AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Hei! Jeg er ufør med minstesats og har hittil bare leid. Jeg har ganske dårlig erfaring med å leie, jeg er konstant stresset av det og føler jeg når som helst kan få beskjed om at jeg må flytte. Plutselig skal jo utleier selge. Ja, det kan ta måneder eller år, men det henger over meg og gjør meg stresset. Det å flytte tar også veldig på, jeg sliter med helsa og flytteprosess sliter meg ut. Også har vi dette med depositum. To ganger etter hverandre har huseiere grabbet til seg de pengene. Det å leie er dyrt! Så har jeg endelig fått Husbanken lån...Men problemet er at lånet er så lavt at jeg ikke får kjøpt noe for beløpet. Jeg får heller ikke lov til å få et tilleggslån. Så nå er jeg helt desperat og lurer på om kommunal bolig er det rette for meg? Kan jeg bo i den kommunale boligen helt til jeg blir gammel? Jeg bryr meg ikke om jeg bor blant narkomane, jeg vil bare ha et sted jeg vet jeg ikke når som helst kan bli kastet ut og lurt for depositumspenger. Anonymkode: d6147...694
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Ingen vedlikehold på 30 år+, kan være like dyr som andre, område med mange andre som har problemer, etc. Ja, du får som en helt hvilken som helst annen utleiebolig! I hvert fall her... Med mindre du betaler blodpris selvfølgelig for utleid nybygg. Du kan signere tre-års avtale med private megere for utleie som Utleiemegleren som er mer proffe, hvis du vil, men de er strenge I hvem de velger som får bo der. Hvis de har tatt depositum så tror jeg de har hatt gode grunner. Depositum skal inn i depositumskonto og da kan de rette krav mot den om dere har ødelagt noe eller f.eks. ikke vasket etter dere. Hvis du har betalt inn til deres private konto så vet du ikke hvordan utleie fungerer, desverre er det mange som ikke følger loven og er uærlige både utleire og leieboere. Anonymkode: 103dd...460 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 James-Dean skrev (Akkurat nå): vet ikke om du har søkt om startlån kommunale leiligheter er som alle andre. narkomane bor det overalt. tror du er heldig hvis du får kommunal bolig. Lykke til 🙂 Det er startlån jeg har søkt, men fått så lavt lån at det så og si er umulig å finne noe. Ts Anonymkode: d6147...694
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen vedlikehold på 30 år+, kan være like dyr som andre, område med mange andre som har problemer, etc. Ja, du får som en helt hvilken som helst annen utleiebolig! I hvert fall her... Med mindre du betaler blodpris selvfølgelig for utleid nybygg. Du kan signere tre-års avtale med private megere for utleie som Utleiemegleren som er mer proffe, hvis du vil, men de er strenge I hvem de velger som får bo der. Hvis de har tatt depositum så tror jeg de har hatt gode grunner. Depositum skal inn i depositumskonto og da kan de rette krav mot den om dere har ødelagt noe eller f.eks. ikke vasket etter dere. Hvis du har betalt inn til deres private konto så vet du ikke hvordan utleie fungerer, desverre er det mange som ikke følger loven og er uærlige både utleire og leieboere. Anonymkode: 103dd...460 Jeg kan love deg at det ikke var gode grunner til at de tok depositum, jeg er ryddig og redelig, men veldig forsiktig og dette vet utleiere å benytte seg av. Ts Anonymkode: d6147...694
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er startlån jeg har søkt, men fått så lavt lån at det så og si er umulig å finne noe. Ts Anonymkode: d6147...694 Hvor er dette? Hvorfor får du ikke tilskudd? Dersom du ikke får tilskudd så tror jeg omsorgsboliger er rimeligere enn det normale markedet. Det kan også hende at du er heldig om du leter lenge nok. En bolig som har vært ute på markedet lenge hvor selgere er desperate etter å selge. Kanskje du får kjøpt noe under takst? Anonymkode: 65dbf...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan love deg at det ikke var gode grunner til at de tok depositum, jeg er ryddig og redelig, men veldig forsiktig og dette vet utleiere å benytte seg av. Ts Anonymkode: d6147...694 Satte du direkte inn på deres konto? Du har lovfestet rett til å kreve at depositumspengene skal inn på en egen depositumskonto. Renteinntektene tilfaller deg. Gebyr skal utleier betale. Anonymkode: f5ed8...b22 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 Her hvor jeg leier er det et firma som igjen leier av kommunen. Hører absolutt ingenting til naboene mine. Her er absolutt alle representert, unntatt narkomane osv. Så det er ikke alltid slik at bråkmakerne bor i kommunal bolig. Det er 9000 i leie og strøm kommer utenom. Ligger ca 20 min unna et lite sentrum. Jeg fikk bolig mens jeg var innlagt i 2014. Var skikkelig negativ i starten. Det gjør noe med en å ikke kunne velge noe så viktig som bosted selv. Har mistrivdes jevnt og trutt, men orker ikke den stigmaen blant de private. Ingen jobb = monster. Gikk det lang tid fra du søkte Husbanken til du fikk svar, forresten? Lykke til Anonymkode: a9c5d...f2b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her hvor jeg leier er det et firma som igjen leier av kommunen. Hører absolutt ingenting til naboene mine. Her er absolutt alle representert, unntatt narkomane osv. Så det er ikke alltid slik at bråkmakerne bor i kommunal bolig. Det er 9000 i leie og strøm kommer utenom. Ligger ca 20 min unna et lite sentrum. Jeg fikk bolig mens jeg var innlagt i 2014. Var skikkelig negativ i starten. Det gjør noe med en å ikke kunne velge noe så viktig som bosted selv. Har mistrivdes jevnt og trutt, men orker ikke den stigmaen blant de private. Ingen jobb = monster. Gikk det lang tid fra du søkte Husbanken til du fikk svar, forresten? Lykke til Anonymkode: a9c5d...f2b Takk for svar. Det tok ca 6 uker. Jeg har søkt i annen kommune nå for å se om det eventuelt går bedre der. Blir ganske sliten av der her, livet har jo ikke vært lett hittil og nå som voksen sliter jeg med å ha tak over hodet. Prøver å se det tragikomiske i det. Ts Anonymkode: d6147...694
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Satte du direkte inn på deres konto? Du har lovfestet rett til å kreve at depositumspengene skal inn på en egen depositumskonto. Renteinntektene tilfaller deg. Gebyr skal utleier betale. Anonymkode: f5ed8...b22 Rett på konto. Anonymkode: d6147...694
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Rett på konto. Anonymkode: d6147...694 Det må du slutte med! Som leietaker er det i praksis å bare gi bort pengene. Anonymkode: 4202a...8e5 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Rett på konto. Anonymkode: d6147...694 Da regnes det som forskudd på husleie og ikke depositum, du skulle ikke ha betalt husleie den siste perioden tilsvarende den summen du betalte til utleier i "depositum". Det er også ulovlig av utleier å gjøre det på denne måten, hvis utleier krever depositum så SKAL de inn på en egen depositumkonto som står i leietagers navn og det er utleieren som skal betale kostnadene med å opprette kontoen. Her er det mange utleiere som kan gå på en smell, de kan risikere at at leietageren ikke betaler husleie tilsvarende depositumet og hvis det er skader på boligen som ikke regnes som normal slitasje så kan de får problemer med å få penger. Depositumkonto er sikkerhet for begge, utleieren kan få ut depositumet hvis det er skader og leietager har sikkerhet mot at utleieren tar pengene uten god grunn. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/depositumskonto Kommunal bolig kan være hipp som happ, det varierer fra kommune til kommune men ofte er det lang ventetid og det kan stilles visse krav til leietageren med tanke på helse og livssituasjon. Standarden på boligen og klientellet man får som naboer kan også variere, noen steder er det bråk døgnet rundt og det kan føles usikkert mens andre igjen kan være bra boliger med rolige pensjonister. Anonymkode: 171e7...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvor er dette? Hvorfor får du ikke tilskudd? Dersom du ikke får tilskudd så tror jeg omsorgsboliger er rimeligere enn det normale markedet. Det kan også hende at du er heldig om du leter lenge nok. En bolig som har vært ute på markedet lenge hvor selgere er desperate etter å selge. Kanskje du får kjøpt noe under takst? Anonymkode: 65dbf...4f4 Skien. Det er med tilskudd. 500.000 i lån og 200.000 i tilskudd. De frarådet meg til og med fra å ta imot tilbudet fordi jeg kom til å måtte leve stramt. Jeg lever jo enda strammere ved å leie. Ts Anonymkode: d6147...694
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Ts her! Idag fikk jeg tilbud om lån fra kommunen jeg bor i, jeg får 1 150 000!! Så nå kan jeg kjøpe meg bolig! Anonymkode: d6147...694 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå