Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere semestre igjen å studere, men bare et semester eller to igjen med studiestøtte fra lånekassen. Regner med å jobbe deltid ut studietiden og stort sett klare meg på det. Har det trangt med bare deltidsjobben akkurat nå, men det blir litt bedre utover i semesteret. Hva ville dere gjort? Ta støtten nå og sette det meste på sparekonto (evt. fond så de kan vokse litt), eller ha det trangt nå og spare støtten til et semester jeg trenger den mer? Liker ikke helt tanken på at studielånet øker og skulle gjerne spart det til senere, samtidig vil jeg jo uansett sette mesteparten på sparekonto. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fond kan du ikke si går bra med kort horisont. Du risikerer at markedet går ned og så må du ta ut pengene med tap... Når du trenger dem. Jev ille ikke anbefalt å putte dem på fond bare med tanke på risiko.

Du får bli produktivt raskere og jobbe om du ikke liker gjeld. Vi i norge studerer veldig mye og lenge, men kunne gjerne jobbet tidligere. Vi har ikke nok unge til å ta over for neste generasjon, og dette gjør nok ikke situasjonen bedre.

Anonymkode: a28af...37c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fond kan du ikke si går bra med kort horisont. Du risikerer at markedet går ned og så må du ta ut pengene med tap... Når du trenger dem. Jev ille ikke anbefalt å putte dem på fond bare med tanke på risiko.

Du får bli produktivt raskere og jobbe om du ikke liker gjeld. Vi i norge studerer veldig mye og lenge, men kunne gjerne jobbet tidligere. Vi har ikke nok unge til å ta over for neste generasjon, og dette gjør nok ikke situasjonen bedre.

Jeg ville ikke satt en større sum i fond enn jeg eventuelt hadde hatt råd til å tape. Har egentlig ikke noe problem med litt studiegjeld, så den setningen kunne jeg droppet. Jeg går en lang integrert master, så å hoppe av før jeg er ferdig er ikke aktuelt. Dessuten jobber jeg allerede en god del. 

Skrevet
Gjest_* skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ikke satt en større sum i fond enn jeg eventuelt hadde hatt råd til å tape. Har egentlig ikke noe problem med litt studiegjeld, så den setningen kunne jeg droppet. Jeg går en lang integrert master, så å hoppe av før jeg er ferdig er ikke aktuelt. Dessuten jobber jeg allerede en god del. 

Flott, tenker det går kjempebra når masteren er ferdig. Det var kanskje litt usmakelig av meg den kommentaren.

Hvis du har byttet studie (som nå gjør at du ikke rekker støtten) så er du i fulltidsjobb ved ca. 25-26 om ikke lengre opp i årene, og det er ganske sent. Det er selvfølgelig lov til å velge det man vil og ombestemme seg, men det blir vanskeligere når du har brukt opp støtten. Det er egentlig lett å få seg en deltidsjobb om du står på, men kanskje ikke akkurat nå...

Så derfor ville jeg forberedt med på det værste, har selv buffer sånn at jeg har penge i tilfelle noe skal gå skeis. Husk at du må betale ned på studielånet selv om du ikke får støtte, men du kan søke betalingsutsettelse og derfor bare betale akkumulere renter på det.

Hvis du har en boligdrøm er høy studielån noe som trekker ned på 5x inntekt og så trenger du likevel egenkapital, så det er den største ulempen med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...