Gå til innhold

Hvordan støtte barnet best mulig i vennskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min sønn på 10 år opplever som mange barn i oppveksten, utfordringer med å leke 3 barn sammen og til tider utestengelse.

De er tre gutter hvorav den ene er den populære , og min sønn og den andre gutten « kniver» om å være den som er sammen med den populære. Den populære gutten følger strømmen og kan kan velge og vrake mellom de to andre guttene akkurat som det passer han selv best. 

Jeg har sammen med sønnen min snakket om dette temaet, om at begge guttene kan oppleve seg utestengt og hvordan man håndterer dette, om misunnelse og om å øve seg på å leke sammen alle tre. Jeg har lagt til rette for å invitere alle tre til oss for felles lek og å leke sammen med gutten som han «konkurrerer» mot. De to leker fint sammen når de er alene, men når den populære gutten er tilstede blir det konkurranse og utestengelse.

Dette er jo ofte en klassiker når mange barn er 3 som skal leke sammen. Når det har vært episoder har jeg forsøkt ta dette opp med den andre guttens foreldre, men de tenker at «det løser seg» og «barn er barn». De er heller ikke så opptatt av å bygge bånd mellom min sønn og deres, og tar ikke initiativ til at de to skal leke sammen.

Nå er gutten min ikke av den personlighetstypen som er flink til å hevde seg og gå i kampen når den andre gutten prøver utestenge og blir sår og tar det innover seg. Han vil gjerne at jeg skal «booke» lekeavtaler med den populære gutten fordi han kommer til kort når den andre gutten stenger sønnen min ute i leken slik at han kan sikre seg selv fra å bli utestengt. Jeg har forsøkt booste sønnen min til å stå i kampen når dette skjer og hevde seg selv når han blir utestengt.

Dette synes han er vanskelig og blir fortvilet. Det hører også til at han tidligere med andre barn har blitt utestengt og mobbet, så det blir fort sårt for han og han går inn i en defensiv rolle.

Jeg vil fortsette med å hjelpe guttene til å leke sammen alle tre og sammen med den andre gutten han «konkurrerer» mot. Samtidig så er jeg opptatt av å styrke sønnen min sånn at han skal klare hevde seg selv bedre når han blir utestengt fra «trioen» og å takle utestengelsen bedre. Og så vet jeg at dette er en del av livet og såre opplevelsene vi får i vennskap er viktig livslæring.  Har dere innspill til hvordan jeg kan styrke sønnen min når han står i «kampen» ? Og gjerne andre gode visdomsord 🙂

Anonymkode: 59f08...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppfordre ham til å være mer sammen med andre, i tillegg til disse to. Jeg var også en del av en slik trio, men jeg tok det ikke så tungt når jeg ble utestengt, fordi jeg hadde andre venner jeg kunne være sammen med.

Men vi tre anså oss som bestevenninner, selv om det var en del krangling og utestenging. Vi hadde det mye gøy sammen også, og jeg har mange gode minner sammen med dem. Så det er ikke nødvendigvis en løsning å bytte dem ut, men det er fint å ha flere å spille på.

Anonymkode: a0a7a...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...