Gå til innhold

Hvor ryddig krever dere at rommet skal være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn her annenhver uke, og ja - jeg er den onde stemoren. 

Disse er 12 og 14.  Eldstemann holder rommet sitt noenlunde ryddig jevnt over. Men yngstemann.....er et kapittel for seg selv. Det flyter konstant av klær og matbokser og søppel og dritt der inne. Vi sier gang på gang at det må ryddes, for jeg gjør det ikke, og det kan ta flere dager før det skjer noe - gitt at det skjer noe i det hele tatt. Avtalen er egentlig at rommene skal være ryddet når de drar herfra, - i hvert fall til en viss grad, men det skjer aldri.

Vi kan spørre om det er ryddet, svaret blir ja, og de drar på skolen. Ser jo etterpå at det ikke er ryddet i det hele tatt. 

Det å svare at ting er gjort gjelder mye ellers også, som lekser osv, men det er en annen sak.

Hvordan burde vi ta fatt på det her? Bare la det skure og gå, og la barnet være i den fæle hula si? Bli enda striktere på det? Det påvirker jo ikke oss på noe vis, sånn sett, at rommet ser ut som det gjør. Men det er umulig å få noe hjelp ellers i huset til ting, så jeg føler på en måte at det å holde rommet sitt ryddig burde være en greie å klare å følge opp for et så stort barn? 

Anonymkode: 08438...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært ganske avslappet til det med mine på 8 og 12. Bedt de rydde med jevne mellomrom. Ikke giddet tatt noen kamp på det. Og hjulpet dem med sjau innimellom. 

Men, jeg fikk nok. De fikk streng beskjed å rydde og renske rommene sine. Vaske og støvsuge skikkelig (rundt karmer, bak senger og kommode mm.) Å nå fått klar beskjed at rommet SKAL se ordentlig ut hele tiden(altså rydde etter seg når de er ferdige med noe, klær rett i kurv, glass/asjett rett på kjøkkenet når de er ferdig), støvsuge rommet skikkelig hver uke.  Viss ikke så får de ikke gjøre noe som helst før det er gjort. 

Anonymkode: 46f7a...a5b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har vært ganske avslappet til det med mine på 8 og 12. Bedt de rydde med jevne mellomrom. Ikke giddet tatt noen kamp på det. Og hjulpet dem med sjau innimellom. 

Men, jeg fikk nok. De fikk streng beskjed å rydde og renske rommene sine. Vaske og støvsuge skikkelig (rundt karmer, bak senger og kommode mm.) Å nå fått klar beskjed at rommet SKAL se ordentlig ut hele tiden(altså rydde etter seg når de er ferdige med noe, klær rett i kurv, glass/asjett rett på kjøkkenet når de er ferdig), støvsuge rommet skikkelig hver uke.  Viss ikke så får de ikke gjøre noe som helst før det er gjort. 

Anonymkode: 46f7a...a5b

Det er litt der jeg begynner å nærme meg, at jeg snart får helt nok. Har ikke lyst til at det skal ende i kjefting, for det gjør jeg egentlig aldri, men det nærmer seg et punkt hvor det snart klikker for meg av hvordan det ser ut der......🙈

Skrevet

Rommet deres er deres frisone.

Anonymkode: 5a12f...9e8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vi har to barn her annenhver uke, og ja - jeg er den onde stemoren. 

Disse er 12 og 14.  Eldstemann holder rommet sitt noenlunde ryddig jevnt over. Men yngstemann.....er et kapittel for seg selv. Det flyter konstant av klær og matbokser og søppel og dritt der inne. Vi sier gang på gang at det må ryddes, for jeg gjør det ikke, og det kan ta flere dager før det skjer noe - gitt at det skjer noe i det hele tatt. Avtalen er egentlig at rommene skal være ryddet når de drar herfra, - i hvert fall til en viss grad, men det skjer aldri.

Vi kan spørre om det er ryddet, svaret blir ja, og de drar på skolen. Ser jo etterpå at det ikke er ryddet i det hele tatt. 

Det å svare at ting er gjort gjelder mye ellers også, som lekser osv, men det er en annen sak.

Hvordan burde vi ta fatt på det her? Bare la det skure og gå, og la barnet være i den fæle hula si? Bli enda striktere på det? Det påvirker jo ikke oss på noe vis, sånn sett, at rommet ser ut som det gjør. Men det er umulig å få noe hjelp ellers i huset til ting, så jeg føler på en måte at det å holde rommet sitt ryddig burde være en greie å klare å følge opp for et så stort barn? 

Deres rom, deres rot. Orker de ikke være på eget rom pga eget rot så foreslår jeg rydding. Ellers er det ikke rom jeg skal oppholde meg i så det har ikke noe med meg å gjøre. Samler det seg oppvask så er det noe annet  

Anonymkode: 8a1c3...0a7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Deres rom, deres rot. Orker de ikke være på eget rom pga eget rot så foreslår jeg rydding. Ellers er det ikke rom jeg skal oppholde meg i så det har ikke noe med meg å gjøre. Samler det seg oppvask så er det noe annet  

Anonymkode: 8a1c3...0a7

Enig.

• Liker 2
Skrevet

La de rote, men råtten mat og sure klær bør de klare å rydde bort/vaske. 

Anonymkode: 448cf...a04

• Liker 8
Skrevet

Ganske overrasket over at folk mener barn skal få lov til å leve i slikt rot og skitt? Lar dere virkelig deres egne barn leve slik?

For meg er det helt totalt uaktuelt at stebarn og egne barn skal leve slik. Jeg krever at det ryddes og vaskes, spesielt fra barn over 10 år bør helt fint klare slike ting selv. De skal egentlig ikke behøve en påminnelse engang spør du meg men. (Jeg må påminne mine egne også til info, men synes de snart bør gjøre det uoppfordret).

Anonymkode: 83491...4df

• Liker 5
Skrevet

En kurv for skittenklær og en for søppel. Mat får ikke gå inn på rommet her en gang. Mat spises på kjøkkenet eller stua.

Prøver å lære at det er lettere å holde det ryddig framfor å gjøre det ryddig.

Anonymkode: 5b2d4...f6c

• Liker 9
Skrevet

Jeg har vært ganske strenge med mine på sånt fra de var små, så her har det nok blitt en vane. De blir forresten 16 og 19 i år.

Uaktuelt at de skal bo i et uhygenisk rottereir bare fordi rommet er deres "frisone".

Det er også en selvfølge at de må bidra ellers i huset. Jeg er verken kokk eller hushjelp.

• Liker 5
Skrevet

Deres rom, deres valg

Anonymkode: 5feb9...3b3

• Liker 1
Skrevet

Mine har oppgaver de må/kan gjøre hver dag for å få ukelønn. Rydde på rommet er en av disse oppgavene. Så teller vi opp antall oppgaver de har gjort på lørdagen, og ukepengesummen blir deretter.

Det har gjort det lettere å motivere. Men det er langt fra perfekt. Rot og skrot blir lagt under senga, gud forby om noen av pappeskene eller tomme poser og frokostblanding-bokser kan ryddes, det skal hun jo lage noe av en eller annen gang.

Jeg pleier å gå inn på rommet innimellom og kaste slikt, når de ikke er hjemme. Først legger jeg dette skrotet i en plastikkpose i kjelleren et par mnd, og hvis ingen har etterspurt de tomme pringles-kartongene eller det andre søppelet inntil da, kastes det.

Anonymkode: 7db52...b2b

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg mener at man til en viss grad skal la barn på den alderen få styre rommet sitt selv. Foreldrenes standard er jo ikke fasiten. Det skal ikke være helseskadelig å bo på rommet og heller ikke slik at det er skadelig for huset (så mat som råtner og sånt er ikke greit), men generelt rot på et rom foreldre ikke en gang bruker synes jeg man må tåle.

Endret av Arkana
  • Liker 7
Skrevet

Jeg var helt ubrukelig på å rydde rommet, og flere ganger hadde foreldrene mine slengt alt i en søplesekk for at jeg skulle vaske gulvet. Måtte så klart gjøre resten selv. De var strenge og tydelige, jeg var lat drittunge. En periode var det så ille at jeg måtte sove på gangen. Jeg skjerpet meg etter det. Nå som voksen er jeg ganske ryddig, og hadde vært enda strengere med egne barn tror jeg hvis de lignet meg. 

Anonymkode: bf96f...c1b

• Liker 1
Skrevet

Mistet også ukepenger om rommet ikle ble ryddet/vasket hver uke. Harde konsekvenser måtte til for min del, kjeft betyr ingenting 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var helt ubrukelig på å rydde rommet, og flere ganger hadde foreldrene mine slengt alt i en søplesekk for at jeg skulle vaske gulvet. Måtte så klart gjøre resten selv. De var strenge og tydelige, jeg var lat drittunge. En periode var det så ille at jeg måtte sove på gangen. Jeg skjerpet meg etter det. Nå som voksen er jeg ganske ryddig, og hadde vært enda strengere med egne barn tror jeg hvis de lignet meg. 

For noen forferdelige foreldre du har.

Mine var også liknende skulle prøve banke ut latheten min.

Men vet du hva? Jeg er 40 år fortsatt "lat", rotete og b menneske.

Mine unger skal ikke oppleve det. Jeg lukker døren og respektere at de ønsker privatliv.

• Liker 3
Skrevet

Mine er 8 og 10. De får ikke spise og drikke på rommet. De må holde det noenlunde ryddig og re sengen. Skittentøy bæres til badet daglig.

Har et bonusbarn på 14 år. Det styrer faren med. Jeg legger meg ikke bort i ryddingen der.

Anonymkode: d7f7a...3b0

• Liker 2
Skrevet

De må rydde rommet helt en gang per uke. Jeg begrunner det med at jeg skal vaske gulv og skifte på senger og har vel egentlig ikke møtt noe særlig motstand. Klær må flyttes fra soveromsgulv og til skittentøyskurv for å vaskes, og den logikken har de også tatt uten problemer.

Jeg maser ikke da. De får en frist, også kommer jeg og ser når de mener seg ferdig. Noen ganger rydder vi på tid, da er det litt konkurranse (og jeg er med da, selv om rommet mitt vanligvis ikke trenger noe særlig rydding).

Anonymkode: 2b586...cb3

• Liker 1
Skrevet

Vet de hvordan de rydder rommet sitt, da? Altså, forstår de hvilke oppgaver de må utføre, og forstår de hvilken standard de må oppnå? Foreldre bør være konkrete når de gir barna oppgaver, og forklare nøyaktig hva som er forventet. Det gjør det enklere for barnet, pluss at det minimerer sjansen for irritasjon og skuffelse hos begge parter. 

Anonymkode: 544da...520

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Så lenge matrester, søppel, tallerkener og skittentøy havner der det skal, så får de ha det nøyaktig som de ønsker. Jeg var håpløs da jeg var yngre, datteren min enda verre, sønn ganske ok. 

Bonusdatter har det alltid strøkent, støvsuger og skifter på senga hver uke. Bonussønn vet ikke hvor støvsugeren er, og jeg tror sengetøyet hans er ganske seigt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...