AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Og hva vasker dere da? Blitt minedinevåre så nå blir det betydelig mer å gjøre rent og holde orden på enn da det kun var meg selv og mitt barn hehe. Hva slags vaskerutiner har dere? Anonymkode: fda64...07e
Arkana Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Nei, ikke egentlig. Barna har oppgaver i de skal gjøre i huset (eldste og mellomste skal vaske hvert sitt bad og yngste skal støvsuge gangen og kjellerstua) og dette blir gjort hver fredag. Alt annet gjøres når det trengs og ikke noen fast dag. Gulv og sånt blir definitivt ikke vasket hver uke. Endret 2. februar 2021 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Eldste rydder og støvsuger eget rom hver fredag. Andre ting tar vi når det trengs 😊 Om ikke vasking så er det alltids noe som må gjøres 😅 Anonymkode: 931bc...446
Zamioculas Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Nei, ikke en fast vaskedag. Har faste oppgaver som skal gjøres.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 Ungene skal rydde og vaske sitt eget rom innen fredag kveld. Vi voksne tar fellesrommene. Er ikke så viktig hvilken dag det blir gjort, men det skal være rent til helgen. Det meste blir fordelt utover uka når man har tid. Anonymkode: cb078...463
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Voksne (oss): vasker hele huset onsdag og søndag. Da inkl. Kjøkkenskap, stekeovn, dusjkabinett, vifter og bytting av sengtøy. Full rengjøring med andre ord. barna vasker sine rom hver onsdag (ikke sengtøy). Bilen vaskes hver søndag. støv på hjernen? Ja. Anonymkode: 2f8a2...fed 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Nei, vasker og rydder hver dag... Men i små økter. Anonymkode: f5951...891
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Har fast vaskehjelp en gang i måneden, og så tar jeg det litt ettersom det er behov. Robotstøvsuger et par ganger i uka, og mopper over når det trengs. Rydder stua hver kveld. Anonymkode: 277a8...489
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 Her vaskes det og støvsuges det selvfølgelig daglig. Og ungen må ikke hjelpe til, husarbeid er for de voksne. Anonymkode: 7dede...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 Vi har en 30 minutter hver dag regel, som gjelder hele familien. Da pleier vi å få gjort alt. 😊 Anonymkode: 6fbcb...36f 2
Wit Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 Vi støvsuger flere ganger i uka (også med robotstøvsuger). I tillegg vaskes og støvsuges det hver fredag. Datter har ansvaret for sin egen etasje + bad som skal være vasket og støvsuget til det. I tillegg rydder og ordner vi hver dag som å vaske kjøkkenbenker osv. Når jeg vasker på fredager så er det støvtørking over hele huset, støvsuging pluss vasking av gulv hver 2. uke.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 Ja, tar det som må tas og ikke rakk i løpet av uken. Mannen hjelper til Anonymkode: 25572...543
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Voksne treger ingen rutiner - enhver voksen med normal hygiene ser når det må vaskes/støvsuges og tar det etter at behovet oppstår og etter at andre viktige ting er gjort. Altså dekkes ikke behov for husarbeid umiddelbart. Å besøke venner, trene, gå på tur i solskinn etc er alle viktigere enn "støv på gulvet" eller "barna må ha på seg genseren en dag til". Denne prioriteringen er veldig viktig - jeg har en følelse av at mange med barn faktisk prioriterer å vaske gulvet over å gå på skitur med ungene. Og da er du ute å kjøre, altså. Husvask er IKKE viktig. For barn forventer jeg samme prioriteringen - oppgavene (tildelt etter alder og evne) skal løses i løpet av rimelig tid (nei, et soverom må ikke vaskes hver uke, det er bare tull). Men oppgavene skal ikke gå utover trening, sosialt liv, moro, lek, lekser etc. Og dersom husvasken og klærne og kopper og kar ikke blir håndtert i det hele på 3 uker fordi det er sol og 26 grader? Da er det som det skal være. Anonymkode: 00d0b...11b 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Vi tar det etterhvert. Flekker, smuler og hybelkaniner tas fortløpende. Har ikke støv på hjernen, men passer på at det skal være ryddig nok til at noen stikker innom. At det skal være innbydende å lage mat, og at det skal være koselig å sette seg i sofaen. Anonymkode: cb97d...8a5 1
Christina82 Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Rydder daglig og holder stuebord og kjøkkenbenk ren. Støvsugerroboten surrer rundt her ved behov, ca 3-4 gr pr uke. Vasker hver fredag og da kjøper jeg friske blomster, tenner lys, skifter duk ved behov. Det er så koselig. Klesvask ved behov, vi er 4 stk, så det er 1-3 gr pr uke.
Tatja Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og hva vasker dere da? Blitt minedinevåre så nå blir det betydelig mer å gjøre rent og holde orden på enn da det kun var meg selv og mitt barn hehe. Hva slags vaskerutiner har dere? Anonymkode: fda64...07e Jeg tok praten med mannen min om at vi bør ha en fast vaskedag, ellers er det kun jeg som tar meg av renholdet. Vi ble enige om torsdag, og bank i bordet: Det fungerer kjempegodt! Skjønner ikke at jeg ikke gjorde dette før, han måtte tydeligvis ha fast plan for å bidra. Hver torsdag drar han frem støvsugern - uten at jeg tar initiativ. Vi støvsuger og vasker gulv, tørker støv og tar litt ekstra på bad og kjøkken. Tømmer søppel. Deilig å ha det rent til helga. Bruker ca 1,5 time totalt. Anbefaler IKKE å vaske fredag, da er man gjerne klar for litt ro etter en lang uke. 5
Tatja Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Voksne treger ingen rutiner - enhver voksen med normal hygiene ser når det må vaskes/støvsuges og tar det etter at behovet oppstår og etter at andre viktige ting er gjort. Altså dekkes ikke behov for husarbeid umiddelbart. Å besøke venner, trene, gå på tur i solskinn etc er alle viktigere enn "støv på gulvet" eller "barna må ha på seg genseren en dag til". Denne prioriteringen er veldig viktig - jeg har en følelse av at mange med barn faktisk prioriterer å vaske gulvet over å gå på skitur med ungene. Og da er du ute å kjøre, altså. Husvask er IKKE viktig. For barn forventer jeg samme prioriteringen - oppgavene (tildelt etter alder og evne) skal løses i løpet av rimelig tid (nei, et soverom må ikke vaskes hver uke, det er bare tull). Men oppgavene skal ikke gå utover trening, sosialt liv, moro, lek, lekser etc. Og dersom husvasken og klærne og kopper og kar ikke blir håndtert i det hele på 3 uker fordi det er sol og 26 grader? Da er det som det skal være. Anonymkode: 00d0b...11b Du glemmer at terskelen for når renhold trengs, er veldig forskjellig. Man bør ha rimelig fast plan, hvis ikke blir gjerne mor i huset dobbeltarbeidende for hun SER behovet lenge før gubben. Men for øvrig enig med deg; hvis godværet slår til, er det lov å prioritere en tur ut. Da bør man imidlertid ha en plan for når man tar jobben hjemme. 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #18 Skrevet 3. februar 2021 Skifter på senger hver fredag. ellers er det alltid rydding her ☺️ Har støv på hjernen, så ser ut som det er visning til en hver tid 🤭 Anonymkode: 93463...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #20 Skrevet 3. februar 2021 Rydder, vasker og støvsuger etter behov. Anonymkode: d8125...ff6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå