Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på vgs. Er det juks hvis jeg "vet" spørsmålene til prøven pga. at læreren bruker den samme prøven hvert år i samme kapittel?

Det er jo teknisk sett "forberedelse", og da er vel alt lov? Spør gjerne noen som har hatt samme lærer tidlgiere om å få se på prøven, så jeg kan øve til den.

Anonymkode: 39d3e...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja. Er nok på grensen, men samtidig må jo læreren forstå at prøver kommer til å sirkulere.

Og du risikerer jo alltid at læreren plutselig forandrer eller legger til noe. Så du kan uansett ikke satse kun på å kunne de spørsmålene som kommer på prøven.

Men jeg tror de aller fleste ville ha brukt den.

Jeg hadde selv en slik lærer (selv om noe av og til ble forandret litt). Der lå prøvene fra året før i boken. Jeg delte imidlertid med meg da slik at jeg ikke hadde den fordelen ene og alene. Følte det var mer juks hvis kun jeg hadde den. I tillegg var det flere andre i klassen som også hadde de tidligere prøvene. Og uansett leste jeg alt slik at jeg var klar uansett hva som kom. Så uavhengig om jeg hadde sett prøven eller ikke, hadde jeg fått like god karakter.

Anonymkode: 597bc...f42

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nja. Er nok på grensen, men samtidig må jo læreren forstå at prøver kommer til å sirkulere.

Og du risikerer jo alltid at læreren plutselig forandrer eller legger til noe. Så du kan uansett ikke satse kun på å kunne de spørsmålene som kommer på prøven.

Men jeg tror de aller fleste ville ha brukt den.

Jeg hadde selv en slik lærer (selv om noe av og til ble forandret litt). Der lå prøvene fra året før i boken. Jeg delte imidlertid med meg da slik at jeg ikke hadde den fordelen ene og alene. Følte det var mer juks hvis kun jeg hadde den. I tillegg var det flere andre i klassen som også hadde de tidligere prøvene. Og uansett leste jeg alt slik at jeg var klar uansett hva som kom. Så uavhengig om jeg hadde sett prøven eller ikke, hadde jeg fått like god karakter.

Anonymkode: 597bc...f42

Ja, klart det. Øver som vanlig, og kan stoffet godt. Men vil øve mer, og det er en begrensning på hvor mange oppgaver jeg klarer å finne. Derfor tenkte jeg at det kunne være greit og spørre noe i høyere årstrinn om å få de sin gamle prøve, så jeg kan øve på den.

Om læreren bruker den samme i år også kan jeg ikke vite, men jeg vet at denne læreren har en tendens til det. Spiller ingen rolle, for jeg vil bare øve.

Skrevet

Nei, det kan da ikke telle som juks. På eksamener er det jo feks anbefalt å øve på de som er gitt tidligere og det er jo ikke din feil at læreren bruker den samme prøven år etter år. 

Så lenge du lærer stoffet og øver på det før prøven kan vel ikke metoden ha noe å si.

Anonymkode: cefed...dff

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke tenkt på det som jobb. Det er ikke din feil at læreren gir samme prøve hvert år.

Anonymkode: 10793...b86

• Liker 1
Skrevet

👌

Skrevet

Nei, det er ikke juks. Det er ikke din feil at læreren ikke tar seg bryet med å lage nye prøver. 

Anonymkode: 0b219...bec

• Liker 1
Skrevet

Nei det er selvsagt ikke juks å bruke tidligere oppgaver til å øve på.  Latskap av læreren kanskje men det er en annen sak 

Anonymkode: acde7...848

Skrevet

Ja, kan godt si at læreren min er lat. H*n innrømmer det selv. Vet ikke om h*n vet at elever kan samarbeide slik jeg beskriver med å kunne spørre noen som har hatt faget tidligere.

Skrevet

Nei det er ikke juks. På universitetet er det vanlig å finne/få eksamensoppgaver fra tidligere år og gjøre dem for å øve seg til eksamen. Om lærer da ikke har giddet å bytte spm er det lærers feil. 

Anonymkode: b5c6d...c50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke juks. På universitetet er det vanlig å finne/få eksamensoppgaver fra tidligere år og gjøre dem for å øve seg til eksamen. Om lærer da ikke har giddet å bytte spm er det lærers feil. 

Anonymkode: b5c6d...c50

Går på vgs til info. Øver til heldagsprøve i matematikk fra tidligere i år, for da lager læreren ny prøve hvert år garantert. Det faget jeg tok nå er et programfag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...