry seg om din presentasjon uansett. Som de andre skriver, folk bryr seg mest om seg selv😁 Pust, ta den tiden du trenger og prøv å slapp av i kroppen❤️ Masse lykke til! Det er en god erfaring for deg, husk at man vokser på slike utfordringer❤️

Anonymkode: 76e88...926

Når hender og stemme skjelver klarer man jo ikke å snakke noe særlig? Dessuten ligger mange søvnløse ukesvis før slike fremføringer og blir ødelagt psykisk. Forstår dere ikke at for noen er det umulig? Skal vi tvinge dere flinkeste på foredrag til å utfordre deres fobier? Tvinge dere inn i små trange rom når dere har klaustrofobi og si det er bare å holde ut. Plasserte en tarantella i hånden på de som ikke takler edderkopper og si det er ikke no big deal? Rart at noe som så mange hater å gjennomføre ( taler og foredrag) skal prakkes på dem i et utdanningsløp som mest sannsynlig i siste instans ikke setter noe krav om å holde gørrkjedelige foredrag. De er jo ofte så møkka kjedelige og lite kreative også. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For noen fungerer det ikke sånn. Det blir bare verre for hver gang fordi opplevelsen er så j×vlig. Trodde i 2021 at folk skjønte at mennesker er forskjellige og at noen ikke er fødte talere og foredragsholdere. Det er en nisje kunnskap som passer noen, og er helt unødvendig for andre. Hvor mange foredrag holder den gemene hop etter VGs? Svært få. Nesten ingen. Og folk flest frykter og skyr taler, det er derfor det bare er noen få talere i bryllup og konfirmasjoner, fordi flertallet vil ikke.

I en undersøkelse viste det seg at nordmenn fryktet mer å holde taler enn å dø. Da er det vel på tide å slutte å plage og torturere hormonelle 13-19 åringer med sånne krav? 

Nå må du gi deg! Du bygger jo oppunder at dette liksom er farlig. Alle har godt av å være litt nervøse for så å gjennomføre. Følelsen er veldig god etterpå og det utvikler oss.

I veldig mange jobber holder man presentasjoner ofte. Dette er den enkleste og beste måten å formidle nyheter og kunnskap til mange på en gang.

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men skal man la være å prøve i det hele tatt? 
Det er første gang, og kan gå kjempebra!! 

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns du har fått mange gode råd. De fleste er opptatt av hva de skal si eller om det de gjorde var bra nok. 

Et tips om du står bak en pult, legg arkene dine på pulten og hold hendene bak ryggen om du er nervls  for å skjelve. Så blar du bare når du har behov. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 41220...650

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen fungerer det ikke sånn. Det blir bare verre for hver gang fordi opplevelsen er så j×vlig. Trodde i 2021 at folk skjønte at mennesker er forskjellige og at noen ikke er fødte talere og foredragsholdere.

https://sml.snl.no/eksponeringsbehandling

Svært, svært mange må gjøre varianter av det TS kvier seg slik for gjennom årene på grunnskole, VGS, høyere utdanning og i jobb. Jeg personlig har ingen makt til å endre utdanningssystemet vårt og de krav som stilles der. :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg slet med dette gjennom hele ungdomsskolen og videregående. Til slutt sa foreldra mine i fra, at dette var så vanskelig og lammende for meg at jeg måtte få slippe. Det var helt greit for rektor og det gikk ikke utover karakterene mine. I noen timer førte det faktisk til at lærerne sa at de som ønsket kunne fremføre foran klassen, og de andre kunne gjøre det foran bare lærer. Maange valgte foran lærer.

Nå flere år senere er jeg selv blitt lærer! Underviser i dag elever og jobbet meg selv ut av sperrene jeg hadde rundt å stå foran folk. Men jeg har med meg mine egne erfaringer i skolehverdagen og gir alltid elevene mine et valg om å fremføre eller ikke. Sier rett ut at de som ikke synes det er greit skal få slippe. Dette er på videregående trinn. Det har ingenting å si for karakteren. Med dagens store frafall i VGS, spesielt på østlandet, kan samfunnet bare takke de elevene som orker og klarer å gjennomføre skolen. Mange klarer det ikke. Og at man får angst av fremføring er helt menneskelig og naturlig, og noe lærere skal og må ta hensyn til. Ta det fra meg, jeg er lærer, dette er din rettighet! 

Skulle ønske alle lærere var som deg🥺 De fleste lærere elsker jo oppmerksomhet og å høre på seg selv snakke, så da forstår de jo ikke hvor vanskelig det er for noen... Jeg husker absolutt ingenting fra tysk- og engelsktimene fra forrige år siden jeg hadde så panikk for å måtte snakke😳 

Skrevet

Litt av poenget med at de pusher deg nå, TS, er for at du skal trene på å mestre den frykten, slik at du kan vurdere å holde små foredrag senere også.

For de fleste blir det bedre etterhvert, så lenge man godtar selv at følelsen er helt reell, men at det man frykter ikke egentlig er så skummelt. De fleste har glemt det rett etterpå, og den ene lille presentasjonen blir ikke avgjørende for karakteren.

Kanskje du kan trene på hva du skal svare hvis du blir for stresset til å tenke. "Oi, det kan jeg egentlig, men jeg ble litt for stresset til å tenke". Da blir det bare en positiv overraskelse for deg om du klarer å svare

eller enda bedre - avtal et spørsmål med læreren på forhånd, så kan vedkommende heller teste deg på det den ønsker før eller etter timen. Neste gang spør du om dette i bedre tid, lærere ønsker å hjelpe! Men du klarer deg, det føles ikke, og er kanskje ille der og da, men du lærer deg en viktig ferdighet! 

Anonymkode: c36e6...341

• Liker 6
Skrevet (endret)

De vet godt hvor ukomfortabelt det er å stå der selv. Dette går bra, og blir du veldig nervøs så vil de nok forstå deg uten å dømme. :klem:

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er noe av det veldig mange av folk flest gruer seg aller mest for, så du er overhodet alene!

Men det går nesten alltid mye bedre enn man tror!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du er klar over at de fleste tingene du nevner her er ting som like fint kan skje når dere er to? Du kan jo fint se dum ut, si noe dumt uten at du merker det selv, uttaler noe rart osv selv om du holder en presentasjon med noen andre? 

Anonymkode: 78e9a...bd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...