AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Del Skrevet 3. februar 2021 Har nå vært på 2 forskjellige jobbintervju og på slutten av hvert intervju blir jeg spurt om lønn. Dette var jeg forberedt på og har lest meg opp på gode måter å svare på dette og unngå å oppgi dagens lønn. Allikevel greide jeg i begge intervjuene å ende opp med å si det likevel.. De spør om forventing til lønn og jeg svarte i begge tilfeller at lønn ikke er hovedmotivasjonen min, men ønsker opprettholde dagens lønnsnivå og spurte tilbake hvordan lønnsrammene for denne stillingen var. De svarte at det ikke var noe som var satt og spurte tilbake om ca hva jeg ligger på i dag, så de har et utgangspunkt.. Så da endte jeg opp med å si det. (sa at ca-tall litt høyere enn jeg har i dag) Hvordan gjør dere andre det? Opplever i begge til fellene at selv om jeg prøver å stille spørsmålet tilbake og prøve å unngå å svare kontrakt, så spør de igjen. Føler det er litt frekt å si at "det ønsker jeg ikke å oppgi" eller sier dere dette? Den siste stillingen nå som jeg virkelig ønsker meg er en leder-stilling og jeg er redd at jeg som kvinne i starten av 30-årene vill gå en mye dårligere lønn hvis jeg blir tilbudt stillingen nå som jeg har oppgitt dagens lønn enn om det hadde vært en mann... Anonymkode: f9046...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
..... Skrevet 3. februar 2021 #2 Del Skrevet 3. februar 2021 Jeg sier det ikke og begrunner det med at jeg ikke ønsker å prise meg ut av stillingen og ber de heller komme med et tilbud om det skulle bli aktuelt. Vet selv at vi har valgt bort folk med så høy inntekt at de aldri i verden vil takke ja til en stilling med den lønna som kan tilbys hos oss. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Del Skrevet 3. februar 2021 ..... skrev (20 minutter siden): Jeg sier det ikke og begrunner det med at jeg ikke ønsker å prise meg ut av stillingen og ber de heller komme med et tilbud om det skulle bli aktuelt. Vet selv at vi har valgt bort folk med så høy inntekt at de aldri i verden vil takke ja til en stilling med den lønna som kan tilbys hos oss. Ja, smart. Er vel mer i min situasjon at jeg vil få en lavere lønn enn de egentlig kan tilby jeg er redd for. Anonymkode: f9046...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, smart. Er vel mer i min situasjon at jeg vil få en lavere lønn enn de egentlig kan tilby jeg er redd for. Anonymkode: f9046...948 Da er svaret over her enda bedre, fordi det kan gi dem tanker om at du tror du har høyere lønn enn det de kan gi. Mulig de legger seg høyere enn først tenkt. Og uansett kan du jo forhandle hvis du får et konkret tilbud. Anonymkode: 9cca4...bcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Del Skrevet 3. februar 2021 Jeg pleier alltid å legge på sånn 50-100 000kr (avhengig av hva jeg tjener), også må jeg så klart få mer enn «dagens» lønn for at jeg skal gidde å skifte jobb. Har skiftet jobb to ganger på 3,5 år og steget 300 000kr i lønn med den metoden. Anonymkode: d9669...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Del Skrevet 3. februar 2021 De spør jo gjerne om lønnsforventninger- så om du sier det du har sagt og i tillegg kommer med et faktisk tall for hva du forventer (og det kan ligge over dagens lønn) så spør de gjerne ikke om hva du tjener i dag. Grunnen til at de spør om det er kanskje fordi mange synes det et ubehagelig å komme med en forventning, men lettere å si dagens lønn. Anonymkode: a5bc6...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Del Skrevet 3. februar 2021 Jeg pleier å svare med et spørsmål om hvilket nivå de selv har tenkt seg. Da slipper jeg i alle fall å gi et svar som er for lavt. Hvis jeg har mye høyere lønn i dag, svarer jeg at jeg ikke ønsker å å tape penger på å bytte jobb. Da koster det meg ikke noe å oppgi nåværende lønn. Ligger lønnsnivået rundt det jeg har i dag sier jeg ikke noe om nåværende lønn, men heller at jeg forventer lønn i området xx, som er sånn passelig mye over det høyeste de antyder. Hva som er sånn passelig kommer an på stillingstype, marked og lønnsnivå. Anonymkode: 7437a...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 3. februar 2021 #8 Del Skrevet 3. februar 2021 Sier aldri sannheten. Enkelt og greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg pleier å svare med et spørsmål om hvilket nivå de selv har tenkt seg. Da slipper jeg i alle fall å gi et svar som er for lavt. Hvis jeg har mye høyere lønn i dag, svarer jeg at jeg ikke ønsker å å tape penger på å bytte jobb. Da koster det meg ikke noe å oppgi nåværende lønn. Ligger lønnsnivået rundt det jeg har i dag sier jeg ikke noe om nåværende lønn, men heller at jeg forventer lønn i området xx, som er sånn passelig mye over det høyeste de antyder. Hva som er sånn passelig kommer an på stillingstype, marked og lønnsnivå. Anonymkode: 7437a...b9c Ja, er det jeg har spurt om. Men i begge intervjuene jeg har vært på nå siste ukene, så har de likevel spurt om et ca-tall fra meg. Men har som flere sier her, overdrevet litt nivået og sagt ca-tall Anonymkode: f9046...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 3. februar 2021 #10 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De spør om forventing til lønn og jeg svarte i begge tilfeller at lønn ikke er hovedmotivasjonen min, men ønsker opprettholde dagens lønnsnivå og spurte tilbake hvordan lønnsrammene for denne stillingen var. De svarte at det ikke var noe som var satt og spurte tilbake om ca hva jeg ligger på i dag, så de har et utgangspunkt.. Så da endte jeg opp med å si det. (sa at ca-tall litt høyere enn jeg har i dag) Anonymkode: f9046...948 Skjønner deg så godt, er i samme situasjon! Jeg svarer på samme måte som deg, og får jeg spørsmålet tilbake (at lønn ikke er satt, og hvor jeg ligger i dag), så svarer jeg ikke hva lønna mi er. Det blir heller noe slikt som: "ved skifte av jobb vil jeg nok ha forventning om å ligge på xxx xxx (som jeg legger 50-70 tusen over der jeg er nå). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Del Skrevet 3. februar 2021 Har du en ide om hva du tror er ok lønn for disse jobbene? For isåfall tror jeg det er bedre at du gir et ca. tall for hva du ønsker slik at du ikke åpner for spm om dagens lønn (om du sier "holde meg på dagens nivå" så er det jo veldig naturlig å spørre hva dagens nivå er). Har du søkt lederstilling og ikke er i det i dag er det jo naturlig å forvente å gå en del opp i lønn pga mer ansvar, det tenker jeg må være innafor så synes ikke du skal si at det med at du forventer å holde deg på dagens nivå, det sier seg jo selv at man ikke ØNSKER å gå ned i lønn så tenker det er unødvendig å si såklart greit å si at du har andre movitasjoner enn bare lønn altså! men stopp etter det utsagnet før du sier noe om dagens lønn. Om mulig forsøk å hør litt med andre du kjenner i liknende stillinger hva lønnsnivået deres er. Sjekk gjerne statlige stillinger på samme nivå også for der ligger lønnstrinn i annonsen, da vet du at du sikkert kan legge deg litt over dette. Vet ikke om det går an men er det fremdeles litt tidlig i prosessen så kan du jo bare si at du forventer en konkurransedyktig lønn men at du ikke vil kreve noe konkret så tidlig i prosessen, men at du er åpen for forhandling om dere kommer lenger og de synes du er en god kandidat? Begrepet konkurransedyktig lønn tenker jeg uannsett er bedre å bruke enn å si noe om at du ikke vil gå ned fra dagens lønn. Da åpner du for å sammenlikne med markedet ikke med hva du får i dag. Anonymkode: 1217f...736 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Del Skrevet 3. februar 2021 James-Dean skrev (8 minutter siden): Har du problemer med å si hva du krever i lønn, hva du forventer, spørre de hvilket området de tenker på så passer du ikke som leder. Jeg stiller meg tvilende til om folk som vurderer både å stjele fra egne barn og å snylte på NAV har noe særlig grunnlag for å vurdere andres lederegenskaper... Anonymkode: c5f02...1f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Del Skrevet 3. februar 2021 Sannsynligvis vil ikke dine ønsker om lønnsnivå gjøre at de ser bort fra deg som kandidat om du ellers er egnet, da vil de vel gi et tilbud og gå inn i forhandlinger. Men er du redd for dette, si at du ønsker iallfall 100k mer enn du forventer (om det er lederstilling eller snakk om stillinger med mer enn 6-700 iallfall, er det lavere kan du legge deg på 50k mer feks, se an lønnsnivået i stilling og bransje) men presiser at du er motivert for og ønsker jobben og er åpen for å få et tilbud fra dem og for å forhandle dersom de har helt andre rammer. Men ikke vær for beskjeden, de vil jo som regel tilby mindre enn de faktisk kan om det er privat. Du kan øve deg hjemme på setninger du kan si så du ikke faller for fristelsen og går inn i den beskjedne "jaja hva dere vil eller bestemmer er bra nok"-fella når du er i situasjonen. Anonymkode: 1217f...736 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Del Skrevet 3. februar 2021 Husk at lederstillinger osv gjerne har andre vilkår rundt overtid ++ som også er relevante. Det er forventet å ha høyere lønn om det også følger med mer arbeid uten ekstra betalt. Bonusordninger osv er også relevant, mulighet for bonus feks bør ikke gjøre at man takker nei til lavere lønn selv om det er noe arbeidsgivere kan forsøke seg på som argument. Med mindre bonus er noe du selv kan jobbe for å få til som ikke er avhengig av personale, avdelingen eller firmaet utover din arbeidsinnsats. Anonymkode: 1217f...736 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du en ide om hva du tror er ok lønn for disse jobbene? For isåfall tror jeg det er bedre at du gir et ca. tall for hva du ønsker slik at du ikke åpner for spm om dagens lønn (om du sier "holde meg på dagens nivå" så er det jo veldig naturlig å spørre hva dagens nivå er). Har du søkt lederstilling og ikke er i det i dag er det jo naturlig å forvente å gå en del opp i lønn pga mer ansvar, det tenker jeg må være innafor så synes ikke du skal si at det med at du forventer å holde deg på dagens nivå, det sier seg jo selv at man ikke ØNSKER å gå ned i lønn så tenker det er unødvendig å si såklart greit å si at du har andre movitasjoner enn bare lønn altså! men stopp etter det utsagnet før du sier noe om dagens lønn. Om mulig forsøk å hør litt med andre du kjenner i liknende stillinger hva lønnsnivået deres er. Sjekk gjerne statlige stillinger på samme nivå også for der ligger lønnstrinn i annonsen, da vet du at du sikkert kan legge deg litt over dette. Vet ikke om det går an men er det fremdeles litt tidlig i prosessen så kan du jo bare si at du forventer en konkurransedyktig lønn men at du ikke vil kreve noe konkret så tidlig i prosessen, men at du er åpen for forhandling om dere kommer lenger og de synes du er en god kandidat? Begrepet konkurransedyktig lønn tenker jeg uannsett er bedre å bruke enn å si noe om at du ikke vil gå ned fra dagens lønn. Da åpner du for å sammenlikne med markedet ikke med hva du får i dag. Anonymkode: 1217f...736 Takk for godt svar Det skal jeg ta med meg! TS Anonymkode: f9046...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 3. februar 2021 #16 Del Skrevet 3. februar 2021 Du ber jo om at de spør om lønnen din, når du sier at du vil opprettholde lønnen din. Det holder at du svarer på spørsmålet de stiller deg, hva er lønnsforventningene dine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #17 Del Skrevet 3. februar 2021 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Du ber jo om at de spør om lønnen din, når du sier at du vil opprettholde lønnen din. Det holder at du svarer på spørsmålet de stiller deg, hva er lønnsforventningene dine Ja, jeg ser at det er en litt dum måte å svare på ja! Får se hvordan de prosessene jeg er i nå utvilker seg, men får hvertfall ta til meg det som lærdom for andre intervjuer hvis disse ikke går veien Anonymkode: f9046...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 3. februar 2021 #18 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ................................ Den siste stillingen nå som jeg virkelig ønsker meg er en leder-stilling og jeg er redd at jeg som kvinne i starten av 30-årene vill gå en mye dårligere lønn hvis jeg blir tilbudt stillingen nå som jeg har oppgitt dagens lønn enn om det hadde vært en mann... Anonymkode: f9046...948 Jeg tror ikke du skal gjøre dette til en kjønnskamp. Om du hadde lest deg litt opp på forhånd hva som er normalt lønnsnivå for ledere i den type stilling du har søkt, er det i det nedslagsfeltet du skal legge deg. Hva du har i lønn i den stillingen du har er for så vidt uvesentlig for alle andre enn deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #19 Del Skrevet 3. februar 2021 Ble også spurt om dette (annen avdeling i samme bedrift) og da jeg svarte unnvikende så sa de "hehe, ja, vi kan jo sjekke det opp selv". Jeg gikk greit opp i lønn, men er dette lov? Anonymkode: 1edfa...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå