Gå til innhold

«Munnbind var ikke nok»

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/tom-tok-ikke-av-munnbindet-_-ble-likevel-smittet-av-det-muterte-koronaviruset-1.15355811

De bodde så vidt jeg forstår i samme hus med en del avgrensing. Hvorfor må det ha vært i bilen på vei til testsenteret at han ble smittet? Kan like så godt ha vært etter å ha hentet en tallerken som gjestene brukte og gnidd seg i øynene etterpå. Eller tatt på noe etter de dro hjem i igjen, eller.. Bare stusser litt på fokuset i artikkelen.. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skremmeselpropganda.

• Liker 10
Skrevet

Man kan ta alle forholdsregler og likevel bli smittet av viruset. Vi har ingen garanti. 

• Liker 4
Skrevet

Munnbind dekker ikke øynene, viruset kommer ikke bare inn gjennom munn og nese uansett.

• Liker 2
Skrevet

Han har jo misforstått fundamentalt. Munnbind skal beskytte andre mot dine virus, ikke omvendt.

• Liker 13
Skrevet
Bli medlem skrev (4 minutter siden):

Han har jo misforstått fundamentalt. Munnbind skal beskytte andre mot dine virus, ikke omvendt.

Ja! Dette er vel også noe mange vet nå.. men tydeligvis ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

Pussig at korona ikke har forsvunnet i regioner som har hatt munnbindpåbud langt utover 4 uker da.

Det må vel ha en sammenheng med dette spesielle N95-munnbindet. Det er visst meget effektivt.

Det ville vel også forutsatt at alle faktisk brukte munnbindet også.

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Synes det er rart dette med munnbind, det er jo for å beskytte andre fra din egen potensielle smitte, og i fjor vår var dette farlig for alle vanlige folk å bruke. Man må ha full kompetanse for å ta det på. 

Nå skal alle bruke det, og det hjelper jo ingenting. Ser det er store glipper på kinnene, merket det på meg selv også da jeg skulle ta bussen, folk henger med de på haka, nesa stikker fram osv... Ja jeg måtte ta kollektivt til jobb fordi bilen døde på lørdag. Man kan ikke jobbe hjemmenifra i matbutikk! Synes det er veldig rart forresten, alle går med munnbind, men INGEN andre brukte bilbelte. Folk så rart på meg når de hørte klikket. Er det bare meg som ikke føler meg trygg med å sitte på med en aggressiv sjåfør i 70km/t på glatta? :P Jaja man er sikret mot covvid, men å dø i bussulykke er ikke så nøye ^^

Skrevet
Bli medlem skrev (59 minutter siden):

Munnbind med høy filtreringseffektivitet beskytter også den som bruker munnbindet. Kirurgiske munnbind beskytter bedre enn tøymunnbind.

Skrevet

Man kan være smittet uten å ha et eneste symptom. En jeg kjenner var frisk som en fisk, ikke bittelitt tett i nesa engang. Han viste seg å ha corona. Tenk å mange han potensielt har smittet på sin vei? Denne mannen kan ha blitt smittet hvor som helst. Munnbind er en dårlig beskyttelse, men bedre enn ingenting i veldig mange tilfeller. 

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (52 minutter siden):

Pussig at korona ikke har forsvunnet i regioner som har hatt munnbindpåbud langt utover 4 uker da.

Selvom det er påbudt med munnbind er det fortsatt mye aktivitet uten munnbind. Skole, barnehage, fritidsaktiviteter og sosial omgang på fritiden for å nevne noen. 

• Liker 1
Skrevet
skruttveig skrev (35 minutter siden):

Synes det er rart dette med munnbind, det er jo for å beskytte andre fra din egen potensielle smitte, og i fjor vår var dette farlig for alle vanlige folk å bruke. Man må ha full kompetanse for å ta det på. 

Nå skal alle bruke det, og det hjelper jo ingenting. Ser det er store glipper på kinnene, merket det på meg selv også da jeg skulle ta bussen, folk henger med de på haka, nesa stikker fram osv... Ja jeg måtte ta kollektivt til jobb fordi bilen døde på lørdag. Man kan ikke jobbe hjemmenifra i matbutikk! Synes det er veldig rart forresten, alle går med munnbind, men INGEN andre brukte bilbelte. Folk så rart på meg når de hørte klikket. Er det bare meg som ikke føler meg trygg med å sitte på med en aggressiv sjåfør i 70km/t på glatta? :P Jaja man er sikret mot covvid, men å dø i bussulykke er ikke så nøye ^^

Jeg er veldig enig i at munnbind dels brukes helt feil, dels er for dårlig testet mhp lekkasje og effekt. Dette forklarer ofte manglende effekt. Testing av lekkasje bør gjøres obligatorisk for alle mennesker, og bevis for at dette er utført bør politiet kreve av alle ved kontroll. Den som ikke kan fremvise et slikt bevis innen få sekunder, bør få en bot > kr 100.000.  Effektiv bruk av godkjente munnbind må kreves av alle >12 år (også av yngre?) hele døgnet, i alle situasjoner, inkludert når en sover, samt i hjemmene. Dersom manglende bruk av munnbind oppdages, om det så gjelder bare noen sekunder (utenom ved skifte til nytt bind, hvilket kun må gjøres på toalettene), bør straffen overstige 1 million kroner. Omfattende og korrekt bruk av munnbind vil trolig redusere smitten vesentlig. Fysisk avstand til andre er dog fortsatt nødvendig og trolig det viktigste tiltaket.

Skrevet
Bli medlem skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvilken type munnbind. Siden munnbind er såpass "nytt" her i Norge, har det vært forsvinnende lite info om forskjellen på de forskjellige typene. 

De billigste og enkleste FFP1 engangsmunnbind  (stort sett lyseblå på fargen), beskytter andre mot å bli smittet av deg. De beskytter ikke deg (eller i dette tilfelle: sjåføren) mot å bli smittet. Velger man derimot et FFP2 munnbind vil det i mye større grad også beskytte brukeren av munnbindet. FFP3 er nærmest helt sikre mot smitte ved riktig bruk. Det er også utrolig stor forskjell på kvaliteten på stoffmunnbind. Noen er enkle, og dermed nærmest til pynt.... Noen er sydd med flere lag tette stoffer, og beskytter meget bra - begge veier. 

Jeg synes det er litt dårlig at ikke artikkelen skriver noe om hvilke type munnbind han har brukt, så lenge artikkelen vinkler i så stor grad på at det "hjalp ikke med munnbind". 

• Liker 3
Skrevet
Gamle Smukka skrev (1 time siden):

Det må vel ha en sammenheng med dette spesielle N95-munnbindet. Det er visst meget effektivt.

Det ville vel også forutsatt at alle faktisk brukte munnbindet også.

Vel, effektiviteten forutsetter at det tilpasses nøye, slik at ikke noe luft slipper ut på sidene, at det skiftes ut jevnlig, og at det ikke forurenses når det tas av, på eller under bruk. Lykke til med å få gjennomsnittspersonen til å gjøre dette riktig hver bidige dag, og å få dem til å betale for fornøyelsen, noe som kan bli dyrt for folk som ikke kan leve helt isolert.
Munnbind anbefales heller ikke brukt mer enn et par timer av gangen. Så brukt 8 timer sammenhengende hver dag kan fort bli litt i overkant. Ellers kan jeg jo henvise til denne:
https://ehandboken.ous-hf.no/document/21564

Det er forøvrig også en god del som ikke kan eller bør bruke munnbind. Personer med redusert lungekapasitet f.eks, og ikke minst små barn. Men det er kanskje ok å påføre disse alvorlige helseproblemer så lenge man kan forhindre et titalls tilfeller av koronasmitte?

Skrevet
Nerine_ skrev (20 minutter siden):

Selvom det er påbudt med munnbind er det fortsatt mye aktivitet uten munnbind. Skole, barnehage, fritidsaktiviteter og sosial omgang på fritiden for å nevne noen. 

Nå fins det jo faktisk steder det munnbind er påbudt i skolen. Om noen også har påbud for barnehagebarn skal jeg ikke si sikkert. Men jeg håper virkelig ikke det. Seriøst, er det virkelig dette folk ønsker? Å kvele alt fra babyer til sykehjemspasienter slik at man kanskje blir "kvitt" korona??

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (19 minutter siden):

Vel, effektiviteten forutsetter at det tilpasses nøye, slik at ikke noe luft slipper ut på sidene, at det skiftes ut jevnlig, og at det ikke forurenses når det tas av, på eller under bruk. Lykke til med å få gjennomsnittspersonen til å gjøre dette riktig hver bidige dag, og å få dem til å betale for fornøyelsen, noe som kan bli dyrt for folk som ikke kan leve helt isolert.
Munnbind anbefales heller ikke brukt mer enn et par timer av gangen. Så brukt 8 timer sammenhengende hver dag kan fort bli litt i overkant. Ellers kan jeg jo henvise til denne:
https://ehandboken.ous-hf.no/document/21564

Det er forøvrig også en god del som ikke kan eller bør bruke munnbind. Personer med redusert lungekapasitet f.eks, og ikke minst små barn. Men det er kanskje ok å påføre disse alvorlige helseproblemer så lenge man kan forhindre et titalls tilfeller av koronasmitte?

Om en kunne bli kvitt hele pandemien ved å gjennomføre dette, ville jeg sagt det ville vært så verdt det.

Skrevet
Gamle Smukka skrev (21 minutter siden):

Om en kunne bli kvitt hele pandemien ved å gjennomføre dette, ville jeg sagt det ville vært så verdt det.

Vel, nå vet man jo ikke om det vil virke etter planen. Det er foreløpig bare en utestet hypoteste. Og innføringen av et slikt påbud vil være et medisinsk eksperiment. Noe som er etisk ytterst tvilsomt å utføre på befolkningen som helhet uten deres samtykke.

Men ok, du er i det minste ærlig. Alt for korona.

Skrevet
Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

Vel, nå vet man jo ikke om det vil virke etter planen. Det er foreløpig bare en utestet hypoteste. Og innføringen av et slikt påbud vil være et medisinsk eksperiment. Noe som er etisk ytterst tvilsomt å utføre på befolkningen som helhet uten deres samtykke.

Men ok, du er i det minste ærlig. Alt for korona.

Alt for en koronafri verden, tenker jeg vi sier:-)

• Opprett ny...