Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 4 mnd som frem til for 14 dager siden ble ammet i søvn hver kveld, og ofte på dagen. 

Etter råd fra helsestasjon, så skal han nå lære seg å sovne uten pupp. Dermed gjør vi ferdig siste måltid i sofaen, før han blir lagt i senga. De første 8-10 dagene gikk dette tilnærmet knirkefritt. Kun litt sutring før han godtok at det ikke ble pupp. Så lå han rolig og sovnet selv. Jeg ligger ved siden av han helt til han sover godt. 

De siste 4 kveldene har derimot vært et sant mareritt. Det er desperat hylgråt, og ingenting hjelper. Han gråter seg i søvn stakkars. Det føles så feil. Jeg knuses over å se ham slik, og får vondt i hodet hver kveld pga den høye gråten. Jeg er på randen av å gi opp dette, og gå tilbake til amming i søvn. Selv om det tar timesvis, og hele kvelden min forsvinner i senga. 

Det er ikke bedre om pappaen prøver legging. Merker også at han våkner mye oftere på natta og må ha pupp nå de siste nettene. I tillegg er dagsoving blitt et problem. Gråter seg ofte i søvn (i vogna). 

Jeg et førstegangs mor, og aner ikke hva som er normalt. Men jeg takler gråt skikkelig dårlig merker jeg. Og blir veldig usikker på om det er riktig ovenfor barnet å gå frem på denne måten. Brukte 45 min før han sovnet i går 😔 tidligere har vi brukt toppen 15 min. 

Det gikk jo så utrolig bra i starten? Kan det være utviklingstrinn siden det kom så brått? Er dette normalt? Jeg er kanskje litt myk, har nok lett for å gi etter. Kjenner jeg vil gi opp dette nå. 😅

Anonymkode: cad43...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et elendig og utdatert råd av helsestasjonen! Det er helt NORMALT at babyer på 4 måneder bare vil ligge på puppen hele kvelden og tanke opp på melk og trygghet før natten. De aller fleste ammebarn gjør dette av overnevnte grunn! Les på ammehjelpen.no om kveldsuro og kveldsamming, mange gode råd der. Følg morsinstinktet ditt, det vil du aldri angre på samme hva en lite oppdatert helsesykepleier som ikke kjenner barnet ditt mener. Føles det feil, ja så er det som oftest det!

Anonymkode: 12e12...752

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor har de rådet dere til å få baby til å sovne selv så tidlig? Min var ikke klar for det før han var 10 måneder. Det ble jo protester, men han skjønte fort det ikke gikk og la seg til å sove. Jeg hadde ikke tvunget gjennom en sånn endring hvis det ikke føles riktig for deg ❤️ 

Anonymkode: cc557...7c1

• Liker 4
Skrevet

Antageligvis er det søvnregresjon siden det gikk greit først og dagsøvnen plutselig har blitt værre. Det går over men er ganske så tungt når det pågår. Søvn var totalt kaos for oss frem til 6 mnd, men lærte å sovne selv rundt 4 mnd. Personlig synes jeg det er feil tid å endre på rutiner igjen, men du får kjenne på din egen terskel selv og finne det som er en god løsning for deg og baby uansett hva helsestasjon og fremmede på Internett måtte mene. 

Anonymkode: 13a82...838

Skrevet

Ts her. Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare ❤️ Saken er at han var faktisk helt klar til å sove selv. Han er veldig trøtt om kvelden, og har som sagt sovnet fort og greit helt frem til de 3-4 siste nettene. Dette med at han gråter seg i søvn, og våkner oftere på natta er helt nytt. Jeg er bare så usikker på om jeg skal gi etter for hans behov for pupp, eller om jeg skal prøve en stund til og satse på at det går seg til igjen. 

Hun helsesøstera jeg går til er forresten ikke særlig ammevennlig! 😂 Får mange rare tips og råd fra henne. For eksempel så sier hun at jeg ikke må finne på å trøste med pupp. Da lærer han nemlig at mat er trøst, og vil få problemer med trøstespising senere. Dummeste jeg har hørt! 😂 Så egentlig hører jeg bare på henne med et halvt øre. Dette med å kunne legge han om kvelden, og ha litt tid uten baby, var også et sterkt ønske for meg. Jeg synes det er drit kjedelig å legge meg kl 18.30 🙄 men sånn er det kanskje bare å ha baby? 😅

• Liker 1
Skrevet

Burde klare å finne søvnen selv fra de er 3 måneder. Du må slutte å ligge ved siden av når baby skal sove. Legg i egen seng og la baby finne roen selv., 

Anonymkode: 2791b...341

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde klare å finne søvnen selv fra de er 3 måneder. Du må slutte å ligge ved siden av når baby skal sove. Legg i egen seng og la baby finne roen selv., 

Jeg ligger mer enn gjerne ved siden av han, har stor seng, så det er ikke der problemet ligger. Han trenger trygghet og trøst. - Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ligger mer enn gjerne ved siden av han, har stor seng, så det er ikke der problemet ligger. Han trenger trygghet og trøst. - Ts

Når skal han lære å gjøre dette selv? En uvane det du driver med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her. Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare ❤️ Saken er at han var faktisk helt klar til å sove selv. Han er veldig trøtt om kvelden, og har som sagt sovnet fort og greit helt frem til de 3-4 siste nettene. Dette med at han gråter seg i søvn, og våkner oftere på natta er helt nytt. Jeg er bare så usikker på om jeg skal gi etter for hans behov for pupp, eller om jeg skal prøve en stund til og satse på at det går seg til igjen. 

Hun helsesøstera jeg går til er forresten ikke særlig ammevennlig! 😂 Får mange rare tips og råd fra henne. For eksempel så sier hun at jeg ikke må finne på å trøste med pupp. Da lærer han nemlig at mat er trøst, og vil få problemer med trøstespising senere. Dummeste jeg har hørt! 😂 Så egentlig hører jeg bare på henne med et halvt øre. Dette med å kunne legge han om kvelden, og ha litt tid uten baby, var også et sterkt ønske for meg. Jeg synes det er drit kjedelig å legge meg kl 18.30 🙄 men sånn er det kanskje bare å ha baby? 😅

Sånn var det for meg også altså. Jeg satt med babyen i fanget mens jeg ammet ham i søvn rundt klokka 19, og der satt jeg og så TV eller lignende, fram til rundt 21 da jeg ville legge meg selv. Da lå pappaen og passet på mens jeg pusset tennene osv., og så gikk jeg og la meg med ham. Dette varte til han var ca. 10 måneder, da våknet han igjen etter en halvtime/times tid i fanget, så vi skjønte vi måtte gjøre noe annerledes. Så da prøvde vi å ha ham i egen seng på eget rom, og det gikk kjempefint. Han hadde ikke behov for puppen lenger :) Halleluja 😄 

Du kan jo prøve litt til, men hvis det virkelig ikke går ville jeg kjent etter hva som føles mest riktig for deg. Jeg er stor tilhenger av at instinktene våre er riktige når det gjelder egne barn, så du må nesten kjenne på hva som er greit :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånn var det for meg også altså. Jeg satt med babyen i fanget mens jeg ammet ham i søvn rundt klokka 19, og der satt jeg og så TV eller lignende, fram til rundt 21 da jeg ville legge meg selv. Da lå pappaen og passet på mens jeg pusset tennene osv., og så gikk jeg og la meg med ham. Dette varte til han var ca. 10 måneder, da våknet han igjen etter en halvtime/times tid i fanget, så vi skjønte vi måtte gjøre noe annerledes. Så da prøvde vi å ha ham i egen seng på eget rom, og det gikk kjempefint. Han hadde ikke behov for puppen lenger :) Halleluja 😄 

Du kan jo prøve litt til, men hvis det virkelig ikke går ville jeg kjent etter hva som føles mest riktig for deg. Jeg er stor tilhenger av at instinktene våre er riktige når det gjelder egne barn, så du må nesten kjenne på hva som er greit :)

Tusen takk for fint svar! 😊 Jeg hadde mer enn gjerne sittet i stua og ammet forran tv frem til jeg la meg. Det gjorde jeg også frem til han var ca 2,5 mnd. Det var perfekt for meg, for jeg ELSKER å se serier på kvelden! 🙈 Men rundt den alderen begynte gutten min å bli overtrøtt, grinete og utålmodig på kvelden, i 19 tiden. Da finner han ikke roen før jeg legger han på soverommet. Heller ikke om jeg sitter i sofaen med puppen ute. Så eneste alternativet her er faktisk at jeg legger meg når han blir trøtt. Det er hardt å være mamma altså! 😂

Tror nok du har rett når det gjelder å lytte til magefølelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når skal han lære å gjøre dette selv? En uvane det du driver med. 

Tenker at man tar ett steg om gangen, en gradvis tilnærming altså. Akkurat den "uvanen" bekymrer meg ikke.😊 - ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en baby på snart 4 mnd som frem til for 14 dager siden ble ammet i søvn hver kveld, og ofte på dagen. 

Etter råd fra helsestasjon, så skal han nå lære seg å sovne uten pupp. Dermed gjør vi ferdig siste måltid i sofaen, før han blir lagt i senga. De første 8-10 dagene gikk dette tilnærmet knirkefritt. Kun litt sutring før han godtok at det ikke ble pupp. Så lå han rolig og sovnet selv. Jeg ligger ved siden av han helt til han sover godt. 

De siste 4 kveldene har derimot vært et sant mareritt. Det er desperat hylgråt, og ingenting hjelper. Han gråter seg i søvn stakkars. Det føles så feil. Jeg knuses over å se ham slik, og får vondt i hodet hver kveld pga den høye gråten. Jeg er på randen av å gi opp dette, og gå tilbake til amming i søvn. Selv om det tar timesvis, og hele kvelden min forsvinner i senga. 

Det er ikke bedre om pappaen prøver legging. Merker også at han våkner mye oftere på natta og må ha pupp nå de siste nettene. I tillegg er dagsoving blitt et problem. Gråter seg ofte i søvn (i vogna). 

Jeg et førstegangs mor, og aner ikke hva som er normalt. Men jeg takler gråt skikkelig dårlig merker jeg. Og blir veldig usikker på om det er riktig ovenfor barnet å gå frem på denne måten. Brukte 45 min før han sovnet i går 😔 tidligere har vi brukt toppen 15 min. 

Det gikk jo så utrolig bra i starten? Kan det være utviklingstrinn siden det kom så brått? Er dette normalt? Jeg er kanskje litt myk, har nok lett for å gi etter. Kjenner jeg vil gi opp dette nå. 😅

Ta alt helsestasjonen sier med ei klype salt og følg hjertet ditt. Det med å la babyer gråte seg i søvn og nekte pupp og alt dette spetakkelet var slikt de gjorde før på 80-tallet ikke nå i 2020. De har funnet ut at det skader baby mentalt.

Anonymkode: a62f4...c4c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

På 80-tallet når min mor lå på føden så lå mange barselkvinner på samme rom og alle babyene ble samla inn og putta inn i et rom med haugevis av baby senger. Så så ikke mor babyen annet enn når jordmor kom og la den på puppen og tok babyen tilbake. Så tror nok ikke du kan vente noe ammevennlig innstilling om de tar sine holdninger fra den tida. 

Du SKAL gi baby pupp alt det baby vil, du skal la baby henge på puppen hele natta om så var. Du skal gi den lille babyen der så mye pupp den vil og babyen skal ha kroppskontakt med deg så mye som mulig og få nærhet og trygghet og få alle sine behov oppfyllt fordi babyer er ikke som barn og voksne. Babyer kommer bare med BEHOV. De kverulerer ikke, de lurer ikke, de prøver ikke å utnytte noe de bare lever ut sitt behov for nærhet sitt behov for mat. Gi baby mat og ikke hør på sånt tull.

• Liker 4
Skrevet

Men altså, hvis babyen sovnet fint med puppen, kan du ikke bare amme i søvn da? 🤷 Why change a winning team? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På 80-tallet når min mor lå på føden så lå mange barselkvinner på samme rom og alle babyene ble samla inn og putta inn i et rom med haugevis av baby senger. Så så ikke mor babyen annet enn når jordmor kom og la den på puppen og tok babyen tilbake. Så tror nok ikke du kan vente noe ammevennlig innstilling om de tar sine holdninger fra den tida. 

Du SKAL gi baby pupp alt det baby vil, du skal la baby henge på puppen hele natta om så var. Du skal gi den lille babyen der så mye pupp den vil og babyen skal ha kroppskontakt med deg så mye som mulig og få nærhet og trygghet og få alle sine behov oppfyllt fordi babyer er ikke som barn og voksne. Babyer kommer bare med BEHOV. De kverulerer ikke, de lurer ikke, de prøver ikke å utnytte noe de bare lever ut sitt behov for nærhet sitt behov for mat. Gi baby mat og ikke hør på sånt tull.

Oppskrift på å få en klengete klistremerkebaby. En baby trenger ikke å henge på puppen med fri bar hele natten. En baby hører til i egen seng, ellers ender man opp med en unge som er avhengig av mor og et parforhold som ryker. 

• Liker 2
Skrevet

4 mnd søvnregresjon og utviklingssprang, tenker jeg. 

Som andre før meg sier - go with the flow. Du kan øve på å stå opp etter baby har sovnet. Da får begge det dere ønsker. Dette vil ikke være for alltid. 

Anonymkode: 8f34c...20a

• Liker 2
Skrevet

Oppskrift på å få en klengete klistremerkebaby. En baby trenger ikke å henge på puppen med fri bar hele natten. En baby hører til i egen seng, ellers ender man opp med en unge som er avhengig av mor og et parforhold som ryker. 

Nope, har tre stykk som alle har fått samsove med mamma og fri bar hele natta til de var 1-2år altså til neste ploppa ut av magne og alle tre er helt normale unger som føler seg elsket og som viser hverandre omsorg med klemmer og deling av leker (alle under skolealder). ❤️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er en baby! Skjerp deg, slutt å gi skadelige råd til usikre foreldre!

Kjære ts,

En baby er ikke skapt for å finne roen selv, her må du kjenne på hva som er riktig for deg og baby. 

Når man får barn så er det jo "ugunstig" med tanke på egentid, søvn og tidsbruk, men det er sånn det er.

Funker det for deg å amme i søvn,  gjør det. Følg magefølelsen.

Jeg måtte legge meg med baby klokka 19 i mange måneder fordi han ønsket det. Om jeg var borte på kvelden gjorde pappaen det samme. Sto opp når baby sovnet (eller sovnet selv).

Babyer og småbarn blir ikke bortskjemte av omsorg, og det verste jeg hører er de som sier de må "finne roen selv". Som voksne er vi rasjonelle nok til å forstå funksjonen med å finne roen for å få sove, barn skjønner ikke dette og trenger voksne til å veilede.

Barnet vårt er 2,5 år og vi er fremdeles ved siden av ham til han sovner, den egentiden velger vi å ofre. Har en harmonisk, trygg og glad liten gutt som vet han kan søke til mamma og pappa når som helst. 

Følg ammehjelpen på Facebook, de er flinke til å normalisere.

Anonymkode: e866f...3c7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nope, har tre stykk som alle har fått samsove med mamma og fri bar hele natta til de var 1-2år altså til neste ploppa ut av magne og alle tre er helt normale unger som føler seg elsket og som viser hverandre omsorg med klemmer og deling av leker (alle under skolealder). ❤️

Og imens er mannen hos elskerinnen sin ❤️

Skrevet

Og imens er mannen hos elskerinnen sin ❤️

Imens var mannen i senga han også ❤️  Og klar til å hjelpe med bleieskift og alt det gode han kunne gjøre for de små ❤️

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...