Gå til innhold

Hvordan spiser du pølse og potetmos?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker alltid pølse og potetmos alene, med kniv og gaffel. Brød og lompe er til en annen rett. 

Anonymkode: b38cc...4af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse og stappe uten brød! Blir som fiskekaker - enten spises de med brød som en burger, eller med potet. 

Anonymkode: 872d9...236

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri

Jeg er vant til pølse og potetstappe uten brød. Men åpen for å smake komboen, morsomt å prøve noe annet enn det man er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da spesifiserer du kanskje at "nå fikk jeg lyst på pølse i brød med stappe"?😅 han sa bare at han hadde skikkelig lyst på pølse med potetmos 😂

Anonymkode: 1951e...eb9

Nei, det har bare blitt sånn😂 det er dødsgodt med stappe til pølser i brød🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er pølse og potetmos kjøttpølse eller korv og potetmos. Kanskje frossen grønnsaksblanding til. 

Ellers er det pølse med brød eller lompe, og potetsalat. 

Fikk faktisk lyst på pølse og potetmos nå, tror ikke jeg har spist det siden jeg var liten. Var jo så enkelt og godt! ("vanlige pølser" kan jo byttes ut med litt bedre pølser). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nasse Nøff ❤ skrev (3 timer siden):

Jeg trodde vi har 4 standard alternativer:
Pølse i brød
Pølse i lompe 
Pølse og pommes frittes
Pølse og potetmos

Alt annet er jo bare tullet 😂

Sier meg enig med dette.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasse Nøff ❤ skrev (3 timer siden):

Jeg trodde vi har 4 standard alternativer:
Pølse i brød
Pølse i lompe 
Pølse og pommes frittes
Pølse og potetmos

Alt annet er jo bare tullet 😂

Takk for den du, nå sitter jeg her midt på natten og har lyst på pølse og pommes frittes. 😂

Anonymkode: ca0ad...bb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steker tjukk middagspølse og spiser det med potetmos med kniv og gaffel.

Hvis han vil ha det på en spesiell måte må han jo si ifra om det. 

Anonymkode: ce04a...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Takk for den du, nå sitter jeg her midt på natten og har lyst på pølse og pommes frittes. 😂

Anonymkode: ca0ad...bb5

Ja, jeg fikk skikkelig lyst på pølse og potetmos. Nattevakt... 

Anonymkode: ce04a...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, den var lenge siden. Nå fikk jeg lyst på det. En skikkelig wurst med hjemmelaget potetstappe. Sulten! 

Pølse med potetstappe, noen ganger saus, men alltid med sennep til. Ikke noe brød her i gården. Men om jeg bare skal spise en wienerpølse tar jeg den aller helst i lompe. 

Endret av CorvusCorax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på anledningen. Hvis det skal være enkelt (som hyttetur eller at man leter etter noe å spise i tørrvareskuffen) så blir det gjerne Mills potetmos fra pose. Skal det være hjemmelaget så lager jeg det fra bunn, og liker gjerne å ha litt smak i som litt gressløk, samt kanskje noe veldig finhakket rå løk.

Valg av pølse kommer også litt an på. Her i Bergen har vi et sted som heter Solheim kjøtt som har veldig gode pølser, og som leverer til Bergens mest kjente pølsebod/gatekjøkken "Trekroneren". Så det går gjerne i noe derfra. Alternativt så blir det bare en helt enkel gilde kjøttpølse eller grillpølse med tynt/ingen skinn. (synes ikke middagspølse med tykt skinn gjør seg godt til potetmos, men er ok til andre pølseretter)

Kutter opp en bit med pølse, tar den på gaffelen, stryker den gjennom potetmosen og spiser. Det spises uten noe ketchup, sennep eller andre sauser. Og uten noe brød og lompe (hva i alle dager!?)

Det er ikke noe som lages så ofte, men det er jo ganske trygg og nøytral kosemat som alle spiser og alle liker. Jeg har enda til gode å høre om noen som ikke spiser det. 

Og her heter det "Pølse og potetstappe", ikke potetmos 😄

Anonymkode: 60e90...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hjemmeboende barn serverte jeg hjemmelaget potetstappe og stekte røkte pølser som de dynket i ketchup 😄 (pølse med brød eller lompe er en helt annen rett).

Nå spiser jeg retten på denne måten: Gode stekte/ grillede spesialpølser, hjemmelaget potetmos, masse stekt løk og champignon. Bruker ikke vanlig ketchup, men jeg skolder tomat og fjerner skinnet, moser den med en gaffel og blander med litt sterk chilisaus (sriracha).  Et herremåltid 😊

Anonymkode: 79327...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha pølse og potetmos til middag i dag: Grøstadpølser grillet i grillpanne, potetmos av mandelpoteter, og hjemmelaget rødkål med revne epler, eplemost, ingefær, stjerneanis og kanelstang. Pluss litt dijonsennep til.

Pølser med brød har jeg ikke spist de siste 30 årene, tror jeg, og aldri sammen med potetmos.

Anonymkode: 557fd...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gudbrandsdalen spiser de «pysje mæ alt» som er pølse i brød med potetmos oppå og så lompe på toppen.

Hvis mannen her hadde bestilt pølse og potetmos til middag hadde jeg ikke kjøpt hverken brød eller lomper til. Men, vi har iblant såkalt «pølsefest» hvis barna velger det til middag når de har bursdag for eksempel, og da kjøper jeg pølser med masse tilbehør - potetmos, potetsalat, rekesalat, agurksalat, hot dog dressing, flere typer sennep, ketchup, rå løk, sprø løk, syltet løk, brød og lomper.

Anonymkode: 6d669...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest EndaEnGang

Jeg husker en kiosk da jeg var ungdom som solgte pølse i brød med potetmos, men det er eneste gangen jeg har sett det. Det var forsåvidt veldig godt, men litt mye karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser gjerne bare pølse og mos, eller pølse og brød. Eller pølse, mos og brød sammen. 

At andre skal forstå på automatikk hva jeg liker derimot, det gjør jeg ikke. :ler:

Anonymkode: 1aca0...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det også to forskjellige ting. Pølse med stappe spiser man på tallerken med kniv og gaffel ved bordet, det er en vanlig middag.  Pølse med brød eller lompe spiser man med hendene, gjerne ute, det er likesom ikke ordentlig middag, heller noe man spiser i stedet for middag.

Anonymkode: b5549...751

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager et herremåltid ut av det her i huset. Kjøper gjerne pølser fra Jacobs siden det er mannen og barnas favoritt, og potetmosen lager vi med hvitløkssmør og parmesan eller annen smakfull ost. Ved siden av har vi enten tomatsalat, ruccolasalat, syltet løk, aioli eller bernaisesaus. Vi begynte å gjøre det sånn for å inspirere barna rett og slett, og så er det bare blitt en greie :ler: 

Gjør noe lignende når vi skal ha pølse i brød og :P

Anonymkode: e9e53...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...