AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Hvilke symptomer hadde din baby med d vitaminmangel? Anonymkode: 7df24...705
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Det skal en del til, du gir vel tilskudd (med mindre du gir mme)? Anonymkode: 2eabd...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 Vi ga tilskudd men pågrunn av magesmerter fikk vi beskjed om å slutte. Nå ved utredning ved barneavdeling så er det påvist d vitaminmangel. Anonymkode: 7df24...705
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vi ga tilskudd men pågrunn av magesmerter fikk vi beskjed om å slutte. Nå ved utredning ved barneavdeling så er det påvist d vitaminmangel. Anonymkode: 7df24...705 Du sluttet å gi d vitamin? Alvorlig talt, hvordan tenkte du at babyen skulle få i seg det da? Skremmende lite kunnskap hos helsestasjon og foreldre. Anonymkode: 2eabd...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du sluttet å gi d vitamin? Alvorlig talt, hvordan tenkte du at babyen skulle få i seg det da? Skremmende lite kunnskap hos helsestasjon og foreldre. Anonymkode: 2eabd...4c3 Kom deg ned fra hesten din. Det var lenge anbefalt at barn som fikk mme i tillegg skulle ha tilskudd av D-vitamin/tran. Dette er feil, og flere barn fikk et alt for høyt nivå av vitamin D, som potensielt kan være farlig. Anonymkode: 2c9ac...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kom deg ned fra hesten din. Det var lenge anbefalt at barn som fikk mme i tillegg skulle ha tilskudd av D-vitamin/tran. Dette er feil, og flere barn fikk et alt for høyt nivå av vitamin D, som potensielt kan være farlig. Anonymkode: 2c9ac...7cb Pga utdaterte helsestasjoner. Heldigvis har jeg aldri hørt på de og selv lest meg opp. Min unge fikk derfor aldri d vitamin (ga mme). Her er det dessuten snakk om mangel, hvem slutter å gi d vitamin? Det er jo ikke særlig smart. Anonymkode: 2eabd...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Tror du jeg føler meg bra, da? Baby har lenge slitt med magevondt og problemer med søvn osv. Vi har prøvd alt og helsestasjonen anbefalte det. Jeg som sliten mor og som en zombie uten søvn på snart over 1 år hørte på dem. Vi har vært hos lege og barneavdeling uten at noen har sagt noe, helt til nå når dem sjekket nivåene hennes. Anonymkode: 7df24...705 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du sluttet å gi d vitamin? Alvorlig talt, hvordan tenkte du at babyen skulle få i seg det da? Skremmende lite kunnskap hos helsestasjon og foreldre. Anonymkode: 2eabd...4c3 Får babyen mme skal man ikke gi d vitamin! De bør få noen dråper om de ikke får mme da. Anonymkode: 189dc...55c 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Får babyen mme skal man ikke gi d vitamin! De bør få noen dråper om de ikke får mme da. Anonymkode: 189dc...55c Hvis du leser svarene mine, så ser du at jeg har skrevet det. Anonymkode: 2eabd...4c3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Pga utdaterte helsestasjoner. Heldigvis har jeg aldri hørt på de og selv lest meg opp. Min unge fikk derfor aldri d vitamin (ga mme). Her er det dessuten snakk om mangel, hvem slutter å gi d vitamin? Det er jo ikke særlig smart. Anonymkode: 2eabd...4c3 Utdaterte retningslinjer fra helsedirektoratet er vel mer riktig å si. Mange helsestasjoner har anbefalt redusert d-vit dråper ved delvis mme, ingen d-vit ved bare mme lenge, men helsedir har hengt langt etter. Anonymkode: 4a075...e64 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror du jeg føler meg bra, da? Baby har lenge slitt med magevondt og problemer med søvn osv. Vi har prøvd alt og helsestasjonen anbefalte det. Jeg som sliten mor og som en zombie uten søvn på snart over 1 år hørte på dem. Vi har vært hos lege og barneavdeling uten at noen har sagt noe, helt til nå når dem sjekket nivåene hennes. Anonymkode: 7df24...705 Ikke føl at det er din feil, selvfølgelig fulgte du rådene fra helsestasjonen. (Og hvis du gir mme er det også etter de generelle anbefalingene.) Barn får såvidt jeg vet ingen symptomer på d-vitaminmangel før det har blitt ganske alvorlig. Hvis det ikke er så lenge siden du kuttet ut d-vitaminene, skal det mye til at barnet ditt har fått så alvorlig mangel. Snakk med legene som driver utredningen, kanskje det ikke har noen sammenheng med problemene deres. Anonymkode: 9356b...6e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 Har legene problematisert mangelen da? Jeg vet ikke hvor alvorlig d-vit-mangel er for barn, men nå er det oppdaget og dere kan gjøre noe med det. Veldig mange nordmenn har mangel på d vitamin gjennom vinteren og klarer seg greit, selv om det helst skal unngås. Så hør på legene, og følg rådene deres. Ikke ha dårlig samvittighet, og ikke gå i krisemodus. Legene kan fortelle om evt symptomer. Siden prosenten av norsk befolkning med d-vit-mangel er såpass høy, er sjansen stor for at veldig mange av oss, også de som gjør alt rett i denne tråden, kan ha en uoppdaget mangel hos seg eller sine barn også. Og lever helt greit med det frem til sola hjelper oss igjen om en liten stund. Eller man husker å ta tran. Lykke til, det går nok godt. Håper dere finner ut av det andre også. Anonymkode: a523b...e80 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå