Arnebremykt Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Hei Jeg skal kjøpe min første leilighet, og det er ikke alltid like lett når du ikke har noen du kan spørre. Det jeg ønsker med dette innlegget er å få besvart de spørsmålene jeg har, eller andre har, på en så simpel måte som overhode mulig. Ja, jeg vet hvor enkelt det er å google spørsmålene jeg vil ha svar på, men med mye tekst og flere nye ord så er det ikke alltid like lett å forstå svaret du leser. Så jeg ønsker at svarene skal være rett frem og så simpel som overhode mulig. Det jeg lurer på i første omgang er. Forskjellen på Selveier og Andel. Og hva som er fordelen og ulempen.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Selveier: Som det ligger i ordet, du kjøper selve leiligheten. Lån som du evt. tar opp er som regel et personlig boliglån som er registrert på deg som låntaker. Denne gjelden vil følge deg videre hvis du flytter da den er personlig. Som hovedregel står man litt friere til å f. eks. leie ut en selveierleilighet enn en borettslags/andelsleilighet, men sjekk likevel vedtekter, for det kan finnes eierseksjonssameier som har lagt begrensninger på utleie. Andelsleilighet/borettslagsleilighet: Her eier man ikke leiligheten direkte, men kjøper seg inn med en andel i andelslaget/borettslaget. Man får også en borett til en spesifikk leilighet, slik at det i praksis blir slik at man kjøper en leilighet. Som regel er disse leiligheten finansiert med fellesgjeld, dvs. gjeld som gjelder hele borettslaget, og som man trer inn i når man kjøper seg inn i borettslaget. Denne fellesgjelden følger ikke deg som person hvis du flytter, men vil overtas av den som kjøper andelen og boretten fra deg. Siden borettslaget ofte er finansiert med fellesgjeld, så vil det typisk være lavere innskuddspris på andelen du kjøper hvis det er mye fellesgjeld igjen. Anonymkode: 6e0cc...e39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå