Gå til innhold

Hvordan spiser du pølse og potetmos?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jerry Lee skrev (25 minutter siden):

Pølsebuene var alle steder. De jeg frekventerte og elsket...og alle andre...er borte i dag. Fjernet. Revet.

Min ungdoms- og ung voksens matstasjoner er nå kun et godt minne...

(Du verden...det ble høytravende   :fnise:)

Oi, så trist! Her jeg bor finnes fortsatt begge pølsebuene fra min ungdomstid. Har ikke handlet der siden ungdomstiden, men nå tror jeg jammen jeg skal ta turen innom og støtte opp i nær fremtid! 

Anonymkode: 0303f...0ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar en pølse eller to, wienerpølse eller grillpølse, på tallerken så tar jeg to stykk ristet pølsebrød og en dæsj ptetmos også på tallerken. En dæsj ketchup, en dæsj sennep, ristet løk på potetmosen, rå løk ved siden av sennep og ketchup og syltet agurk i små biter ved siden der igjen, så spiser jeg pølse med gaffel med litt av mosen og tilbehøret i en jafs sammen med en bit av pølsebrødet. Det nytes da i sofaen foran TV! 

Anonymkode: f9757...cc2

Skrevet
Jerry Lee skrev (1 time siden):

Savner pølsekioskene som sto etter veien før gate/veikjøkken drepte dem.

DER var det gode pølser og tilbehør.

Ta en tur til Bergen i stedet: https://bergensmagasinet.no/aktuelt/den-store-polsefesten/

(artikkelen er fra 2016, men Trekroneren lever fremdeles i beste velgående).

Anonymkode: 557fd...54b

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt om den kombinasjonen. I min familie er pølse og potetmos, pølse og potetmos. Altså kun pølse med potetmos :) 

Men folk har forskjellige preferanser. 

Anonymkode: f090f...fc9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 17.55):

Ta en tur til Bergen i stedet: https://bergensmagasinet.no/aktuelt/den-store-polsefesten/

(artikkelen er fra 2016, men Trekroneren lever fremdeles i beste velgående).

Flotte greier.   ☺

Men ikke god gammeldags pølsebu slik jeg mener.  Den var så liten at driveren knapt kunne snu seg.  De hadde kun wiener men med endel tilbehør.  De førte begrenset utvalg av drikke, is, sjokolade, smågodt og røykesaker. Mer plass var det ikke.  ☺

Screenshot_2021-02-03-18-10-05-1.png

Endret av Jerry Lee
Skrevet
Jerry Lee skrev (18 timer siden):

Flotte greier.   ☺

Men ikke god gammeldags pølsebu slik jeg mener.  Den var så liten at driveren knapt kunne snu seg.  De hadde kun wiener men med endel tilbehør.  De førte begrenset utvalg av drikke, sjokolade, smågodt og røykesaker. Mer plass var det ikke.  ☺

Stort sett var tilbehøret til wienerpølser rekesalat, rå og sprø løk, gurkemeie, sennep og ketchup.

Noen hadde faktisk potetstappe, og da ble det servert med pølsene i avlangt pappbeger med plastgaffel med skjæretenner på siden. Med annet valgfritt tilbehør.    😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 8.22):

Vi skal ha pølse og potetmos til middag i dag: Grøstadpølser grillet i grillpanne, potetmos av mandelpoteter, og hjemmelaget rødkål med revne epler, eplemost, ingefær, stjerneanis og kanelstang. Pluss litt dijonsennep til.

Pølser med brød har jeg ikke spist de siste 30 årene, tror jeg, og aldri sammen med potetmos.

Et lite bonustips fra meg som hadde dette til middag i går:

Jeg husket på det gamle trikset igjen om å fluffe opp potetmosen med håndmikser etter at den var ferdig spedd med smør og melk. Hvis dere ikke har prøvd det er det så verdt det lille ekstra minuttet! Man rett og slett visper opp stappen litt med mikseren som om man pisket krem, og så blir den lett og luftig som en sky.

Men NB: gammeldags vanlig håndmikser må til, og bruk for all del ikke noe stavmikser-aktig - da får man tapetlim i stedet.

• Liker 2
Skrevet
Jerry Lee skrev (På 3.2.2021 den 9.08):
Jerry Lee skrev (På 4.2.2021 den 3.51):

Noen hadde faktisk potetstappe, og da ble det servert med pølsene i avlangt pappbeger med plastgaffel med skjæretenner på siden. Med annet valgfritt tilbehør.    😁

Sånn omtrent.  Med mer tilbehør.

Screenshot_2021-02-05-12-53-55-1.png

• Liker 1
Skrevet

De til venstre er da med potetmos i lompe? Er de ikke?   :spise:

Screenshot_2021-02-06-01-14-04-1.png

Skrevet
Jerry Lee skrev (7 timer siden):

De til venstre er da med potetmos i lompe? Er de ikke?   :spise:

Screenshot_2021-02-06-01-14-04-1.png

Jepp! Helt normalt, og skikkelig digg😍🤩

Anonymkode: 0f49d...341

• Liker 2
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet
On 2/2/2021 at 9:23 PM, AnonymBruker said:

Nå er jeg nysgjerrig 😂

Mannen ønsket pølse med potetmos, så det fikk han. Men da jeg var ferdig med maten kunne han ikke fatte at jeg ikke hadde kjøpt pølsebrød? Han spiser altså pølse i brød, med potetmos på tallerken. Han mener at det er det alle gjør og helt vanlig. Jeg er vokst opp med at det er to forskjellige "retter". Så hva gjør dere? 😂

Anonymkode: 1951e...eb9

Spiser man pølser med potetmos, så har man det på en tallerken og bruker bestikk. Spiser man pølse i brød bruker man ikke bestikk, holder kun med hendene, og man har ikke potetmos ved siden av da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...