Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står litt forskjellige forklaringer og anbefalinger angående madrasser til nyfødte og det å arve fra storesøsken. 

Er det anbefalt å kjøpe ny madrass til småsøsken dersom et storesøsken han brukt madrassen tidligere? 

Madrassen har ikke blitt vasket, men jeg kan vaske overtrekket. Den har vært både tisset og gulpet i, men forsvinner dette dersom overmadrassen vaskes? 

Anonymkode: 07e0c...0f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp ny madrass, brukt er brukt om det er søsken eller ikke. Det ville jeg gjort ihvertfall. 

Anonymkode: 59045...e27

• Liker 3
Skrevet

Vi kjøpte ikke ny, men vi brukte tisselaken da, så ingen tiss og gulp på selve madrassen.

Anonymkode: e8a10...279

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det står litt forskjellige forklaringer og anbefalinger angående madrasser til nyfødte og det å arve fra storesøsken. 

Er det anbefalt å kjøpe ny madrass til småsøsken dersom et storesøsken han brukt madrassen tidligere? 

Madrassen har ikke blitt vasket, men jeg kan vaske overtrekket. Den har vært både tisset og gulpet i, men forsvinner dette dersom overmadrassen vaskes? 

Anonymkode: 07e0c...0f9

babyer bruker jo sprinkelsenga bare ei kort periode så kan jo fint arve den så lenge den er hel og du har brukt madrassbeskytter på hele tida under lakenet?Madrassbeskytter 60x120 hvit

Anonymkode: 49c1f...95a

Skrevet

Ny madrass!! Dette grunnet fare for krybbedød

Anonymkode: 8f213...67d

Skrevet

Hvorfor er det fare for krybbedød med arvet madrass, egentlig? Hva da med de babyene som samsover i foreldrenes seng, burde foreldresengen hatt ny madrass? 

Anonymkode: 0e0a7...b2a

• Liker 8
Skrevet

Vi har brukt samme madrassen til begge to

Anonymkode: 851b9...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det fare for krybbedød med arvet madrass, egentlig? Hva da med de babyene som samsover i foreldrenes seng, burde foreldresengen hatt ny madrass? 

Den tanken har jeg hatt mange ganger også. Hvorfor er en brukt madrass i åpen sprinkelseng farligere enn å sove i senga til foreldrene 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d03a1...4ba

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, det er jo uenighet om samsoving i foreldrenes seng er trygt. Hvis foreldresengen er myk, har groper baby kan rulle nedi, etc. så er det ikke lurt å samsove, nei.

Grunnen til at arvet madrass øker faren er at den kan være myk og slitt, samt inneholde fremmed bakterieflora som kan forårsake inflammasjon i luftveiene. Står mer på lub.no :)

Anonymkode: 71693...dc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De burde ikke samsove. LUB har seøv sagt at så lenge folk samsover, vil vi aldri bli helt kvitt krybbedød. 

Anonymkode: 2b1f7...150

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vel, det er jo uenighet om samsoving i foreldrenes seng er trygt. Hvis foreldresengen er myk, har groper baby kan rulle nedi, etc. så er det ikke lurt å samsove, nei.

Grunnen til at arvet madrass øker faren er at den kan være myk og slitt, samt inneholde fremmed bakterieflora som kan forårsake inflammasjon i luftveiene. Står mer på lub.no :)

Takk for svar. Skjønte allikevel fortsatt ikke hvorfor søsken er "en annen bakterieflora". Regner med at babyen uansett kommer borti dette søskenet, samt foreldrene, som også har egen bakterieflora. At en madrassen med groper o.l er farlig sier jo seg selv, men jeg syns vel egentlig det virker hysterisk at en hard madrass med nyvasket trekk fra et søsken ikke skal være ok.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De burde ikke samsove. LUB har seøv sagt at så lenge folk samsover, vil vi aldri bli helt kvitt krybbedød. 

Noen MÅ jo samsove, fordi baby ikke godtar annet. Selv samsover jeg med babyen i dobbeltsenga nå, men har sendt mannen på eget rom for at det skal være mest mulig trygt da. Hadde ikke turt å være to voksne og én baby i senga, og vi har relativt stor seng på 180 cm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for svar. Skjønte allikevel fortsatt ikke hvorfor søsken er "en annen bakterieflora". Regner med at babyen uansett kommer borti dette søskenet, samt foreldrene, som også har egen bakterieflora. At en madrassen med groper o.l er farlig sier jo seg selv, men jeg syns vel egentlig det virker hysterisk at en hard madrass med nyvasket trekk fra et søsken ikke skal være ok.

Nei, beklager, jeg mente "arvet fra andre". Bakteriefloraen vil jo ikke være så ulik mellom søsken :)

• Liker 1
Skrevet

Brukte den samme madrassen (og senga) til 4 stykker. Nytt sengetøy og null problem.

Anonymkode: 0cd3f...add

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Brukte den samme madrassen (og senga) til 4 stykker. Nytt sengetøy og null problem.

Jeg syklet uten hjelm hele barndommen , null problem!

Men for å være seriøs så ja er anbefalingene litt «strenge» å det er flere måter å gjøre ting litt tryggere, det blir en vurdering man må ta selv, men det er viktig å bære kjent med farene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syklet uten hjelm hele barndommen , null problem!

Men for å være seriøs så ja er anbefalingene litt «strenge» å det er flere måter å gjøre ting litt tryggere, det blir en vurdering man må ta selv, men det er viktig å bære kjent med farene.

Nice sammenligning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det har så mye å si. I USA er det vanlig å legge baby i egen seng og på eget rom. I USA dør 0,4 babyer i krybbedød, mens i Norge er det 0,2. 

Så lenge man gjør samsoving riktig selvsagt. 

Anonymkode: 9d6ee...0d3

• Liker 1
Skrevet

Vi kommer til å bruke samme madrass til babyen som kommer. Den ble brukt minimalt og ingen væsker som ble sølt på den. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 9d6ee...0d3

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du kilde på det?  Lub tør jo ikke anbefale noe i frykt for krybbedød.

Å arve madrass fra søsken gir en minimal økt risiko for krybbedød, men rapportene påpeker at arving avmadrass ikke nødvendigvis var årsaken til tragediene, men heller tilstand på madrass og andre ting som sosiale forhold 

Anonymkode: aa011...63b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...