AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Hvor vanlig er det å amme barnet på dagtid, når det går i barnehagen? Anonymkode: 2badf...728
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Altså hva mener du med dagtid? Om barnet går I barnehage blir det jo vanskelig å amme akkurat I tiden den er i barnehagen. Men de fleste med barn på 16 måneder ammer jo fortsatt er mitt inntrykk hvertfall, men ikke mens barnet er i barnehagen. Har vært borti noen som ammet I barnehagen under tilvenning. Men da er det jo kun snakk om en uke eller maks to. Anonymkode: 6e43e...71c 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Det er ikke vanlig. Det er heller ikke skadelig på noen måte. Det er i mot ledende kulturelle moter. Anonymkode: 3e8d1...2ea 3
Suss80 Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Jeg er nå helt på tampen av ammingen av mitt tredje barn. Får kun sporadisk som kos. Hun er tre. Så for meg er 16 måneder, om det er dag eller natt helt innafor. 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Jeg ammer fremdeles mitt barnehagebarn på 18 måneder, men selvfølgelig ikke i løpet av barnehagedagen. Vanligvis ammer jeg når hun kommer hjem fra barnehagen, rundt leggetid, en gang i løpet av natta (jobber med å droppe den 😅) og en gang på morgenkvisten. Har ingen spesielle planer om verken å slutte eller fortsette, så lenge vi begge trives med det. Har inntrykk av at det er relativt vanlig å amme opp til i alle fall to år, men det er ikke noe man annonserer til verden liksom. Jeg ante ikke at det var vanlig før jeg fikk barn selv. Anonymkode: 4eb72...cdf 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Ammer fortsatt min jente på 16 måneder som går i barnehage. Ammer dog ikke på dagtid (for da er hun jo i barnehagen), og har inntrykk av at det er relativt normalt, selv om mange slutter før det. Vet i alle fall om flere i min omgangskrets som har ammet til nærmere 20 måneder. Anonymkode: 63977...80c 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Ammer minsta på 20 mnd om morgenen før barnehagen og på ettermiddagen og kvelden etter barnehagen. Hun våkner også ofte en gang i løpet av natta og får litt kosepupp da. Anonymkode: dd600...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Vanlig er det ikke. Men det betyr ikke at vanlig er det som er rett for mor og barn, eller at vanlig er det som er anbefalt. WHO anbefaler at barn ammes inntil de er 2 år gamle. En del mennesker her i Norge tror WHO anbefaler dette pga dårlig vannkvalitet i en del land, men det stemmer ikke. Vi vet at det ervervede immunforsvaret ikke har fått tid til å bygge seg godt opp før barnet er over 2 år, og dermed er det veldig bra for et barn å få tilført immunglobuliner gjennom morsmelken for å forebygge infeksjoner i luftveier og mage-tarm. Det er nok vanskelig å amme et barn som er i barnehagen, så mange løser det med å amme på kveldstid. Anonymkode: 9543d...d00 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 På ingen måte vanlig. Er en uting. Anonymkode: 1acca...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor vanlig er det å amme barnet på dagtid, når det går i barnehagen? Anonymkode: 2badf...728 Vanlig Anonymkode: 59ea2...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor vanlig er det å amme barnet på dagtid, når det går i barnehagen? Anonymkode: 2badf...728 verdens helseorganisasjon anbefaler amming i 2år. Ingen av mine ville ha bryst så lenge men hadde de ønsket det så skulle de gledelig fått det! ❤️ Verdens helseorganisasjon - Amming Anonymkode: 6a34d...80b 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanlig Anonymkode: 59ea2...dfc Kun sett ett tilfelle. Og det var en ekstrem alternativ mor, uten jobb, som kom innom for å amme ungen i barnehagen. Fikk tilslutt tilsnakk fra leder. Anonymkode: 1acca...d2c 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Om mor tar ammefri, for å dra i barnehagen og amme, så synes jeg det er spesielt. Mitt barn hadde iallefall reagert om jeg bare kom innom i 15-30 min og så stakk avgårde igjen. Om mor er hjemme med en på 16 mnd, så synes jeg ikke det er merkelig i det hele tatt å amme på dagtid. Jeg sluttet ved 16 mnd, men da var det kun kos/vane. Han slurvet med sugetaket da han bare "snacket", så da sluttet vi. Ingen gråt, så både han og puppene mine var klare for det, men for andre er det riktig å holde på lenger. Anonymkode: 7bf12...1a0 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Jeg ammet datteren min til hun var 15 mnd. Kun på morgenen og kveld, aldri på dagtid. Anonymkode: eeb6b...2eb
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Det er vel ikke vanlig å amme i selve barnehagen, men helt normalt at barnet fremdeles dier ved 16 månedersalder. Hvis man har ammefri er der mange som benytter muligheten til å hente tidlig eller levere seint for å kunne sørge for at barnet får den nærheten og næringen man ønsker at barnet skal få gjennom melka. Ammefri er i stat og kommune betalt inntil barnet er 2 år gammelt, men selv sluttet jeg å ta fri for å amme da barnet bikket 12 måneder. 2 unntak da barnet var sykt og far var hjemme med det. Da gikk jeg tidlig hjem for å få i det nok væske. Anonymkode: 73f73...21e 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 Ammer barnet mitt på 17 mnd, men ikke i løpet av barnehagedagen. Så blir om morgen og før leggetid Anonymkode: c81bd...a29
Månestjerne Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 Tja, spørs hva du regner som dagtid. Jeg amma barnet mitt da jeg henta henne i barnehagen i den alderen. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #18 Skrevet 3. februar 2021 Vanlig å amme utenom bhg-tid Anonymkode: b3f6f...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #19 Skrevet 3. februar 2021 Det er i hvert fall helt innafor normalen. Jeg ammet min på 18 måneder i garderoben ved henting noen ganger, da hun nettopp hadde begynt i barnehagen.. Akkurat mens hun var i barnehagen på dagtid var det selvsagt vanskelig å amme. Om du mener å spørre om det er normalt å ta seg ammefri midt på dagen for å dra til barnehagen og amme vil jeg si at nei, det er ikke vanlig. Anonymkode: a7dd4...716 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #20 Skrevet 3. februar 2021 Vanlig å amme, men ikke i barnehagen. Anonymkode: 37c07...7aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå