Gå til innhold

Erfaring rundt å få barn som student?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å få barn som student. Da tenker jeg mest på ved et universitet siden de generelt har lavere krav til oppmøte enn høyskoler. 

Lurer på å gå fra fast stilling til å studere på heltid med barn påfølgende år, evt. året etter. Vi har en liten gutt fra før som blir et år i sommer. 

Tenker konkret på erfaringer med tilrettelegging av studie og selvsagt det økonomiske. 

Endret av Fridrika
Skrevet

Fikk førstemann mens jeg var student. Tok et år permisjon, økonomisk gikk det veldig fint - fikk både fødselsstipend og foreldrepenger fra deltidsjobb mener jeg (er en stund siden). Var utrolig deilig å være student med ettåring, mye mer fleksibelt bortsett fra i eksamensperioder, tid til lange morgener og tidlig henting i barnehage etc. - langt mindre krevende fase enn med nummer to i full jobb. 

Anonymkode: 68648...07c

• Liker 4
Skrevet

Har to barn ( barneskole og Bhg alder). Jeg er snart ferdig med 2 årig master og jobber 40% ved siden. Travelt, men det går...

Anonymkode: fd452...db0

Skrevet

Mitt barn var 1-4 år da jeg studerte, og jeg var alenemor. Vi hadde ikke noe obligatorisk oppmøte, så om jeg måtte være hjemme med sykt barn så gikk det helt fint.  Hadde ikke behov for tilrettelegging. Jeg fikk overgangsstønad så økonomisk er antagelig ikke sammenlignbart for din situasjon.

Anonymkode: 1ba39...099

Skrevet

Jeg fikk barn nr 2 som student. 80% obligatorisk oppmøte med flere forelesninger daglig og gruppearbeid. Tok ett års permisjon fra studiene og begynte på igjen med neste års kull. 
Mannen min tjener bra, så økonomisk går det greit. 

Har man lite obligatorisk oppmøte og klarer å fokusere på pensum på egenhånd er det lettere å være studerende småbarnsmor enn i full jobb. Sistnevnte gir likevel rettigheter til sykt barn-dager, egenmelding og velferdspermisjon...

Anonymkode: d6a54...e33

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte medisin da jeg fikk to barn.  Der er det mye obligatorisk oppmøte. Jeg fikk tilrettelegging i form av at jeg fikk velge praksisplass tidlig (slik at jeg ikke måtte dra fra familien i mange uker i strekk) ellers ingen tilrettelegging. Det var heller ikke nødvendig. Mine barn gikk i studentbarnehage, men prisen var den samme som i andre barnehager.

Min samboer tjente nok til at jeg ikke trengte en jobb ved siden av studielånet. Ellers får man jo lån fra Lånekassen og barnetrygd. Her er jeg åpen for at det finnes ytterligere ordninger som jeg ikke vet om.

I etterkant har jeg fått to barn til. Mye mer slitsomt å være fersk LIS-lege med småbarn enn å være student.

Anonymkode: 4bf36...3a9

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk førstemann mens jeg var student. Tok et år permisjon, økonomisk gikk det veldig fint - fikk både fødselsstipend og foreldrepenger fra deltidsjobb mener jeg (er en stund siden). Var utrolig deilig å være student med ettåring, mye mer fleksibelt bortsett fra i eksamensperioder, tid til lange morgener og tidlig henting i barnehage etc. - langt mindre krevende fase enn med nummer to i full jobb. 

Anonymkode: 68648...07c

Slik jeg forstår reglene kan man velge mellom foreldrepenger fra en evt. deltidsjobb eller ta ut engangsstønad. Det er et regnestykke vi må ta dersom vi velger å få barn under min studietid. Synes det er mye å sette seg inn i med en gang man ikke faller i den A4-boksen med jobb og fødselspermisjon.. 

Har sett for meg at dersom en ser bort i fra eksamenstid så blir det "lettere" å være student enn å arbeide i turnus slik som jeg gjør nå.

Lurer litt på det med evt. bortfall av fars permisjon. Veit du om det stemmer at det å være student teller for opptjening av rett på farspermisjon?

• Liker 1
Skrevet

Har to barn ( barneskole og Bhg alder). Jeg er snart ferdig med 2 årig master og jobber 40% ved siden. Travelt, men det går...

Anonymkode: fd452...db0

Jeg blir så imponert! Hadde ikke sett for meg å jobbe så mye som 40%, men noe må jeg jobbe. Mtp. at jeg vurderer et 5årig studie ønsker jeg ikke å miste 5 år med opptjening av ansiennitet. Ser mer for meg en 20% stilling der jeg arbeider hver tredje helg i turnus. Må sies at jeg ikke har regnet på det og det er mulig jeg må noe opp i stillingsprosent for å kunne leve relativt normalt under studie. 

Skrevet

Mitt barn var 1-4 år da jeg studerte, og jeg var alenemor. Vi hadde ikke noe obligatorisk oppmøte, så om jeg måtte være hjemme med sykt barn så gikk det helt fint.  Hadde ikke behov for tilrettelegging. Jeg fikk overgangsstønad så økonomisk er antagelig ikke sammenlignbart for din situasjon.

Anonymkode: 1ba39...099

Du imponerer! Virker som jeg kanskje legger til litt flere bekymringer til dette enn jeg kanskje trenger. Selv om jeg er fullt inneforstått med at det krever en enorm innsats. 

Dersom overgangsstønad er for alenemødre er det nok ikke noe jeg kan benytte meg av.

Far har middels høy lønn og vi eier en leilighet sammen som vi kjøpte sist vi var studenter. Ønsker et litt mindre strevsomt liv enn vi hadde den gangen. Nå har vi ikke bare oss selv å tenke på. Sist kunne vi dure på med alt for mye jobbing og ende opp med gode karakterer likevel. Nå trenger nok mini en del av den energien. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk barn nr 2 som student. 80% obligatorisk oppmøte med flere forelesninger daglig og gruppearbeid. Tok ett års permisjon fra studiene og begynte på igjen med neste års kull. 
Mannen min tjener bra, så økonomisk går det greit. 

Har man lite obligatorisk oppmøte og klarer å fokusere på pensum på egenhånd er det lettere å være studerende småbarnsmor enn i full jobb. Sistnevnte gir likevel rettigheter til sykt barn-dager, egenmelding og velferdspermisjon...

Anonymkode: d6a54...e33

Tror nok ikke dette studiet har så mye som 80% oppmøte. Mulig jeg tar feil, men inntrykket mitt er at det ligger i helt andre enden av skalaen, men det er noen kortere praksiser jeg må gjennomføre. Mener det blir en praksis hvert halvår, men de varierer fra 3-8 uker. Er nok lettere å få gjennomslag for tilrettelegging av en kortere praksis enn en lengre så det må nok vurderes nærmere. 

Ble sykt dårlig forrige graviditet og endte med å være mye sykemeldt. Tror det grenset til alvorlig svangerskapskvalme uten at jeg skal diagnostisere meg selv. Fikk oppfølging hos lege, men siden jeg ikke kastet opp så mye hadde de vanskelig for å kalle det noe. Tror nok det er lettere å lese for seg selv med slik kvalme enn det er å arbeide i turnus som sykepleier, men man veit selvsagt aldri. Det kan jo gå mye bedre denne gangen - eller verre.. Haha!

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg studerte medisin da jeg fikk to barn.  Der er det mye obligatorisk oppmøte. Jeg fikk tilrettelegging i form av at jeg fikk velge praksisplass tidlig (slik at jeg ikke måtte dra fra familien i mange uker i strekk) ellers ingen tilrettelegging. Det var heller ikke nødvendig. Mine barn gikk i studentbarnehage, men prisen var den samme som i andre barnehager.

Min samboer tjente nok til at jeg ikke trengte en jobb ved siden av studielånet. Ellers får man jo lån fra Lånekassen og barnetrygd. Her er jeg åpen for at det finnes ytterligere ordninger som jeg ikke vet om.

I etterkant har jeg fått to barn til. Mye mer slitsomt å være fersk LIS-lege med småbarn enn å være student.

Anonymkode: 4bf36...3a9

Hei! Jeg er selv medisinstudent (3. år). Vurderer å få nr 2. Hvor lang permisjon fra studiet tok du? Tror du det er mulig å gjennomføre på normert tid dersom man får mye hjelp?

Anonymkode: 72495...391

Skrevet

Jeg begynte på bachelor da jeg var gravid og fødte i andre semester. Vi hadde da kun obligatorisk feltkurs og noen av forelesningene. Jeg tok ikke permisjon, men leste mye hjemme de første månedene etter fødsel. Jeg angrer ikke på valget mitt, men det har vært tungt og jeg hadde aldri klart det uten min mann og mamma (som har vært barnevakt). Nå begynner jeg på master til høsten. 

økonomisk går det greit da jeg har deltidsjobb vedsidna pengene fra Lånekassen + at mannen min er i full jobb. 

Anonymkode: c7510...a7c

Skrevet

Forstår spørsmålet å gjelde gjennomførbarheten og ikke økonomiske aspekter. 

Mange studier vil du fint kunne gjennomføre, men det krever struktur. Det blir mer eller mindre som å studere ved siden av heltidsjobb. Men får du et barn som sover mye, kan du også få lest en del.

Økonomisk er det "katastrofe" i forhold til å vente til du er i jobb, men det vet de fleste.

Skrevet

Det eneste "problemet" med å være student og få barn, er at du ikke kan være sååå mye med på alt det sosiale som du kan uten barn. Ellers er det ikke noe verre, snarere bedre, enn å være i jobb hvor du MÅ møte opp. 

Økonomisk er det heller ingen katastrofe, vel og merke hvis du ikke har et sykt høyt forbruk i forkant. Studielånet gjøres om til stipend for den perioden du har permisjon, så du har full mulighet til "ordentlig" permisjon som en pause i studiet. 

Selv opplevde jeg det sm mye mer overkommelig å ha lite barn som student enn som arbeidstager, selv om jeg alltid har hatt jobb med fleksitid og man får sykt-barn dager etc. Men det er mye verre å måtte ta sykt-barn dager igjen og igjen når du VET at da hoper ting seg opp på jobb og/eller kollegaene dine må ta det, enn når den eneste det går utover er ens eget studium. 

Så personlig vil jeg iallfall mene at det å være student og få barn er en finfin kombinasjon. 

Skrevet
Brunello skrev (52 minutter siden):

Mange studier vil du fint kunne gjennomføre, men det krever struktur. Det blir mer eller mindre som å studere ved siden av heltidsjobb. Men får du et barn som sover mye, kan du også få lest en del.

Økonomisk er det "katastrofe" i forhold til å vente til du er i jobb, men det vet de fleste.

Ikke nødvendigvis. Det blir det samme som om man hadde deltidsjobb. 

Anonymkode: 37b1e...c27

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Det blir det samme som om man hadde deltidsjobb. 

Det kommer an på hvor mye tid du må bruke på barnet. Sover barnet hele tiden, vil det kanskje bli som deltidsjobb. Men det vet du ikke. I tillegg bruker man normalt en del tid på andre gjøremål i løpet av dagen.

Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

Det kommer an på hvor mye tid du må bruke på barnet. Sover barnet hele tiden, vil det kanskje bli som deltidsjobb. Men det vet du ikke. I tillegg bruker man normalt en del tid på andre gjøremål i løpet av dagen.

Jeg tenker på samlet utbetaling fra lånekassen og NAV. Det å ha barn anser jeg som livstil, ikke arbeid. For det kan du ikke legge fra deg 😅

Skrevet

Jeg fikk første barn i slutten av studiene. Tok ikke permisjon, men studerte gjennom svangerskapet og tok det siste halvåret av studiene med nyfødt. Det var verdt det, men gjør det aldri igjen!

En eventuell neste gang skal jeg ha mer tid til å bare være mamma. Det verste synes jeg var at jeg aldri kunne slappe av når baby sov, hver eneste dupp måtte brukes til studier. Alt handlet om å trille i søvn og skynde meg til pcen, hadde ikke tid til å nyte turene.

Anbefaler å ta permisjon. Men det handler helt sikkert også om personlighet. Jeg burde kanskje brukt mindre tid på studiene, og akseptert et dårlig resultat, men det klarte jeg ikke.

Vi hadde ingen oppmøte. Jeg hadde en levering hvor det ikke var mulig å forskyve leveringsfristen et par uker grunnet fødsel, det synes jeg var firkantet. Så jeg måtte levere året etter.

Men som sagt, det var verdt slitet å ha et barn nå!

Skrevet

Hei! Jeg var gravid hele andre året på universitetet av en 3 årig grad. Som tilrettelegging fikk jeg en kontorstol som var bedre å sitte på i lab tinene. Ikke noe mer en det. Men på universitetet er det meste opp til deg selv så ingen registrerer jo fravær, så lenge man leverer de obligatoriske oppgavene er man innenfor. Om man ikke har praksis da sikkert.

fødte i mai så det var kun en eksamen jeg måtte utsette. Fikk engangsstønad siden jeg ikke hadde rett til foreldre penger og fikk sånn foreldre stipend fra nav i 49(?) uker. Det gikk veldig bra økonomisk. Vi fikk også en familie bolig (studentbolig) så det var billig leie og 3 roms leilighet med eget vaskerom. Denne var kun for familier med barn. 

jeg tok et pr permisjon fra studiene men tok opp en eksamen til jul feks. Mens jeg hadde perm. Tok og opp den eksamen jeg måtte utsette når neste mai kom. Etter dette begynte jeg som vanlig på 3 året bare det nå var et år senere en jeg originalt skulle. 

Veldig fornøyd med denne avgjørelsen. Var utrolig grei studentbarnehage også. Veldig billig barnehage da stipend/studielån ikke tegnes som inntekt. Barnehagen hadde også spesielle regler siden den var for studenter. Feks om barnet er sykt på eksamensdag så kunne man ha barnet i bhg likevel. Vêr feks oppkast osv. da hadde barnet egen voksen og var isolert fra de andre.

økonomisk gikk det veldig bra, var faktisk ganske gunstig. Kunne også søke om bostøtte etter barnet kom. (Gjelder normalt ikke studenter men blir noe annet for studenter med barn). Man får jo også barnetrygden.

Anonymkode: 36089...542

Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvis du allerede er student så er det ikke økonomisk katastrofe. Man får like mye stipend når du er i permisjon + pluss mer per barn du har. Man kan få engangsstønad om man ikke har rett til foreldrepenger å dette er vel nå ca 90.000! Så sammen med barnetrygden så er det ikke galt i det hele tatt. 

Anonymkode: 36089...542

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...