Gå til innhold

Kurere begynnende urinveisinfeksjon selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på nett at man i noen tilfeller (ikke alle, men noen) kan kurere en UVI selv, ved å drikke mye. Helst sure ting med lav ph, som appelsinjuice da, antageligvis?

Noen som har lykkes i å faktisk kurere en UVI hjemme ved å "vanne den ut" med rikelig drikke, kanskje juice? Finnes det appelsinjuice uten noe særlig sukker forresten?

Jeg kjenner det svir oppover urinrøret, og jeg føler konstant at jeg må tisse, selv om jeg nettopp har vært på do. Det ender med at jeg går på do for å sjekke om det kommer noe, men det kommer gjerne bare en ørliten skvett, siden jeg tømte urinblæren for en stund siden.

Den urinen som kommer ut i do, ser normal ut. Har hatt UVI flere ganger før, og da har urinen som regel blitt skikkelig grumsete og se på og lukte spesielt uggent.

Noen med erfaring med selvkurering? Hva gjorde du? Bare bøtter innpå med drikke for å "flushe" ut bakteriene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

C-vitamin brusetabletter! 

Anonymkode: a2a7c...e51

• Liker 1
Skrevet

UVI kan i noen tilfeller gå over av seg selv, men det betyr ikke at det er store mengder vann eller juice som kurerer den, men immunforsvaret. Immunforsvaret vårt drepte mange bakterielle infeksjoner før antibiotikaen kom til verden også. Så man kan gjerne se det an noen dager så sant man ikke har feber og nedsatt almenntilstand, store smerter eller synlige mengder blod.

Anonymkode: 7ff3e...d09

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å drikke så mye vann jeg klarer å få i meg. Prøver å ikke tisse hver gang det kjennes ut som jeg må tisse, men venter til etter at jeg har drukket en del vann og kan kjenne på blæren at det er "ekte" tiss, haha. Så drikker jeg mer vann, må gjerne tisse sånn 3-4 ganger før det begynner å lette litt. Dette hjelper stort sett alltid hos meg. Lager meg også en varmepute som jeg kan sitte på mens jeg venter på at jeg må tisse, dette lindrer den sviende følelsen. Stor klem til deg uansett, UVI er helt forferdelig ❤️ 

Anonymkode: 6d986...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

UVI kan i noen tilfeller gå over av seg selv, men det betyr ikke at det er store mengder vann eller juice som kurerer den, men immunforsvaret. Immunforsvaret vårt drepte mange bakterielle infeksjoner før antibiotikaen kom til verden også. Så man kan gjerne se det an noen dager så sant man ikke har feber og nedsatt almenntilstand, store smerter eller synlige mengder blod.

Anonymkode: 7ff3e...d09

Men det hjelper helt klart å drikke rikelig med væske for å få skylt urinrøret. 

Jeg får UVI om jeg en dag drikker veldig lite vann. 

Anonymkode: f32e3...6f5

Skrevet

Har hatt masse UVI i min tid (men nesten aldri siden jeg droppet stringtruser- bare et tips!).. Jeg har klart å kvele UVI mange ganger. Sur drikke er bra; appelsinjuice fx. Og drikk mye væske for å skille ut bakteriene.  Jeg vet også at noen bruker litt eddik i et glass med vann. En ts natron i et glass vann er også bra. Men det aller beste er tranebærjuice (uten sukker! for sukker er mat for bakteriene)/tranebærtabletter. Det funker veldig fint på UVI. Pass på å tømme blæra helt når du tisser, og vent med å tisse igjen til du har fått fylt den opp for å skylle skikkelig ut

Ellers sånn generelt; unngå å bli kald og rå på bena og ikke sitt på kaldt underlag. Tiss etter sameleie. Men det vet du sikkert. Av og til har det også virka for meg å sitte over en bøtte med dampende vann! men pass på å ikke brenne stumpen

Anonymkode: 04911...a97

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hatt masse UVI i min tid (men nesten aldri siden jeg droppet stringtruser- bare et tips!).. Jeg har klart å kvele UVI mange ganger. Sur drikke er bra; appelsinjuice fx. Og drikk mye væske for å skille ut bakteriene.  Jeg vet også at noen bruker litt eddik i et glass med vann. En ts natron i et glass vann er også bra. Men det aller beste er tranebærjuice (uten sukker! for sukker er mat for bakteriene)/tranebærtabletter. Det funker veldig fint på UVI. Pass på å tømme blæra helt når du tisser, og vent med å tisse igjen til du har fått fylt den opp for å skylle skikkelig ut

Ellers sånn generelt; unngå å bli kald og rå på bena og ikke sitt på kaldt underlag. Tiss etter sameleie. Men det vet du sikkert. Av og til har det også virka for meg å sitte over en bøtte med dampende vann! men pass på å ikke brenne stumpen

Takk for tips. Jeg bruker forresten aldri stringtruser, bare vanlige truser, så det er ikke problemet her. Jeg har heller ingen sexpartner, så det kommer ikke derfra (vi snakker årevis siden siste sex...:fnise:)

Får gå i butikken og kjøpe appelsinjuice, og kanskje apoteket ved siden av selger tranbærkapsler e.l.? Eller får man kjøpt tranebærjuice på vanlig matvarebutikk? Andre butikker er jo stengt nå pga de nye koronareglene, så det må bli noe jeg kan kjøpe på enten dagligvare eller apotek.

Har apoteket tranbærjuice eller selger de kun tabletter? 

Endret av Million
Skrevet

Appelsinjuice er full av sukker, som igjen mater bakteriene. Så nei. Drikk store mengder sitronvann. 

Anonymkode: 86bd5...717

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Jeg bruker forresten aldri stringtruser, bare vanlige truser, så det er ikke problemet her. Jeg har heller ingen sexpartner, så det kommer ikke derfra (vi snakker årevis siden siste sex...:fnise:)

Får gå i butikken og kjøpe appelsinjuice, og kanskje apoteket ved siden av selger tranbærkapsler e.l.? Eller får man kjøpt tranebærjuice på vanlig matvarebutikk? Andre butikker er jo stengt nå pga de nye koronareglene, så det må bli noe jeg kan kjøpe på enten dagligvare eller apotek.

Butikkene har tranebærjuice 😛 

Anonymkode: f1a1d...c6c

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Jeg bruker forresten aldri stringtruser, bare vanlige truser, så det er ikke problemet her. 

Tranebærkapsler er bare tull. Det ligger ingen beviser bak at det fungerer. Ikke kjøp juice, den er FULL av sukker. Kjøp sitron som den icer her sier, sitronvann er tingen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Butikkene har tranebærjuice 😛 

Anonymkode: f1a1d...c6c

Ok, det hørtes lovende ut. Jeg går i butikken snart. Skal sjekke der.

Da utgår appelsinjuice og tranebærkapsler som noen sier over her, at det er bare tull. Ante meg at appelsinjuice er for mye sukker i, og sukker er jo fy-fy i blæren nå, det mater jo bare bakteriene så de blir glade - og mange flere! 😛 

Skrevet

For å lindre ta også en ts natron i et glass vann og drikk. Så drikker du ekstra masse sitronvann/tranebærjuice.

Lykke til!

Skrevet

Folk sier så mye rart.  Man får ikke sukker i urinen av å drikke appelsinjuice med mindre man har diabetes.  

Anonymkode: 8ed85...184

• Liker 3
Skrevet
wahaj skrev (4 minutter siden):

For å lindre ta også en ts natron i et glass vann og drikk. Så drikker du ekstra masse sitronvann/tranebærjuice.

Lykke til!

Nå lurer jeg litt på hva natron skal gjøre for noe godt ved en UVI? Natron hever jo ph, den senker den ikke. Og noe av poenget med å drikke så surt som mulig, er jo å senke ph og gjøre livet så surt som mulig for bakteriene i urinveiene, slik at de dør eller forsvinner. Ved å ta natron gjør man jo det motsatte, man øker ph, samtidig som man prøver å senke den med sitronvann? Den logikken skjønte jeg ikke?

Skrevet

Etter min erfaring kan man ikke drikke bort UVI når den først har "satt seg", altså når man kjenner smerter, urinen er grumsete og lukter tydelig bakterielt, osv. Da er det kun antibiotika som funker. Sist jeg prøvde å selvkurere UVI endte jeg på sykehus med nyrebekkenbetennelse.

Anonymkode: ed6c3...c5f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Etter min erfaring kan man ikke drikke bort UVI når den først har "satt seg", altså når man kjenner smerter, urinen er grumsete og lukter tydelig bakterielt, osv. Da er det kun antibiotika som funker. Sist jeg prøvde å selvkurere UVI endte jeg på sykehus med nyrebekkenbetennelse.

Anonymkode: ed6c3...c5f

Ja, det vet jeg. Fikk kjeft av av min forrige fastlege en gang fordi jeg hadde gått i flere dager og "ville se det an og drikke mye". Det gikk ikke over da, nei, men ble en skikkelig hissig UVI med feber og hele pakka. Legen sa da at det kan gå videre til nyrene (som hos deg) og i verste fall sette nyrene ut av spill, Og uten fungerende nyrer dør man, sa han. Så han anbefalte alltid å gå til lege med UVI'er..... men så står det dette hos NHI:

"

Behandling

Vanlig blærekatarr går som regel over av seg selv i løpet av en uke. Det kan derfor være nok at du drikker rikelig med vann og avventer noen få dager. "

Så hva gjør man? Hører på legen, eller følger NHI sitt råd? NHI har dessverre ikke særlig stor tro på tranbær heller...

Endret av Million
Skrevet
Frøyamor skrev (26 minutter siden):

Tranebærkapsler er bare tull. Det ligger ingen beviser bak at det fungerer. Ikke kjøp juice, den er FULL av sukker. Kjøp sitron som den icer her sier, sitronvann er tingen. 

Det finnes tranebærjuice både med og uten sukker!!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker bare vann. Det er ikke nødvendig å tilføre masse kjerringråd som ikke fungerer. Hold deg varm, drikk masse og tiss i vei. Ta en paracet for svien. Får du feber ringer du legen.

Anonymkode: 106a3...3b9

Skrevet

En mild UVI pleier jeg alltid å la gå over av seg selv. Mens en kraftig en må jeg behandle med antibiotika. 

Se det an noen dager, og hvis det ikke blir bedre så drar du til legen.

Anonymkode: 07deb...38f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En mild UVI pleier jeg alltid å la gå over av seg selv. Mens en kraftig en må jeg behandle med antibiotika. 

Se det an noen dager, og hvis det ikke blir bedre så drar du til legen.

Anonymkode: 07deb...38f

Jeg har allerede sett det an i tre dager. Vet ikke hvor lenge? Til i morgen kanskje?

Jeg våknet mandag morgen med dette. Det har ikke blitt verre, men er likt.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...