Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snart 5 mnd gammel baby som legger seg kl 20:00 og står flaske kl 04:00 og flaske igjen kl 07:00 hun sover helt fram til kl 10:00-11:00 lurer på om jeg skal vekke henne? Eller bare la hun sove til hun selv vil opp? Hva tenker dere? 

Anonymkode: a8c23...0de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vekk henne, la henne våkne av seg selv. Med mindre det er snakk om problemer med vektoppgang hvor man gjerne mater dem oftere, så lar man dem sove som de ønsker og behøver. Når de er så små har de stort søvnbehov. Bruk tiden til å rydde eller vaske, dusje, lage deg et digg måltid, sove - hva enn du føler for 😊 

Anonymkode: ad90b...2b0

• Liker 4
Skrevet (endret)

Støtter det forrige svaret her. Så lenge baby ikke har problemer med undervekt så gir dere baby mat når han/hun våkner. Babyen våres sover av og til fra 2000 til 0730 uten mat, og det går også bra. Han følger sin kurve da han får nok mat i løpet av dagen. Skulle han bli sulten på natt så sier han i fra.  

Litt av det samme mønsteret her forsåvidt. Hvis han våkner på natta er det ofte i 04 tiden, ellers opp mellom  07 og 08. Han sover stort sett etter det igjen fra rundt 09 til 11 tiden. Men så er det full rulle omtrent hele dagen og kun noen små blunder på en 20 til 30 min maks 2 til 3 ganger resten av dagen. 

Endret av tussi84
  • Liker 2
Skrevet

Ville prøvd å få inn litt bedre søvnrutiner. 

Anonymkode: 77f86...c8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har en snart 5 mnd gammel baby som legger seg kl 20:00 og står flaske kl 04:00 og flaske igjen kl 07:00 hun sover helt fram til kl 10:00-11:00 lurer på om jeg skal vekke henne? Eller bare la hun sove til hun selv vil opp? Hva tenker dere? 

Anonymkode: a8c23...0de

Du skal sørge for at hun får godt med væske med maks 5timer sammenhengende søvn på natta og ellers gi henne bryst/flaske minst hver 3time og sjekke bleiene at den gule streken er grønn fra ende til annen i minst 5-6 bleier pr døgn. Hvis ikke så kan babyer veldig lett bli dehydrert og da blir de slappe og trøtte. Så la ungen sove det ungen vil men kom med flaska/puppen og ungen vil spise på refleks. Barn som er dehydrerte mister tørste følelsen og da må man virkelig være obs for de må ha flaske/pupp. Så huske og ikke ha det for varmt på soverommet, 18grader er det vel, lufte godt ut på dagen og ikke ha for mye sånn at ungen blir svett i hode eller nakke eller rygg men være obs på at ungen ikke fryser. 

Anonymkode: cd212...721

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skal sørge for at hun får godt med væske med maks 5timer sammenhengende søvn på natta og ellers gi henne bryst/flaske minst hver 3time og sjekke bleiene at den gule streken er grønn fra ende til annen i minst 5-6 bleier pr døgn. Hvis ikke så kan babyer veldig lett bli dehydrert og da blir de slappe og trøtte. Så la ungen sove det ungen vil men kom med flaska/puppen og ungen vil spise på refleks. Barn som er dehydrerte mister tørste følelsen og da må man virkelig være obs for de må ha flaske/pupp. Så huske og ikke ha det for varmt på soverommet, 18grader er det vel, lufte godt ut på dagen og ikke ha for mye sånn at ungen blir svett i hode eller nakke eller rygg men være obs på at ungen ikke fryser. 

Altså ikke vekk baby men stryk den med en dråpe melk på leppa og baby vil spise i søvne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha! Dette er HELT feil hos ellers normale terminfødte barn som har god vektoppgang når de selvregulerer. Kanskje du skal lese litt om nettopp spedbarn og selvregulering før du gir feilaktige råd? ;) 

Anonymkode: 25b65...7eb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Haha! Dette er HELT feil hos ellers normale terminfødte barn som har god vektoppgang når de selvregulerer. Kanskje du skal lese litt om nettopp spedbarn og selvregulering før du gir feilaktige råd? ;) 

vel nå har nå jeg faktisk opplevd å ha et terminfødt spedbarn med god fødselsvekt, som forøvrig hadde dårlig vektoppgang og dårlig væskeinntak som siden har vist seg å være medisinsk forårsaket (pga diagnoser).

Skrevet

Om baby er fornøyd, spiser godt og har våte bleier, skal du bare la det sove.

Anonymkode: b8e16...779

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte skal jeg amme? - Ammehjelpen

Bilde av tekst fra ammehjelpen:

Skjermbilde 2021-02-03 kl. 11.47.02.png

Dette gjelder nyfødte barn. Når baby er 5 mnd nesten regnes det ikke som nyfødt lenger. Det står også at barnet ikke trenger å vekkes hvis vektomgangen går som normalt. 

• Liker 3
Skrevet

La baby sove. Med tida, må det nok inn en "tidligere" døgnrytme, fordi barnet må opp tidligere, og da også legges tidligere for å få nok søvn. Dette er jo ikke noe å tenke på nå, med mindre dere har ting å gjøre på morrakvisten. 

Anonymkode: 30f68...98f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

vel nå har nå jeg faktisk opplevd å ha et terminfødt spedbarn med god fødselsvekt, som forøvrig hadde dårlig vektoppgang og dårlig væskeinntak som siden har vist seg å være medisinsk forårsaket (pga diagnoser).

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor ofte skal jeg amme? - Ammehjelpen

Bilde av tekst fra ammehjelpen:

Skjermbilde 2021-02-03 kl. 11.47.02.png

Men herregud, jeg skriver jo NORMALE barn med GOD vektoppgang, så da gjelder det åpenbart ikke deg, da. Linken fra ammehjelpen gjelder nyfødte; TS sin baby er 5 måneder og legger godt på seg, det er derfor rådet du gir er helt feil!

• Liker 4
Skrevet

Hvis dette fungerer for dere så fortsetter dere med dette. Det høres jo herlig ut. For vår del har vi vekket barnet vårt, for han klarte ikke ha naturlige rutiner selv. Han ble en lykkeligere og mer uthvilt baby når vi vekket han og la han til faste kviler i løpet av dagen. Men jeg hadde ikke nødvendigvis higet etter det hvis barnet er fremstår fornøyd og sunn med de søvnrutinene dere har.

Anonymkode: 89c5c...278

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ville prøvd å få inn litt bedre søvnrutiner. 

Anonymkode: 77f86...c8d

Bedre søvntutiner? Syns det her høres fantastisk ut jeg 

Anonymkode: 92236...5aa

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem har lært deg feilinfo om bleiene? Det er ikke et mål om at de skal være så stappfulle at de er grønne fra ende til annen. Med mine gutter ville det lekket fra toppen før det var blått ved rompa.

Anonymkode: 92236...5aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...