Gå til innhold

Når skal barn reagere på navnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 13 måneder som bare reagerer på navnet sitt når hun vil. Av og til kan hun snu seg med en gang, mens andre ganger «ignorerer» hun meg. 
barnehagen mener dette er negativt og tror det er noe gale med barnet pga dette. 

Lurer på om dere har noen lignende opplevelser med gode utfall? er veldig redd for at det skal være noe underliggende diagnose pga dette. 

Anonymkode: aba8d...c28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to barn med ADHD som selektivt reagerer på navnet sitt. Når de ikke svarer, så er det fordi de er opptatt med noe annet og jeg ikke har fokuset deres.

Men så lenge hun reagerer når hun vil, så responderer hun jo. Men bare ikke alltid. Hvis det er det eneste noen ser på som bekymringsfullt, så ville jeg tatt det med en klype salt og sett det an. 

Anonymkode: f0299...08b

Skrevet

Helsesøster sjekker om barnet reagerer på navnet sitt på 18 mnd kontroll, så innen da vil jeg tro? Mener å huske mine tre reagerte på navnet sitt rundt ett/ ett og et halvt års alder.

Anonymkode: bdabf...9c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har en jente på 13 måneder som bare reagerer på navnet sitt når hun vil. Av og til kan hun snu seg med en gang, mens andre ganger «ignorerer» hun meg. 
barnehagen mener dette er negativt og tror det er noe gale med barnet pga dette. 

Lurer på om dere har noen lignende opplevelser med gode utfall? er veldig redd for at det skal være noe underliggende diagnose pga dette. 

Vi har ganske lik erfaring, barnet vårt blir nå utredet for autisme. Se heller det positive i at bhg reagerer, dersom det er noe så er det veldig viktig at hun får riktig hjelp tidligst mulig. Du kan ikke lene deg på solskinnshistoriene, men heller så på hva du bør være oppmerksom på.

Anonymkode: 0f686...21c

• Liker 4
Skrevet

Har hun andre «symptomer»? Leker hun aldersadekvat, gir blikkontakt, og kan følge andres fokus (feks lese bok sammen, se der du peker)? Har hun ok hørsel?

Jeg regner med dette er ganske påfallende i barnehagen siden de tar det opp som negativt. Barn begynner normalt å reagere på navnet sitt ved rundt 7 måneder. Men du kjenner barnet ditt best, og om hun stort sett reagerer hjemme, kan du sikkert senke skuldrene:)

Anonymkode: d5ba2...368

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ganske lik erfaring, barnet vårt blir nå utredet for autisme. Se heller det positive i at bhg reagerer, dersom det er noe så er det veldig viktig at hun får riktig hjelp tidligst mulig. Du kan ikke lene deg på solskinnshistoriene, men heller så på hva du bør være oppmerksom på.

Vårt barn var også slik. De endte først på Asperger syndrom, men nå kn det se ut til at barnet har autisme. Barnet er 11 år. Det har vært noen tøffe år, men det virker som at det er mer støtte å få hvis han faktisk får diagnosen autisme, så vet nesten ikke hva jeg håper på....

Anonymkode: 4f79c...988

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vårt barn var også slik. De endte først på Asperger syndrom, men nå kn det se ut til at barnet har autisme. Barnet er 11 år. Det har vært noen tøffe år, men det virker som at det er mer støtte å få hvis han faktisk får diagnosen autisme, så vet nesten ikke hva jeg håper på....

Anonymkode: 4f79c...988

Stor klem til deg❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Signerer denne. Det er som oftest en god grunn til at barnehagen reagerer - ta det på alvor.

Anonymkode: 28205...5fd

• Liker 4
Skrevet

6 mnd gammel baby som reagerer her  

Anonymkode: 745cf...fdf

• Liker 4
Skrevet

Min baby på 3,5 mnd reagerer jo på navnet sitt..

Anonymkode: e12fa...b14

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en på to år som bare selektivt reagerer. Han er veldig oppvakt, prater mye, veldig god øyenkontakt osv., så ingen er bekymret her. Men pappaen har ADHD og vi ser allerede tendensene hos gutten vår, så jeg tror som noen over her, at han er så oppslukt at han ikke registrerer at vi prater til ham. 

Men er det bare det at hun ikke reagerer på navnet sitt som er "feil"? I så fall synes jeg det er rart de mener det er noe galt med henne, er det ikke flere tegn dersom det skal være noen diagnose?

Anonymkode: d2426...022

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min baby på 3,5 mnd reagerer jo på navnet sitt..

Haha, nei, prøv å si "nisse", babyen vil reagere like mye. 

Anonymkode: 3685d...e5f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, nei, prøv å si "nisse", babyen vil reagere like mye. 

Nei, han reagerer på navnet sitt. Du trenger ikke være nedlatende.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Beklager, men en på 3 måneder reagerer ikke på navnet sitt. Du trenger en realitetsjekk. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en på to år som bare selektivt reagerer. Han er veldig oppvakt, prater mye, veldig god øyenkontakt osv., så ingen er bekymret her. Men pappaen har ADHD og vi ser allerede tendensene hos gutten vår, så jeg tror som noen over her, at han er så oppslukt at han ikke registrerer at vi prater til ham. 

Men er det bare det at hun ikke reagerer på navnet sitt som er "feil"? I så fall synes jeg det er rart de mener det er noe galt med henne, er det ikke flere tegn dersom det skal være noen diagnose?

Anonymkode: d2426...022

Varselsflagg starter som oftest med at et barn ikke reagerer på navnet sitt, og de i barnehagen merker sånt lett, og ønsker sjeldent å bekymre foreldrene uten grunn.

• Liker 1
Skrevet

Har ei som ikke reagerer så synlig på navnet sitt. Hun er 15 mnd gammel og hun elsker å løpe rundt å være aktiv, eller å sitte i fanget å lese bok, kose eller leke med katten vår. Hun har mye blikkontakt og hun «prater» mye med oss. Noen ganger reagerer hun og andre ganger ignorerer hun oss. Jeg har alltid tolket det som at hun ikke gidder å reagere fordi hun holder på med noe gøy, men nå fikk jeg en litt ekkel følelse i magen😳

Anonymkode: f837d...45c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dårlig hørsel?

Anonymkode: 0a107...74c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Samme her, min på 4 mnd reagerer også på navnet sitt. Jeg kan godt si «nisse» slik som nissen over her foreslo, eller noe annet, gjerne flere ganger, uten at hun reagerer. Så fort jeg sier *navnet* snur hun seg. 

Anonymkode: dae67...86a

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 21.45):

Hvirdan går det her nå? 

Anonymkode: 0182a...b62

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 18 mnd og tenåring!

Anonymkode: 3b6e2...301

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...