Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på mat i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært utrolig mye sløsing her. Og nå vil jeg ha en plan. Vi er 2 voksne, 1 baby (1 år), og min samboers voksne datter. 

Hun bor hos oss fast og jobber fullt. Hun kan spise nesten 1 brød alene til dagen pluss middag og det går en del frukt. Så så jeg etter hun hadde vært borte 2 uker at istedenfor å handle 3 ganger på 1 uke så trengte vi ikke handle noe som helst før hun kom hjem igjen...

Så da tenkte jeg å få satt opp budsjett og en fast ukeshandel og det blir ingen handling utenom denne dagen. Det for å få oversikten. Vi holder på å pusse opp, og om matbudsjettet sklir så ut så blir vi aldri ferdig..  

Hva slags ukesbudsjett har dere? Jeg tenkte at 1500kr i uka burde holde i massevis? Og hva er fair og tilfredsstille av behov for hva som skal være i kjøleskapet? Jeg fyller virkelig godt opp med yoghurt, juice, pålegg, havregryn, grønt og frukt, men før jeg får snudd meg er alt borte. Frysen er også ganske full, men når jeg skal lage middag er ofte mye av dette også borte. Og jeg kjenner jeg blir litt frustrert over det hele. Tipper det går minst 10 000kr i mnd minst. Og hverken mannen eller jeg fråtser i mat og flotte merker. 

What to do?! Jeg kan jo ikke akkurat nekte noen å spise. Men det da ikke være normalt at en så liten familie skal trenge å bruke så mye penger på mat?

Anonymkode: 34d9a...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lag middagsplan som alle i huset er informert om og vet hva som skal brukes av ingredienser. 

Handle en gang i uken, sørg for nok brød, pålegg og evt frokostblandinger. 

Blir det tomt, så la være å handle inn nytt. 

Litt prøving og feiling blir det til alle er vant med "systemet"

Endret av spirå12
  • Liker 3
Skrevet
spirå12 skrev (8 minutter siden):

Lag middagsplan som alle i huset er informert om og vet hva som skal brukes av ingredienser. 

Handle en gang i uken, sørg for nok brød, pålegg og evt frokostblandinger. 

Blir det tomt, så la være å handle inn nytt. 

Litt prøving og feiling blir det til alle er vant med "systemet"

Det som er kjipt er at det er jo ikke mat til oss andre i hus... 

Jeg kjøpte 3 brød en dag. Da var de borte etter halvanne dag... 

Skrevet

Vi er to voksne, en 2-åring, en nyfødt baby og ei på seks år (annenhver helg). Med mme til babyen, bleier til begge bleiebarna, toalettartikler og mat, ligger vi på rundt 1200 i måneden. Føler det er mye, så jeg prøver å kutte ned på ting, men vi bruker ikke penger på så mye unødvendig heller 🤷🏻‍♀️ 

Hvis din samboers voksne datter jobber fullt, så synes jeg hun skal bidra med matinnkjøpene. Enten ved at hun betaler en fast sum som en slags husleie, eller ved at hun står for innkjøpene to av fire uker (dere tar da de to siste). 

Anonymkode: a186b...360

• Liker 4
Skrevet

1 brød på 1 ung kvinne? Hvor høy er hun?

Anonymkode: b60dd...eb0

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan fint greie oss på 50kr dagen hvis vi er kreative. Men liker å diske opp noen dager i uka med stek og gourmetmat. Så da blir det noen veldig dyre middager inni blandt for kostens skyld. 

Anonymkode: c4f5e...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det har vært utrolig mye sløsing her. Og nå vil jeg ha en plan. Vi er 2 voksne, 1 baby (1 år), og min samboers voksne datter. 

Hun bor hos oss fast og jobber fullt. Hun kan spise nesten 1 brød alene til dagen pluss middag og det går en del frukt. Så så jeg etter hun hadde vært borte 2 uker at istedenfor å handle 3 ganger på 1 uke så trengte vi ikke handle noe som helst før hun kom hjem igjen...

Så da tenkte jeg å få satt opp budsjett og en fast ukeshandel og det blir ingen handling utenom denne dagen. Det for å få oversikten. Vi holder på å pusse opp, og om matbudsjettet sklir så ut så blir vi aldri ferdig..  

Hva slags ukesbudsjett har dere? Jeg tenkte at 1500kr i uka burde holde i massevis? Og hva er fair og tilfredsstille av behov for hva som skal være i kjøleskapet? Jeg fyller virkelig godt opp med yoghurt, juice, pålegg, havregryn, grønt og frukt, men før jeg får snudd meg er alt borte. Frysen er også ganske full, men når jeg skal lage middag er ofte mye av dette også borte. Og jeg kjenner jeg blir litt frustrert over det hele. Tipper det går minst 10 000kr i mnd minst. Og hverken mannen eller jeg fråtser i mat og flotte merker. 

What to do?! Jeg kan jo ikke akkurat nekte noen å spise. Men det da ikke være normalt at en så liten familie skal trenge å bruke så mye penger på mat?

Om datteren er voksen og jobber fullt bør hun virkelig bidra med å betale for maten. Ut i fra mengden mat du skisserer at hun spiser bør hun bidra med 1/3 av det som brukes på mat. 

Om dere er av de som tenker at hun skal få bo hjemme for å spare egne penger til egenkapital så er det supert for henne. Men om hun bor gratis så bør hun definitivt bidra med matpenger😊

Anonymkode: c91d5...5c5

• Liker 6
Skrevet

Hvor mye betaler hun i husleie? 

Anonymkode: 4db75...36a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er to voksne, en 2-åring, en nyfødt baby og ei på seks år (annenhver helg). Med mme til babyen, bleier til begge bleiebarna, toalettartikler og mat, ligger vi på rundt 1200 i måneden. Føler det er mye, så jeg prøver å kutte ned på ting, men vi bruker ikke penger på så mye unødvendig heller 🤷🏻‍♀️ 

Hvis din samboers voksne datter jobber fullt, så synes jeg hun skal bidra med matinnkjøpene. Enten ved at hun betaler en fast sum som en slags husleie, eller ved at hun står for innkjøpene to av fire uker (dere tar da de to siste). 

Ja vi har jo bare 1 bleiebarn som spiser det samme som oss...

Ja, det var jo det da... Prøvde å be henne ta søpla her om dagen.. 4 ganger... Men hun kunne ikke, fordi hun hadde mensen... Det er faktisk enormt mye jobb å få henne til å gjøre ting. Og det passer ikke selvom det kan være noe vi har avtalt. For da har hun plutselig en dårlig dag 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1 brød på 1 ung kvinne? Hvor høy er hun?

Anonymkode: b60dd...eb0

160cm

Gjest Kvinne487
Skrevet

Handler hver lørdag. Handler for mellom 900,- til 1200,- hver gang. Er ikke på butikken utenom disse turene. Vi er 1 voksen og 1 barn, men vi kjøper det vi vil ha, og jeg kjøper ikke first price mat. Vi har ofte middagsgjester og jeg liker å servere fin mat. Ukeshandelen inkluderer da alt fra mat til vaskemiddel, øl/vin til helgekos, lørdagsgodt ,hygieneprodukter o.l 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om datteren er voksen og jobber fullt bør hun virkelig bidra med å betale for maten. Ut i fra mengden mat du skisserer at hun spiser bør hun bidra med 1/3 av det som brukes på mat. 

Om dere er av de som tenker at hun skal få bo hjemme for å spare egne penger til egenkapital så er det supert for henne. Men om hun bor gratis så bør hun definitivt bidra med matpenger😊

Anonymkode: c91d5...5c5

Ja hun skal bo her for å spare.. Men spørs hvor lenge det blir. Jeg er lei av å rydde etter henne, at hun må bli kjørt overalt fordi det alltid er krise..

Far er helt enig med meg altså. Og han ble sprø lenge før jeg ble..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye betaler hun i husleie? 

Anonymkode: 4db75...36a

1500kr 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

12.000? 

Anonymkode: 5724a...c5e

• Liker 3
Skrevet
Kvinne487 skrev (1 minutt siden):

Handler hver lørdag. Handler for mellom 900,- til 1200,- hver gang. Er ikke på butikken utenom disse turene. Vi er 1 voksen og 1 barn, men vi kjøper det vi vil ha, og jeg kjøper ikke first price mat. Vi har ofte middagsgjester og jeg liker å servere fin mat. Ukeshandelen inkluderer da alt fra mat til vaskemiddel, øl/vin til helgekos, lørdagsgodt ,hygieneprodukter o.l 😊

Hørtes deilig ut :) Mannen her er veldig bevisst på å sjekke priser, kilopris osv. Så prøver å handle nøkterne varer.

Jeg tenkte at 1500kr bør holde for oss 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

4 personer + en av og til klarer seg på 1200 kr i måneden? Du mener i uka?

Skrevet

Ukeshandler hver mandag. Handler for mellom 900 og 1200 hver uke, vi har et budsjett på 5000 kr i mnd. både mat og husholdning.

Vi er 2 voksne og ett barn på 1,5 år.

Anonymkode: 2e360...ba8

Gjest Kvinne487
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hørtes deilig ut :) Mannen her er veldig bevisst på å sjekke priser, kilopris osv. Så prøver å handle nøkterne varer.

Jeg tenkte at 1500kr bør holde for oss 

Jeg klager ikke 😜 men jeg sjekker priser og merket meg hvor ulike varer er billigst. Handler der jeg finner de beste tilbudene, og kjøper en god del datovarer som jeg fryser ned 😊👍🏻

Skrevet

Du tipper og du ser og du teller maten i din stedatter.  Hvis hun ikke er tjukk eller hyperaktiv eller smugler mat ut av huset, så er det ikke der sluket er.

Jeg bruker litt under 500 kr/uke.

Anonymkode: 6b4f8...2ff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...