AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #21 Skrevet 3. februar 2021 Jeg fikk også to barn under medisinstudiet. Det var egentlig lite tilrettelegging som trengtes mtp at det nesten aldri var obligatorisk undervisning etter kl 16.00. Så barna var jo i barnehage. Ellers så er det som hun andre nevner at man har rett på særplass under praksis på studiestedet. Ellers hvis det var obligatorisk undervisning og jeg måtte ta en sykt barn dag så sendte jeg mail til foreleser eller studiekonsulent så man kunne bytte gruppe. Før covid var det jo også mulig å bytte internt med andre på kullet om det var noe som ikke passet mtp tidspunkt f.eks. Jeg var i en posisjon at mannen min tjente godt og vi levde på hans økonomi under mitt studie så fikk ingenting ekstra fra lånekassen foruten at man får stipend istedenfor lån og stipend det året man har permisjon. Jeg tok 1 år permisjon begge gangene og veldig fornøyd med valget. Så kunne jeg konsentrere meg fullt om barna når de var små. Anonymkode: 24788...92d
Fridrika Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #22 Skrevet 3. februar 2021 5 hours ago, Brunello said: Forstår spørsmålet å gjelde gjennomførbarheten og ikke økonomiske aspekter. Mange studier vil du fint kunne gjennomføre, men det krever struktur. Det blir mer eller mindre som å studere ved siden av heltidsjobb. Men får du et barn som sover mye, kan du også få lest en del. Økonomisk er det "katastrofe" i forhold til å vente til du er i jobb, men det vet de fleste. Lurer litt på hva du tenker på når du sier at det er katastrofe økonomisk. Tenker du rent på at en går ned i lønn eller på spesifikke utfordringer knyttet til dette?
Fridrika Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #23 Skrevet 3. februar 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk også to barn under medisinstudiet. Det var egentlig lite tilrettelegging som trengtes mtp at det nesten aldri var obligatorisk undervisning etter kl 16.00. Så barna var jo i barnehage. Ellers så er det som hun andre nevner at man har rett på særplass under praksis på studiestedet. Ellers hvis det var obligatorisk undervisning og jeg måtte ta en sykt barn dag så sendte jeg mail til foreleser eller studiekonsulent så man kunne bytte gruppe. Før covid var det jo også mulig å bytte internt med andre på kullet om det var noe som ikke passet mtp tidspunkt f.eks. Jeg var i en posisjon at mannen min tjente godt og vi levde på hans økonomi under mitt studie så fikk ingenting ekstra fra lånekassen foruten at man får stipend istedenfor lån og stipend det året man har permisjon. Jeg tok 1 år permisjon begge gangene og veldig fornøyd med valget. Så kunne jeg konsentrere meg fullt om barna når de var små. Anonymkode: 24788...92d Tror jeg kommer til å ha noe undervisning på kveldstid. Da regner jeg med at far kan ha kontrollen Det gjelder forsåvidt om barnet er sykt og jeg har obligatorisk undervisning også. Off, hadde ikke tenkt på at man kan plasseres langt borte i praksis. Bra med særplass! Håper det er en ordning som fungerer godt. Tror vi kan leve helt ok på far sin lønn med det fra lånekassa og andre støtteordninger. Beholder likevel en liten stillingsprosent for å tjene ansiennitet tenker jeg. Det med å ta permisjon en stund tror jeg også blir aktuelt for meg. Tror ikke jeg hadde klart å begynne i studie igjen rett etter fødsel. Hadde ikke klart det etter mini ihvertfall. Der ble det en del styr etter akutt keisersnitt og div. ammeproblematikk.
Brunello Skrevet 3. februar 2021 #24 Skrevet 3. februar 2021 Fridrika skrev (16 minutter siden): Lurer litt på hva du tenker på når du sier at det er katastrofe økonomisk. Tenker du rent på at en går ned i lønn eller på spesifikke utfordringer knyttet til dette? "Katastrofe" sammenlignet med å vente til man begynner i jobb. Med en årslønn på 500, vil man vel tape omtrent 2-300 000,- litt avhengig av hva slags stipendordninger det er. 1
Brunello Skrevet 3. februar 2021 #25 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du allerede er student så er det ikke økonomisk katastrofe. Man får like mye stipend når du er i permisjon + pluss mer per barn du har. Man kan få engangsstønad om man ikke har rett til foreldrepenger å dette er vel nå ca 90.000! Så sammen med barnetrygden så er det ikke galt i det hele tatt. Anonymkode: 36089...542 "Katastrofe" i forhold til å vente et år eller to til du er i jobb. Etter det jeg forstår, vil man tape flere hundre tusen.
Fridrika Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #26 Skrevet 3. februar 2021 (endret) 6 minutter siden, Brunello said: "Katastrofe" sammenlignet med å vente til man begynner i jobb. Med en årslønn på 500, vil man vel tape omtrent 2-300 000,- litt avhengig av hva slags stipendordninger det er. Forsåvidt enig i det, men tror nok andre ting kommer høyere på prioriteringslista mi. Har en utdanning fra før, så det handler om å bytte jobb uten at de andre aspektene av livet blir satt nevneverdig på vent. Så er denne utdanningen over 5 år, så det hadde blitt litt lang ventetid. Om det var snakk om ett eller to hadde jeg nok ikke vurdert det en gang Endret 3. februar 2021 av Fridrika
Fridrika Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #27 Skrevet 3. februar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg var gravid hele andre året på universitetet av en 3 årig grad. Som tilrettelegging fikk jeg en kontorstol som var bedre å sitte på i lab tinene. Ikke noe mer en det. Men på universitetet er det meste opp til deg selv så ingen registrerer jo fravær, så lenge man leverer de obligatoriske oppgavene er man innenfor. Om man ikke har praksis da sikkert. fødte i mai så det var kun en eksamen jeg måtte utsette. Fikk engangsstønad siden jeg ikke hadde rett til foreldre penger og fikk sånn foreldre stipend fra nav i 49(?) uker. Det gikk veldig bra økonomisk. Vi fikk også en familie bolig (studentbolig) så det var billig leie og 3 roms leilighet med eget vaskerom. Denne var kun for familier med barn. jeg tok et pr permisjon fra studiene men tok opp en eksamen til jul feks. Mens jeg hadde perm. Tok og opp den eksamen jeg måtte utsette når neste mai kom. Etter dette begynte jeg som vanlig på 3 året bare det nå var et år senere en jeg originalt skulle. Veldig fornøyd med denne avgjørelsen. Var utrolig grei studentbarnehage også. Veldig billig barnehage da stipend/studielån ikke tegnes som inntekt. Barnehagen hadde også spesielle regler siden den var for studenter. Feks om barnet er sykt på eksamensdag så kunne man ha barnet i bhg likevel. Vêr feks oppkast osv. da hadde barnet egen voksen og var isolert fra de andre. økonomisk gikk det veldig bra, var faktisk ganske gunstig. Kunne også søke om bostøtte etter barnet kom. (Gjelder normalt ikke studenter men blir noe annet for studenter med barn). Man får jo også barnetrygden. Anonymkode: 36089...542 Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Jeg får mer og mer troa på at dette faktisk kommer til å la seg gjøre. Søkte på denne problematikken på google og da fikk jeg bare opp artikler som svartmalte dette temaet noe sykt. Jeg søkte på utdanning nettopp og sitter med en god følelse nå 😄
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #28 Skrevet 3. februar 2021 Tok profesjonsstudium og eneste tilretteleggingen de hadde å tilby var at de skulle prøve å ta hensyn til at jeg hadde en ettåring i praksisperiode. Dersom jeg ikke møtte på obligatorisk fikk jeg ikke ta eksamen og fikk jeg ikke ta eksamen fikk jeg ikke begynne på noen av emnene året etter. Manglende eksamen i et emne på 5stp medførte ett års utsettelse. Gikk jevnt over ned 1-2 karakterer. Anonymkode: 7bc09...fbe
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #29 Skrevet 3. februar 2021 Fridrika skrev (6 minutter siden): Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Jeg får mer og mer troa på at dette faktisk kommer til å la seg gjøre. Søkte på denne problematikken på google og da fikk jeg bare opp artikler som svartmalte dette temaet noe sykt. Jeg søkte på utdanning nettopp og sitter med en god følelse nå 😄 Meg over: Mannen min var veldig negativ til "tilretteleggingen" og hvor lite fleksibelt det var sammenlignet med arbeidslivet. Vil anbefale å sjekke nøye opp mot ønsket studiested og studium. Anonymkode: 7bc09...fbe
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #30 Skrevet 17. mars 2023 @Fridrika Hvordan gikk det? Står med samme dilemma nå og satt pris på å lese tråden du skapte. Apropos 2-300 000 tapt i arbeidsinntekt, synes jeg det er en fis i havet. Man får det til å gå rundt økonomisk og får barn når man ønsker dem i stedet for når det er økonomisk best. Anonymkode: 92f9e...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #31 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): @Fridrika Hvordan gikk det? Står med samme dilemma nå og satt pris på å lese tråden du skapte. Apropos 2-300 000 tapt i arbeidsinntekt, synes jeg det er en fis i havet. Man får det til å gå rundt økonomisk og får barn når man ønsker dem i stedet for når det er økonomisk best. Anonymkode: 92f9e...2c7 Tapt arbeidsinntekt var for meg mye mer enn 2-300k, bare så det er sagt. Synes absolutt ikke det er en fis i havet. Jeg fikk alle 3 barna mens jeg studerte. Fikk eller trengte ingen tilrettelegging. Tiden var veldig fin, jeg fikk masse tid til barna. Jeg studerte mens jeg var gravid, men hadde pause mens barna var babyer. Økonomisk hadde jeg samboer med inntekt, og derfor ikke krav på noe «ekstra», men jeg fikk jo permisjon med stipend. Det var en veldig fin tid, men jeg ville aldri ha sluttet i jobben min og begynt å studere fordi jeg skulle fått barn. Da ville jeg heller fått barn først og gått hjemme med med lønn. Anonymkode: c61f8...77a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #32 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tapt arbeidsinntekt var for meg mye mer enn 2-300k, bare så det er sagt. Synes absolutt ikke det er en fis i havet. Jeg fikk alle 3 barna mens jeg studerte. Fikk eller trengte ingen tilrettelegging. Tiden var veldig fin, jeg fikk masse tid til barna. Jeg studerte mens jeg var gravid, men hadde pause mens barna var babyer. Økonomisk hadde jeg samboer med inntekt, og derfor ikke krav på noe «ekstra», men jeg fikk jo permisjon med stipend. Det var en veldig fin tid, men jeg ville aldri ha sluttet i jobben min og begynt å studere fordi jeg skulle fått barn. Da ville jeg heller fått barn først og gått hjemme med med lønn. Anonymkode: c61f8...77a Der er vi vel forskjellige. La oss si jeg har 5 mnd perm og far tar resten, som student får jeg da stipend på 11 000 x 5 og engangsstønad på 90 000, til sammen 145 000. Mens som arbeidende med årslønn på 600 000 vil jeg på fem måneder ha fått brutto 250 000. Det er da snakk om 100 000 differanse. For meg, uansett om det var snakk om 1 mill, så lenge jeg greier meg er penger mindre viktig enn å få barna når man ønsker dem. Den tiden du beskriver er jeg villig til også å betale mye for. Anonymkode: 92f9e...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #33 Skrevet 18. mars 2023 Student på universitet. Har en 2 åring og er gravid igjen. Tok 2 års pause fra studiene for var ikke mulig å få gjort noe i situasjonen jeg var i. (ekstrem søvnmangel, salg og kjøp av ny leilighet + oppussing) Har vært tilbake i studiene igjen det siste året. Jeg er heldig som har en svigermor som stiller opp som barnevakt. Og pappaen har litt valgfrihet mtp arbeidstider. Graviditeten med nr 2 er ikke ideell, men jeg tok ikke sjansen på å vente med å prøve å bli gravid mtp mange i slekta som har trengt ivf. Alt løser seg til slutt tenker jeg, men det er fordel å være ressurssterk. Da tenker jeg spesielt på familie som stiller opp og hjelper til. Anonymkode: b9f39...aae
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #34 Skrevet 18. mars 2023 Fridrika skrev (På 3.2.2021 den 10.31): Slik jeg forstår reglene kan man velge mellom foreldrepenger fra en evt. deltidsjobb eller ta ut engangsstønad. Det er et regnestykke vi må ta dersom vi velger å få barn under min studietid. Synes det er mye å sette seg inn i med en gang man ikke faller i den A4-boksen med jobb og fødselspermisjon.. Har sett for meg at dersom en ser bort i fra eksamenstid så blir det "lettere" å være student enn å arbeide i turnus slik som jeg gjør nå. Lurer litt på det med evt. bortfall av fars permisjon. Veit du om det stemmer at det å være student teller for opptjening av rett på farspermisjon? Har du rett på foreldrepenger, så får du ikke engangsstønad. Anonymkode: d3137...39c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #35 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Der er vi vel forskjellige. La oss si jeg har 5 mnd perm og far tar resten, som student får jeg da stipend på 11 000 x 5 og engangsstønad på 90 000, til sammen 145 000. Mens som arbeidende med årslønn på 600 000 vil jeg på fem måneder ha fått brutto 250 000. Det er da snakk om 100 000 differanse. For meg, uansett om det var snakk om 1 mill, så lenge jeg greier meg er penger mindre viktig enn å få barna når man ønsker dem. Den tiden du beskriver er jeg villig til også å betale mye for. Anonymkode: 92f9e...2c7 Engangsstønad var ikke 90k når jeg studerte, og jeg fikk langt fra 11k/mnd. Jeg ammet også, og begynte ikke studere igjen når barnet var 5mnd. Dersom du kun ønsker å ha permisjon i 5mnd blir jo såklart regnestykket annerledes. Jeg sier ikke jeg ikke var villig til å betale for tiden, jeg gjorde det jo tross alt flere ganger. Jeg ville likevel heller blitt gravid mens jeg jobbet, tatt permisjon og begynt å studere etterpå. Jeg ville ikke sluttet i jobben for å bli student, fordi jeg ville få barn mens jeg studerte. Anonymkode: c61f8...77a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #36 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du rett på foreldrepenger, så får du ikke engangsstønad. Anonymkode: d3137...39c Har man rett på foreldrepenger kan man velge engangsstønad jo. Og far har egen opptjent rett til foreldrepenger. Han får ikke kvote, men fellesperiode mot mors aktivitetsplikt. Unntatt 8 frie uker. Anonymkode: 92f9e...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #37 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Engangsstønad var ikke 90k når jeg studerte, og jeg fikk langt fra 11k/mnd. Jeg ammet også, og begynte ikke studere igjen når barnet var 5mnd. Dersom du kun ønsker å ha permisjon i 5mnd blir jo såklart regnestykket annerledes. Jeg sier ikke jeg ikke var villig til å betale for tiden, jeg gjorde det jo tross alt flere ganger. Jeg ville likevel heller blitt gravid mens jeg jobbet, tatt permisjon og begynt å studere etterpå. Jeg ville ikke sluttet i jobben for å bli student, fordi jeg ville få barn mens jeg studerte. Anonymkode: c61f8...77a Ja økonomien er nok forskjellig nå. Lånekassen har jo økt sin sum naturligvis, utbetalt 8700 i mnd. Men 128000 delt på 11 er 11 000, så der har jeg den summen. Loven er også endret mtp å støtte fars rett til foreldrepenger alene, så er nok enklere å la ham ta mer av tiden nå enn tidligere. Selv om jeg tok et års permisjon og tapte ca 350 000 per barn, så ser jeg det nok som en fis i havet. Jeg lever jo som student og ergo klarer jeg meg fint på den økonomien og er ikke vant til en annen livsstil. For meg vil det å jobbe som ufaglært kostet meg mer enn å bevege meg videre i utdanningen. Der er jo min og TS sin situasjon forskjellig, jeg har allerde begynt. Men selv om jeg som henne hadde fast stilling, det koster noe å utsette utdanning. Tror at hvis man er bevisst på det økonomiske så handler det også om et livsvalg, ønsker man få barn nå eller senere. Ønsker man å komme nærmere ferdig utdanning eller sette det på vent. Økonomien kan de fleste finne ut av, eller velge å ofre. For meg handler det også om at jeg har et studie med ganske redusert obligatorisk. Selv med 4 x 2 timer obligatorisk i uka kan jeg fortsette å amme. Anonymkode: 92f9e...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #38 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja økonomien er nok forskjellig nå. Lånekassen har jo økt sin sum naturligvis, utbetalt 8700 i mnd. Men 128000 delt på 11 er 11 000, så der har jeg den summen. Loven er også endret mtp å støtte fars rett til foreldrepenger alene, så er nok enklere å la ham ta mer av tiden nå enn tidligere. Selv om jeg tok et års permisjon og tapte ca 350 000 per barn, så ser jeg det nok som en fis i havet. Jeg lever jo som student og ergo klarer jeg meg fint på den økonomien og er ikke vant til en annen livsstil. For meg vil det å jobbe som ufaglært kostet meg mer enn å bevege meg videre i utdanningen. Der er jo min og TS sin situasjon forskjellig, jeg har allerde begynt. Men selv om jeg som henne hadde fast stilling, det koster noe å utsette utdanning. Tror at hvis man er bevisst på det økonomiske så handler det også om et livsvalg, ønsker man få barn nå eller senere. Ønsker man å komme nærmere ferdig utdanning eller sette det på vent. Økonomien kan de fleste finne ut av, eller velge å ofre. For meg handler det også om at jeg har et studie med ganske redusert obligatorisk. Selv med 4 x 2 timer obligatorisk i uka kan jeg fortsette å amme. Anonymkode: 92f9e...2c7 Det er veldig annerledes når du allerede er student. Da handler det som du sier om når du ønsker/det passer å få barn. Det var derfor jeg valgte som jeg gjorde også. Jeg var allerede student, og vi var vant til knapp økonomi. Nå er barna store, og vi har aldri angret på at vi fikk dem tidlig. Anonymkode: c61f8...77a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #39 Skrevet 18. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er veldig annerledes når du allerede er student. Da handler det som du sier om når du ønsker/det passer å få barn. Det var derfor jeg valgte som jeg gjorde også. Jeg var allerede student, og vi var vant til knapp økonomi. Nå er barna store, og vi har aldri angret på at vi fikk dem tidlig. Anonymkode: c61f8...77a Det er godt å høre at noen gjør den erfaringen! Anonymkode: 92f9e...2c7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #40 Skrevet 18. mars 2023 Å få barn, eller å ha barn som student? Å ha (små) barn som student har gått veldig fint, å gå gravid og samtidig være student var for min del helt forferdelig. Jeg trodde jo jeg skulle kunne studere helt frem til termin, men ble 100% sykemeldt og sengeliggende. Jeg ble derfor mye mer forsinket i studieløpet mitt enn jeg først trodde. I steden for ett år forsinket ble jeg to år forsinket. Angret da på at jeg ikke var ferdig studert før jeg gikk på barn. Anonymkode: c62d9...4ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå