AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #21 Skrevet 4. februar 2021 On 2/3/2021 at 12:45 PM, AnonymBruker said: Jeg har eid en andel i et borettslag, og jeg kan si med hånda på hjertet at det gjør jeg aldri igjen. Det er ikke bare utvendig de skal styre på. Her ble det bestemt at alle skulle male mellom mai og juli. Ingen unntak. Da måtte man bruke ferien på å male, eller være heldig og klare det på ettermiddager. De bestemte også hva slags tv og internettleverandør man skulle ha, var ikke lov å bytte. Når man ikke ønsker å ha tv-kanaler fordi det ikke brukes, så må man likevel betale. Du kan ikke true med å endre leverandør om tjenesten du får er dårlig, for leverandør VET at du er bundet til kontrakt. Jeg var uten internett i en hel måned jeg, det var ganske upraktisk. Borettslagets skyld. De kan også bestemme hvor mange husdyr du kan ha, og hva slags. Maks 2 hadde jeg. Det er også en vanlig bestemmelse at man ikke kan tørke klær på egen veranda, fordi "det er sjenerende" for naboer. Alt dette syns jeg er langt over grensa for hva andre mennesker skal bestemme over hvordan jeg velger å leve. Det var en dårlig erfaring, og det eneste positive er at du slipper dokumentavgift, men det har jeg gjerne gjort i etterkant for å slippe alle frustrasjonene rundt andelsbolig. Og ja, flere andelsboliger har en klausul for framleie. Selv om du eier andelen din, kan du ikke leie den ut. Så sett deg NØYE inn i alle vedtekter før du vurderer å by. Anonymkode: c9644...7f5 TS her! De fleste av de tingene du skriver her har jeg ingenting mot. Tørker ikke klær på altanen, at det er en fellesavtale for tv/internett går helt fint for meg, har ikke planer om å ha dyr (vet at det varierer om man får lov å ha dyr eller ikke, og eventuelt hvilke). Og hva er det dere måtte male om sommeren? Er ikke det bare som regel en liten flik, typisk på egen terrasse/altan? (Og det gir jo god mening at om det først må males, så må det nesten gjøres om sommeren). Det eneste som kan være et problem for meg er jo fremleie. Men jeg har ikke selv sett noen borettslag her hvor jeg bor som ikke lar deg leie ut, så lenge du har bodd der i ett (eller to?) år, og det er snakk om utleie i bare noen få år. Anonymkode: 81f53...44e 1
Jytte Skrevet 5. februar 2021 #22 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det eneste som kan være et problem for meg er jo fremleie. Men jeg har ikke selv sett noen borettslag her hvor jeg bor som ikke lar deg leie ut, så lenge du har bodd der i ett (eller to?) år, og det er snakk om utleie i bare noen få år. Fremleie er et problem. Jeg bor i borettslag nå, og kan leie ut i tre år. Men kjøper jeg igjen ville jeg kjøpt selveier hvis jeg ikke var 99 prosent sikker på at jeg ønsket å bo der fremover (la oss si ti år). Min mor har selveier. Hun blir av og til plaget med at det flytter folk inn og ut og noen bråker mer enn andre. Men ansvaret for oppussing av bad (renovering), ytre vedlikehold og balkong har sameiet. De har vaktmester, som det er her, som tar seg av å strø, måke, klippe gress og er behjelpelige hvis f.eks. et rør tetter seg. Mitt borettslag er veldrevet. Så man kan kanskje ikke sammenligne. Før du kjøper anbefaler jeg deg å se hva som er gjort de siste tjue årene, og hva som er planen videre. Jeg har stabile og rolige naboer. Det setter jeg pris på.
AlfredoB Skrevet 6. februar 2021 #23 Skrevet 6. februar 2021 On 2/3/2021 at 8:09 AM, AnonymBruker said: I sameiet jeg bor er det ingen som fikser fasadene sine selv, det er det sameier som gjør. Tror du må sette deg litt inn i hva et sameier er. Anonymkode: a141e...0d9 Vet godt hva ett selveie er :-). Bodd i både borettslag og sameier, vært styreldeder i ett styre i ett sameie. Jeg nevnte fasade siden det er noe som så godt som alltid gjøres i sammen og poengterte den økononiske modellen rundt det. Det sagt.. Ser flerepoengterer tv/internet etc som forskjeller og det er neimen ikke alltid. Ett styre i ett sameie av selveier leiligheter har mye rart de kan finne på de og. Generelt sett var jeg mye mer i mot borettslag før enn nå, men foretrekker fortsatt selveier.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #24 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 12.45): Jeg har eid en andel i et borettslag, og jeg kan si med hånda på hjertet at det gjør jeg aldri igjen. Det er ikke bare utvendig de skal styre på. Her ble det bestemt at alle skulle male mellom mai og juli. Ingen unntak. Da måtte man bruke ferien på å male, eller være heldig og klare det på ettermiddager. De bestemte også hva slags tv og internettleverandør man skulle ha, var ikke lov å bytte. Når man ikke ønsker å ha tv-kanaler fordi det ikke brukes, så må man likevel betale. Du kan ikke true med å endre leverandør om tjenesten du får er dårlig, for leverandør VET at du er bundet til kontrakt. Jeg var uten internett i en hel måned jeg, det var ganske upraktisk. Borettslagets skyld. De kan også bestemme hvor mange husdyr du kan ha, og hva slags. Maks 2 hadde jeg. Det er også en vanlig bestemmelse at man ikke kan tørke klær på egen veranda, fordi "det er sjenerende" for naboer. Alt dette syns jeg er langt over grensa for hva andre mennesker skal bestemme over hvordan jeg velger å leve. Det var en dårlig erfaring, og det eneste positive er at du slipper dokumentavgift, men det har jeg gjerne gjort i etterkant for å slippe alle frustrasjonene rundt andelsbolig. Og ja, flere andelsboliger har en klausul for framleie. Selv om du eier andelen din, kan du ikke leie den ut. Så sett deg NØYE inn i alle vedtekter før du vurderer å by. Anonymkode: c9644...7f5 Alt du påpeker her kan du få akkurat det samme "problemet" med i et sameie også. Det kommer helt an på styret og hvordan de oppfører seg. Hilsen forretningsfører for både borettslag og sameier Anonymkode: 2a537...fbe 2
Jytte Skrevet 6. februar 2021 #25 Skrevet 6. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt du påpeker her kan du få akkurat det samme "problemet" med i et sameie også. Det kommer helt an på styret og hvordan de oppfører seg. Hilsen forretningsfører for både borettslag og sameier Anonymkode: 2a537...fbe Det stemmer. En venninne har selveier, men må male fasaden selv. Og må ha parabol. Dette varierer. Les vedtektene før man kjøper og sett dere inn i hva som har blitt gjort de siste tjue årene og hva som skal gjøres i planen for de neste ti åra. Og høy fellesgjeld ville jeg unngått. Renta kan stige. Endret 6. februar 2021 av Jytte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå