Gå til innhold

Kan arbeidsgiver tvinge meg over i en annen stilling som tilrettelegging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har gått å hanglet i 2.5 år og vært i jobb. Gått på akkord med meg selv noe som har ført til hvile i mine friperioder for å fungere på jobb (jobber medleverturnus). Jeg har nettopp fått en diagnosen som krever sitt for å bli frisk av og jeg ble i forkant sykemeldt 100% i en måned. Jeg er helt på felgen per tid.

Jeg har vært sykemeldt i to dager og fikk nå oppfølgingsplan fra min arbeidsgiver via nav. Arbeidsgiver har ikke snakket med meg men har blant annet nevnt følgende tiltak:

For å unngå komprimerte arbeidsperioder, kan vi se på muligheten for å tilby en deltidsstilling som nattevakt i turnus. Det innebærer at den ansatte ikke er så lange perioder på arbeid. I en forsøksperiode kan vi tilby nattevaktsstilling på deltid fra 1.3.2021.

Slik jeg leser dette forslaget innebærer det at jeg i min 100% stilling skal gå over til en deltidsstilling som nattevakt? Kan virkelig en arbeidsgiver presse igjennom et slikt tiltak? Jeg som enhver annen arbeidstaker har vel lov til å være sykemeldt i en hvis periode dersom helsen tilsier at man ikke bør være på jobb/jobb forverrer helsesituasjonen? 

Om helsen min hadde sagt ja så hadde jeg selvsagt kunne vært deler i jobb i min stilling (noe som forøvrig er målet å få til snarest mulig selv om lege sier at jeg må gi kroppen hvile nå). Nattevakt har jeg prøvd tidligere når jeg var frisk og rask og jeg ble helt på felgen av det. Hvordan kan jeg argumentere nei til foreslått tiltak? Er det i det hele tatt lov å tvinge noen over i en annen, mindre deltidbasert stilling?

Anonymkode: 8c8cf...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser forøvrig nå at tråden ble lagt inn i feil emne. Beklager.

Skrevet

Spesielt hvis de etter to dagers sykemelding foreslår å gi deg en ny stilling uten noen form for begrunnelse, vurdering av arbeidsevne eller samtaler. Ville tro at det hadde vært mer aktuelt etter flere utprøvinger og dialogmøter. Når det ikke er noen andre muligheter igjen.

Hvis du er organisert så er det kanskje et lurt tidspunkt å forhøre seg om hvilke rettigheter du har og hvilke lover og regler som gjelder.

Anonymkode: 8a746...b69

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på hva som menes. Deltid innenfor rammene av 100% stilling er en mulighet for tilrettelegging, men man skal ikke gå ned i lønnsgrunnlag hvis man i utgangspunktet hadde høyere stillingsprosent enn den foreslåtte deltiden eller fulltid. Dersom de foreslår å formelt legge deg i en deltidsstilling for å spare lønnskostander er det ikke greit. 

Anonymkode: f9182...624

• Liker 2
Skrevet

Få hjelp fra fagforeningen. Hold mest mulig skriftlig. Ikke gå alene i møter 

Anonymkode: aab8e...134

• Liker 3
Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig ovenfor nav og deg å tilrettelegge for at du skal kunne være i jobb. Om du og lege mener at nattevakt ikke er hensiktsmessig, kan ikke arbeidsgiver presse på dette. Det høres forsåvid ut som arbeidsgiver mener dette i en periode, du skal selvsagt ikke si opp /redusere din fulle stilling til deltidsstilling. 

Anonymkode: 6dbb7...93e

• Liker 3
Skrevet

Den verste måten å tilrettelegge for syke på, må jo være å jobbe natt! Det tar på for de som ikke er vant til det. Det er lov å være sykemeldt, men de må nok tilrettelegge dersom det er snakk om lenge. De kan søke støtte gjennom nav for hjelp. Feks en ekstra person i din stilling, hvor du bidrar der du kan. Men ikke sikkert de får gjennomslag. Forstår ikke hvorfor du ikke kan komme og gå litt som det passer? Være ekstra på topp en periode. Du jobber jo medlever,  og antar du kan påta deg noe  oppgaver innimellom?

• Liker 4
Skrevet

Mmmm....dette hørtes ut som veldig dårlig form for tilrettelegging.

Ta med fagforening på møter :) 

Anonymkode: 0eb00...29c

• Liker 1
Skrevet

Må bare spørre her; om man har en stilling, feks tannpleier; er det greit å kreve at man skal jobbe som sekretær eller resepsjonist som tilrettelegging? En tannlege ville aldri jobbet som tannpleier, resepsjonist eller assistent, siden dette er langt fra dems utdannelse, stilling og lønn og vil også oppleves nedverdigende. Man møter jo pasientene sine som plutselig nedgraderet... 

Anonymkode: a0dd3...9f2

Skrevet
little fairy skrev (4 timer siden):

Den verste måten å tilrettelegge for syke på, må jo være å jobbe natt! Det tar på for de som ikke er vant til det. Det er lov å være sykemeldt, men de må nok tilrettelegge dersom det er snakk om lenge. De kan søke støtte gjennom nav for hjelp. Feks en ekstra person i din stilling, hvor du bidrar der du kan. Men ikke sikkert de får gjennomslag. Forstår ikke hvorfor du ikke kan komme og gå litt som det passer? Være ekstra på topp en periode. Du jobber jo medlever,  og antar du kan påta deg noe  oppgaver innimellom?

På grunn av omfanget i jobben kan vi ikke komme å gå som det passer. Jeg jobber f.eks alene rettet mot en enkelt beboer. Beboere har sin dagsrytme av innhold og sine utfordringer, så det krever at man er oppegående og tilstede for å være i jobben da det er ganske utfordrende til tider med fysisk utagering. Det er ganske viktig for meg å være i jobb og jeg trives i jobben min, så denne diagnosen jeg har fått nå føles som en dom. Så ja: jeg vil gjerne fulltid tilbake i jobb 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På grunn av omfanget i jobben kan vi ikke komme å gå som det passer. Jeg jobber f.eks alene rettet mot en enkelt beboer. Beboere har sin dagsrytme av innhold og sine utfordringer, så det krever at man er oppegående og tilstede for å være i jobben da det er ganske utfordrende til tider med fysisk utagering. Det er ganske viktig for meg å være i jobb og jeg trives i jobben min, så denne diagnosen jeg har fått nå føles som en dom. Så ja: jeg vil gjerne fulltid tilbake i jobb 🙂

Nei, arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge på denne måten. De kan heller ikke si deg opp så lenge du er sykemeldt. At du skal jobbe natt vil forverre situasjonen din, og dette må legen din dokumentere.

Anonymkode: c12cb...675

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bare spørre her; om man har en stilling, feks tannpleier; er det greit å kreve at man skal jobbe som sekretær eller resepsjonist som tilrettelegging? En tannlege ville aldri jobbet som tannpleier, resepsjonist eller assistent, siden dette er langt fra dems utdannelse, stilling og lønn og vil også oppleves nedverdigende. Man møter jo pasientene sine som plutselig nedgraderet... 

Anonymkode: a0dd3...9f2

Ja, det kan være en tilrettelegging. Det handler om årsaken bak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge på denne måten. De kan heller ikke si deg opp så lenge du er sykemeldt. At du skal jobbe natt vil forverre situasjonen din, og dette må legen din dokumentere.

Dette er en veldig vanlig misforståelse, men det er altså feil. Sykemeldte kan sies opp, men sykemeldingen kan ikke være årsak til oppsigelsen. Etter 12 mnd svekkes stillingsvernet, men det er jo lenge til ts er der. 

Anonymkode: 1a565...e00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenkte mer på at noen stepper inn for deg, også kan du hjelpe der det trengs. Feks forefallende arbeid, oppdatere planer, vasking, rydding, matlaging, samtaler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...