Gå til innhold

Danmark innfører vaksinepass

Fremhevede innlegg

Gjest Rocka69
Skrevet
Druid skrev (40 minutter siden):

Dette er feil.

Du tar en Amerikansk situasjon som er fundert i Amerikansk lovforståelse, og legger det over på Norsk-Europeisk.

Det er ikke mulig. 

Og i tillegg så kan f.eks en flykaptein nekte ombordstigning til enhver potensiell passasjer med begrunnelse i at han anser at denne passasjeren kan utgjøre en fare for crewets eller de andre passasjerenes liv og helse. Dette er hjemlet i internasjonal lovgivning og håndheves av ICAO. Dette kan gå på tvers av hva flyselskapets ønsker. 

Så en flykaptein kan kreve både munnbind for alle passasjerer i alle aldre og kreve fremvisning av vaksinepass allerede fordi han kan begrunne dette i fare for liv og helse for crew og andre passasjerer. Ergo sier en kaptein at 2 åringen skal ha munnbind eller at konserndirektøren for DNB ikke har vaksinepass, og man ikke har dette - så kan kapteinen beordre deg av flyet. Nekter du, så har han myndighet til å kreve at flyplasspolitiet kommer og fysisk henter deg ut av flyet. 

Dette er internasjonal lov som er ratifisert av Norge, som Norge ikke kommer vekk fra.

Og da er det enkelt for Norwegian og SAS å hinte til sine kapteiner om at de burde sjekke dette og gjøre en streng vurdering, de behøver ikke en gang endre kjøpsbetingelser. Og Stortinget kan ikke vedta seg unna en ratifisert internasjonal lov uten at det får store konsekvenser for Norge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Rocka69
Skrevet
Lilylune skrev (2 minutter siden):

Jeg er normalt sett en person som ikke er crazy positiv over å ta alle vaksiner, men forstår hensikten. Det jeg er normalt sett skeptisk til er ikke selve vaksine komponenten, men de de tilsetter ellers, slik som eggeptotein (tror jeg) i noen vaksiner er litt merkelig. Folk kan være allergiske. Og denne corona typen har ikke vært utprøvd lenge. 
Men utover det vil jeg ta vaksinen når jeg får mulighet, helst etter at de som trenger den mer har fått. De begynner å få mye data med så mange vaksineringer og den virker relativt trygg. Gjør meg ikke noe at man må ha den før man reiser, ulike steder krever vaksiner uansett

AztraZenca og Sputnik V er dyrket frem i egg. De kan egge-allergikere reagere på, ergo bør de ikke ta denne. Pfizer og Moderna er ikke dyrket frem i egg.

Skrevet
Hatsumomo skrev (3 timer siden):

I Norge er det snakk om næringslivet først og fremst. 
Men ser ikke problemet med vaksinepass for min del om det skal være over hele verden og gjelde alle som reiser etterhvert.

Det er først og fremst et problem for de som nekter å ta vaksinen, vel deres problem ikke mitt :) 

Det vil såklart være unntak for dem som ikke kan ta vaksinen av allergiske årsaker/andre type medisinske årsaker, barn osv, alle de som ikke har mulighet til å ta vaksinen.

Mens alle anti-vaksinemotstanderene kan holde seg i Norge, helt greit for min del. En gruppe mennesker som gjerne tror på så mye annet rusk og rask at det gjør meg ingenting at jeg slipper å "dele" fly og destinasjon med noen fra den alternative delen av samfunnet ;) 

Jeg er ikke fra den alternative delen av samfunnet, selv om mange her inne stempler meg slik i enkelte saker. Jeg tenker mye, stiller spørsmål og er av mange grunner ikke så tillitsfull til myndigheter. Noen ganger er jeg svært A4, andre ganger, når jeg har innsikt eller fakta, det motsatte. Aldri tilhørt noe alternativt miljø. Tror f.eks ikke på at valget ble stjålet fra Trump, men har sett noe valgfusk (som vanlig er i mange valg). Altså, en mellomlinje.

Allikevel er jeg skeptisk til å ta vaksinen. Den er ny og jeg kjenner ikke egen kropps reaksjon og langtidsvirkninger. Skeptisk til RNA og en helt ny form for vaksine. Så dette blir et problem for meg, med familie og venner i utlandet. Reiser også av mer helsemessige årsaker. Det er ikke så enkelt som du skisserer. Vi er ikke alle enten "her" eller "der". Tvang er omstridt i frie demokratier av en grunn. Man må tenke på hva tvang kan føre til på sikt i et samfunn. Dette mener jeg uavhengig av om jeg tar vaksinen eller ikke.

• Liker 7
Skrevet
Rocka69 skrev (1 time siden):

AztraZenca og Sputnik V er dyrket frem i egg. De kan egge-allergikere reagere på, ergo bør de ikke ta denne. Pfizer og Moderna er ikke dyrket frem i egg.

Men Sputnik er laget lik en mer tradisjonell vaksine? Synes jeg leste det. Kanskje gjelder det samme for Aztra? De amerikanske er jeg mer skeptisk til da de er bygget på genmodifisering/RNA. Har jeg missforstått? Vil heller ta en klassisk vaksine, og Sputnik har fått mye skryt i The Lancet nå.

• Liker 2
Skrevet
Blålin skrev (4 minutter siden):

Men Sputnik er laget lik en mer tradisjonell vaksine? Synes jeg leste det. Kanskje gjelder det samme for Aztra? De amerikanske er jeg mer skeptisk til da de er bygget på genmodifisering/RNA. Har jeg missforstått? Vil heller ta en klassisk vaksine, og Sputnik har fått mye skryt i The Lancet nå.

Tror alle vaksinene er mRNA

• Liker 1
Skrevet
Ann Mo skrev (1 minutt siden):

Tror alle vaksinene er mRNA

Hm. Da må jeg lete litt. Var overbevist om at jeg leste noe annet.

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
Ukjent. skrev (6 timer siden):

De vil ikke vaksinere folk under 45 år, men man skal ikke få bevege seg om man ikke er vaksinert. Altså.., HVA er planen egentlig? Dette blir bare mer og mer absurd. 

Tenker også dette. De er ikke engang sikre på om friske/de uten risikosykdommer under 45 kommer til å bli vaksinert. Får ikke delta på eller reise noe vi da? 

Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (26 minutter siden):

Ja, AstraZeneca sin vaksine er mer tradisjonelle og dyrket frem i egg, på samme måte som influensavaksiner. Det vil si at folk som er allergiske mot egg ikke bør ta denne.

Men jeg tror ikke du får velge, om du faktisk ikke kan medisinsk dokumentere at du har en allergi som gjør at du ikke bør ta den ene vaksinen fremfor den andre.

Og det finns også andre vaksiner på gang i Japan og Sør Korea, som er basert på DNA aktivering i cellene. Disse er ikke startet klinisk forsøk på enda. Og det er flere vaksiner på gang i klinisk testing som både baserer seg mRNA(mitokondrisk RNA) og tradisjonell fremstilling i egg - mener også Johnson & Johnson også er tradisjonell men ikke godkjent enda.

Gjest Rocka69
Skrevet
theTitanic skrev (23 minutter siden):

Tenker også dette. De er ikke engang sikre på om friske/de uten risikosykdommer under 45 kommer til å bli vaksinert. Får ikke delta på eller reise noe vi da? 

En person som har uttalt seg, Preben Aavitsland. Og hva han tenker er uviktig, ingen andre i FHI eller HelseDir har sagt noe lignende. I tillegg så er det valgår. Tror du Erna vil miste jobben som statsminister eller stortingsrepresentant (hun er nemlig valgt til det og har bare permisjon fordi hun er statsminister)? Hvem ville stemt på regjeringspartiene i aldersgruppen 18-45 år hvis regjeringen sa noe slikt. Ingen! Og innfører hun dette før valget, så vil stortingsflertallet overstyre uansett om Preben Aavidtsland får med seg resten av FHI, HelseDir, HelseDep og Erna.

Skrevet
Rocka69 skrev (11 minutter siden):

Ja, AstraZeneca sin vaksine er mer tradisjonelle og dyrket frem i egg, på samme måte som influensavaksiner. Det vil si at folk som er allergiske mot egg ikke bør ta denne.

Men jeg tror ikke du får velge, om du faktisk ikke kan medisinsk dokumentere at du har en allergi som gjør at du ikke bør ta den ene vaksinen fremfor den andre.

Og det finns også andre vaksiner på gang i Japan og Sør Korea, som er basert på DNA aktivering i cellene. Disse er ikke startet klinisk forsøk på enda. Og det er flere vaksiner på gang i klinisk testing som både baserer seg mRNA(mitokondrisk RNA) og tradisjonell fremstilling i egg - mener også Johnson & Johnson også er tradisjonell men ikke godkjent enda.

Nei, jeg får vel ikke det. Men hvis jeg venter og gjør meg vanskelig, kanskje ;) Leste at Norge skal bestille/har bestilt Sputnik V. 

Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg får vel ikke det. Men hvis jeg venter og gjør meg vanskelig, kanskje ;) Leste at Norge skal bestille/har bestilt Sputnik V. 

De vurderer det om den blir godkjent av EU. Så vurderer de å kjøpe direkte ja.

Du får en avtale, den må du overholde. Etter første shot, så får du en ny avtale som du må overholde - ellers tror jeg at du havner utenfor køen og kanskje ikke blir vaksinert før i 2022 eller 2023

Gjest Rocka69
Skrevet
Blålin skrev (23 minutter siden):

Personlig så stiller jeg meg til rådighet for at de kan pumpe alle vaksinene som finns mot Covid19 inn i meg i store doser, jeg tar hele menyen! 

Skrevet
Rocka69 skrev (1 minutt siden):

Personlig så stiller jeg meg til rådighet for at de kan pumpe alle vaksinene som finns mot Covid19 inn i meg i store doser, jeg tar hele menyen! 

Hehe. Oppdater oss. Bare ikke ta Sputniken min, den vil jeg kanskje ha for meg selv ;)

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det brukes for å gjøre ting som normalt ikke er lov, er det forsåvidt greit nok. Men kun i en liten periode, altså som i et ledd i åpne opp. 

Jeg vil også tro at et vaksinepass i Norge vil hardne debatten om hvem som bør få vaksiner først. Det kan på bekostning av andre grunner, og skape splid. Jeg selv tilhører gruppen som får sist, og vil aldri få noen glede av dette uansett. Det bør ikke brukes som argument for å holde strenge restriksjoner for de som ikke har fått enda. 

Se for seg et scenario der alle over 45 får lov til å samles, reise, feste, dra på konsert osv., mens de som et under, og ikke fått tilbud om vaksine må holdes hjemme. Det tror jeg ville skapt mye misnøye og en forsterkning av bildet der "ungdommen" har ofret seg for de eldre. 

• Liker 4
Skrevet
Druid skrev (4 timer siden):

Her skal jeg være uenig.

Det ER opp til den enkelte å velge risikoen ved å ta vaksinen.  Så langt har jeg gått ut i fra at dette ville gå fortere over, så jeg har i utgangspunktet sett på mine valg og konsekvenser, og ansett  at andre kan få ta vaksinen før meg;  jeg var ikke i utgangspunktet motivert til å ta vaksinen på en sykdom man ikke vet om kommer tilbake. Men det handler om en helhetlig tenkning knyttet til hvor jeg er i livet og konsekvensene for meg og mine. 

Så det er ikke egoistisk å sette seg selv først. 

Det ER BATSHIT FUCKING CRAZY og forvente at hele verden rundt deg, skal innordne seg for å tilfredsstille din personlige frihetsbegrep og sikre at du kan være en idiot. Og det er dette jeg reagerer på.

Motstanden mot vaksineprogrammet er begrunnet i at verdenssamfunnet skal frasi seg ansvaret for å beskytte borgerene og samfunnsstrukturen mot konsekvensene av en pandemi, (som vi ser har enorme  konsekvenser : det er antagelig like mange uføre i  Norge sålangt , som etter samtlige vaksiner), basert på at enkeltpersoner som ønsker ikke bare frihet for seg selv, men å begrense andres frihet. Og det er ikke nok at de skal diktere nasjonale myndigheter; de skal diktere ALLE.

Hele verden skal tilpasse seg deres manglende kunnskap om problemet.

Slapp av, dere slipper vaksiner, denne sykdommen dør ut. Men din frihet får ikke begrense min. Sorry. 

Det er fortsatt en egoistisk handling å basere seg på at andre tar vaksinen.

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 hours ago, Ann Mo said:

Du vet at mRNA-vaksiner har de hatt i flere tiår, men har aldri vært godkjent til bruk i mennesker før, men nå er hastegodkjent til covid-19. 

Hvordan er så denne vitenskapen? 

Det lar jeg vitenskapsmenn ta seg av. Jeg hører på verdens ledende eksperter, og ikke YouTube/Facebook.

Endret av Stonegiant
  • Liker 4
Skrevet
Teatrica skrev (16 timer siden):

Dere som vinker farvel til friheten pga dette, hva med friheten til de andre? De som ikke ønsker å bli smittet av Covid-19, de som ikke tåler å bli smittet av Covid-19 - hvor er deres rett til frihet? Skal du gå rundt som vandrende smittebombe og leve livet til fulle, mens andre må innskrenke sin frihet fordi de kan dø av viruset - når det faktisk finnes noe som kan hindre det?

Du kan uansett bli smittet selvom du har tatt vaksinen. Vaksinen er ingen garanti på å holde seg frisk. 

• Liker 2
Gjest Rocka69
Skrevet
WonderWomaan skrev (4 timer siden):

Du kan uansett bli smittet selvom du har tatt vaksinen. Vaksinen er ingen garanti på å holde seg frisk. 

Vel vaksineringen i de landene som har kommet langt i sin vaksinering, så ser man at smittetrykket går ned - f.eks med Pfizer vaksineringen i Israel så smittetallene for de som har fått en eller to doser nede på promillenivå, men trolig så er det fordi at det tar kroppen tid å lage antistoffer nok til å ta knekken på viruset. Det gjør at R-tallet blir veldig veldig lavt, som gjør at viruset, som er avhengig av å finne en vert, vil død ut ganske raskt når store deler av befolkningen er vaksinert. Foreløpig så er i underkant av 25% av Israels befolkning vaksinert. Når de når nivåer på nærmere 90-100% av en vaksinert befolkning så vil viruset ha problem med å finne verter det kan overleve i og reprodusere seg i. Dermed dør det ut. 

Nei det er ikke garanti for å holde seg 100% frisk, men etter noen uker fra dosene er satt, så har kroppen begynt å produsere eller kan raskt produsere antistoffer som kan raskere ta knekken på viruset. Så selv om man blir syk, så blir man ikke så alvorlig syk at man trenger sykehusinnleggelser på intensivavdelinger der man får oksygen eller blir lagt i respirator. Og man unngår sekundær infeksjoner. Så de som er vaksinert unngår svært alvorlig sykdom og død, og får en kortere rekonvalesensperiode. Ergo vil de som fortsatt blir syke av Covid19 belaste samfunnet mindre. Og siden de ikke blir så syke, men blir ganske raskt friske igjen så kommer de tilbake i samfunnet og kan bidra igjen.

Vaksiner, uansett sykdom, fungerer slik at de lurer kroppen til å lage antistoffer selv, og det tar tid. Men du har også monoklonale vaksiner (som Donald Trump fikk), der man har laget ferdig antistoff som dreper viruset. Og man kan injisere dette i kroppen ganske raskt og store mengder. Men det er to problem med monoklonale vaksiner 1) Produksjonsprosessen tar lengre tid 2) De er ikke kommet lengre enn første eller andre fase i testing(altså de er ikke i massetesting som er nødvendig for å bli godkjent. Teknikken er å bruke dyr som lager antistoffer, på samme måte som man lager motgifter mot gift fra giftige slanger. 

F.eks produksjonen av monoklonale vaksiner, med dagens metoder, vil kunne gi et par millioner doser i året. Mens f.eks produksjonen av de godkjente vaksinene så snakker vi kanskje 2-3 millioner doser i døgnet pr produksjonslinje. Så med flere produksjonslinjer i hver fabrikk, med flere fabrikker pr produsent og flere produsenter av ulike vaksiner som blir GODKJENTE for bruk - så kan vi kanskje snakke om 100-200 milioner doser(kanskje enda flere) samlet av de ulike vaksinene per døgn til høsten. Da vil verdens voksne befolkning være vaksinert i løpet av et par måneder. 

Samtidig så er det uttesting av noen covid-19 vaksiner på barn helt ned på 6 år (Kina og Brasil). De to vi har fått i Norge Pfizer og Moderna er ikke under test på barn under 16 (men de er i test på ungdommer mellom 16-18 år). Men AstraZenaca testes ut i Brasil på barn under 16 år(ned til 10 år), og de kinesiske testes ned på barn under 6 år. 

Så kanskje i løpet av 2022/23 så vil vi ha vaksiner som beskytter alle over 4-5-6 år. Og dermed får Covid19 viruset svært liten tilgang på mobile verter. Dermed kan viruset faktisk dø ut, hvis mange nok tar vaksinen. Men om ikke nok blir vaksinert, så blir pandemien endemisk og vi vil være avhengig av stadig nye vaksiner som takler nye mutasjoner til enhver tid - på samme måte som influensavaksinen som hele tiden må justeres - og så håpe på at man treffer. 

Ved bruk av tvangvaksinasjon så kan man fjerne viruset, med frivillighet så er det en stor fare for at det går over i endemi.

Skrevet

Vaksinepass gir overhodet ingen mening så lenge vaksineprioriteringen er som den er. Hvor mange over 65 år reiser på forretningsreiser? Hvor mange i risikogrupper gjør det samme? 

Men så er jeg en av de som for en gangs skyld er enig med Raymond Johansen i at vaksinen må til steder med størst smittepress og ikke minst -potensialet, som i Norges tilfelle er Oslo og omegn. Norges vaksinestrategi er massivt pinlig, og enda verre er det at regjeringen ikke snur etter sterk kritikk og ikke minst ny forskning som viser en stor effekt på smittespredningen. 

• Liker 4
  • Opprett ny...